Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Läckande expansionskärl och ingen fläkt på utedel.  (läst 1191 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik Persson

• Gäst
Läckande expansionskärl och ingen fläkt på utedel.
« skrivet: 11 december 2012, 23:20:16 »
Hej. Min Thermia Atria 8 (luft/vatten) har ett läckande expansionskärl varpå glykolen läckt en aning.  Idag märkte jag att fläkten i utedelen inte fungerar/startar och jag vet inte riktigt hur längesedan det är sist den gick.

Har det ett samband med den låga nivån?

Pannan varnar inte för något fel och i min värld så borde det bli fel på brine ut och brine in temp om vätskan nått en kritiskt låg nivå.

Nån som har någon idé?

Nytt kärl ska monteras i morgon.

Mycket tacksam för hjälp.

Mvh Patrik

Utloggad Tobocop

• HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 519
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
SV: Läckande expansionskärl och ingen fläkt på utedel.
« Svar #1 skrivet: 16 december 2012, 10:46:49 »
När värmepumpen startat så går inte fläkten igång förän brine In nått -2 °C. Enl. fabriksinst. Beroende på ålder. De tidigare startade direkt vid kompressorstart.
Om fläkten inte går så kommer vp att avfrosta väldigt ofta. Då brine in blir kallare än 10 :dt: mot utetemperaturen. Inga larm alltså.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Patrik Persson

• Gäst
SV: Läckande expansionskärl och ingen fläkt på utedel.
« Svar #2 skrivet: 22 december 2012, 09:38:17 »
Tack för svaret.

Dock så startade fläkten efter att staden fått ett strömavbrott på 15 minuter. Så den behövde nog en "norsk reset" bara :-)

Mvh Patrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal