Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Volt mätning  (läst 4200 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid något om du inte vet så vet någon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
Volt mätning
« skrivet: 07 december 2012, 19:22:24 »
Målt spenning over uteføler, men da over bryter som kobler inn 65kOhm motstanden i paralell med termistoren på registeret.
Det er -10 ute, og maskinen går på ca 1400W, voltmeter viser 4.12V
Satte maskinen på FAN, og spenningen falt sakte ned til 3.80V.
Tilbake på HEAT bygget spenning seg opp til 4.12V igjen .

Skal se om jeg får med meg en defrost, og måle mens den går.

EDIT: Misset defrost, men nå jager den 1750W etter defrost og 4.19V


ändrade spänning när du satt på endast fläktkörning ?

detta är det typ som är intressant
om även register tempen vore intressant

EDIT
skulle du kunna göra typ tabell i din tråd och uppdatera/editera värden

om jag får önska så skulle spannet vara så stort som möjligt tex +10 - -20 ,men +10 får vi väl vänta på  a:gl

ett tex eller om du har ett annat upplägg

ute temp      ute givare   68 kohm on    ineffekt
    -8               4,10 V                             1100 W 
    -14             4,20  V                            1750 W
 
defrost  register   
 temp    givare      anm
 + 12    3,14 V      sjönk fr (-14 3,86V till +12 3,14V )

-14 1750 W är er spänning 230V ?  230 V x 7,61 A=1750 W

antar att detta är med 68 inkopplad (min 5.2 Kw drar 5.2 A
230 x5,2 =1196 W ) vad är din specad för Kw?
 
mvh
« Senast ändrad: 07 december 2012, 20:34:12 av tbatba »
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Volt mätning
« Svar #1 skrivet: 07 december 2012, 19:48:52 »
Hei.
Den gikk til defrost, og lenge var det 3,86V, og mot slutten sank spenning brått til 3,14V da kompressor stoppet, og er da brytpunktet, på 12 °C

ute temp      ute givare   65 kohm on    ineffekt
    -8               4,10 V          off             1100 W 
    -14             4,20  V          off             1750 W
    0,5              3,85 V          off             1200 W
    1,7              3,79 V          off             1430 W 
    1,9              3,77 V          off             1320 W
    2,5              3,75V          off               950 W

Beregnet motstand med 65kOhm innkoblet:



Spec på pumpe (Nettspening her er presis 220V):
« Senast ändrad: 16 december 2012, 16:57:05 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Volt mätning
« Svar #2 skrivet: 19 december 2012, 07:27:49 »
-14   4,2   1750
-8   4,1   1100
-3,5   4,02   2070
0,5   3,85   1200
1,7   3,79   1430
1,9   3,77   1320
2,5   3,75   950
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid något om du inte vet så vet någon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
SV: Volt mätning
« Svar #3 skrivet: 19 december 2012, 14:47:57 »
-14   4,2   1750
-8   4,1   1100
-3,5   4,02   2070
0,5   3,85   1200
1,7   3,79   1430
1,9   3,77   1320
2,5   3,75   950

bra med lite siffror
det blir väl ca 0.025 Volt/grad vid en offset vid tex 0
sedan är väl inte givaren linjär
har du något motsvarande som detta se bilaga

din bilaga vilken är vilken ? ang med och utan motståndet

mvh


alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Volt mätning
« Svar #4 skrivet: 19 december 2012, 17:06:35 »
Hei.

Jeg gjorde et Excel regenark der jeg plottet inn data på termistor. Brukte Trend funksjonen og la på en exponetsiel trend, og fikk ut funksjonen for kurven.
Da ble det enkelt å regen ut over et forløp hva en paralellkobler motstand vil gi for forløp.

Kan bruke de data du har på føler og plotte inn og gjøre det samme. Da kan det "Simuleres" frem til hvilken motstand man vil ha for en gitt forflytning av temperaturen.




- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Volt mätning
« Svar #5 skrivet: 19 december 2012, 17:53:50 »
Vedlagt samme beregning jeg gjorde på min Coolix.
Eksempel.
500kOhm flytter 0 °C til samme motstand som ved -3 °C.
300kOhm flytter 0 °C til samme motstand som ved -5 °C.
« Senast ändrad: 19 december 2012, 17:59:07 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid något om du inte vet så vet någon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
SV: Volt mätning
« Svar #6 skrivet: 21 december 2012, 14:36:30 »
hej TUCSONOR
Vedlagt samme beregning jeg gjorde på min Coolix.
Eksempel.
500kOhm flytter 0 °C til samme motstand som ved -3 °C.
300kOhm flytter 0 °C til samme motstand som ved -5 °C.

1.det verkar logiskt
i daikins  fall tex vid 100 k (-7) så blir det 4 gr 500k
och 7 gr vid 300k enl grafen

2.sedan din maskin är väl en 6kw ?? enl BTU
då tycker jag att ineffekten vid -14 stämmer bra 1750W är det max ?

3.sedan när du förskjuter skalan så bör ineffekten öka eller ?

4.har du fortfarande en önskan att få till en mer kontrollerad av frostning eller är den löst på ett
bra sätt  ?



alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Volt mätning
« Svar #7 skrivet: 21 december 2012, 15:51:17 »
hej TUCSONOR
1.det verkar logiskt
i daikins  fall tex vid 100 k (-7) så blir det 4 gr 500k
och 7 gr vid 300k enl grafen

2.sedan din maskin är väl en 6kw ?? enl BTU
då tycker jag att ineffekten vid -14 stämmer bra 1750W är det max ?

3.sedan när du förskjuter skalan så bör ineffekten öka eller ?

4.har du fortfarande en önskan att få till en mer kontrollerad av frostning eller är den löst på ett
bra sätt  ?
1. Kjøp f.eks disse http://www.ebay.com/itm/2-x-500Kohm-1-Turn-DIP-Cermet-Trimpot-Variable-Resistor-/350651991372?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51a47cc54c, og du kan justere fra 10-1000 kOhm.
2. Maskinen er en 18.000BTU, og avgir maks 5,2 kW. Kompressor kan trekke opp til 2100W. Når det er rundt -15 °C ligger maks effekt på 1900W, og avtar derfra (Register makter ikke å fordampe mer kjølemedium)
3. Ineffekt ender seg uavhening av forflytning av tempføler. Det som bestemmer ineffekt er temperatur inne.
4. Defrost på maskinen er originalt faktisk god, men det som irriterer er at den lett går i äggklokke når det blir kaldt selv om det ut fra logikken skulle være to timer mellom hver om det ikke kom is på ute del. Derfor, denne manuelle bryter som "slår av" defrost med på flytte temp til -19 grader, og en timer som jeg kan sette på som bryter og få äggklokke på mellom 2 timer og 2:40.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad ftxl35

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Volt mätning
« Svar #8 skrivet: 21 december 2012, 17:15:53 »
Henger meg på her.
Hvor stor motstand tror dere jeg trenger på min daikin, og hvordan monterer jeg den?
Lurer også på om den vil avfroste i det hele tatt eller om jeg ha en bryter.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Volt mätning
« Svar #9 skrivet: 21 december 2012, 17:50:35 »
Henger meg på her.
Hvor stor motstand tror dere jeg trenger på min daikin, og hvordan monterer jeg den?
Lurer også på om den vil avfroste i det hele tatt eller om jeg ha en bryter.
Hei.
Først, den mod jeg har gjort på min Coolix er på temperaturføler ut av register, mens det du kan gjøre på din Daikin er to ting,  samme mod men på utetemperaturføler du flyttet på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40607.msg500845#msg500845. og/eller samme mod på føler ut av register.

Måten å gjøre det på er å lodde en motstand i parallell med føler, altså "kortslutte" ledningene på tempføler over en motstand.
Jeg tror du skulle hatt en motstand på 300kOhm som "lurer" maskinen til å tro det er omlag 5 grader kaldere ved null.
Maskinen vil avise, men lengre mellom og trolig med mere is på register enn til "vanlig" før den aviser.
Fortsatt har du eggklokke på -12 °C i registeret. For å komme rundt den må du også modde den føler som står register på samme viset.
Sette inn 500 kOm der ville flytte eggklokke til å intreffe ved -17 omtrent.
Jeg ville satt på brytere slik at det lot seg gjøre å slå av paralellkoblingene og dermed la pumpen drifte seg som oirginalt og få fremprovosert en defrost om man "kjørte" seg fast på en måte.

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid något om du inte vet så vet någon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
SV: Volt mätning
« Svar #10 skrivet: 22 december 2012, 10:21:54 »
2. Maskinen er en 18.000BTU, og avgir maks 5,2 kW. Kompressor kan trekke opp til 2100W. Når det er rundt -15 °C ligger maks effekt på 1900W, og avtar derfra (Register makter ikke å fordampe mer kjølemedium)
3. Ineffekt ender seg uavhening av forflytning av tempføler. Det som bestemmer ineffekt er temperatur inne.
4. Defrost på maskinen er originalt faktisk god, men det som irriterer er at den lett går i äggklokke når det blir kaldt selv om det ut fra logikken skulle være to timer mellom hver om det ikke kom is på ute del. Derfor, denne manuelle bryter som "slår av" defrost med på flytte temp til -19 grader, og en timer som jeg kan sette på som bryter og få äggklokke på mellom 2 timer og 2:40.


2.i daikin 20 mod fall så är det max 1190 watt som även är uppmätt vid -18
och skall man tolka din märkplåt kontra min spec se bilaga så känns det
som om din är större dvs 6.0 kw (men du vet bättre än jag ang din maskin)

3. var lite otydlig i daikin 20 mod med max temp 30 gr så  minskar ineffekten
betydligt efter -10 grader ,antingen pga förångaren eller om det är hängslen och livrem som gäller så säg att man stryper pga hållbarheten så borde
paralell förskjutningen på ute givare och register givare  öka ineffekt och uteffekt (så het gas tempen skulle i detta fall styra som jag ser det )

TUCSONOR när du skriver (Register makter ikke å fordampe mer kjølemedium) vad händer då ?

4. har mätt lite ang när registret blir tätt (det har säkert du med )
i mitt fall vid ca 60 procent av max så ligger trigg gänsen på ca 6 grader diff
så min tanke var att det skulle gå att använda en OP AMP och lite krims krams
runt denna för att detektera is/frost som sedan aktiverar din knapp

mvh
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Volt mätning
« Svar #11 skrivet: 22 december 2012, 14:19:26 »
Hei.

3. Det kan være at Daikin har en begrensning som du sier på effekt for å øke levetid som eksempel. Da skulle du eventuelt ha hørt at frekvens på kompressor synker samtidig med at utetemperaturen synker. Det gjør det nok ikke?

Å tenke gjennom en varmepumpeprosess krever "konsentrasjon", skal prøve å forklare, men en risiko at det kan bli mer problem av å forstå!
Men prøver:
Viktigst for effekt er fordampers design/størresle/evne til å overføre varme til kjølemediet, kompressors størrelse (Fortrengnindvolum, husk det er en pumpe) og maksimalt turtall på pumpen(Kompressoren). Det gjelder å sende rundt og rundt et gitt volum av R410a i så stort volum som mulig. Nåløyet er fordamperens evne til å koke kjølemediet, og kompressorens evne til komprimere det som da koker.

Register (fordamperen ute) har en endelig virkningsgrad og effektoverføring fra uteluften til kuldemediet avtar med utetemp. Jo kaldere jo mindre varme tilgjengelig til å koke mediet. Mediet som koker lager lavere og lavere trykk, men kompressor kompenserer med å øke turtall til den når max Hz. Hvor mye fordampet r410a som suges inn i kompressor avhenger av damptrykket i fordamper, som altså faller mer og mer. Kompressor går til sist på maks og bygger trykk med det den får tilført. Effekten du leser av er derfor et resultat av effekten den bruker på å komprimere det den får sugd til seg, og det er resultat av fordampers energiopptak fra uteluften. I og med trykket faller også ut av kompressor og volumet den sender fra seg da avtar, blir det i andre enden mindre som komme inn til register igjen etter kondenseringen i innedel. Det volum av kjølemedium kompressor leverer fra seg er altså det den får tilbake å jobbe med. Så, på et skjæringspunkt mellom utetemperatur, maks turtall på kompressor og fordampers/registers evne til å fordampe kjølemediumet begynner effekten på kompressor å falle fordi den får mindre og mindre gass å komprimere etter hvert som temperaturen faller.
Triks som skiller eksempelvis en 25 og 35 pumpe er maksturtall på kompressor. Eksempel er Mitsu FD25 og FD35, samme kompressor, den ene får gå raskere enn den andre. Dermed sende den mer kjølemedium rundt, som igjen leder til mer output, men noe lavere COP.

Så, etter en laaang  utredning, tror ikke du vil oppleve noe endret effektopptak om du modifiserer givere, kompressor har sikkert et maks turtall/Hz den får gå uavhenging av utetemperatur.
Men, om du etterisolerer (Selv om den er isolert en del originalt) vil du oppleve den kommer til å bruke mer, fordi det blir varmere og vil holde større trykk på den "varme" siden som så gjør at det går mer kjølemedium rundt og rundt.

4. Jeg har tenkt litt på alternativer, men ikke kommet helt på noe bedre måte foreløpig enn å bruke en timer som vekler på to timer. Når register er helt nediset går kompressor på maks 1750W og jeg har målt 4.55V. Sikkert -30 °C på røret ut av register. En form for termostatisk føler satt på røret kan kanskje bruker på en eller annen måte, men må tenke mer. ::)

EDIT: Kjørt 48 timer uten defrost, rundt minus 8 °C og Rhpå 60%, som gir null is. ;)
« Senast ändrad: 22 december 2012, 14:31:34 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid något om du inte vet så vet någon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
SV: Volt mätning
« Svar #12 skrivet: 25 december 2012, 12:43:11 »
Hei.

3. Det kan være at Daikin har en begrensning som du sier på effekt for å øke levetid som eksempel. Da skulle du eventuelt ha hørt at frekvens på kompressor synker samtidig med at utetemperaturen synker. Det gjør det nok ikke?

Å tenke gjennom en varmepumpeprosess krever "konsentrasjon", skal prøve å forklare, men en risiko at det kan bli mer problem av å forstå!
Men prøver:
Viktigst for effekt er fordampers design/størresle/evne til å overføre varme til kjølemediet, kompressors størrelse (Fortrengnindvolum, husk det er en pumpe) og maksimalt turtall på pumpen(Kompressoren). Det gjelder å sende rundt og rundt et gitt volum av R410a i så stort volum som mulig. Nåløyet er fordamperens evne til å koke kjølemediet, og kompressorens evne til komprimere det som da koker.

Register (fordamperen ute) har en endelig virkningsgrad og effektoverføring fra uteluften til kuldemediet avtar med utetemp. Jo kaldere jo mindre varme tilgjengelig til å koke mediet. Mediet som koker lager lavere og lavere trykk, men kompressor kompenserer med å øke turtall til den når max Hz. Hvor mye fordampet r410a som suges inn i kompressor avhenger av damptrykket i fordamper, som altså faller mer og mer. Kompressor går til sist på maks og bygger trykk med det den får tilført. Effekten du leser av er derfor et resultat av effekten den bruker på å komprimere det den får sugd til seg, og det er resultat av fordampers energiopptak fra uteluften. I og med trykket faller også ut av kompressor og volumet den sender fra seg da avtar, blir det i andre enden mindre som komme inn til register igjen etter kondenseringen i innedel. Det volum av kjølemedium kompressor leverer fra seg er altså det den får tilbake å jobbe med. Så, på et skjæringspunkt mellom utetemperatur, maks turtall på kompressor og fordampers/registers evne til å fordampe kjølemediumet begynner effekten på kompressor å falle fordi den får mindre og mindre gass å komprimere etter hvert som temperaturen faller.
Triks som skiller eksempelvis en 25 og 35 pumpe er maksturtall på kompressor. Eksempel er Mitsu FD25 og FD35, samme kompressor, den ene får gå raskere enn den andre. Dermed sende den mer kjølemedium rundt, som igjen leder til mer output, men noe lavere COP.

Så, etter en laaang  utredning, tror ikke du vil oppleve noe endret effektopptak om du modifiserer givere, kompressor har sikkert et maks turtall/Hz den får gå uavhenging av utetemperatur.
Men, om du etterisolerer (Selv om den er isolert en del originalt) vil du oppleve den kommer til å bruke mer, fordi det blir varmere og vil holde større trykk på den "varme" siden som så gjør at det går mer kjølemedium rundt og rundt.

4. Jeg har tenkt litt på alternativer, men ikke kommet helt på noe bedre måte foreløpig enn å bruke en timer som vekler på to timer. Når register er helt nediset går kompressor på maks 1750W og jeg har målt 4.55V. Sikkert -30 °C på røret ut av register. En form for termostatisk føler satt på røret kan kanskje bruker på en eller annen måte, men må tenke mer. ::)

EDIT: Kjørt 48 timer uten defrost, rundt minus 8 °C og Rhpå 60%, som gir null is. ;)

3. den sänker HZ vid lägre temp (så en troligt försjutning av kurvorna skulle
ändra uteffekten och troligt vis ändra COP )

ang isolering så är det väl isolerad numer

har lite problem med utläggningen men i helhet så klarnar det lite

4.ca vad mycket kommer ur innerdelen (Delta ) vid igen isad ute del
om det blir ca -30 ,så borde  OP AMP kunna användas för att göra en detektering

om man  tänker så här ,under hur lång tid går ned rampningen av tempen
säg tex vid vid 0 grader blir det typ -7 på registret innan Delta dyker ,har du
något uppfattning ang detta 1 - ?   minuter

mvh
ps här är det blött med körningar mellan 1 - 2 timmar  mot förra året då det
vart 4 timmars körningar i dagar
« Senast ändrad: 25 december 2012, 12:46:13 av tbatba »
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Volt mätning
« Svar #13 skrivet: 26 december 2012, 09:48:45 »
Hei.
3. Maks er Hz er da utetempkompensert. Med endret karakteristikk på utetempføler så bli det nok til at den vil kunne gå på større Hz og dermeed få mindre COP. Men samtidig leverer den mer varme også. Daikin må ha kontrollert dette. Om den trekker 1190W på -18 °C som maks men med en kompessor enlig spec som kan bruke over 1400W og det er valgt bort, så bør det komme av at de mener det er mer lønnsomt å trekke eksempelvis 1190W på 2,0 COP, enn 1400W på 1,8 i COP. Gissar COP her, men la oss si det er 1,8 og 2,0, så leverer pumpen 2380W og 2520W, diff 140W, mens den bruker 210W mer. Det er COP på 0,67 for den siste effekten. Det bør en da levere med direkte el i stedet. Vet ikke om det er slik det blir.
Derfor, kanskje bedre å endre på termistor på fordamper, da vil fortsatt begrensning av Hz fungere?

4. Ved helt igjeniset utedel blir COP en plass mellom 1,2-1,5, dvs trekker den 1000W så kommer det ut omlag 1200-1500W. Jeg lot min pumpe ikke defroste i natt, enda det var meldt Rh85%. Riktig, den var frosset til i dag tidlig. Varmepumpen trakk 1750W og varvet for fullt.  :dt: på innedel 17 grader, og vifte på trinn 1. Det er på min det samme som 2,45kW ut, og ga et COP på 1,44. (-9 ute), men sikkert -30 på register!.
Jeg er litt usikker på hva du mener med tiden fra 0 til delta synker ved -7 på register?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal