Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Behöver hjälp  (läst 4715 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobb

  • Gäst
Behöver hjälp
« skrivet: 03 december 2012, 21:11:57 »
Hej! Är ny inom detta, fick min nibef1245-8 175m borra installerad i augusti. Har funkat kanon tills såklart nu när kylan kommit! Enda inställning som ja gjort är att ändra innegivarens temp.. Men nu är det inte den tempen inne huset som jag önskar!

Lite info.
Dp värme
Vladdning: 45,6
Vv topp: 51,6
Beräknad fl: 55
GM -399
Utetemperatur -18
KB in -0,8
Ut -3,6
Framledtemp: 45,5
Retur: 41,4
Beräknad fl: 55
Rumstemp 19

Vet ej om detta säger er nått?
Har just nu kopplat ut rumsgivaren iaf
och tillsatsen inställd på -20!

Tacksam för tips:)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Behöver hjälp
« Svar #1 skrivet: 03 december 2012, 21:20:53 »
är det inte så enkelt att din värmepump vill ha tillsats men att den inte slagit till ännu?
Du skriver i och för sig -20 för tillsats. Innebär det 20 grader under bör (hysteres) eller innebär det -20 * 10 gradminuter, dvs -200? I så fall borde tillsatsen gå in. Har du blockerat tillsatsen? 

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Behöver hjälp
« Svar #2 skrivet: 03 december 2012, 21:26:55 »
Du kanske bara skall ha en brantare kurvlutning?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Behöver hjälp
« Svar #3 skrivet: 03 december 2012, 21:30:11 »
beräknat framledning vid -18 = 55 grader. Låter förvisso brant nog - men det finns så klart massor med hus där ute som behöver så mycket och mer därtill!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Behöver hjälp
« Svar #4 skrivet: 03 december 2012, 21:33:10 »
Det har du rätt i dontknow

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Behöver hjälp
« Svar #5 skrivet: 03 december 2012, 21:38:37 »
intressant vore att veta lite mer. Det är mycket som är öppet för tolkning. Har trådskaparen tidigare upplevt så kall ute-temp med nämnda anläggning?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Tobb

  • Gäst
SV: Behöver hjälp
« Svar #6 skrivet: 03 december 2012, 21:41:45 »
har ändrat start av tillsats till-20,har fått höra från flera att jag kan blockera tillsatsen med denna anläggning? är "livrädd" för en å ha en elpanna i källaren! men ska den sänkas tempen för star tycker du?
 gradminutsinst ser ut följande..
aktuellt värde -399
start komp -60
start tillsats -400
diff mellan tillsatssteg 100gm

har värmekurva 9 inställt.. ska ja bara höja till 10, ingen annan inställning som bör göras?

Nej har jag inte, men sägs ju att när utetempen är låg och kompressorn går länge skall de rätta inställningarna göras..

nått mer som du vill veta?
tack för snabba svar! helt blåst på detta känner ja förtillfället!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Behöver hjälp
« Svar #7 skrivet: 03 december 2012, 22:17:50 »
jag är inte så bra på nibe men det verkar ju som du hela tiden ligger på -399 i gradminuter.
start tillsatts ligger på -400.

Kan det vara så att värmepumpens styrdator inte låter GM gå ner till -400 och starta tillsatsen förrän du har en skillnad mellan BÖR och ÄR som är 20 grader eller mer. Dvs vid -18 grader krävs det att din värmepump kommer ner i en framledning på max 35 grader innan tillsatts går in.

Då är tillsattsen per definition inte längre något annat än en ren säkerhetsfunktion.

Min rekommendation är att du minskar start tillsatts från -400 till -600 samt att du ändrar start av tillsatts till ett standardvärde.

Som det ser ut, utifrån min begränsade kompetens med avseende på nibes styrsystem, så verkar du behöva tillskott men den tillåts inte få detta. Och då står du och stampar där du är med en sakta sjunkande innetemp.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
SV: Behöver hjälp
« Svar #8 skrivet: 03 december 2012, 22:30:39 »
jag är inte så bra på nibe men det verkar ju som du hela tiden ligger på -399 i gradminuter.
start tillsatts ligger på -400.

Kan det vara så att värmepumpens styrdator inte låter GM gå ner till -400 och starta tillsatsen förrän du har en skillnad mellan BÖR och ÄR som är 20 grader eller mer. Dvs vid -18 grader krävs det att din värmepump kommer ner i en framledning på max 35 grader innan tillsatts går in.

Då är tillsattsen per definition inte längre något annat än en ren säkerhetsfunktion.

Min rekommendation är att du minskar start tillsatts från -400 till -600 samt att du ändrar start av tillsatts till ett standardvärde.

Som det ser ut, utifrån min begränsade kompetens med avseende på nibes styrsystem, så verkar du behöva tillskott men den tillåts inte få detta. Och då står du och stampar där du är med en sakta sjunkande innetemp.

Om man inte tillåter tillskottet att gå in förrän temperaturen sjunker under en viss temp stannar GM-räknaren på 1 GM före tillskottet skulle hoppa in.

Se meny 4.9.2, "stopp av tillsats", alternativt meny 4.9.5, "schema blockering"
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Behöver hjälp
« Svar #9 skrivet: 03 december 2012, 22:31:30 »
Jo du... -20 är nog värdet vid vilken ute-temp som tillskott tillåts skjuta in.

Jag rekommenderar att du reglerar tillskottet med hjälp av värdet i gradminuter som du har haft inställt till -400. Ändra det till -600, exempelvis. -20 värdet bör du ställa en bit under det där du vet att värmepumpen behöver tillskott. Om det är vid -18 kan du ju ställa den på -15 eller så.

1. Då vet du att tillskott kommer aldrig så in i onödan utan bara när det är SVINKALLT
2. Du har justerat ner värdet i gradminuter som startar tillskottet. Det innebär att det krävs att ett ganska stort, och ja.. troligen märkbart, värmebehov ackumuleras innan tillskottet tillåts börja arbeta.

Din kompressor startar ju vid -60 och om den faller ner hela vägen till -600 - alltså inte klarar av att upprätthålla den framledningstemperatur som din kurva anger, då kommer tillskottet slå in.

Jag gissar att din kurva därtill kanske är lite för hög. Men det är en grov gissning.

Vet inte om jag orkar förklara varför. Men sätt på elpatronen du.. nu... så du får varmt i huset.. Så vida du inte är helt bankrutt.
Håll koll på om det blir för varmt inne då. I så fall har du för hög kurva. Bara att du aldrig märkt det för att värmepumpen vid låga minusgrader inte orkat jobba dit den vill. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Tobb

  • Gäst
SV: Behöver hjälp
« Svar #10 skrivet: 03 december 2012, 22:54:12 »
ok, tack!  GM för komp nått som skall/kan sänkas? startat 2254 952h vv109h...

Finns det annat som kan göras för att förbättra min vp inför vintern?

idiot frågor kanske men ställer dom ändå!:)
Och läser ju att flera liknande anläggningar klara -20 utan att tillsatsen träder in? jag tvivlar på att ja har för liten anläggning för mitt hus.. ca 80kvm + 60kvm källare.. ? el är den för stor?;)

riktigt låg nivå här känner jag men har inte brytt mig om vp för än nu när den inte beter sig som jag vill!

Glad och tacksam David att du tar dig tid!:)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
SV: Behöver hjälp
« Svar #11 skrivet: 03 december 2012, 23:24:15 »
ok, tack!  GM för komp nått som skall/kan sänkas? startat 2254 952h vv109h...

Finns det annat som kan göras för att förbättra min vp inför vintern?

idiot frågor kanske men ställer dom ändå!:)
Och läser ju att flera liknande anläggningar klara -20 utan att tillsatsen träder in? jag tvivlar på att ja har för liten anläggning för mitt hus.. ca 80kvm + 60kvm källare.. ? el är den för stor?;)

riktigt låg nivå här känner jag men har inte brytt mig om vp för än nu när den inte beter sig som jag vill!

Glad och tacksam David att du tar dig tid!:)

Det du kan göra är väl att kolla att alla radiatorer är fullt öppna, och att du har lagom delta-T (skillnad i temp på tillopp och retur) på alla radiatorer, så att du kan använda så låg framledningstemp som möjligt, vilket ger bästa effekt från VP:n.

Om den står och stampar på -399 så är den i alla fall inte för stor, den vill ha mera effekt, men eftersom du blockerat tillskottet så tillåts inte det, och eftersom det blir kallt inne så är det bara att gilla läget och höja tempen för blockeringen så att elpatronen tillåts stötta.

Som du ser av dina värden vill den ge 55⁰ i framledning, men orkar bara upp till 45,5⁰.

Min 1245-12 i Dalarna orkar just nu inte ge mer än 15⁰ inne utan tillskott (-20⁰ ute). Det är ca 17 i källaren, 16,5 i markplanet, och antagligen lite varmare uppe. I lilla stugan ligger det på 12,5 på nedervåningen, och troligen runt 16-17 uppe. Nu spelar det ingen roll eftersom vi inte är där, och VP:n går i semesterläge (~15⁰), men annars hade elpatronen gått.  Framledningen ligger just nu på ca 38⁰, och har legat där länge, och med den låga framledningen ger den bra med effekt till högt COP.

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Behöver hjälp
« Svar #12 skrivet: 03 december 2012, 23:30:57 »
Vart bor du? hur ofta är det -15 eller kallare?

Ska man ha en stor värmepump som GARANTERAT aldrig behöver spets får man andra problem att tampas med. Dessa löser man förvisso busenkelt med en arbetstank men det är ju också en kostnad.

Om du behöver några timmar elspets per år så är det inget konstigt och något som inte kommer påverka den totala kalkylen nämnvärt.
Vi säger att du skulle behöva 10 hela dygn med 3kw elspets. det blir 1000kr per år med nuvarande energipriser.

har du mycket spets ökar incitamentet att ha bra men fasta elpriser.

som det låter har du väldigt sällan spetsbehov och således kanske det rör sig om ett par timmar per år.
Du kommer i så fall inte ens märka detta på en elräkning.

Du ska ställa det värde som är -20 till ett värde som ligger strax under den temperatur då du av erfarenhet vet att tillskott kan behövas. Vi ställer det lite lägre för att det kan finnas andra omständigheter som gör att spets behövs lite tidigare viss gånger. Bad eller mycket dusch eller innegivare som kompenserar upp för riktigt blåsigt väder som gör det kallare inne än normalt.

Så om den står på -20 nu och du tror du behöver spets från -16 ställ den då på -14.
OBSERVERA att detta betyder ju inte att din spets ALLTID går i när det blir -14.
Den går BARA IN om gradminutervärdet för start av tillskott uppnås.
I dagsläget är ditt värde inställt på -400 och mitt förslag, om du är orolig, att sätta detta till -600.

Om du tycker det hinner bli för kallt inne innan spetsen slår in och kompenserar för detta så ska värdet sättas tillbaks till -400, exempelvis. Och detta kan du ju inte ta reda på PRECIS NU. Du måste vänta till nästa gång ett spetsbehov uppstår.


VIDARE... :)

kom ihåg att kolla hur temperaturen blir när väl spetsen nu äntligen får arbeta. Blir det för varmt inne har du alltså en för brand (hög) kurva. Bara att du inte märkt detta då värmepumpen aldrig orkat gå så högt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Behöver hjälp
« Svar #13 skrivet: 03 december 2012, 23:34:18 »
jo en fråga till. Nu när det var -18 ute. Och din framledning landade på 45.5 men inte mer, utan tillskott. Vad hade du för temperatur inne då?

Jag försöker understryka risken att du har en lite för hög kurva. Är det rimligt att anta att du behöver 55 grader i framledning? Eller har du en innegivare som är aktiv som trycker upp börvärdet så högt?

Obs.. detta resonerade har inget med det faktum att göra att du behöver tillskott...

Däremot kan saker som dåligt injusterade radiatorer påverka men endast (i normalfallet) i mycket liten utsträckning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Tobb

  • Gäst
SV: Behöver hjälp
« Svar #14 skrivet: 03 december 2012, 23:50:19 »
har nu ändrat till -600 och starten till -15. Bor i norra värmland, så -15 är inte helt ovanligt!:( 18-19 grader uppe i huset orkade den ge, har haft innegivaren på fram tills idag! kopplade bort den så jag kan ställa in vpn!
vill gärna köra på den framöver för har en kamin som kan hjälpa mig vid dessa här dagar, men anledningen till att ja inte kör den idag är att jag vill få hjälp till den bästa inställning på vp.
Vad är ett lagomt Delta-t?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal