Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hur fungerar det egentligen?  (läst 2378 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sjösala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur fungerar det egentligen?
« skrivet: 03 december 2012, 19:17:53 »
Har en Atria 8.
Rumstemp är inställd på 18 grader, drift Auto
Idag gick utetemperaturen ned till minus 7 grader och då gick tillsatsvärmen på.
Har haft en skön brasa i kaminen hela dagen så innetemperaturen är 23 grader.
Varför går tillsatsvärmen igång?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20143
  • Alien snowman.
SV: Hur fungerar det egentligen?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2012, 19:58:31 »
Om din Atria inte har en rumsgivare så vet den inte hur varmt det är inne.
Jag skulle föreslå att du skaffar en rumsgivare till värmepumpen och sätter i ett angränsande rum till kamin.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad sjösala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar det egentligen?
« Svar #2 skrivet: 03 december 2012, 20:23:19 »
Tack för svaret. Jo, jag har 3 st termostater inomhus, varav en av dem sitter i samma rum som braskaminen. Det är en liten vit dosa på väggen men en liten "ratt", och det verkar som normalläget (markerat med en ring) är 20 grader. När jag vrider på denna åt höger, alltså passerar 20 grader så lyser den grönt ungefär vid 23 - 25 grader.
Är det ngn annan inställning på pumpen som inte är korrekt?
Pumpen är 6 år gammal och upplever inte hade tillsatsvärmen gick igång redan vid minus 7 grader när den var ny, utan först vid 12 - 15 minusgrader.
Är det någon inställning som kan vara felaktigt?
Huset byggt 2006 i 1,5 plan. Boendeytan är 130 kvm, 2 vuxna personer. Ventialtion självdrag. Dygnet mellan söndag och måndag denna vecka förbrukades 131 kwh.
Aktuellt dygn var det minusgrader mellan - 4 ned till -10 (under natten).
Upplever att förbrukningen har ökat markant denna vinter.



Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Hur fungerar det egentligen?
« Svar #3 skrivet: 03 december 2012, 21:03:05 »
dygnet mellan söndag och måndag? Menade du mellan lördag och måndag?
"Denna vecka" är ju lite missvisande då söndagen innebär ett slut på en vecka
Jag gissar i alla fall att du menar söndag, vilket i och för sig inte påverkar inlägget i övrigt så jag borde helt enkelt hålla tyst :)

Jag är ingen luft-vatten-expert men tycker att 131kwh på ett dygn låter mycket för ett hus från 2006 på 130m2 boyta fördelat på 1.5 plan med en dygnsmedeltemperatur på ca -6 grader.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Hur fungerar det egentligen?
« Svar #4 skrivet: 03 december 2012, 21:07:57 »
i värmepumpen finns en inställning som heter rumfaktor. Eventuellt måste du gå in i installtörsläget för att nå den (håll inne vänster pil i typ 3-5 sekunder). Där ska du inte ändra en massa saker..... men leta upp rumfaktor eller rumsfaktor vad det nu må heta..

Värdet är troligen 2 eller 3 som standard. Ökar du detta värde så ökar du den justering som rumsgivaren påkallar av värmepumpen.

Säg att du ställt värmepumpen på 20 och rumsgivaren känner av att temperaturen är 21 inne. Då kommer den alltså justera ner framledningen med 2-3 grader. I ditt fall kanske det är önskvärt att den justerar ner lite mer, givet att du ju fick 23 grader inne.

Därutöver kan det vara intressant att testa justera Integralgräns A2. Den avgör hur stort värmebehov som skall ackumuleras innan tillsatsen slår till. Men det kan vara lite vanskligt på mindre värmepumpar. Risken finns att man bygger upp ett behov som blir svårare att hämta hem.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad sjösala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar det egentligen?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2012, 21:46:25 »
Tack igen!
Jag avsåg naturligtvis endast ett dygn, medeltemp ute -6 och med förbrukning 131 kwh.

Det verkar vara en hel vetenskap detta med värmepumpar och man borde troligtvis ha en god teknisk kompetens för att hantera sin egen värmepanna. Har haft servicebesök varje år sedan installation (minst 1 ggr/år) då man bytt kopplingar, muttrar och tätat läckage etc etc.
Varje gång frågar man om pannan är rätt inställd och får alltid till svar "JA, det ser bra ut".
Alla dessa kurvor som visas på menyen förstår jag ingenting utav utan måste förlita mig på svaret som ges av serviceteknikern och det arbete han gör.

Men jag kan inte förstå varför tillsatsvärmen går igång redan vid minus 7 grader?
När värmepumpen installerades talades det mycket om att den klarar sig utan tillsatsvärme ned till cirka 12 - 15 minusgrader och att detta var perfekt vårt geografiska läge (kusten utanför Göteborg).
Jag kan heller inte förstå varför värmepumen fortsätter att gå som vanligt även om vi eldar i kaminen. Ska inte rumsgivaren känna av att det är varmt och påverka värmepumpen?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Hur fungerar det egentligen?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2012, 22:25:46 »
att en luft-vatten-värmepump behöver tillskott vid -7 är inte konstigt.
Efter -15 grader kanske den inte går alls utan måste förlita sig helt på tillskott, typ. Lite överdrivet kanske men du förstår hur jag menar.
Ju kallare det är ute desto mindre ger värmepumpen och desto mer värme behöver du :)

Rumsgivaren skall justera ner värmepumpen när du eldar. Eller rättare sagt när det blir för varmt inne.
Men om du har en värmepump som kräver tillskott vid -7 grader och det är -10 ute och du eldar så kanske resultatet bara blir att värmepumpen inte just då behöver tillskott.

Nästa gång du eldar kan du ju gå ut i pannrummet och stänga av värmepumpen och meddela om det blir kallt i huset eller inte :)

Hur mycket värmepumpen justerar värmen den avger vid över- eller undertemp avgörs av ett värde i styrsystemet som heter rumsfaktor. Detta kan du eller din installatör ställa in. Du verkar tycka att den kompenserar för lite och i så fall rekommenderar jag att öka värdet för rumsfaktor.

Om du inte vill göra detta kan du ju dra ner rumsgivaren till typ 17 grader när du eldar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11016
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Hur fungerar det egentligen?
« Svar #7 skrivet: 04 december 2012, 10:56:08 »
Tack för svaret. Jo, jag har 3 st termostater inomhus, varav en av dem sitter i samma rum som braskaminen. Det är en liten vit dosa på väggen men en liten "ratt", och det verkar som normalläget (markerat med en ring) är 20 grader. När jag vrider på denna åt höger, alltså passerar 20 grader så lyser den grönt ungefär vid 23 - 25 grader.

Är den kopplad till värmepumpen eller till golvvärmetermostat eller dyl?
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20143
  • Alien snowman.
SV: Hur fungerar det egentligen?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2012, 18:41:10 »
Hej!
Jag tolkar det som att termostaterna styr golvvärmeslingorna.
Man bör trimma in värdet på "Kurva" med termostaterna på max, detta för att värmepumpen inte ska göra varmare vatten än vad som behövs till golven.

Sen kan det finnas andra saker som gör att förbrukningen ökar, man bör ha koll på vissa grejer som tempskillnaden mellan framledning och retur samt mellan brine in och brine ut när kompressorn går (utan elpatron) och värmer huset.
Har man koll på detta när värmepumpen går som normalt så kan man enkelt se om nått börjar bli knas.

Men det du kan göra är att läsa av dessa värden + utetemp och skriva in dem här.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad sjösala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar det egentligen?
« Svar #9 skrivet: 05 december 2012, 10:38:16 »
Hej och tack för dina synpunkter.
Senaste dygnet har förbrukningen varit 187 kwh (den högsta förbrukning någonsin)tillsatsvärme 2 har varit igång, medeltemp ute har varit minus 6,5.
Jag är mycket tacksam om jag kunde få ett utlåtande över de värden som menyen på värmepumpen visar nedan. Kanske är detta helt felaktigt? dontknow.

Värmekurva         Temperatur         Avforstning   
Kurva       38      Ute   -6      Mellan 2 avfrostn   46 M
Min       23      Rum   17      Tid sedan senaste   37 M
Max       50      Fram   46 (65)      Fläkt H från vid               12
Kurva 5         0      Retur   42 (48)         
Kurva 0         0      Varmvatten    49         
Kurva -5     2      Integral   -826         
Värmestopp17      Brine ut   -14         



Utloggad fila

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
SV: Hur fungerar det egentligen?
« Svar #10 skrivet: 05 december 2012, 11:01:29 »
48(65) ser ut som den gör varmvatten. Det kan inte vara växelventilen som kärvar?
Thermia Diplomat 12, 230m2 + 70 källare. (källare bara delvis uppvärmd) Byggår 1905. Tidigare 1,5kbm olja + 32000kWh inkl hushålls el.(Gammal Luft-Vatten pump). Första året med D12 = 23500Kwh inkl hh. Besparing ca 23 -25 000:- sköna slantar.

Utloggad sjösala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar det egentligen?
« Svar #11 skrivet: 05 december 2012, 11:19:13 »
Har inte den blekaste aning. Kan aboslut ingenting om värmepumpar men har observerat att kwh-förbrukningen ökat markant den senaste tiden och misstänker att ngt inte är som det borde. Minus 6,5 är ju inte speciellt kallt?
Vad borde värdena ligga på om allt vore normalt?
Vad är det som indikerar att den gör varmvatten (har vattenburen golvvärme i hela huset)?
Hade servicetekniker här för mindre än tre veckor sedan och bad dem då ser över att inställningarna var ok. Känner inget förtroende för dem längre.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20143
  • Alien snowman.
SV: Hur fungerar det egentligen?
« Svar #12 skrivet: 06 december 2012, 11:50:30 »
Brine ut på -14 °C då det är -6 °C ute, tyder på att flödet på brine är lågt.
Kolla smutsfilter på brine, nivå på brine och att cirkpumpen för brine funkar som den ska
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal