Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme i flerfamiljshus  (läst 4825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad solrosen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Bergvärme i flerfamiljshus
« skrivet: 14 november 2005, 21:59:52 »
Hej! Ny här på forumet och med en stor fråga. Bor i ett flerfamiljshus (20 lägenheter) där vi just nu funderar på att installera antingen bergvärme eller fjärrvärme. Bergvärme verkar ju helt klart vara det billigaste ur driftkostnadsperspektiv (även om detta med stigande elpriser inte verkar så lovande) men det är ju en mycket stor investering med själva installationen. Fjärrvärme är ju en mycket billigare installation men dyrare driftskostnad.

Finns det några andra här på forumet som har erfarenheter vad gäller bergvärme i flerfamiljshus och vill dela med sig. Vad kostnade installationen? Hur mycket har ni sparat? Vissa säger att bergvärmeanläggningen kräver en del skötsel och andra inte, vad är korrekt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme i flerfamiljshus
« Svar #1 skrivet: 14 november 2005, 22:06:04 »
Till så pass många lägenheter behöver ni rätt så många borrhål, har ni plats för det?

Det bör vara ca 20 meter mellan borrhålen, max 2-3 lägenheter/borrhål.

Ett alternativ för er kunde vara en rejäl pelletsanläggning, detta om intilliggande miljö "godkänner" en sådan installation.
Vet några småbyar i norr som satsat på det i kombination med ett eget litet fjärrvärmenät.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bergvärme i flerfamiljshus
« Svar #2 skrivet: 14 november 2005, 22:13:09 »
Ju större förbrukning desto större vinst med VP.
Jag kör en 25 kw pump i en byggnad, den är extremt lönsam den pumpen!!
Det som är mest kritiskt om man har lägenheter det är varmvattnet!! Osså att set till att man har lämpligt rad. system.

Fjärrvärme har en suverän egenskap, fixar uppvärmen även i högtemprad. system.. och har rätt dimensionerat inga begränsningar i tillgång på varmvatten och värme!!

Letar länken...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1121.0.html

Blid på borrorna...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1125.0.html

Begrunda det där med hög/lågtemp radiatorer.. Tar ni in offert så pressa inst på lämplig Varmvattenberedning!!

Nibe större VP verkar vettig, dubbla kompressorer, med en som kan jobba i första hand med VV förbrukningen. Men jag antar att deras största är för liten du behöver nog mera än en VP, osså ett antal borror.

Har du data på förbrukning nu???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad solrosen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme i flerfamiljshus
« Svar #3 skrivet: 14 november 2005, 22:20:40 »
Jag tror vi kan klämma in tre borrhål på tomten, enda nackdelen är väl att två granntomter har tillstånd för att borra (den ena har redan borrat den andra har än så länge bara tillstånd). Men jag tror ändå att det funkar,vi har provmätt.

Vi använder olja idag, och gjorde under 2004 av med ungefär 27 000 l olja (uppvärmd yta 1 200 kvm).

Vad är det som är det kritiska med varmvatten?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bergvärme i flerfamiljshus
« Svar #4 skrivet: 14 november 2005, 22:29:36 »
Beroende på vart du bor gissar jag att du behöver 4-7 borror. osså nåsnatns kring 30- 40 kw lite beroende på hur man räknar (kalkylränta framtida elpris mm)

En VP anläggning är en lågtempanläggning, därav att det är lättare att misslyckas med varmvattenkapaciteten
Har man fjärrvärme har man ofta långt över 100 grader in på stigen!! Då har man begränsningen i den värmeväxlare som väljs! Då har man inget "lager" med VV det produceras samtidigt som det förbrukas, har man en VP anläggning gäller det att ha ett ordentligt lager!

Det går att få till, inga problem. Men du som beställare ska lägga vikt vid just dom två saker som jag nämnde.
Har man ett olämpligt radiatorsystem, kan det gå dubbelt så mycket el än om man har ett lågtempsystem.
Det påverkar lönsamheten enormt!!!
I ordlistan står det en del om låg/högtemp om du undrar kring det

Lycka till/Bertil
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!