Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Anläggning startad  (läst 2036 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Värmepump eller värmepumpar?
Anläggning startad
« skrivet: 17 september 2012, 14:21:33 »
Hej,
  Börjar med att tacka för alla råd jag fick när jag körde igång mitt markvärme projekt i en tidigare tråd. Från i fredags står en ny Nibe 1245-8kw installerad i pannrummet. Idag ska ett konvektorelement in i tvättstugan (tack för tipset). Är väldigt rädd för fukt i källaren då jag idag har en väldigt torr och fin källare. Så jag funderar på att sätta en sug-fläkt i rökgången till skorstenen bara för att få mer fart på luften. Sätter också upp en skorstenshuv nu då skorstenen inte ska värmas av pellets längre.

Angående Nibe så tar jag gärna emot tips på hur den ska ställas in. Det var massor med menyer och inställningar som kan göras. Finns det några generella tips på hur inställningarna ska vara. Har idag två givare kopplade till pannan, en ute (norrväggen) och en som idag sitter bredvid pannan men som ska upp till köket senare. Sen vore det bra att veta vilka värden man ska hålla koll på.

En annan fråga är hur termostaterna på elementen ska vara. Ska dessa var helt öppna idag och det är med pannan jag reglerar värmen eller ska jag som tidigare shunta ut hög temperatur och sen strypa värmen med termostaterna på elementen.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11048
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Anläggning startad
« Svar #1 skrivet: 17 september 2012, 15:01:29 »
Du skall ha termostaterna helt öppna och reglera tempen med inställningarna på pannan.

Om du gör som tidigare så kommer du dels att få högre driftkostnad eftersom VP'ns verkningsgrad sjunker med ökad temperatur och dels får du många start/stopp och korta gångtider eftersom det blir mycket mindre vatten för VP'n att jobba med när termostaterna stryper.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: Anläggning startad
« Svar #2 skrivet: 17 september 2012, 19:18:02 »
Börja justera kurva + förskjutning med rumsgivaren urkopplad (eller ställ ner påverkan till 0).
Justera en gång/dygn, det tar ett tag efter justering innan temperaturerna stabiliserar sig.
Anteckna gärna inställningar + temperaturer, det hjälper till att få förståelse för hur det funkar.
Räkna med att det tar en vinter att hitta rätt läge.

Sen kan du koppla in rumsgivaren och ev ställa in enstaka termostater i de rum du ev vill ha lite svalare (ej rummet med rumsgivaren).
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anläggning startad
« Svar #3 skrivet: 17 september 2012, 22:29:13 »
Vad menar de med att justera kurva? Räcker det med att jag plockar bort rumsgivaren eller måste jag också deaktivera den i någon meny?
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 553
SV: Anläggning startad
« Svar #4 skrivet: 18 september 2012, 08:30:47 »
Du ska nog inte behöva plocka bort något alls, det räcker med att inaktivera rumsgivaren under meny 1.9 (Huset -> avancerat).
Val och förskjutning av värmekurva är i princip data för hur relationen mellan utetemperatur och radiatortemperatur ska se ut. Varmt ute = svalt vatten i radiatorerna. Kallt ute = hetare radiatorer.
Bläddra igenom kapitel åtta i installatörshandboken (Styrning, Menyer) så får du en liten bild av vad det är du försöker göra. Där förklarar man även skillnaden mellan val av kurva och kurvlutning, vilket lätt kan bli lite rörigt.
I slutet av kapitel sex bör du hitta en liten guide för hur du väljer ett bra utgångsläge, beroende på hur ditt hus är byggt och var i landet det står.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11048
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Anläggning startad
« Svar #5 skrivet: 18 september 2012, 08:35:24 »
Det är väl bättre att sätta rumsgivarpåverkan till 0 än att inaktivera den? Då kan man ju läsa av och logga innetempen på VP'n...
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 553
SV: Anläggning startad
« Svar #6 skrivet: 18 september 2012, 08:44:42 »
Det är väl bättre att sätta rumsgivarpåverkan till 0 än att inaktivera den? Då kan man ju läsa av och logga innetempen på VP'n...

Tja, det gör man ju som man vill. Det man inaktiverar i 1.9.4 är bara rumsgivarens påverkan.
Jag hade nog inte rekommenderat det för en ny användare eftersom meny 1.1 då blir minst sagt förvirrade med ett värde som är irrelevant och en inställning som inte påverkar något. Vad gäller avläsning av innetemperatur påverkar det inte öht.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anläggning startad
« Svar #7 skrivet: 18 september 2012, 10:50:09 »
Läste på lite mer igår. Tycker dock inte det är helt klart. Har ställt upp alla radiatorer på max nu (förutom sovrum). Ikväll inaktiverar jag rumsgivaren som borde vara meny 1.9.4.

Sen är det kurvan. Är på jobbet nu så jag har inte pannan framför mig. Men där i denna bild verkar man ju kunna ställa det mesta. Är det bara kurvlutning (9) i detta fall som ska ändras? Det är en 0 bredvid termometern, vad betyder den?
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 553
SV: Anläggning startad
« Svar #8 skrivet: 18 september 2012, 18:22:24 »
I korthet kan man sammanfatta med att valet av kurva (kurvlutning) gör mest nytta/skillnad när det är kallt ute. Termometern i din bild är kurvförskjutningen, den påverkar hela kurvan i princip lika mycket vid alla temperaturer.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anläggning startad
« Svar #9 skrivet: 18 september 2012, 19:22:04 »
Hej,
  Nu har jag tagit en bild av min kurva på pannan. Så här ser den ut.
- Som ni ser är kurva 9 vald (har för mig att det var Umeå området)
- Tempsymbolen är 0, vilket är ingen förskjutning om jag fattar saken rätt.
- 28 grader är min på framledning
- Kurvan börjar vid 15 grader ute
- Drygt 50 grader är max

Är dessa värden rimliga? Om jag upplever det kallt i huset, ska jag då välja kurva 10 eller ska man testa något annat först.

/Fredrik
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 553
SV: Anläggning startad
« Svar #10 skrivet: 18 september 2012, 20:08:20 »
Är dessa värden rimliga? Om jag upplever det kallt i huset, ska jag då välja kurva 10 eller ska man testa något annat först.

Nu är det ju inte så kallt ute (inte ens i Umeå antar jag?). Om du bläddrar mellan de olika kurvorna, ser du att de inte skiljer speciellt mycket vid plusgrader, men desto mer ju kallare utomhus. Alltså bör det vara rimligare att fingra på kurvförskjutningen istället, nu när det är varmt. En förutsättning är förstås att VP faktiskt försöker hålla huset varmt och inte hamnat i sommarläge (Meny 4.9.2 - autolägesinställning).
Anteckna värdet för din aktuella utetemp när du hittat nåt som fungerar, det kan vara värdefullt när du ska fingra på kurvlutningen senare i vinter :)
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anläggning startad
« Svar #11 skrivet: 18 september 2012, 20:51:27 »
Just nu är temperaturen som den ska inne.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal