Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Argument som biter på energisnål fru...  (läst 6185 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad culdesac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
Argument som biter på energisnål fru...
« skrivet: 03 september 2012, 21:25:00 »
...eller hur man nu skall uttrycka det! Har en fru som jämnt och ständigt skruvar ned termostaterna på elementen, och det har jag väl (blivit tvungen till) stått ut med nu när vi hitills har haft elraddar. Nyss flyttad däremot så kommer vi att konvertera till vattenburet och luft/vatten-pump. Själv är jag ingen hejare på hur dessa funkar, långt därifrån, men har förstått/tror mig förstå att det INTE är energisnålt att skruva ner termostaterna i ett par rum...t.ex. 17 grader i rum A och B medan det är 21 grader i rum C. Som jag förstått det så är det då bättre att ha 21 grader i alla rum, för att värmepumpen skall vara så effektiv som möjligt? Är jag ute och cyklar? Om jag inte cyklar...hur skall man förklara detta för en fru som inte bara tar "sådär är det" som ett giltligt argument? Hur förklarar man det i lekmanna termer??

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 2473
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #1 skrivet: 03 september 2012, 22:09:08 »
Så kall retur som möjligt är ju bra, men det betyder ju inte att det är ekonomiskt fördelaktigt att utöka boytan för att på så sätt klämma in fler radiatorer. Men att klämma in fler radiatorer på nuvarande boyta hade blivit bra då framledningstemp och retur hade kunnat sänkas.
Nja , jag är nog inget bra på att förklara. :-\ Någon annan?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 2473
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #2 skrivet: 03 september 2012, 22:26:03 »
Jag säger så här istället, det kostar inte mycket mer att ha 21grader i rum a och b också, men vill man inte ha så varmt där så gör det ingen större skillnad för värmepumpen heller. Sc:,h
 Utgår från att du har fler än 3 rum, annars kan det ju påverka, så klart.
Handlar det om 3 lika stora rum skulle jag valt att lägga framledningen lägre och spetsvärmt 1 rum med en elradiator.
« Senast ändrad: 03 september 2012, 22:34:08 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3267
  • Navigare necesse est.. och värmepumpning!
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #3 skrivet: 03 september 2012, 22:37:48 »
För att vara energisnål så är det förstås för det första bra med låg temp i huset.
Bra isolering i väggar, tak och fönster är aldrig fel heller.
För att VP ska gå så optimalt (energisnålt) som möjligt ska den gå med så jämt och med konstant flöde som möjligt. Det gör den med alla termostater helt öppna eller helst helt borttagna. Värmen i rummen justeras in med värmekurva i VPn. Individuell värme i rummen med mekanisk instrypning av radiatorerna. Det går alltså att få lägre temp i enstaka rum med enbart strypning utan termostat. Om rummet är utsatt för mycket sol så kan det dock vara lämpligt med en termostat men den ska inte sättas på förrän du ställt in lagom temp utan den.
2 vuxna, bor på västkusten i villa från 1939 på 2vån, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare. BV tillbyggd med 30kvm med krypgrund 2015,.
Bytte från kombipanna CTC till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Isolerade om vind och väggar 2008-2010. Alla fönster kompletterade med energiglas 2012-2013. Golvvärme i 14kvm badrum + 30kvm tillbygge, resten radiatorer.

2008 39,0 MWh   2009 17,7 MWh   2010 19,1 MWh   2011 12,9 MWh   2012 11,1 MWh   2013 10,8 MWh   2014 9,05 MWh   2015 9,15 MWh   2016 prognos 10,5MWh pga tillbyggnaden, prognos nu 9,7kWh

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 2473
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #4 skrivet: 03 september 2012, 23:06:18 »
Ja det måste vara flöde, annars blir det inte mycket energiutbyte. I 1-rörs systemet har du alltid samma flöde oavsett öppna eller stängda radiatorer. I 2-rörs systemet påverkas flödet beroende på var radiatorn sitter i systemet. Öppnar man en radiator som ligger nära värmepannan får vattnet en kortare väg att gå och trycket lär falla något i de efterkommande, och tvärt om om man stänger den, men slutsumma flöde torde vara ganska lika oavsett öppet eller stängt.
Låg framledning och kall retur, och det får man med stora aktiva växlingsytor.  Alla raddar öppna, men skulle man strypa någon lite grann så tror jag inte det spelar så stor roll.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #5 skrivet: 04 september 2012, 00:07:11 »
Jag skulle välja en enklare förklaringsmodell....

Om det rum du sänker värmen i. Sänks så pass mycket att det inte längre avges någon värme lokalt i det rummet. Då kommer detta rum indirekt värmas av radiatorer i andra rum. Visst kommer temperaturen i detta rum vara lägre men det krävs samtidigt en högre framledning till de andra radiatorerna.
Ju lägre du kan hålla framledningen desto effektivare går värmepumpen.

Likvärdigt kan man då säga. Att ha för stor radiator i ETT rum är inget bra. Du måste då strypa ner den så mycket, med eller utan termostat, att den i praktiken inte längre avger någon värme.

Och. Att i ett rum ha en för liten radiator är inte heller bra. Då måste värmepumpen skicka ut varmare i hela huset och alla andra radiatorer måste strypas ner.


Om du har 8 rum och 2 av dessa behöver inte vara så varma för det är hobbyrum eller gästrum etc. Då ska dom inte heller vara varma, rummen alltså :)
Då bör ni ha termostater där. När ni installerar och justerar så ställer ni in för den temperatur som skall vara i fall någon använder rummet. Sedan sätter ni tillbaks termostaten och väljer den lägre temperaturen. Försök kontrollera efteråt att radiatorn fortfarande är tongivande i rummet (dvs att den lilla värme som görs - görs av den lokala radiatorn så att säga). Om inte bör ni höja termostaten. Detta är inte så lätt att testa om det inte är kallt ute. Självklart kommer den radiatorn med aktiv termostat ha en lägre temperatur än andra radiatorer i huset. Eller att den delvis är avslagen och delvis påslagen. Men det viktiga är att ni får uppfattningen av att den värme som faktiskt finns i rummet också kommer från den radiatorn och inte ett intilliggande rum.

Bortsett från ovan exempel är det normala användningsområdet för en termostat med värmepump att den bara används som en begränsare för det fall övertemperatur uppstår. Och då talar vi om övertemperatur som inte är genererad av värmepumpen. Dvs människor, bullbak, torktumlare eller solinstrålning. Det är därför vi alltid startar upp och justerar in ett vattenburet värmesystem utan termostater och innegivare och sätter dit eller aktiverar dessa först när allt i grunden fungerar som det ska.

Vill man kunna ratta på termostater helt obehindrat då bör man ha en arbetstank / bufferttank som garanterar värmepumpens flöde även om så alla termostater är stängda. Detta kräver en extra cirkulationspump och bör då vara av lågenergityp (räkna med 10-20w i drift = ingenting) och gärna tryckstyrd för att undvika det flödesproblem med potentiell kaskadeffekt som hplp skrev om tidigare.
« Senast ändrad: 04 september 2012, 00:11:38 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11047
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #6 skrivet: 04 september 2012, 09:23:16 »
Korta versionen:
Problemet med termostater är att dom kan dölja en dåligt injusterad anläggning så att värmepumpen får dåliga driftförutsättningar.
Har man gjort allt annat rätt vid installationen så är det inga problem att ha några termostater.


...men har förstått/tror mig förstå att det INTE är energisnålt att skruva ner termostaterna i ett par rum...t.ex. 17 grader i rum A och B medan det är 21 grader i rum C. Som jag förstått det så är det då bättre att ha 21 grader i alla rum, för att värmepumpen skall vara så effektiv som möjligt?

Det stämmer egentligen inte - Har du svalare i några rum så behöver huset mindre energi och värmepumpen går kortare tid. Vill man permanent ha svalare i vissa rum så är det bara att strypa radiatorerna lite mer där med den fasta instrypningen, så rent tekniskt är det inte heller svårt att ha olika temp i olika rum utan termostater.

Det man skall sträva efter för att värmepumpen skall vara så effektiv som möjligt är att hålla så låg temperatur på vattnet till radiatorerna som möjligt. För att uppnå det så måste man se till att man har balans mellan flöden och effektavgivning mellan de olika rummen och radiatorerna så att de minst gynnade radiatorerna kan avge tillräckligt mycket värme med så låg vattentemp som möjligt. Det gör man genom att korrekt strypa in hela systemet med de fasta instrypningarna i radiatorerna.
När man har gjort det så är det OK att sätta in några termostater i de rum där man riskerar övertemp eller där man vill kunna sänka temperaturen tillfälligt av andra anledningar.

Gör man inte denna grundjustering så kommer värmepumpen dels att behöva göra för varmt vatten med sämre verkningsgrad och dels så kommer majoriteten av termostaterna att strypa flöde så mycket att värmepumpen stoppar och startar aldeles för ofta.



Det man måste komma ihåg dock är att när man har vridit ner temperaturen med termostaterna så får man inte höja den igen genom att vrida upp tempen på pannan. Då har man snart sabbat hela grundjusteringen och VP'n går dåligt...
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25571
  • Ägare av forumet
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #7 skrivet: 04 september 2012, 09:59:15 »
Att sänka tempen på 25% av bostadsutrymmet med 4 grader ger en bruttobesparing på ca 5%.
Om din värmepump har COP 3, så blir nettobesparingen ca 1,6 %.
Låt oss leka med tanken att din värmepump förbrukar 6000 kW för varmvatten och värme, ca 5000 kWh för värme, så innebär hennes rännande med termostaterna, och ditt lidande, att ni sparar ca 80 kWh/år.
(Om jag räknat rätt)

Jag tycker inte att det är något att bråka om.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #8 skrivet: 04 september 2012, 12:24:06 »
Det ska jag säga till dig rickard när du sänker tempen för att slippa spets!  ::)

Nej men ärligt så är ju alla kommentarer mycket relevanta i denna tråd.

Ett Värmepumpsbaserat värmesystem skall i grundfallet klara sig utan termostat och innegivare. Dessa kan dock kompletteras med i syfte att öka besparing och öka komfort. En termostat är inte en manick man använder för att ändra temperaturen i sitt hus. Den begränsar övertemperatur och kan därutöver användas på en mindre andel av ytan som en permanent lösning för att hantera varierande temperaturbehov.

Detta anges då i normalfallet. Om man har en arbetstank finns som nämnts tidigare möjligheten att vara mycket mer frikostig i sitt användande av termostater. Men tidigare sanningar gäller ju ändå. Alltså utifrån ett rent dimensionerings och effektivitetsperspektiv för att uppnå effektivast drift.


Forumets attityd till termostater är som socialstyrelsens inställning till Vin och amning. Båda dessa instanser har på senare tid gjort en del förändringar i sin attityd men fortfarande är det en mycket tight hållning som gäller. I fallet med vin är det ju inte av de direkta hälsoriskerna för ett barn utan för att man vill undvika fulla föräldrar till ammande barn.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 2473
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #9 skrivet: 04 september 2012, 13:11:09 »
Att sänka tempen på 25% av bostadsutrymmet med 4 grader ger en bruttobesparing på ca 5%.
Om din värmepump har COP 3, så blir nettobesparingen ca 1,6 %.
Låt oss leka med tanken att din värmepump förbrukar 6000 kW för varmvatten och värme, ca 5000 kWh för värme, så innebär hennes rännande med termostaterna, och ditt lidande, att ni sparar ca 80 kWh/år.
(Om jag räknat rätt)

Jag tycker inte att det är något att bråka om.

Det är säkert rätt räknat. Men räknar du på helåret? Vi kör väl bara värme 1/3 av året, skulle väl bli ca 25-30kW eller hur? Sc:,h
Skall man sen vara petig ökar ju värmeförlusten från de rummen också med högre temp, men nu är vi för petiga, det går ändå inte att säga exakt hur det blir. dontknow

Ett alternativ är ju att köra med alla ventiler öppna och sedan ventilera så man kommer ned i 17 grader. Hur det kan bli mer ekonomiskt än att stänga radiatorerna lite är för mig en gåta. Ser fram emot förklaringar. tummenupp dontknow

Man kommer osökt att tänka på norgehistorien, norrmannen som läste att man kunde spara mycket energi och pengar genom att sänka temp några grader, han öppnade dörren till frys-skåpet. :-))
« Senast ändrad: 04 september 2012, 13:21:41 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25571
  • Ägare av forumet
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #10 skrivet: 04 september 2012, 13:28:09 »
Det är säkert rätt räknat. Men räknar du på helåret? Vi kör väl bara värme 1/3 av året, skulle väl bli ca 25-30kW eller hur? Sc:,h
Skall man sen vara petig ökar ju värmeförlusten från de rummen också med högre temp, men nu är vi för petiga, det går ändå inte att säga exakt hur det blir. dontknow

Ett alternativ är ju att köra med alla ventiler öppna och sedan ventilera så man kommer ned i 17 grader. Hur det kan bli mer ekonomiskt än att stänga radiatorerna lite är för mig en gåta. Ser fram emot förklaringar. tummenupp dontknow

Man kommer osökt att tänka på norgehistorien, norrmannen som läste att man kunde spara mycket energi och pengar genom att sänka temp några grader, han öppnade dörren till frys-skåpet. :-))

Jag har ju räknat på själva energin som går åt till att värma, totalt ca 5000 kWh, och utgått från myndigheternas råd om att 1 grad kallare sparar ca 5%.
5% X 4°C = 20%
20% delat på 4 (25% av bostadsytan) = 1.66
1.66% av totala behovet för värme (5000 kWh) är ca 80 kWh/år.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25571
  • Ägare av forumet
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #11 skrivet: 04 september 2012, 13:31:22 »
Det ska jag säga till dig rickard när du sänker tempen för att slippa spets!  ::)

Nej men ärligt så är ju alla kommentarer mycket relevanta i denna tråd.

Ett Värmepumpsbaserat värmesystem skall i grundfallet klara sig utan termostat och innegivare. Dessa kan dock kompletteras med i syfte att öka besparing och öka komfort. En termostat är inte en manick man använder för att ändra temperaturen i sitt hus. Den begränsar övertemperatur och kan därutöver användas på en mindre andel av ytan som en permanent lösning för att hantera varierande temperaturbehov.

Detta anges då i normalfallet. Om man har en arbetstank finns som nämnts tidigare möjligheten att vara mycket mer frikostig i sitt användande av termostater. Men tidigare sanningar gäller ju ändå. Alltså utifrån ett rent dimensionerings och effektivitetsperspektiv för att uppnå effektivast drift.


Forumets attityd till termostater är som socialstyrelsens inställning till Vin och amning. Båda dessa instanser har på senare tid gjort en del förändringar i sin attityd men fortfarande är det en mycket tight hållning som gäller. I fallet med vin är det ju inte av de direkta hälsoriskerna för ett barn utan för att man vill undvika fulla föräldrar till ammande barn.

Om man drar ned för att minska eltillskottet så rör det sig ju om 80 X 3 = 240 kWh/år.
Och då blir det ju en annan sak... eller  dontknow
Att jag sänker tempn i garaget när det blir kallare än -28 grader får man väl se mer som en sport.
Ibland händer det dessutom att jag kör igång en elradiator i garaget, så att spetsen kommer där den behövs istället för att orsaka högre temp i vb-kretsen - med sämre COP och ÄNNU mer tillskott som resultat.

Jag ser det mer som sport än som snålhet, andra kanske kallar det mental härdsmälta.  :)
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 2473
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #12 skrivet: 04 september 2012, 13:33:18 »
Jag har ju räknat på själva energin som går åt till att värma, totalt ca 5000 kWh, och utgått från myndigheternas råd om att 1 grad kallare sparar ca 5%.
5% X 4°C = 20%
20% delat på 4 (25% av bostadsytan) = 1.66
1.66% av totala behovet för värme (5000 kWh) är ca 80 kWh/år.
Ja, dumt av mig, tänkte inte på det. (Målar fönster, stark färg, försöker skylla på det).
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #13 skrivet: 04 september 2012, 13:34:43 »
hur blir 20% / 4 = 1.66

jag får det till 250kwh per år.

Men enligt mig är det inte så relevant. En temporär likväl som varaktig sänkning av temperaturen i hela eller delar av bostadsytan kommer så klart innebära en besparing av något slag så länge den görs på ett korrekt sätt. I andra fall kan det röra sig om en ren komfortfaktor (automatisk nattsänkning i sovrum som ett exempel)

Därmed inte sagt att folk ska springa runt och ratta termostater hela tiden.  För då blir man knäpp :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3267
  • Navigare necesse est.. och värmepumpning!
SV: Argument som biter på energisnål fru...
« Svar #14 skrivet: 04 september 2012, 13:35:57 »
Jag ser det mer som sport än som snålhet, andra kanske kallar det mental härdsmälta.  :)
Bra uttryckt, Rickard! Jag tycker många här är sportintresserade, nej värmepumpsportintresserade. Kanske döpa om forumet till värmepumpsportforumet?
2 vuxna, bor på västkusten i villa från 1939 på 2vån, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare. BV tillbyggd med 30kvm med krypgrund 2015,.
Bytte från kombipanna CTC till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Isolerade om vind och väggar 2008-2010. Alla fönster kompletterade med energiglas 2012-2013. Golvvärme i 14kvm badrum + 30kvm tillbygge, resten radiatorer.

2008 39,0 MWh   2009 17,7 MWh   2010 19,1 MWh   2011 12,9 MWh   2012 11,1 MWh   2013 10,8 MWh   2014 9,05 MWh   2015 9,15 MWh   2016 prognos 10,5MWh pga tillbyggnaden, prognos nu 9,7kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal