Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Köpråd luft/vatten.  (läst 3050 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matnyb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
Köpråd luft/vatten.
« skrivet: 03 augusti 2012, 14:11:45 »
Jag vill ha förslag på lämplig värmepump luft/vatten. Krav: 3-fas, inget vatten ute och dockningsbar med Nibe fighter 310P.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20141
  • Alien snowman.
SV: Köpråd luft/vatten.
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2012, 19:09:09 »
Jag tror att Airwell har en split som är helt OK, den ska gå att docka mot det mesta.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
SV: Köpråd luft/vatten.
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2012, 20:57:26 »
Skit i Niben och satsa på en komplett maskin. Typ Thermia Atria. Enklare, bättre, säkrare osv. Du kommer vara nöjd efter det. Finns många alternativ med utedel och gasledningar in till en tank. Men med Atria sitter ALLT inne i en bättre och snällare miljö. Ute finns bara en glykolfylld värmeväxlare som hämtar energi tummenupp
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad matnyb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
SV: Köpråd luft/vatten.
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2012, 08:47:01 »
Jag har redan en Nibe 310P, som jag tänkte använda som VV-beredare och som spetsvärme.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 2551
    • Marieberg Bo & Bygg
SV: Köpråd luft/vatten.
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2012, 09:09:00 »
Nibe 2026 är dockningsbar.

Häll 20 lit glykol i systemet och det spelar ingen roll om det blir strömavbrott.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 33 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 18500 kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Intresserad nybörjare
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2064
  • Ny på värmepump
SV: Köpråd luft/vatten.
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2012, 10:03:45 »
Varför inget vatten ute?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989

Utloggad matnyb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
SV: Köpråd luft/vatten.
« Svar #6 skrivet: 04 augusti 2012, 11:27:46 »
Om man skickar ut värmeledningsvatten till utedelen och det är så pass kallt att värmepumpen inte kan ge värme så kyler man ju värmeledningsvattnet; eller? Dessutom finns ju frysrisken om cirkulationspumpen av någon anledning inte snurrar.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1030
SV: Köpråd luft/vatten.
« Svar #7 skrivet: 04 augusti 2012, 15:06:19 »
Värmeväxlare och glykolvatten är en lösning på det problemet :)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: Köpråd luft/vatten.
« Svar #8 skrivet: 04 augusti 2012, 17:20:21 »
Men då kan man lika gärna göra som Tobocop sa och ta en Thermia Atria direkt, de förluster som blir i den extra växlingen gör att den sämre verkningsgraden på Atrian äts upp av växlare och man bygger en liksom en Atria.

Utloggad lunk Umeå

  • Intresserad nybörjare
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2064
  • Ny på värmepump
SV: Köpråd luft/vatten.
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2012, 22:19:46 »
Om man skickar ut värmeledningsvatten till utedelen och det är så pass kallt att värmepumpen inte kan ge värme så kyler man ju värmeledningsvattnet; eller? Dessutom finns ju frysrisken om cirkulationspumpen av någon anledning inte snurrar.

Om jag minns rätt från i vintras så kyldes vattnet max en grad när det var så kallt att pumpen inte gick. Fördelen är att man kan placera inne- och utedelar nästan helt oberoende av varandra. Om du har kondensorn ute och resten inne måste det väl komplicera installationen en hel del?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15204
SV: Köpråd luft/vatten.
« Svar #10 skrivet: 04 augusti 2012, 22:45:36 »
Gäller att välja en vp som klarar tempen där man bor då är det endast strömavbrott som kan ställa till problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
SV: Köpråd luft/vatten.
« Svar #11 skrivet: 05 augusti 2012, 19:27:46 »
Om man skickar ut värmeledningsvatten till utedelen och det är så pass kallt att värmepumpen inte kan ge värme så kyler man ju värmeledningsvattnet; eller? Dessutom finns ju frysrisken om cirkulationspumpen av någon anledning inte snurrar.
Helt rätt. Sen i vilken grad det kyler är väl olika från maskin till maskin. Sen finns ju alltid risken för strömavbrott och cirkpumpshaveri. Jag är ingen förespråkare av dessa maskiner. Men det det finns åtskilliga nöjda kunder med sådana och även Thermia har sin Atec som fungerar på det viset.
Men jag förespråkar Atria. Sedan kan det kännas dumt att skrota en fullt funktionsduglig Fighter, men det blir bättre resultat om du byter allt.

Om jag minns rätt från i vintras så kyldes vattnet max en grad när det var så kallt att pumpen inte gick. Fördelen är att man kan placera inne- och utedelar nästan helt oberoende av varandra. Om du har kondensorn ute och resten inne måste det väl komplicera installationen en hel del?
Med en Atria kan du placera de hur du vill. Har exempel där vi ställt utedelen 15 m bort från huset för de ville inte ha ljudet från fläkten för nära. Det är ju bara två slangar med glykol som ska in och en kabel.
Om du bara ska ha en kondensor ute så har du nog byggt en kylmaskin... ;)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Erik-NA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karby
  • Antal inlägg: 670
    • Franzens.nu
SV: Köpråd luft/vatten.
« Svar #12 skrivet: 09 augusti 2012, 20:18:08 »
Till en Atria kan man väl ansluta en värmeväxlare mellan utedelen och innedelen för återvinna värmen som man annars ventilerar ut?
Nibe F750 i ett enplanshus på 146kvm i Körlinge, norr om Stockholm.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset på franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal