Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Ny manual Ecoheat 3XX  (läst 1208 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2lkopp

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 50
Ny manual Ecoheat 3XX
« skrivet: 05 juli 2012, 11:31:42 »
Det har kommit ny, 120627, manual till Ecoheat på CTC hemsida. Och jämfört med min manual, 111010, verkar det främst vara anpassningar mot nya mjukvaran. Såg även att dom i Tekniska data hade med Effekt/COP för fler driftfall och enbart för EN14511 (inkl alla pumpar). Vilket kan vara intressant för dom som vill räkna på hur mycket COP sänks/höjs vid olika temp på Brine och värmebärare.

I manualen står att det är framledningstemperaturen som presenteras i kurvan men efter den nya programvaran så är det ju BÖR värdet som presenteras, vilket syns tydligt nu i sommar. Någon som har hört om det är någon programrättning på gång?

Utloggad Tomas Forsman

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 37
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny manual Ecoheat 3XX
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2012, 21:34:53 »
I manualen står att det är framledningstemperaturen som presenteras i kurvan men efter den nya programvaran så är det ju BÖR värdet som presenteras, vilket syns tydligt nu i sommar. Någon som har hört om det är någon programrättning på gång?
Jag har mailat Enertech förrut och frågat om saker, och fick då bl.a följande svar från en Mikael Johansson:
Angående att utetempen ej loggas, vilket känns skumt eftersom det är primära styrvärdet:
Citera
Ute temperaturen är en viktig parameter, men vad jag vet så klarar sig serviceteknikerna med dagens uppgifter. Ute temperaturen kommer med all säkerhet läggas till i en senare uppdatering

Angående bör/är för framledning i graferna:
Citera
Det är precis som du skriver börvärden som visas i den uppdaterade programvaran.
.. vilket antyder att det inte är en bugg utan feature i deras värld.
EcoHeat 308, 144kvm boyta + ~40 biyta, vattenburen golvvärme. Umeå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal