Köpa värmepump?
Spara pengar
Luftvärmepumpar, installationer, service och reparationer!
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Klicka här och e-posta oss din prisfråga.
Luftvärmepumpar, montage och service med kvalite!
Stort sortiment, snabba leveranser!
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Elprisguiden

Författare Ämne: Byta gamla elementvred  (läst 5025 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peptk

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 99
Byta gamla elementvred
« skrivet: 02 juli 2012, 20:03:30 »
Mina gamla element läcker. :(

Det är altså kranen i bild tre som läcker, flera element läcker mer eller mindre och vattan får fyllas på allt oftare.
Antar att man måste byta ut allt inklusive ventilhuset i bild ett, eller kan jag komma undan med mindre jobb?
Tänkte byta alla element eftersom det inte är så kul att tömma systemet på vatten.
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insats-bast-20r/?select=true
Eller kommer man undan med att montera en packbox med termostat?
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-packbox-aldre/?select=true
Det vore trevligt med så lite jobb som möjligt, samtidigt vore det trevligt med en termostat i vissa rum.
Om nu bilden kommer med.
« Senast ändrad: 02 juli 2012, 20:06:00 av peptk »
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad gossen

• Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 862
SV: Byta gamla elementvred
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2012, 21:01:01 »
Det finns renoveringssatser och reservdelar till dom flesta vred av den typen, kolla på mma.se och försök komma fram till vilken modell du har. Själv bytade jag alla till moderna diton som man kan sätta termostater på, jag ångrar lite att vi inte renoverade originalen då dom är betydligt snyggare än moderna plastvred (och moderna i samma stil kostade typ 1500sek styck)

1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013..

Utloggad JNilsson

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 91
  • Värmepump
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2012, 21:24:35 »
Har du provat att dra åt muttern runt axeln?

Utloggad peptk

• Kan värmepumpar
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2012, 21:34:43 »
Har inte provat att dra åt muttern, jag börjar med det. Ska försöka ta i men lite lagom känsla.
Smart kille  :)
Hittade utbytesinsatser på mma.se så det blir väl nästa steg om det inte hjälper.
Men då kommer jag få moderna rattar.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad Tågråttan

• Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Antal inlägg: 1593
  • Jag gillar inte OST.
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2012, 21:43:11 »
Jag gick till rörfirman och berättade att jag hade samma problem som du fast i min norrlandsvilla, då tog han fram ett sorts lin "grafitgrått som blyerts" och så visade han hur jag skulle linda tätningen runt axeln innanför muttern... "Poff" så blev det tätt och det var i princip gratis!!!

Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:  17 214 kwh
2013:  15 451 Kwh 
2014:     3768 Kwh Hittills.
-2100kWh jämfört mot 2013, minuset ska helst vara mer än -1951kWh vid årets slut för att komma under 13500kwh för 2014 som är huvudmålet.. Kan bli riktigt tufft..

Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskasset: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: 19öre/kWh, 65öre/kWh inkl, allt utom fasta kostnader..
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten prisskillnad.
Logger2020: Ute, förråd/garage,elförbrukning och alla 4 luftkanaler till/från FTX:en..

Utloggad peptk

• Kan värmepumpar
« Svar #5 skrivet: 02 juli 2012, 22:34:05 »
Gick runt och kände på muttrarna och inte helt oväntat så gick alla som läckte att dra åt ett halvt varv utan att något motsånd bjöds.
Nu hade jag en rejält överdimensionerad skiftnyckel så jag vågade inte dra mer.
Man kan ju tänka sig att om det finns någon typ av packning i kranen så är den nog inte vad den en gång var efter sextio år.
Får se om det slutar läcka, annars får jag gå till en rörfirma som verkar kunna gamla prylar och fråga efter grafitgrått lin.

Tack ännu en gång för alla bra förslag.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad måle10

• vvs-gubbe
  • Antal inlägg: 759
  • Många blir det
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2012, 05:29:16 »
Gick runt och kände på muttrarna och inte helt oväntat så gick alla som läckte att dra åt ett halvt varv utan att något motsånd bjöds.
Nu hade jag en rejält överdimensionerad skiftnyckel så jag vågade inte dra mer.
Man kan ju tänka sig att om det finns någon typ av packning i kranen så är den nog inte vad den en gång var efter sextio år.
Får se om det slutar läcka, annars får jag gå till en rörfirma som verkar kunna gamla prylar och fråga efter grafitgrått lin.

Tack ännu en gång för alla bra förslag.
Hej! man kan dra åt muttern men det sitter en o-ring på axeln och det är den man brukar byta för den brukar torka ut så byt ut o-ringen genom att ta bort muttern.
Ps:Du ska inte dra åt muttern för kung och fosterland.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller inomhusgivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad peptk

• Kan värmepumpar
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2012, 21:24:01 »
Ytterligare en dum fråga, måste jag inte tömma systemet på vatten när jag lossnar muttern?
Extra vvb för långa bad.

Utloggad COCACOLA

• VVS-Tekniker
  • Antal inlägg: 2074
  • Rörligt och böjligt
« Svar #8 skrivet: 03 juli 2012, 21:50:56 »
Hej! man kan dra åt muttern men det sitter en o-ring på axeln och det är den man brukar byta för den brukar torka ut så byt ut o-ringen genom att ta bort muttern.
Ps:Du ska inte dra åt muttern för kung och fosterland.

nej det är inte en TA RVO ventil , där finns ingen oring och packning..
det gråa garn du fick tågråttan är Asbestgarn..  nono  får inte andvändas i dag .

ska du byta insats måste du tappa systemet.. Byt ventil . det är min rekomendation
Mycket enklare att strypa in ventilen
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Utloggad måle10

• vvs-gubbe
  • Många blir det
« Svar #9 skrivet: 06 juli 2012, 08:14:00 »
Hej Enkelt att fixa som många vvs-are har använt sig av.Bara ta bort handtaget och sedan muttern och pilla bort fjädern sedan sätter du dit en o-ring på axeln och sedan fjädern och muttern på så sätt så tätar det mot sätet eftersom man kan dra lite mer.Ett gammalt tjuvknep som man har använt sig av och det blir  tummenupp och så slipper du packa om dom.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller inomhusgivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad cougar

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 2375
  • koppar är fint
« Svar #10 skrivet: 06 juli 2012, 09:05:22 »
Hej Enkelt att fixa som många vvs-are har använt sig av.Bara ta bort handtaget och sedan muttern och pilla bort fjädern sedan sätter du dit en o-ring på axeln och sedan fjädern och muttern på så sätt så tätar det mot sätet eftersom man kan dra lite mer.Ett gammalt tjuvknep som man har använt sig av och det blir  tummenupp och så slipper du packa om dom.
...Eller helt enkelt linda runt lite lin och smack och sedan dra åt muttern, men detta är nödlösningar som bara bör göras när det ska repas provisoriskt.
Det bästa är att byta ventil så är man säker...
Återförsäljare: Viessmann, Terrawatt, aquasol, aquaexpert
¤ Terrawatt TW4,5, 2X400m ytjordvärme. ¤solfångare Aquasol BIG13. 500L VVB+500L Ack. ¤ frikyla under uppbyggnad, får se om det funkar med markvärme...

Utloggad måle10

• vvs-gubbe
  • Många blir det
« Svar #11 skrivet: 06 juli 2012, 09:17:55 »
...Eller helt enkelt linda runt lite lin och smack och sedan dra åt muttern, men detta är nödlösningar som bara bör göras när det ska repas provisoriskt.
Det bästa är att byta ventil så är man säker...
Visst kan man lina om dom men varför.Lärde mig det här tricket av en gammal vvs-are på 80-talet och det funkar än ;)Det är ju själva fjädern som blir slapp till slut annars skulle det inte bli tätt när man drar åt muttern eller hur.Men problemet är ju att hitta en ny fjäder så därför brukar jag sätta dit en o-ring och då håller dom tätt i 25år till ;)

Utloggad COCACOLA

• VVS-Tekniker
  • Antal inlägg: 2074
  • Rörligt och böjligt
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2012, 22:55:24 »
Oringar och sönder ärgade spindlar, nej inte på min ansvarsförsäkring
Byt ventilen , den är utjänt och har gjort sitt,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

* CHATT

Refresh History
  • OBS! Skriv inte in viktiga frågor här, de raderas automatiskt.
  • jojje: Hemma kl 22:00 ifrån jobb, tillbaka 06:00 imorgonbitti för att jobba till 22:00 jodå gubbjäveln ska få känna att han lever :)
    23 april 2014, 22:43:33
  • Erik Renberg: Spara till barn regelbundet (typ barnbidrag): Lång tid => 100% aktiefonder när barnen är små, sedan växla över mot slutet om pengarna ska vara tillgängliga då. Spara i ISK. Satsa på låga avgifter/indexfonder, inga bevis finns för att aktiv förvaltning funkar bättre, men är alltid dyrare. Sprid riskerna mellan olika marknader. Välj inte avancerade/smala/dyra/aktivt förvaltade fonder/aktier om du inte kommer se över dom regelbundet och ofta. Lästips: http://blogg.avanza.se/hemberg/category/barn/
    23 april 2014, 09:35:07
  • Rickard: Pyramidspel.
    22 april 2014, 16:34:40
  • Tågråttan: Läs, riktillsammans.se dom spar till sin dotter.. ganska kul att läsa vissa inlägg..
    22 april 2014, 14:39:35
  • Rickard: Vi har haft ungarnas pengar i fonder tills för ett år sedan, nu närmar de sig åldern när de skall knuffas ut ur boet, så nu har vi satt in det hela på räntekonton på Avanza med typ 3% ränta. värdeökningen under 18 år i Allemansfonder blev beskedliga 23%. Hade troligen vart bättre att ha dem på ett fasträntekonto hela tiden. Men å andra sidan, för något år sedan låg de på minus 23%...
    22 april 2014, 07:38:22
  • Puckonen: Är det de summorna som är aktuellt så är det ju "skit sak samma", utdelningen på det samma och ytterligare köp av aktier lär ju ätas upp av courtage. Men utdelning är utdelning och fonder kan då nyttjas för de slantarna.
    21 april 2014, 20:40:57
  • Hansson: Ja tänkte inte satsa allt på börsen.En mindre del typ 10 000 i aktier. Resten har jag i några fonder
    21 april 2014, 20:04:45
  • Carl N: Jepp, spela på börsen kan man göra med pengar som man både kan ha och mista, ungarnas pengar är bättre att placera säkert. Indexfonder brukar också gå bättre än andra fonder i långa loppet, troligen på grund av att de är mindre utsatta för mäklarnas misstag.
    21 april 2014, 19:43:03
  • Puckonen: Kottarnas pengar är det ju lite synd att gambla med och det finns 100 varianter att bolla med. Dela det i tre delar? En del fond, en del aktivt aktieförvaltande som en vägs upp av sista delen som sätts i premieobligationer? Svårt att råda kring kottarnas pengar, men en mestadels safe-strategi är nog att föredra.  dontknow
    21 april 2014, 18:58:40
  • Hansson: Jag har ett fondsparande oxå.tanken var att köpa nya aktier för utdelningen varje år.
    21 april 2014, 17:41:46
  • Carl N: Jag använder globala indexfonder till mina barn.
    21 april 2014, 16:29:10
  • Puckonen: Hansson, jag hade fondsparat i en bred fond. Alternativet är aktiv förvaltning av sin protfölj, om 20-25 år när ungen vill kunna nyttja dina sparade pengar kanske inte företaget/aktien är värt namnet ens.
    21 april 2014, 12:44:55
  • Hansson: Hur skall man spara bäst till sina barn? Ligger på ett vanligt spar konto nu. Skall man köpa någon aktie som har bra utdelning istället? Typ Telia?
    21 april 2014, 12:09:40
  • Tågråttan: 2014:Total förbrukning hittills i år från 1/1-31/3:5138kwh, + 176kwh för de dagar som gått hittills i April. "Tittar på Jokas textrad varje dag, han uppdaterar inte den som han borde :( "
    19 april 2014, 08:25:21
  • jojje: Glad Påsk på er allihopa tOOmten
    17 april 2014, 17:34:47
  • Tågråttan: Gräsänkling: Det första man gör, klippa strömmen  till VVB. Hittade även en strömtjuv på 8w som dragit det året om.. Vilken bra första kväll..
    15 april 2014, 19:54:43
  • purjo__: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55452.0
    15 april 2014, 10:40:36
  • pts: /hiitar/hittar/
    15 april 2014, 08:47:31
  • pts: Var hiitar jag tråden för senaste inköpet ?
    15 april 2014, 08:47:13
  • purjo__: Inte ofta man är helt ensam på forumet...  :)
    13 april 2014, 04:19:52
  • Fattiglapp: Denna vecka för ett år sedan var den sista veckan jag hade "mellanhög" strömförbrukning, Veckan efter den och många följande halverades densamma. Undrar om det blir lika bra i år?
    12 april 2014, 17:08:37
  • Puckonen: Då är det inte samma bruk då jojje som svågern o svärmor knegar på, trodde att världen som vanligt var liten. Men de håller till i FBK-land. :)
    11 april 2014, 23:20:22
  • jojje: Puckonen, jag jobbar på Holmen Paper i Hallstavik.
    11 april 2014, 22:41:22
  • Puckonen: jojje, vilket bruk i landet knegar du på?
    11 april 2014, 12:38:28
  • jojje: Strax ska jag på kurs i att använda höghöjdssele, vi använder det vid div underhållsjobb på pappersmaskinen. Kul när dom kommer på flera år efter vi börjat använda dessa selar att dels var det fel modell på sele vi hade samt att vi behövde gå en utbildning också
    11 april 2014, 10:54:50
  • jojje: Hmm, tyckte bilen vibrerade och betedde sig som jag inte är van vid, tog bort centrumkapslarna och ser då att jag lyckats få alla centreringsringar på sniskan, bara göra om och göra rätt:)
    08 april 2014, 12:57:34
  • bopakoster: Rickard, inte ska du må dåligt, du säljer ju fina grejer till oss och nu har ju chefen kommit hem, hon kan nog trösta dig?
    08 april 2014, 11:42:16
  • Rickard: Faktureringen var klar redan fredag mitt på dan, det får inte bli fel. Men det är bland det tråkigaste som finns, de flesta tror att det är det bästa med mitt jobb, men jag mår dåligt av att fakturera andra.
    07 april 2014, 23:26:35
  • Puckonen: bopakoster, jag torskar ju två timmars sömn. :D Rickard, fakturering och förfest resp fakturering som bakis-aktivitet låter som ett vinnande koncept. ;)
    06 april 2014, 20:09:32
  • bopakoster: Puckonen, du vinner ju 2  timmar om dan på det viset, hinner med att uppleva 20% mer!
    06 april 2014, 18:54:44
Boosta din värmepump!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Tysk kvalitet i alla delar!
Mitsubishi värmepumpar, Q Effect
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal