Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Mer gradminuter och högre kurva eller tvärtom?  (läst 1363 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drik

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 67
Mer gradminuter och högre kurva eller tvärtom?
« skrivet: 06 april 2012, 10:56:41 »
Hallå

Optimeringen fortsätter.  Nya tankar. Det blir många starter nu här på några plusgrader . Jag testade att öka gradminuterna från -60 till -120 min. Noterar nu att det blir lite kallare i huset. Tänker mig då att jag kan gå upp ett steg i värmekurva, från 10 till 11.

Är jag rätt ute eller ska jag gå tillbaka till -60 min?
Kommer jag få en ojämn innetemp? Antar att den kommer svänga mer eftersom det går längre mellan starterna....

Vad är mest effektivt?
Upplys mig

Tack på förhand

Edit; Bifogar lite inställningar
« Senast ändrad: 06 april 2012, 12:57:16 av drik »
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 16573
SV: Mer gradminuter och högre kurva eller tvärtom?
« Svar #1 skrivet: 06 april 2012, 11:27:40 »
Du bör kunna ställa gradminuterna så att innetempen hålls jämn och temperaturen inne ska normalt inte påverkas av gradminutvärdet om det inte ställs alldeles för lågt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad drik

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 67
« Svar #2 skrivet: 06 april 2012, 13:21:01 »
Du bör kunna ställa gradminuterna så att innetempen hålls jämn och temperaturen inne ska normalt inte påverkas av gradminutvärdet om det inte ställs alldeles för lågt Sc:,h

Men är jag rätt ute då? Är det bättre att försöka få henne att gå med lite längre mellanrum? Typ öka ((minska?(-60 till -120 är ju eg en minskning)) gradminuterna tills innetempen börjar bli ojämn....

Jag tänker på mindre starter
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 16573
« Svar #3 skrivet: 06 april 2012, 15:40:11 »
Ja med -120 får du mindre antal starter jag körde med -150 utan att innetempen svängde men jag hade mycket vatten i systemet
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bölemannen

• Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 140
« Svar #4 skrivet: 06 april 2012, 20:10:15 »
Jag har gått från -60 till -200 och minskade antalet starter/dygn från ca 27 till idag 10. Har även innegivare och upplever inte att det blev onormala tempsvängningar.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal