Köpa värmepump?
Spara pengar
Luftvärmepumpar, installationer, service och reparationer!
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Klicka här och e-posta oss din prisfråga.
Luftvärmepumpar, montage och service med kvalite!
Stort sortiment, snabba leveranser!
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Elprisguiden

Författare Ämne: Luftvärmepump /avfrostning  (läst 2851 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kitoz

• Tekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Panasonic XE 12EKE
Luftvärmepump /avfrostning
« skrivet: 28 oktober 2005, 08:34:52 »
Hej! är det någon som råkat ut för samma sak som jag?min luftvärmepump isar igen.Det sitter en givare på baksidan in mot väggen,skall den flyttas för att få avfrostning,eller har den givaren någon annan funktion?
Kitoz

Utloggad rsoderberg

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump /avfrostning
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2005, 10:45:28 »
Hej. Min pump isar igen, dvs det är fel på den, väntar på att få ett kort utbytt så kommer avfrostningen att fungera igen.
Mvh Rille.

Utloggad larryd

• Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 2696
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2005, 11:02:18 »
Kitoz,
Vad har du för pump?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad rsoderberg

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2005, 11:52:26 »
Vet inte om man törs säga det på detta forum, men det är en Nordic Air 11000  *roflmao*
Vad har du?
Mvh Rille.

Utloggad larryd

« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2005, 13:18:08 »
Jag har en E9DKE.
Den avfrostar som en klocka ungefär 1 gång i timmen när det är runt nollan, eller några minusgrader. Inte alls vid +7 eller däröver eller vid många minusgrader. Vid avfrostning blinkar powerlampan , pumpen stannar och det blåser svagt kalluft ur innedelen.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Kitoz

• Tekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Panasonic XE 12EKE
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2005, 22:09:19 »
Vet inte om man törs säga det på detta forum, men det är en Nordic Air 11000  *roflmao*
Vad har du?
Mvh Rille.
Ja det är en Nordic Air 11000

Utloggad Kitoz

• Tekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Panasonic XE 12EKE
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2005, 22:10:25 »
Kitoz,
Vad har du för pump?
En Nordic Air 11000 Ir

Utloggad larryd

« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2005, 23:53:30 »
Kan inget om Nordic Air. Men det kan vara vanskligt att flytta på en sensor. Tycker att det lutar åt en reklamation.

Utloggad luckyman

• Känd från TV
  • Antal inlägg: 2038
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2005, 16:02:55 »
Har gett upp angående Nordic Air L-L. Såg på firman för ett par månader sedan ett ytskick från Strateg att avfrostningssgivaren skulle flyttas en bit och fixeras med aluminiumtejp och kontaktpasta. Var och hur den skulle flyttas vet jag inte, men har man köpt en isklump så kan man väl inte klaga, eller?
Lägg till några tusen och be dom komma och plocka bort isbiten + att installer en luft-luft värmepump.
Det börjar bli fina tider för alla Nordic Air innehavare nu med fuktig luft och 0-gradigt!!
Mest kyla men lite värme också

Utloggad rsoderberg

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2005, 08:45:32 »
Hej Kitoz.
Då har vi samma pump och samma problem, det är ett kort som ska bytas på din pump med. Jag har felanmält min pump och det ska normalt ta en vecka, nu verkar det som det är många som behöver byta kort så det är brist på dem.
Vet inte hur lång tid det kommer att ta, så nu kommer vi till det jag har sagt hela tiden. Man ska inte haka upp sig så mycket på vilket märke man köper, utan på en seriös firma som hjälper en när det blir problem. När jag köpte min så hade denna firma bara ett märke Nordic Air, nu har dom även Sanyo, Panasonic och Mitsubichi fnnn undrar om jag har stavat dessa japaner rätt. Hur som helst så säger min leverantör följande, tar det för lång tid så kommer dom att helt enkelt sätta dit en annan pump. Vet inte vad jag kommer att välja i så fall, troligen en Sanyo.
Ha en bra dag, mvh Rille.

Utloggad Kitoz

• Tekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Panasonic XE 12EKE
« Svar #10 skrivet: 11 november 2005, 18:41:04 »
Har hört mig för lite nu,och det verkar som om att givaren skall flyttas ner ca 2 cm.
Jag har provat detta och det verkar fungera.

Utloggad rsoderberg

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #11 skrivet: 14 november 2005, 12:46:04 »
Tjabba.
Skulle du kunna förklara detta med givaren, förstår inte riktigt vad du menar.
Mvh Rille.

Utloggad Kitoz

• Tekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Panasonic XE 12EKE
« Svar #12 skrivet: 15 november 2005, 15:09:09 »
Tjabba.
Skulle du kunna förklara detta med givaren, förstår inte riktigt vad du menar.
Mvh Rille.

Det sitter en givare bak på pumpen (utedelen) mot väggen,den sitter fast i ett plastclips,dra ut kabeln ca 5 cm och flytta ner givaren ca 2cm samt en liten bit ut mot mitten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

* CHATT

Refresh History
  • OBS! Skriv inte in viktiga frågor här, de raderas automatiskt.
  • Hansson: tack för tipsen. Stoppar in pengarna i en fond istället. Idag blev jag klar med veden. Det är en härlig känsla att stänga dörren till vedboden och ha vinterns behov fixat!
    24 april 2014, 21:50:36
  • Tågråttan: Han ska jag ringa nästa vecka när jag är hemma igen.. ;)
    24 april 2014, 21:25:25
  • Lussebulle: träffade en kund idag och det visade sig vara "ace" här på forumet. Alltid trott att det var en helt annan person som var bakom det namnet.
    24 april 2014, 19:14:45
  • jojje: Hemma kl 22:00 ifrån jobb, tillbaka 06:00 imorgonbitti för att jobba till 22:00 jodå gubbjäveln ska få känna att han lever :)
    23 april 2014, 22:43:33
  • Erik Renberg: Spara till barn regelbundet (typ barnbidrag): Lång tid => 100% aktiefonder när barnen är små, sedan växla över mot slutet om pengarna ska vara tillgängliga då. Spara i ISK. Satsa på låga avgifter/indexfonder, inga bevis finns för att aktiv förvaltning funkar bättre, men är alltid dyrare. Sprid riskerna mellan olika marknader. Välj inte avancerade/smala/dyra/aktivt förvaltade fonder/aktier om du inte kommer se över dom regelbundet och ofta. Lästips: http://blogg.avanza.se/hemberg/category/barn/
    23 april 2014, 09:35:07
  • Rickard: Pyramidspel.
    22 april 2014, 16:34:40
  • Tågråttan: Läs, riktillsammans.se dom spar till sin dotter.. ganska kul att läsa vissa inlägg..
    22 april 2014, 14:39:35
  • Rickard: Vi har haft ungarnas pengar i fonder tills för ett år sedan, nu närmar de sig åldern när de skall knuffas ut ur boet, så nu har vi satt in det hela på räntekonton på Avanza med typ 3% ränta. värdeökningen under 18 år i Allemansfonder blev beskedliga 23%. Hade troligen vart bättre att ha dem på ett fasträntekonto hela tiden. Men å andra sidan, för något år sedan låg de på minus 23%...
    22 april 2014, 07:38:22
  • Puckonen: Är det de summorna som är aktuellt så är det ju "skit sak samma", utdelningen på det samma och ytterligare köp av aktier lär ju ätas upp av courtage. Men utdelning är utdelning och fonder kan då nyttjas för de slantarna.
    21 april 2014, 20:40:57
  • Hansson: Ja tänkte inte satsa allt på börsen.En mindre del typ 10 000 i aktier. Resten har jag i några fonder
    21 april 2014, 20:04:45
  • Carl N: Jepp, spela på börsen kan man göra med pengar som man både kan ha och mista, ungarnas pengar är bättre att placera säkert. Indexfonder brukar också gå bättre än andra fonder i långa loppet, troligen på grund av att de är mindre utsatta för mäklarnas misstag.
    21 april 2014, 19:43:03
  • Puckonen: Kottarnas pengar är det ju lite synd att gambla med och det finns 100 varianter att bolla med. Dela det i tre delar? En del fond, en del aktivt aktieförvaltande som en vägs upp av sista delen som sätts i premieobligationer? Svårt att råda kring kottarnas pengar, men en mestadels safe-strategi är nog att föredra.  dontknow
    21 april 2014, 18:58:40
  • Hansson: Jag har ett fondsparande oxå.tanken var att köpa nya aktier för utdelningen varje år.
    21 april 2014, 17:41:46
  • Carl N: Jag använder globala indexfonder till mina barn.
    21 april 2014, 16:29:10
  • Puckonen: Hansson, jag hade fondsparat i en bred fond. Alternativet är aktiv förvaltning av sin protfölj, om 20-25 år när ungen vill kunna nyttja dina sparade pengar kanske inte företaget/aktien är värt namnet ens.
    21 april 2014, 12:44:55
  • Hansson: Hur skall man spara bäst till sina barn? Ligger på ett vanligt spar konto nu. Skall man köpa någon aktie som har bra utdelning istället? Typ Telia?
    21 april 2014, 12:09:40
  • Tågråttan: 2014:Total förbrukning hittills i år från 1/1-31/3:5138kwh, + 176kwh för de dagar som gått hittills i April. "Tittar på Jokas textrad varje dag, han uppdaterar inte den som han borde :( "
    19 april 2014, 08:25:21
  • jojje: Glad Påsk på er allihopa tOOmten
    17 april 2014, 17:34:47
  • Tågråttan: Gräsänkling: Det första man gör, klippa strömmen  till VVB. Hittade även en strömtjuv på 8w som dragit det året om.. Vilken bra första kväll..
    15 april 2014, 19:54:43
  • purjo__: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55452.0
    15 april 2014, 10:40:36
  • pts: /hiitar/hittar/
    15 april 2014, 08:47:31
  • pts: Var hiitar jag tråden för senaste inköpet ?
    15 april 2014, 08:47:13
  • purjo__: Inte ofta man är helt ensam på forumet...  :)
    13 april 2014, 04:19:52
  • Fattiglapp: Denna vecka för ett år sedan var den sista veckan jag hade "mellanhög" strömförbrukning, Veckan efter den och många följande halverades densamma. Undrar om det blir lika bra i år?
    12 april 2014, 17:08:37
  • Puckonen: Då är det inte samma bruk då jojje som svågern o svärmor knegar på, trodde att världen som vanligt var liten. Men de håller till i FBK-land. :)
    11 april 2014, 23:20:22
  • jojje: Puckonen, jag jobbar på Holmen Paper i Hallstavik.
    11 april 2014, 22:41:22
  • Puckonen: jojje, vilket bruk i landet knegar du på?
    11 april 2014, 12:38:28
  • jojje: Strax ska jag på kurs i att använda höghöjdssele, vi använder det vid div underhållsjobb på pappersmaskinen. Kul när dom kommer på flera år efter vi börjat använda dessa selar att dels var det fel modell på sele vi hade samt att vi behövde gå en utbildning också
    11 april 2014, 10:54:50
  • jojje: Hmm, tyckte bilen vibrerade och betedde sig som jag inte är van vid, tog bort centrumkapslarna och ser då att jag lyckats få alla centreringsringar på sniskan, bara göra om och göra rätt:)
    08 april 2014, 12:57:34
  • bopakoster: Rickard, inte ska du må dåligt, du säljer ju fina grejer till oss och nu har ju chefen kommit hem, hon kan nog trösta dig?
    08 april 2014, 11:42:16
Boosta din värmepump!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Tysk kvalitet i alla delar!
Mitsubishi värmepumpar, Q Effect
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal