Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Nybörjarfrågor, igen...  (läst 3708 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Kan en del om gammal elektronik...
Nybörjarfrågor, igen...
« skrivet: 21 februari 2012, 22:18:23 »
Nu är min VP i drift. Det blev en Thermia Dip Opt 10.
Tegelhus med källare, byggt 1966. Boplan 100+ källare/garage 114 kvadrat. Dåligt med isolering. 2-rörssystem. Har en knäpptank (210L) direkt efter VP, kopplad topp-botten.
210m borra, gissar på runt 195-200m aktiv.
Entreprenören har inte varit här ännu och haft någon genomgång av VP.
Radiatorerna är inte strypta, och har inga termostater.
De har ett delta på ungefär 3-4 grader mätt med IR-picka.
Deltat är kvar sedan elpannetiden.
Injustering av radiatorerna verkar inte ingå i installationen?
I och med att det är en Optimum löser ju VP:n deltat ändå.
MEN, jag tycker VP:n går lite för ofta och för kort tid.
Har följande:
Kurva 40
Rum 19
Integral 70
Har inte knäckt kurvan än.
Nu är det –2,5 ute, VP:n säger 0, det har varit plusgrader och husväggen har väl inte kallnat än. VP:n startar, går 20 min, vilar 30 min osv.
På dom 20 minuter VP:n går hinner den lagom fylla 210L tanken och nolla integralen. Det hade ju inte gjort något om radiatorsystemet också hade fyllts innan den lagt av.
Men det kanske är så här det blir med befintligt system?
Skulle det göra någon skillnad om jag höjde deltat på radiatorerna, eller skulle det bara låta CP:n gå lite saktare?
Vad kan jag ändra?
Flytta framledningsgivaren?
Vad gör starttiderna som finns under service?
Jag är nöjd med elförbrukningen så det är inte det, utan kan VP:n gå ännu bättre med små ändringar i befintligt system, d.v.s. utan en stor arbetstank?
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2012, 23:26:20 »
Hej!
Pröva med att ändra integralen ex. till 150 och se om du fortfarande får en stabil inne temp, Med detta så får du längre gångtider
samt färre starter. Om du tycker det verkar fungera bra glöm ej att ändra värdet på A2 (elpatron) bör vara 5 x A1 alltså 750.
Kör själv med A1 på 150,får ca:17 starter/dygn vid 0 ºC ute temp *vinkar*
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25542
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2012, 23:29:35 »
Om jag förstår dig rätt har du lite för kallt inne?
Då måste du höja kurvan en aning.
Innan du höjer kurvan, se till att alla termostater står helt öppna.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2012, 23:36:32 »
mm fanns dock inga termostater på TS anläggning vad jag läste mig till.

Kan du ta och kolla på din framledningstemp i slutet på en körning. Säkerställ att du inte går i taket pga hysteres (10 grader över). Har du lugna fina körningar där du inte går så himla högt upp i temp skulle man kunna tänka sig att du flyttade ut framledningsgivaren efter tanken. Kanske måste du då också sänka kurvan. Du får testa. Så kan du jämföra lite med att bara sänka integralen för start. Blir kanske samma. För sent att fundera på. Men det blir ju mer fysiskt om du gör så. Alltså att värmepumpen kommer reglera på den värme som passerar EFTER tanken i stället för före.

Jag tror du kanske skulle vara mer nöjd med tanken kopplad som en arbetstank men det skulle ju kräva en CP (oooooh) och några rörstumpar då förstås :) Men skit i det nu. Testa och labba lite. Mitt råd är att kolla upp och skriv ner temperaturerna först. innan du börjar skruva. Ta en titt på slutet av din värmekörning och notera framledning och framledning bör. När du ändå är i farten kan du ju notera returtempen också. Så vet du att det inte är något knas på din optimum.

sen skruvar du

du kan ju även överväga att sätta max interval för start så att den inte startar så ofta. Det hade nog jag gjort om jag var orolig för många starter kring nollan.
« Senast ändrad: 21 februari 2012, 23:38:55 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2012, 09:19:09 »
@Berka1: Jag ska prova med integral 120 eller något ikväll. Tror inte jag kan gå så mycket längre i och med den gamla/dåliga isoleringen. Dålig förresten, normal för sin tid kanske är mer rätt. Ska dock lägga mer iso på vinden, kanske i sommar?

@Rickard: Nej, har inga problem med värmen. Vill bara få ner antalet starter.

@David: Kollade slutet på en körning i morse:
Fram   42 (37) Hann precis upp i 42 innan avslut. Kurv=40 Rum=19
Retur  34 (55)
Ute     -1
B in    5
B ut    2 (den visar 1 men har kört runt brine o But visar 1 mindre än Bin)
Hyst   10 (har provat med 15, ingen skillnad)

Var finns och vad gör max intervall start?
Jag hade tänkt att ha en arbetstank, men när så många har olika idéer om hur det ska kopplas... ???
Så dök ju UVL upp, med bara ett inkopplingssätt. Klockrent! Men efter en del Googlande och ringande - tanken var under utprovning och gick bara att få i Skaraborg eller Stockholm. Så då fick det bli den lösningen jag har nu, var tvungen att komma till skott med offerterna någon gång.
Som jag skrivit i en annan tråd - pipeline från min plånbok till elbolaget.
Finns det förlängningar till framledningsgivaren eller är det till att skarva?
Är det bara en termistor eller liknande på 2-tråd?
Finns det färdiga genomföringar åt vänster eller får man ta ut givaren genom någon av kabelgenomföringarna för el på toppen?
 *vinkar*
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20168
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2012, 21:39:57 »
Hej!
Framledningsgivaren är en vanlig NTC termistor (2-tråd), bara att skarva på mer tråd.
Integral A1 är startvärdet för kompressorn (stoppar då integralen är 0), och integral A2 är startvärde eltillskott.
Det står en del hur integralen beräknas om du söker i forumet.
Du hittar dessa i servicemenyn, håll in höger och vänsterpil 5 sekunder (eller om det är bara vänsterpilen på nyare värmepumpar?) och bläddra till Värmepump resp Tillsats.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2012, 22:56:39 »
@Berka1: Jag ska prova med integral 120 eller något ikväll. Tror inte jag kan gå så mycket längre i och med den gamla/dåliga isoleringen. Dålig förresten, normal för sin tid kanske är mer rätt. Ska dock lägga mer iso på vinden, kanske i sommar?

@Rickard: Nej, har inga problem med värmen. Vill bara få ner antalet starter.

@David: Kollade slutet på en körning i morse:
Fram   42 (37) Hann precis upp i 42 innan avslut. Kurv=40 Rum=19
Retur  34 (55)
Ute     -1
B in    5
B ut    2 (den visar 1 men har kört runt brine o But visar 1 mindre än Bin)
Hyst   10 (har provat med 15, ingen skillnad)

Var finns och vad gör max intervall start?
Jag hade tänkt att ha en arbetstank, men när så många har olika idéer om hur det ska kopplas... ???
Så dök ju UVL upp, med bara ett inkopplingssätt. Klockrent! Men efter en del Googlande och ringande - tanken var under utprovning och gick bara att få i Skaraborg eller Stockholm. Så då fick det bli den lösningen jag har nu, var tvungen att komma till skott med offerterna någon gång.
Som jag skrivit i en annan tråd - pipeline från min plånbok till elbolaget.
Finns det förlängningar till framledningsgivaren eller är det till att skarva?
Är det bara en termistor eller liknande på 2-tråd?
Finns det färdiga genomföringar åt vänster eller får man ta ut givaren genom någon av kabelgenomföringarna för el på toppen?
 *vinkar*

Ok med avseende på hur din körning ser ut i slutet så ser det ju fint ut. Och deltat också vilket man ju kan förvänta sig med en optimum. Hur många starter har du egentligen?

Du kan minska antalet starter på artificiell väg, utan förändring av ditt värmesystem, genom att minska startvärdet (alltså gå från exempelvis -60 till -120 som exempel) vilket bygger upp ett större värmebehov innan start. Du kan också göra en variant där du ökar värdet för Minimum startintervall. Det tvingar värmepumpen att vänta till önskad tid även om värmebehovet indikerar start enligt integralvärdet.

Men som sagt.. huruvida du har för många starter är ju svårt att säga för jag kan inte minnas att du skrivit antalet
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2012, 23:15:09 »
Han skrev i första inlägget att han har 29 starter vid -2,5 ºC.

Det tycker jag också är lite för många. Du ska absolut prova att flytta framledningsgivaren till efter tanken, det kommer göra att körtiderna blir lite längre.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2012, 23:36:06 »
Nja, jag skrev att den gick 20min, vilade 30min osv.
Skulle ge runt 29 starter/dygn.
Ändrade Integral A1 från -70 till -100 när jag kom hem och körde några sådana körningar. Slutade på:
Fram    41(34)
Retur   32
Ute     +3
VP till 24min och från 46min (cirka, loggar 2minuters)
Skulle ge 20-21 starter/dygn. Klart bättre än tidigare.
Har ändrat A1 till -120, men inte fått en hel körning än.
Den första blev avbruten av VV som blev bruten efter 20min för värme som blev bruten... :o
Återkommer imorgon med resultatet.
Hittade en del gamla trådar där man förkastar idén med flytt av framledningsgivaren till efter knäpptanken. Hmmm...
Vad skulle hända om jag ströp ner returen lite på radiatorerna?
Mindre flöde i radiatorerna, kallare i huset, men färre starter?
Just nu är det ju Optimum-funktionen som fixar 8K.
Jag vill ju inte krypa runt o försöka strypa 17 raddar i onödan.
Misstänker att en del strypisar inte skulle gå att rubba efter 46 år.
 *vinkar*
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2012, 06:38:08 »
Ok nu är du då på 7 grader över i körningen. Kan ta ett antal körningar innan det stabiliserar sig och då gärna ett antal körningar på samma bör.

Antar att man i optimum kan ange vilket delta som skall hållas. Ändra detta till 7 om du har 8 eller 6 om du har 7. Justering av kurvan kan behövas efter denna ändring. Då sänkning som gäller. Gradminuternas reglering blir lite annorlunda. Det kommer ta längre tid att räkna av gradminuterna men mer värme kommer ha producerats utan att värmepumpen förstå detta då den saknar flödesmätare etc.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2012, 08:50:13 »
Integral -120 gav ungefär 30min drift 50min vila vid +2-3 grader ute.
Cirka 18 starter/dygn.
@David: Ja, körningarna slutar 6-7 grader över bör.
Ändra delta 8 till 7? Jag frågar om jag skall strypa returerna men du tycker att jag skall "öppna" dom genom att öka CP. Hm!?
Tycker den skyndar sig redan nu, kanske 65% vid drift.
(Kör nu 40% som grundflöde istället för fabriksinställda 30%.
Kör jag 30% så löser larmet för cirkpump ut vid driftstart, för då skall den upp till förinställda startvärdet 70%. Kan vara så att jag har en del luft i systemet i.o.m. att det varit tömt. Har luftat men antagligen inta fått ut allt. CP:n har ingen luftning. Provade att gå tillbaka till 30 i söndags men då löste den igen. Får ta det med entreprenören när han kommer hit för genomgång om det inte fixar sig innan dess.)
Genom att ändra delta till 7, jag pajar inget som har med kondenseringen att göra eller så? Skall integralen stå kvar?
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #11 skrivet: 23 februari 2012, 16:02:13 »
heheh du pajjar inget om du kör med delta på 7. Det är rekommenderat värde enligt de flesta tillverkare med R407C i pumpen. Du kan köra på 5 och 10 också i normalfallet.

Utifrån ett COP perspektiv kommer skillnaden inte vara direkt mätbar. Däremot kan det mycket väl vara så att det lägre deltat 6 eller 7 i stället för 8 kommer ge dig lite längre körningar givet hur gradminuter reglerar.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2012, 18:28:45 »
Nja, jag skrev att den gick 20min, vilade 30min osv.
Skulle ge runt 29 starter/dygn.

Ja, var det inte det jag sa? Sc:,h
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #13 skrivet: 23 februari 2012, 19:45:27 »
Jodå, jag hade bara inte "29" med i klartext.
Man var tvungen att använda musklerna i huvudet själv...
 :D
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2012, 20:18:55 »
nå gromit hur går det?! blir det nå bättre :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal