Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump enrörssystem ?  (läst 9476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmepump enrörssystem ?
« skrivet: 26 oktober 2005, 10:20:31 »
Ni som har enrörssystem och installerat luft/vattenvärmepump vilket märke valde ni? Är ni nöjda med er installation eller har ni haft problem isåfall vilka?
Försöker bilda mig en uppfattning om vilket märke som ger minst problem till mitt hus med enrörssystem.

Pson
CTC EcoAir 107 V2 + EcoEl 1550 installerad jan. 2006. Enplansvilla 124 kvm byggd 1976.

Utloggad Rex

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sniff sniff.... BioBränsle eller VärmePump ?
SV: Värmepump enrörssystem ?
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2005, 14:19:27 »
Enligt CTC så är dom bäst på detta, säger dom.....
Kolla http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4392.msg40296.html#msg40296

Är själv inne på Termia Atria för närvarande, det verkar vara minst problem med dessa.
Men jag har inte koll på hur dom tacklar ett en-rörs system ännu.
Skåne/Lund, Myresjöhus 1976, 1-plans med källare 100+100m2, elpatronsbestyckad (6+3kW) TMV-oljepanna med TA-styrning, enrörs-system med 4st slingor, tot 16st element, årförbrukning ex hushåll ~23MWh (tom oljetank sen -99)

Utloggad Kalmar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump enrörssystem ?
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2005, 15:06:16 »
Hejsan, jag har enrörs-system och hade nyligen ett antal installatörer hemma. Dom flesta uttryckte sig ungefär så här:
Det är inte det bästa systemet men det funkar bra att värma huset med en L/V pump. Det var säljare för IVT, NIBE, Auto Term och Euronom.

En av dom som tog sig tid att gå igenom och förklara en del om enrörs-system, pannor och värmepumpar sa att om man har ett sånt system så bör man ha rumsgivare installerad pga att returtempen blir högre snabbare än med två rörs-system (radiatorerna hinner inte få upp rätt temp).

Är novis och förstår inte häften av det jag borde veta känns det som... men detta lät logiskt och riktigt. (Det blev den installatören också).
Enplanshus på ca: 150kvm. IVT 700 + AW 290 installerad nov -05.

Utloggad Rex

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sniff sniff.... BioBränsle eller VärmePump ?
SV: Värmepump enrörssystem ?
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2005, 19:08:09 »
Jag gissar att det var Euronorm som fick affären.
Skåne/Lund, Myresjöhus 1976, 1-plans med källare 100+100m2, elpatronsbestyckad (6+3kW) TMV-oljepanna med TA-styrning, enrörs-system med 4st slingor, tot 16st element, årförbrukning ex hushåll ~23MWh (tom oljetank sen -99)

Utloggad Kalmar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump enrörssystem ?
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2005, 19:16:34 »
Nej, dom har inte skickat offerten än, trots att jag sa att 18/10 skulle det bestämmas vem som skulle leverera....
Det blev en IVT Optima 700 och elpannan 290. Skulle enligt muntligt ca: pris skilja 15.000 till IVT's fördel.

Den installatören hade beställt ett antal pumpar i förväg sÃ¥ den levereras i början av nov. annars var det 8-9 veckors leveranstid. Lite segt kanske att installera och trimma in över julen.  ::)
« Senast ändrad: 26 oktober 2005, 19:28:16 av Kalmar »
Enplanshus på ca: 150kvm. IVT 700 + AW 290 installerad nov -05.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Värmepump enrörssystem ?
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2005, 19:44:44 »
Kalmar var glad du har en ny värme anläggning som julklapp klar i drift med full värme kapacitet intrimmad.

Det finns många med rego 800 och IVT;AUTOTERM här i forumet som om du läser på och komenterar anläggningarna
hjälper dig så den blir snabbt effektiv och bra.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Kalmar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump enrörssystem ?
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2005, 20:01:22 »
Jag har läst in mig här på forumet (någon tråd som hette "Vilket hemskt forum", dvs man fastnar och det blir väldigt lite uträttat kan jag instämma i...) och är tacksam för kunskapen och svaren som ges, ett utmärkt sätt att få kunskap för en som inte har en susning om det här med värmeteknik, system eller inställningar. Så TACK till alla som skriver in svar och lösningar.

Janne El-Energi, jag tog en firma som lovade totalentrepenad och då menade vi inställning, optimering (inom rimliga gränser) och dylikt innan jag är nöjd. :P

Hade från början tänkt använda släkt och vänner för installation men tryggheten med en firma som kommer när man ringer (hade gott renommé från kompisar och kollegor) fick kosta ett par tusen. Känns skönt för en som inte är så insatt i det hela.

MVH Kalmar
« Senast ändrad: 26 oktober 2005, 21:35:15 av Kalmar »
Enplanshus på ca: 150kvm. IVT 700 + AW 290 installerad nov -05.

Utloggad färjestad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump enrörssystem ?
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2005, 00:15:43 »
 :) Hej pÃ¥ er.
Jag har en Thermia Aer som är monterad på ett enrörssystem.  Jag är super nöjd med denna anläggning.
Sedan en tid har min granne en Atria installerad på ett enrörssystem han är också supernöjd med sin vp. Jag har även en kompis med en Atria installerad på ett enrörssystem utan problem, han kör på ganska låga temperaturer på systemet.
Så detär inga problem att köra mot ett enrörssystem med Aer och Atria i dom fall som jag vet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!