0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
IVT har ju gått ifrån styrning på returen, så det finns väl ingen som reglerar på det sättet nu?
IVT har ju gått ifrån styrning på returen, så det finns väl ingen som reglerar på det sättet nu?Som sagt, oavsett vilken styrning du har så måste du ha den inställd lite högre än värmepumpens styrning, och låta radiatortermostaterna reglera bort det sista kvarstående felet, om du vill att värmepumpens inbyggda styrning skall fungera bra.När du eldar med ved spelar det ju ingen roll hur varmt vatten du kör ut till radiatorerna om du låter radiatortermostater strypa.
IVT har ju gått ifrån styrning på returen, så det finns väl ingen som reglerar på det sättet nu?Som sagt, oavsett vilken styrning du har så måste du ha den inställd lite högre än värmepumpens styrning, och låta radiatortermostaterna reglera bort det sista kvarstående felet, om du vill att värmepumpens inbyggda styrning skall fungera bra.När du eldar med ved spelar det ju ingen roll hur varmt vatten du kör ut till radiatorerna om du låter radiatortermostater strypa.Menar du på fullt allvar att du får mindre än 33 öre/kWh för den ved du säljer?
jag tror man får komma i håg, om man pratar om spets, elpanna och reglering på framledning eller retur att det kan påverka en del i fall man jobbar mot en arbetstank eller kör rätt på mot radiatorerna. Vissa installatörer skulle aldrig ens komma på tanken att installera en värmepump utan en tank och då kan ju erfarenheterna kontra de som aldrig skulle komma på tanken att installera med tank vara lite olika varandra. Likaledes kan en värmepump med tank som styr på framledningen och där kontakten mellan värmepumpens framledning och systemets framledning skiljer sig på grund av utblandning i tank också få en del underliga resultat och fördröjning. Detta kan självklart påverka spetsen och val av regleringsmetod kan få olika konsekvens. Därutöver skiljer det rätt dramatiskt mellan olika värmepumpar, tillverkare och årsmodell vilka möjligheter som finns med avseende på styrning och reglering av spetsen.Utan att i detalj deklarera förutsättningarna blir det nog svårt att debattera för- och nackdelar då det blir lite äpplen och päron.
IVT/Autoterm/Bosch har länge haft pumpar som styr på framledningen typ Joka och purjos, så den senaste bergpumpen med Rego1000 är ingen nyhet. Dessa pumpar fungerar utmärkt även med styrning på returen. Den värmepump som styr på returen och har Rego600 finns fortfarande till försäljning, som dessutom är billigare än HE/Compress. Den har dessutom ett "driftfall B" som styr en extern shunt för de med t.ex. vedpanna och tillhörande tank. Det innebär att shunten öppnar istället för att el-patron aktiveras. Bryts motorskyddet så shuntar den för hela värmebehovet.
Hur menar du? Oavsett vad man gör med radiatorkretsens flöden så har vp acken/ackarnas volym den jobbar emot och vpn:s inbyggda styrning fungerar så bra den kan.Men generellt tycker jag nog att många har en lite avog inställning till att koppla ihop vp med bifintliga lite större vattenvolymer såsom ackar till vedanläggningar. Mina ackar står i uppvärmt utrymme. Lägger upp 2 bilder, finns väl alltid förbättringar att göra. För att inte göra Ts besviken, nu är det nog snart dags att titta över "snörena" å gräsklipparen.
Ja då är det konstigt att det håller jämn temp inne hos mig Både vid eldning och vp drift utan termostater som stryper efter som det enligt dig inte funkar. Har ingen aning vad ved kostar har aldrig köpt eller sålt ved men antar att det är för dåligt betalt för att jag skulle sälja den veden jag har kvar ca 30m3 den är bra att ha vid nödfall som strömavbrott tex och jag tycker det är kul att elda ibland.
Ja fy f*sen. Man kommer helt klart lindrigt undan längre söderut. Ser att du fuskar allt med lite sol till poolen
Undrar vem som byggt upp denna typ av kultur som inte accepterar sakfel i inlägg.