Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hur märker man om växelventilen är otät?  (läst 2231 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 542
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
Hur märker man om växelventilen är otät?
« skrivet: 07 februari 2012, 13:04:42 »
På min IVT Grenline C7 från 2002 sitter det en växelventil från Honeywell (modell VC4012) som för 1-2 år sedan började gå så trögt att den inte växlade ordentligt. Då plockade jag isär den och bytte O-ringar varefter den gick lätt igen och till synes fungerar bra igen ( http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44153.msg428736#msg428736 ).

Hur skall jag bära mig åt för att konstatera om den är helt tät eller läcker litet utan att plocka bort den och tex blåsa i den?
Kan man tex se av temperaturer i olika driftslägen? Jag loggar "alla" temperaturer i pumpen.

Exempelvis kan jag se i olika inlägg att varmvatten produceras 2-4 gånger per dygn i vissa pumpar. Min producerar varmvatten mycket oftare. Tex börjar den i allmänhet att göra varmvatten efter varje dusch. Har jag inte använt något varmvatten alls så gör den varmvatten igen efter säg 4-6 timmar. Och då har jag ändå ställt in en temp.diff mellan max- och mintemperatur på 10 grader (original 5 grader). Typiskt producerar den varmvatten 10-12 gånger per dygn (dvs när VV-tempen har sjunkit 10 grader under maxvärdet) med två personer hemma

Per L
« Senast ändrad: 07 februari 2012, 14:30:29 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 140
SV: Hur märker man om växelventilen är otät?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2012, 14:00:20 »
Detta svar ger inte dig något att ta fasta på eftersom jag har en Nibe 1215 men min producerar vv ungefär som din. Efter en till 2 duschar eller när inget vv förbrukas ca var 6:e timme. Jag kör igång vv-tillverkning vid 42 och den slår av vid 52.
Volym: 160 liters vattenvärmare och 45 liter dubbelmantel.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1

Utloggad GöranA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur märker man om växelventilen är otät?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2012, 20:31:53 »
Du kan ju kolla på radiator fram / retur när pumpen gör varmvatten. Tar din växelventil lite retur från dina radiatorer så måste den också skjuta ut lite varmvattenladdningsvarmt vatten på din radiatorkrets.

Det förutsätter att du mäter fram och returledning på radiatorsidan av växelventilen och innan T-kopplingen som sammanför varmvatten och radiator.

Har du varmvattencirkulation?
« Senast ändrad: 07 februari 2012, 20:34:33 av GöranA »

gäsp

  • Gäst
SV: Hur märker man om växelventilen är otät?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2012, 21:24:40 »
Hej Problemet uppkommer när det är kallt ute så framledningstemperaturen ligger över 50grade eller mer för då har insatsventil en tendens svälla lite utav värmen och inte blir det bättre av att systemvattnet innehåller lite järnoxid som blandas med fettet som ventilen är insmord i.Jag har bytt 3st den gångna veckan och det är samma elände varje gång.När man tar isär ventilen så ser man skåran efter ventilen att den varken bottnar helt eller går helt upp och det är hopplöst när den väl har börjat kärva.Dom nyare modellerna (2010) sitter det en kulventil som vrider istället och dom har vi inte haft några problem med.Ett tecken på att dom läcker lite är att framledningstempen tar lite väl lång tid på sig att från är värdet upp till börvärdet och även kolla om värmer vv ofta om man tittar på grafen men allt beror på hur lite/mycket den läcker.Visst man ta isär dom och rengöra och lägga på nytt fett men jag byter och gör rent oringsspåren i ventilhuset.Idag görs dom i Ungern och köper du en ny så får du nyckel med i förpackningen.

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 542
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: Hur märker man om växelventilen är otät?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2012, 16:46:55 »
GöranA: Nej, jag har inte varmvattencirkulation om med det menas att varmvattnet cirkulerar hela tiden för att det snabbt skall komma varmvatten när man skruvar på varmvattenkranen.

Enligt bifogade bild tycker inte jag att växelventilen verkar läcka:
- se tex vid kl 00:50 då varmvatten börjar produceras och elementvattnet (Element ut ÖV) tämligen direkt sjunker drastiskt och därefter sjunker med ungefär samma lutning som efter det att pumpen stängts av kl 00:55
-se tex vid 02:13 då pumpen börjar producera elementvatten igen. Varmvattnet ser ut att sjunka med samma fart efter kl 02:13 som när pumpen stod still vilket skulle tyda på att ingen värmning av varmvattnet sker när elementvatten produceras.

Håller ni experter med mig?

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

gäsp

  • Gäst
SV: Hur märker man om växelventilen är otät?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2012, 19:41:57 »
Hej Skulle vara väldigt förvånad om den inte småläcker på vv sidan.En allt för vanlig syn värmer vv i tid och o tid om man ser på grafen.Problemet blir när den ställer sig inte helt i botten så den kan läcka på vv sidan följden blir i stället att den kyls ner och påföljden blir starterna ökar.Kurvorna ska vara jämna om du inte tappar vv.

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 542
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: Hur märker man om växelventilen är otät?
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2012, 10:03:10 »
Vart är alla ni andra duktiga värmepumpsexperter?
Eller är detta en för svår fråga?

Själv tycker jag inte att jag, av bilagda temperaturbild, kan se att växelventilen läcker!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7117
SV: Hur märker man om växelventilen är otät?
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2012, 10:33:13 »
Intervallen för varmvattenberedning stämmer på ett ungefär med de för min pump. Det säger kanske inte så mycket för växelventilen i den kan ju också läcka, den är också från 2002.

I alla fall tycker inte jag att det finns något i kurvorna som säger att växelventilen läcker men jag tvivlar på att ett litet läckage skulle synas.

 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 542
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: Hur märker man om växelventilen är otät?
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2012, 12:14:05 »
Ja, växelventilen är från 2002 men O-ringarna i den är nya sedan 1 år tillbaks. Ventilen går också fortfarande precis lika lätt och fint som när jag hade bytt O-ringarna och smort upp den.

I princip är det ju bara O-ringarna i en sådan ventil som "slits" dvs blir hårda och gör att ventilen går trögt. Skit kan det förstås också bli i ventilen men det tar man ju i så fall bort när ventilen är isärplockad.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal