Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Optimera Nibe F1245-6  (läst 6840 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 67
Optimera Nibe F1245-6
« skrivet: 07 februari 2012, 12:12:18 »
Hej
Stolt ägare till en bvp men anser att den tycker att den är mer elpanna än bvp emellanåt. Då jag inte fattar hur man ansluter usb-sticka har jag kritat ner värdena här. Maskin e fabriksinställd å min installatör hade (som de flesta hantverkare) jävligt bråttom härifrån när han fått pröjs. Men vem behöver sånna klåpare när man har tillgång till detta Alexandria-bibliotek av värmepumpskompetens :)

Här kommer lite siffror;

150 m borrhål varav 146 m i berg.

Installerad och idrifttagen anläggning 2012-01-10.

Utetemp -8*C
VV-temp 54*C
Komp KÖR
Antal starter 174 st
Total drifttid 591 h
Av vilken VV 45 h

Tillsats 2,0kW
Tidfaktor 85,5 x 6,0kW (max inställd)=513 kWh OBS SKULLE VA 177 ENLIGT VP-DIM!
(Elspetsen slog ifrån innan jag hunnit anteckna färdigt så den går lite intermittent...)
Inga larm

Framl. temp BT2 47,5*C
Returledn temp BT3 45,5*C
Ber framl. temp 50.7*C
Gradmin -465

Gradmin tillsats 400

VV laddn. BT6 43,7
VV topp 53,9 BT7
KB in BT10 2,0*C
KB retur BT11 -0,2*C
Kondensor fram BT12 50,2*C

Komfortläge 2,2 "Normal"
Periodisk höjning 14e dag

KB pump 5.1.8 "intermittent"
Pumphastighet 80%
VB 5.1.10 "Auto"
Pumphastignet 70%
VV 40%

Kurva 10 på värmen rakt av. Inga knäck. Värmekomforten är i kåken är kanon (typ 21 *C). Det ska sägas att vi nog gör av med mer varmvatten då sambon e en långduschare och vi har en två-månaders son (som även han ska ha värmepump när han blir stor!)

Hur optimerar jag min anläggning på ett bra sätt?

Om jag sätter VV på "ekonimiläge" och max tillsats på t ex 1 kW. Vidare ökar gradminuterna till t ex 800. Då måste ju pumpen få jobba mer? Eller sabbar jag värmekompforten då?

Maskin har gått ganska exakt en månad nu. Det ska sägas att det varit en kall månad på västkusten!

Tack på förhand
« Senast ändrad: 07 februari 2012, 12:45:20 av drik »
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2012, 12:29:59 »
USB-minnet stoppar man in under plastluckan som sitter under strömbrytaren på framsidan. Då kommer en meny upp på displayen där du kan slå på loggning. Logga varje minut. Tips: köp ett fysiskt litet usb-minne som ryms bakom luckan, så du kan stänga "dörren" sedan och ändå logga.

Har du radiatorer i huset? Är alla termostater uppskruvade till max? Om inte gör det först. Sänk sedan kurvan om det blir för varmt någonstans. Det är steg ett. Termostaterna ska inte användas för att reglera temperaturen. Det ska kurvan göra.

Sedan dags att optimera radiatorerna; Ta reda på om du har ett ettrörssystem eller ett tvårörssystem. Finns info här på forumet hur man gör. Ta bilder på elementen och posta här annars. Jag gissar du har ett tvårörssystem.

Känn på varje radiator att den är varm upptill och märkbart svalare nertill när kompressorn går och ger varmt vatten till radiatorerna. Är någon eller några radiatorer varma även nertill så är det inte bra. Då "kortsluter" radiatorn och pumpen får tillbaka för varmt vatten och "luras" att göra ännu varmare vatten till radiatorerna och blir på så sätt ineffektiv. Då får man strypa radiatorventilen (bakom termostaterna) så det blir rätt. (Det finns anledning att tro att du har problem med någon radiator som kortsluter på detta sätt att döma av att du har liten skillnad mellan framledning och retur, bara 2 grader. När 7 grader är optimalt).

Du kan också sänka hastigheten på värmebärarpumpen för att få ett större delta. Då kommer du också klarar dig längre utan tillsats. Men kolla radiatorerna först enligt ovan.

Det finns mycket mer info om ovanstående här på forumet. Tricket är bara att hitta det. Men kanske ovanstående kan vara en början.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 67
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2012, 12:53:51 »
USB-minnet stoppar man in under plastluckan som sitter under strömbrytaren på framsidan. Då kommer en meny upp på displayen där du kan slå på loggning. Logga varje minut. Tips: köp ett fysiskt litet usb-minne som ryms bakom luckan, så du kan stänga "dörren" sedan och ändå logga.

Har du radiatorer i huset? Är alla termostater uppskruvade till max? Om inte gör det först. Sänk sedan kurvan om det blir för varmt någonstans. Det är steg ett. Termostaterna ska inte användas för att reglera temperaturen. Det ska kurvan göra.

Sedan dags att optimera radiatorerna; Ta reda på om du har ett ettrörssystem eller ett tvårörssystem. Finns info här på forumet hur man gör. Ta bilder på elementen och posta här annars. Jag gissar du har ett tvårörssystem.

Känn på varje radiator att den är varm upptill och märkbart svalare nertill när kompressorn går och ger varmt vatten till radiatorerna. Är någon eller några radiatorer varma även nertill så är det inte bra. Då "kortsluter" radiatorn och pumpen får tillbaka för varmt vatten och "luras" att göra ännu varmare vatten till radiatorerna och blir på så sätt ineffektiv. Då får man strypa radiatorventilen (bakom termostaterna) så det blir rätt. (Det finns anledning att tro att du har problem med någon radiator som kortsluter på detta sätt att döma av att du har liten skillnad mellan framledning och retur, bara 2 grader. När 7 grader är optimalt).

Du kan också sänka hastigheten på värmebärarpumpen för att få ett större delta. Då kommer du också klarar dig längre utan tillsats. Men kolla radiatorerna först enligt ovan.

Det finns mycket mer info om ovanstående här på forumet. Tricket är bara att hitta det. Men kanske ovanstående kan vara en början.

Tack för snabbt svar :)

Då kör vi;
Tvårör, fullt öppna termostater/mässingsvred. Märkbar skillnad i temp (typ 5 grader). Flera gamla sektionselement och några nya.

Nu är dT 49,9-45,8= 4,1*C så det skiljer lite emellanåt....
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2012, 13:11:57 »
Du bör läsa av temperaturerna när kompressorn har gått en stund. Råkar man läsa av tempen när den står stilla så blir framledning = retur efter ett tag.

Du kan nog sänka hastigheten på värmebäraren från 70% till säg 60% och se om inte delta ökar.

Kanske även sänka hastigheten på KB-cirkulationspumpen. Man brukar tala om ett optimalt delta på 3 grader där (värmepumpen blir faktiskt effektivare med ett mindre KB-delta, men å andra sidan går det mer ström så 3 grader är nån slags tumregel).

Och japp; varmvatten i ekonomiläge sparar energi också (och gör att pumpen kan ägna mer tid åt att göra värme till huset). Så ställ den i det läget, och höj igen sen OM det skulle bli för lite varmvaten (för mig funkar det mycket bra i ekonomiläge).

Och minska du GM för tillsats och även maximal effekt om du vill. Då går det ju aldrig för mycket el utan att du märker det så det är ju bra. Dock är det ju så pumparna kan behöva eltillskott när det är svinkallt ute (bereoende på hur den är dimensionerad), och det är ju helt normalt och ska tillåtas, så länge inte kompessorn tvingas stannar pga hög returtemp, det s k elpannesyndromet. Läs mer här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46168.msg455602#msg455602
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 67
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2012, 18:43:15 »
Okej

Jag dubblar gradminutrarna till 800. Jag sätter vv till ekonomi-läge. Sist men inte minst minskar jag vb-pumphastighet från 70-60%. Inget på kb-pumphastighet?

Ska jag göra mina åtgärder rakt av eller med ett par dagars mellanrum för att se respons på resp. ingrepp?

Återigen tack :)
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2012, 20:54:57 »
Du kan göra alla de ändringarna på en gång tycker jag. Tror inte de påverkar varandra signifikant. Även en liten KB-pump hastighetssäkning kan du göra. Du kan ju vid behov höja GM för start av tillsats om om du upplever att det blir hinner bli kallt inne innan tillsatsen går in.

När kompressorn sedan gått en bra stund, så posta nya värden igen (när den gör värme, inte varmvatten såklart). Intressant att se värden när eltillsatsen inte går (om utetemperaturen tillåter).

En fråga om källaren; hur varmt har du där? Om du sänker värmen lite där så kommer kompressorn räcka till bättre för övervåningen utan tillsats. Dvs du kan ju sänka just de dagar när det är svinkallt ute, och annars ha varmt och gott även i källaren. Och då räcker värmepumpen kanske till utan tillsats, eller i alla fall utan så mycket tilsats (mer som kalkylen du nämnde).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 67
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2012, 11:11:12 »
Nu har jag ändrat.... Som du kan se här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46243.0 har det varit en händelserik morgon. Anyhow så går pumpen nu och tröskar sakta men säkert upp mot 45*C som är ber framl. Just nu var det 35*C men då har den ju stått stilla sen i morse.

Jag satte ner eltillskottet till 0
800 GM
200 GM mellan tillsattssteg
vb cp 70%-60%

Källaren är delad i tvättstuga och källare, 15-17*C i tvättstugan och 10-13*C i övriga källaren. Kallare vill jag inte ha det.... :)
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 67
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2012, 12:42:10 »
Du kan göra alla de ändringarna på en gång tycker jag. Tror inte de påverkar varandra signifikant. Även en liten KB-pump hastighetssäkning kan du göra. Du kan ju vid behov höja GM för start av tillsats om om du upplever att det blir hinner bli kallt inne innan tillsatsen går in.

När kompressorn sedan gått en bra stund, så posta nya värden igen (när den gör värme, inte varmvatten såklart). Intressant att se värden när eltillsatsen inte går (om utetemperaturen tillåter).

En fråga om källaren; hur varmt har du där? Om du sänker värmen lite där så kommer kompressorn räcka till bättre för övervåningen utan tillsats. Dvs du kan ju sänka just de dagar när det är svinkallt ute, och annars ha varmt och gott även i källaren. Och då räcker värmepumpen kanske till utan tillsats, eller i alla fall utan så mycket tilsats (mer som kalkylen du nämnde).

Nu är vb. cirk. nere på 30% men likväl kommer jag inte under 4.5-5 grader i deltaT.

Tänkte på det du sa om element där... Det lilla elementet närmast pannan verkar inte ha nån större skillnad i temp in och ut.... Hur justerar man det? Innanför termostaten finns en pigg + två smala muttrar. Jag antar att en ska stängas.... Vilken?
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2012, 12:49:31 »
Du skruvar bort den yttersta muttern med piggen först. Under den kan det finnas en vit räfflad hylsa som du kan skruva för att strypa radiatorn. Det är "förinställningen"/strypningen. Se bild i tråden jag länkar till nedan.

Det kan tänkas att du inte har någon förinställning också. Då kan du istället strypa radaitorn på return bakom en täckmutter.

Båda dessa muttrar kan man skruva bort utan att det sprutar vatten(men ta det försiktigt ändå).

Här har du en tråd som visar hur du stryper ventilen du har:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29095.msg277884#msg277884
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 67
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2012, 13:59:21 »
Du skruvar bort den yttersta muttern med piggen först. Under den kan det finnas en vit räfflad hylsa som du kan skruva för att strypa radiatorn. Det är "förinställningen"/strypningen. Se bild i tråden jag länkar till nedan.

Det kan tänkas att du inte har någon förinställning också. Då kan du istället strypa radaitorn på return bakom en täckmutter.

Båda dessa muttrar kan man skruva bort utan att det sprutar vatten(men ta det försiktigt ändå).

Här har du en tråd som visar hur du stryper ventilen du har:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29095.msg277884#msg277884

Det är inte bättre att strypa i botten (utloppet) med insex? Då blir ju uppehållstiden i radiotorn längre.... Eller tänker jag fel nu? Termostaten sitter väl på inloppet?
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2012, 14:15:15 »
Det spelar ingen roll var du stryper ur det perspektivet: Strypningen gör att vattnet strömmar långsammare genom radiatorn ovasett om du stryper i inlopp eller retur. Eftersom det är ett flöde genom radiatorn så blir inget varm vatten liggande längre bara där för att du stryper på slutet.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 67
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2012, 15:44:01 »
Det spelar ingen roll var du stryper ur det perspektivet: Strypningen gör att vattnet strömmar långsammare genom radiatorn ovasett om du stryper i inlopp eller retur. Eftersom det är ett flöde genom radiatorn så blir inget varm vatten liggande längre bara där för att du stryper på slutet.

Okej. Då ska jag testa det vid tillfälle. Känns enklare att strypa på utloppet.... Beskrivningen med fn-2 verktyg å stämjärn å grejjer verkade väl avancerat ;)
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 67
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2012, 19:50:05 »
Det spelar ingen roll var du stryper ur det perspektivet: Strypningen gör att vattnet strömmar långsammare genom radiatorn ovasett om du stryper i inlopp eller retur. Eftersom det är ett flöde genom radiatorn så blir inget varm vatten liggande längre bara där för att du stryper på slutet.

Såhär då.... nu har jag 6,3 grader i dT. Har strypt på tre raddar men upptäcker att skillnaden är för liten på så gott som alla radiatorer. Vb cp ligger på 30%. Vad vågar man sänka till? Vad kan problemet bli? Jag tänker att istället för att sänka på (typ) samtliga raddar kanske man kan sänka hastigheten på Vb cp.... Tänker jag rätt eller har jag otur?

En grej jag har tänkt på är den vattenburna golvvärmen i badrummet. Snålverner som bodde här innan satten inte in nån shuntgrupp (utan cirkpump) utan bara en ESBE temp-shunt. Om flödet sänks kanske cirkulationen avtar i golvvärmen? Rätt eller fel?
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #13 skrivet: 14 februari 2012, 20:01:48 »
Om någon radiator fortfarande har för lågt delta så stryp den lite mer, men är alla delta över radiatorerna ungefär lika så kan du vara nöjd. Och vill du sen ha större delta än 6 över VP kan du sänka hastigheten på CP ytterligare. (Strypningen gör man ju bara för att justera obalanser mellan radiatorerna, och man vill ju strypa så lite som möljigt som du säger. Förresten så kan det ju vara så att någon radiator ska ha större delta än de andra för att det annars blir för varmt i just det rummet.).

Men det finns inget självändamål med att deltat ska vara just 7. 5 går bra det med. Eller 9. Finns olika för och nackdelar med högre eller lägre delta på värmesidan, det finns många trådar om det här. Viktigaste att ingen radiator kortsluter vilket du nu sett till.

Hur golvvärmen fungerar vet jag inte riktigt (men det är bra att du t ex inte har en extra CP där!), men tänk förresten på att strypningen av några av dina radiatorer faktiskt ökat flödet till de andra radiatorerna (inklusive golvvärmen). Så du får väl bara känna vad som händer med golvtempen!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15259
SV: Optimera Nibe F1245-6
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2012, 20:09:00 »
Nu har jag ändrat.... Som du kan se här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46243.0 har det varit en händelserik morgon. Anyhow så går pumpen nu och tröskar sakta men säkert upp mot 45*C som är ber framl. Just nu var det 35*C men då har den ju stått stilla sen i morse.

Jag satte ner eltillskottet till 0
800 GM
200 GM mellan tillsattssteg
vb cp 70%-60%

Källaren är delad i tvättstuga och källare, 15-17*C i tvättstugan och 10-13*C i övriga källaren. Kallare vill jag inte ha det.... :)
Om du sätter max installerad eleffekt till 0 kommer den inte köra legionella bränning korrekt. Det är bättre att spärra tillsatsen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal