Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Tips på att lura returgivaren.  (läst 7035 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
Tips på att lura returgivaren.
« skrivet: 06 februari 2012, 21:33:09 »
Jag har en optima 1000 med rego 603 som huskurvan styrs av GT1 returgivaren. Jag byggde om en hel del i somras och satte in en tank pga att jag satte en vattenmantlad braskamin. Sen en Shunt på framledningen och ett "styrsystem" till det. En ESBE 90 C shunt. Det fungerar så där eftersom ivt styr på returen och shunten på framledningen. Man kan säga att det fungerar jättebra så länge inte tillskott behövs. Men när väl tillskott behövs så floppar det ut helt. Tillskottet är en el kassett på 14.7 kW från värmebaronen som sitter på framledningen innan tanken. Den styrs av 0-10 volt signal av ivt.
Då blir det så här.
När vp inte orkar ( -2 grader) så går tillskottet in med ett steg först 2kw. Sen väntar den några minuter och går in med ett steg till och eftersom det inte händer något på returgivaren så maxar den i så många steg den kan. Belastningsvakterna är kopplade direkt till el kassetten. Jag har laborerat som en galning i flera veckor med huskurvan. Problemet är att tillskottet går tills framledningen är nåd och shunten börjar stänga ner. Start stopp diff på 5 grader. Då går tillskottet en grad över bör innan det slår ifrån. Och eftersom shunten då är ca halv öppen så orkar värmepumpen upp i stopptemperatur. Sen ska hela tanken svalna 5 grader vilket tar ca 40 min när det är 5-10 minus. Då har ju tillskottet varit inne för länge. Och när väl vp stannar så tappar jag upp till 10 grader på framledningen plus att tillskott timern ska räkna ner på nytt.

Jag vill sätta GT1 på framledningen. Hade jag haft riktigt lågtemp system hade det fungerat men vid tio minus då vp ändå stannar behöver jag 54 grader fram. Och nu äntligen till frågan. Kan jag koppla något i serie eller parallellt med givaren så den typ alltid visar 10 grader för lite? Hög retur är jag inte rädd för. Det händer inte innan 10 minus ändå.
Går det att fixa?
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2012, 22:03:14 »
Jag har en optima 1000 med rego 603 som huskurvan styrs av GT1 returgivaren. Jag byggde om en hel del i somras och satte in en tank pga att jag satte en vattenmantlad braskamin. Sen en Shunt på framledningen och ett "styrsystem" till det. En ESBE 90 C shunt. Det fungerar så där eftersom ivt styr på returen och shunten på framledningen. Man kan säga att det fungerar jättebra så länge inte tillskott behövs. Men när väl tillskott behövs så floppar det ut helt. Tillskottet är en el kassett på 14.7 kW från värmebaronen som sitter på framledningen innan tanken. Den styrs av 0-10 volt signal av ivt.
Då blir det så här.
När vp inte orkar ( -2 grader) så går tillskottet in med ett steg först 2kw. Sen väntar den några minuter och går in med ett steg till och eftersom det inte händer något på returgivaren så maxar den i så många steg den kan. Belastningsvakterna är kopplade direkt till el kassetten. Jag har laborerat som en galning i flera veckor med huskurvan. Problemet är att tillskottet går tills framledningen är nåd och shunten börjar stänga ner. Start stopp diff på 5 grader. Då går tillskottet en grad över bör innan det slår ifrån. Och eftersom shunten då är ca halv öppen så orkar värmepumpen upp i stopptemperatur. Sen ska hela tanken svalna 5 grader vilket tar ca 40 min när det är 5-10 minus. Då har ju tillskottet varit inne för länge. Och när väl vp stannar så tappar jag upp till 10 grader på framledningen plus att tillskott timern ska räkna ner på nytt.

Jag vill sätta GT1 på framledningen. Hade jag haft riktigt lågtemp system hade det fungerat men vid tio minus då vp ändå stannar behöver jag 54 grader fram. Och nu äntligen till frågan. Kan jag koppla något i serie eller parallellt med givaren så den typ alltid visar 10 grader för lite? Hög retur är jag inte rädd för. Det händer inte innan 10 minus ändå.
Går det att fixa?

Sätt returgivaren på framledningen och justera kurvan +7-8c motsv. ditt delta t över radiatorerna (Men då kanske den bryter på för hög VPin istället)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2012, 22:10:04 »
Kan du inte sätta in elkassetten efter tanken....för jag tolkade ditt problem som att eltillskottet värmer upp tanken, VP stängs och sen kan ditt system leva på de 5c i överskott som finns i tanken som var eluppvärmd.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2012, 22:12:04 »
Det hade jag kunnat göra om jag bara behövt 48 grader på framledningen vid tio minus. Nu behöver jag 54 grader. Därför vill jag att den givaren ska visa fel hela tiden. Typ  minst 6 grader. Men lättast att ha koll om man kan få den att visa 10 grader fel alltid. Det måste väl gå på något sätt?
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2012, 22:16:46 »
Kan du inte sätta in elkassetten efter tanken....för jag tolkade ditt problem som att eltillskottet värmer upp tanken, VP stängs och sen kan ditt system leva på de 5c i överskott som finns i tanken som var eluppvärmd.
Nja. Det hade kanske gått att sätta den på framledningen efter shunten. Men det blir så fall massa rör jobb och det kommer inte bli snyggt. Jag har länge varit inne på att byta hela styr systemet och bara använda ett styrsystem. Men tror det hade gått att få till med styrning på framledningen istället för returen. Men hur lurar jag givaren?
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2012, 11:04:25 »
Nja. Det hade kanske gått att sätta den på framledningen efter shunten. Men det blir så fall massa rör jobb och det kommer inte bli snyggt. Jag har länge varit inne på att byta hela styr systemet och bara använda ett styrsystem. Men tror det hade gått att få till med styrning på framledningen istället för returen. Men hur lurar jag givaren?
Du har inte möjlighet att ställa in regulatorn för 0-10V signalen för tillskottet? Den är väldigt snabb nu men borde fungera bra om du kunde ställa upp I-tiden och ställa ner P-bandet. Då skulle förändringen i framledning hinna få genomslag på returen och regulatorn skulle bli smidigare.
Jag vet inte hur det ser ut i IVT:n, om man har tillgång till de parametrarana i regulatorn?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2012, 11:37:33 »
Du har inte möjlighet att ställa in regulatorn för 0-10V signalen för tillskottet? Den är väldigt snabb nu men borde fungera bra om du kunde ställa upp I-tiden och ställa ner P-bandet. Då skulle förändringen i framledning hinna få genomslag på returen och regulatorn skulle bli smidigare.
Jag vet inte hur det ser ut i IVT:n, om man har tillgång till de parametrarana i regulatorn?

/Raptor
Jag har också varit inne på det. Men det är sånt som ligger fast i rego 603. Jag har även pratat med värmebaronen om elkassetten. I och med jag har så mycket vatten nu så dundrar patronerna in med all effekt dom kan tills belastningsvakterna bromsar. Oftast med 4x 2.1 kW. (20 A) när kompressorn går. Jag fick fram en givartabell igår men jag är inte så duktig på sånt. Jag vill som sagt attden ska visa tio grader mindre än vad den gör. Då kan jag styra på framledningen. Det tror jag att det kommer fungera. Jag har aldrig förstått vitsen med att ivt styrde huskurvan på returen förr.
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2012, 11:52:19 »
Vad jag kan räkna ut så fungerar det väl inte att sätta ett fast motstånd i serie eller parallellt med givaren?
Kanske man kan sätta en till tempgivare i serie eller parallellt?
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2012, 12:48:06 »
Vad jag kan räkna ut så fungerar det väl inte att sätta ett fast motstånd i serie eller parallellt med givaren?
Kanske man kan sätta en till tempgivare i serie eller parallellt?
Är Rego 603 ungefär samma som Rego 600?
I så fall kan du ställa ramptiden för start av tillskottet i meny 8.3.4 0ch ramptiden för stängning i meny 8.3.5
Om du ställer upp ramptiden så kommer det att gå långsammare att gå från 0-10V vilket kommer göra regulatorn trögare och returgivaren får en chans att hinna reagera.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2012, 15:26:53 »
Är Rego 603 ungefär samma som Rego 600?
I så fall kan du ställa ramptiden för start av tillskottet i meny 8.3.4 0ch ramptiden för stängning i meny 8.3.5
Om du ställer upp ramptiden så kommer det att gå långsammare att gå från 0-10V vilket kommer göra regulatorn trögare och returgivaren får en chans att hinna reagera.

/Raptor
Jag kan inte justera ramptiden heller. Jag har laborerat en hel del och försökt få till en värme kurva när det väl är minus grader och tillskott behövs Det fungerar sådär mellan 5 och 10 minus. Men ibland kommer den lik förbannat upp i stopp temperatur och då tar det lång tid innan den startar igen.
Då har framledningen sjunkit en 10 grader och tillskottstimern ska börja räkna ner på nytt.
Hör jag för hög värme kurva på ivt går tillskottet så pass länge att shunten är bara öppen till hälften. Då orkar vp det sista själv och stannar.
Jag har försökt ha så pass låg värmekurva på IVT att shunten ska vara ganska mycket öppen när väl tillskottet slår ifrån. Ibland fungerar det men så fall är det på gränsen.

Men alla dessa problem tror jag hade löst sig om jag kunnat sätta GT1 på framledningen in till tanken innan shunten. Men jag måste få den att visa mindre.
HUR?
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2012, 16:33:34 »
Men om du kopplar in el-kassetten direkt mot botten och toppen på tanken då, ev. med en liten cirk pump om du inte får självcirkulation. Då värmer ju kasetten tanken, och shunten pytsar ut, dvs. detta blir samma som om du hade haft en el-patron i tanken.

Du kanske kan koppla den på samma slinga som du har till din kamin, i serie med kaminen?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2012, 17:40:09 »
Jo men det är fortfarande GT1 som ger signal för tillskottet att starta. Och då måste jag ha givaren på samma ställe som idag för att den givaren inte ska kunna komma upp i över 48 grader. Och då blir det samma fenomen som jag har idag. Det känns som om det går att ändra givaren som jag vill så slipper jag ingrepp i rör installationen. Och då hade jag fått många fördelar med styrningen samtidigt.
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2012, 18:26:26 »
Det hade jag kunnat göra om jag bara behövt 48 grader på framledningen vid tio minus. Nu behöver jag 54 grader. Därför vill jag att den givaren ska visa fel hela tiden. Typ  minst 6 grader. Men lättast att ha koll om man kan få den att visa 10 grader fel alltid. Det måste väl gå på något sätt?

vad är det för givare är det en aktiv(0-10V) eller en resistiv givare?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #13 skrivet: 07 februari 2012, 19:05:36 »
Jag kan inte justera ramptiden heller. Jag har laborerat en hel del och försökt få till en värme kurva när det väl är minus grader och tillskott behövs Det fungerar sådär mellan 5 och 10 minus. Men ibland kommer den lik förbannat upp i stopp temperatur och då tar det lång tid innan den startar igen.
Då har framledningen sjunkit en 10 grader och tillskottstimern ska börja räkna ner på nytt.
Hör jag för hög värme kurva på ivt går tillskottet så pass länge att shunten är bara öppen till hälften. Då orkar vp det sista själv och stannar.
Jag har försökt ha så pass låg värmekurva på IVT att shunten ska vara ganska mycket öppen när väl tillskottet slår ifrån. Ibland fungerar det men så fall är det på gränsen.

Men alla dessa problem tror jag hade löst sig om jag kunnat sätta GT1 på framledningen in till tanken innan shunten. Men jag måste få den att visa mindre.
HUR?

Jag hör vad du säger...
Har du alltså ingen meny som heter 8.3.4? Säker på det?
Ramptid för shuntat tillskott eller liknande?
Läser man i IVT.s  manualer så står till och med ditt problem utryckligen som ett exempel.
Det står att, om man har en elkassett inkopplad så kan man få en för snabb reglering och då behöva justera ramptiden. Eftersom du har en 0-10V utsignal så som i princip skulle kunna styra vad som helst så måste man kunna ändra regleringskarakteristik, annars är det ju helt värdelöst med en sån analog utgång.
Hur gammal är din Rego?

Vad hindrade dig att sätta givaren på tilloppet? Slår pumpen ifrån på hög returtemp?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2012, 19:12:46 »
Jo men det är fortfarande GT1 som ger signal för tillskottet att starta. Och då måste jag ha givaren på samma ställe som idag för att den givaren inte ska kunna komma upp i över 48 grader. Och då blir det samma fenomen som jag har idag. Det känns som om det går att ändra givaren som jag vill så slipper jag ingrepp i rör installationen. Och då hade jag fått många fördelar med styrningen samtidigt.

Kopplar du in kasetten mot tanken och ställer kurvan på exakt samma kurva som du har på VP borde den aldrig kunna stänga ned på grund av att börvärdet på returen nås när tillskott behövs. Detta eftersom VPs start stop diff brukar vara 5c och därmed ligger stop VPin 2,5 c över vad du kommer få om du ligger och shuntar exakt på kurvan.
« Senast ändrad: 07 februari 2012, 19:14:31 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal