Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Problem med IVT E11  (läst 2452 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vargklo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med IVT E11
« skrivet: 05 februari 2012, 20:57:19 »
Vi köpte en villa i Sigtuna för 1,5 år sedan med en IVT Greenline E11 bergvärmepump installerad. Ingen dokumentation medföljde dessvärre, men jag kan se att det är en 9kW elpatron inkopplad och att det är dubbla borrhål. Värmepumpen är installerad 1999, då borrhålen också gjordes. Enligt registrering till SGU är totaldjupen på borrhålen 127 m vardera.

Huset är på 320 kvm boyta i två plan och 220 kvm källare, dvs totalt 540 kvm. Huset är delvis dåligt isolerat och mycket kallras från alla fönster. Vi håller kanske 17-18 grader i boutrymmena och något kallare i källaren. Vi är två vuxna och tre små barn. Vi har i dagsläget bara vattenradiatorer som uppvärmning, undantaget köket med 20 kvm vattenburen golvvärme.

Vi håller värmekurva 3,5 för att snåla på elräkningen, men elräkningen drar iväg trots det. Jag vill gärna få er kloka input på om värdena kan anses normala, eller om något är fel eller skulle kunna uppgraderas.

Mina avläsningar syns i bilagan. Jag noterar följande som anmärkningsvärt:
- Vid utetemp 0 grader förbrukar hela huset 5 kw, och ingen tillsatsvärme används
- Vid utetemp -15 grader ökar förbrukningen till 14 kw, och tillsatsvärmen går nästan konstant
- Räkneverket för drifttimmar för värmepump visar en negativ siffra som stegar uppåt, jag antar att räkneverket "slagit över" pga lång användning (?)
- Avläsningarna för %VV visar på 100%, både för värmepump och tillskott (!)
- Temperaturskillnaden på köldbärare (GT10-GT11) har ökat från 10 grader till 12,5 grader senaste 10 dagarna. Enligt manualen ska det vara högst 5 grader skillnad.

Jag har gjort underhåll enligt manualen, dvs rensat filter på både varma och kalla sidan och även kollat synglaset.

Jag vore tecksam för kunniga synpunkter om värdena är normala eller om något skulle kunna göras.

Se bilaga för avläsningar
« Senast ändrad: 06 februari 2012, 12:27:24 av Vargklo »

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Problem med IVT E11
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2012, 21:41:39 »
Delta på KB är väldigt hög. I vilken hastighet går köldbärarpumpen? Öka den om den inte redan är på max för att få ner delta. Värmepumpen blir effektivare då.

Men sedan verkar ju huset väldigt stort och energikrävande och värmepumpen inte alls i samma dimension tyvärr.  :(
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad Vargklo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT E11
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2012, 06:32:25 »
Delta på KB är väldigt hög. I vilken hastighet går köldbärarpumpen? Öka den om den inte redan är på max för att få ner delta. Värmepumpen blir effektivare då.

Men sedan verkar ju huset väldigt stort och energikrävande och värmepumpen inte alls i samma dimension tyvärr.  :(
Hur kan man ändra hastigheten på köldbärarpumpen? Jag ser ingen hänvisning i manualen till detta.

Om värmepumpen inte är rätt dimensionerad för huset, handlar det om ny kompressor, helt ny värmepump, eller nya borrningar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20157
  • Alien snowman.
SV: Problem med IVT E11
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2012, 08:28:27 »
Hur kan man ändra hastigheten på köldbärarpumpen? Jag ser ingen hänvisning i manualen till detta.

Om värmepumpen inte är rätt dimensionerad för huset, handlar det om ny kompressor, helt ny värmepump, eller nya borrningar?

Hej!
Farten på köldbärarpumpen ställer man med ett vred på själva cirkpumpen, lossa fronten så sitter cirkpumpen till höger, den till vänster är värmebärarpumen.
Men jag fruktar att du råkat ut för hopklämda slangar i borrhålet, vad har du för nivå på GT10 och GT11?
Om det blir flera minusgrader så kan det bli så kompakt is i borrhålen att slangarna kläms ihop.  :'(

Du har ett rejält stort hus, smakar det så kostar det kan man säga, inte kan man räkna med små energikostander på ett sånt hus. Men för att få grejerna att funka bra så behövs både mer kollektor (fler borrhål) och en större värmepump.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 183
SV: Problem med IVT E11
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2012, 09:06:42 »
Jag rekommenderar att du i första hand satsar på att isolera huset o tätar/byter fönster.
Men om du kan göra en avläsning på pumpen av dina värden när pumpen går är det lättare att göra en bedömning av ev åtgärder med själva VP. :)
Har man stort hus har man dyra elräkningar, det kan ingen mäklares glädjekalkyl ändra på, tyvärr. 8)

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Problem med IVT E11
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2012, 09:24:30 »
Men jag fruktar att du råkat ut för hopklämda slangar i borrhålet, vad har du för nivå på GT10 och GT11?
Om det blir flera minusgrader så kan det bli så kompakt is i borrhålen att slangarna kläms ihop.  :'(
Carl: Såg du att värdena för GT10 och GT11 finns i excelfilen som fanns i första postningen. Där ligger KB-in på >+5 och KB-ut på < -4 för alla rader som fanns i filen.

Vargklo: är dessa värden representativa för när kompressorn går? Har du någon aning om vad det brukar vara för värden tidigt på hösten, när pumpen inte går så hårt?

Kanske det skulle vara bra att se om givarna visar rätt genom att läsa av dem när INTE kompressorn går, men cirkulationspumpen för kölbäraren fortfarande är igång (då pumpar den ju samma vatten förbi båda givarna som då ska visa samma värdena, kolla manualen hur man får cirk.pumpen att gå när inte kompressorn går).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20157
  • Alien snowman.
SV: Problem med IVT E11
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2012, 10:28:12 »
Carl: Såg du att värdena för GT10 och GT11 finns i excelfilen som fanns i första postningen. Där ligger KB-in på >+5 och KB-ut på < -4 för alla rader som fanns i filen.

 :-[ Kollade inte, men det är goda nyheter, bara att kolla smutsfiltret på KB då och se över vilken hastighet det är på cirkpumpen.  Thumbsup
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Vargklo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT E11
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2012, 12:21:19 »
Tack, det går fort att få svar på detta engagerade forum  :)

För nytillkomna läsare vill jag påminna om att det finns en Excelfil med loggade avläsningar i det första inlägget. Kolla gärna igenom om något annat ser märkligt ut.

Erik: Jag har dessvärre inte några avläsningar från någon annan period av året.

Smutsfiltret på köldsidan kollade jag igår, och det såg helt rent ut. Jag har ändå sköljt igenom det, och ska för säkerhets skull kolla om något värde har ändrat sig efter detta.

Nästa steg blir då att verifiera temperaturgivarna på köldsidan, och sedan laborera med hastigheten på köldbärarpumpen.

Annars är det bara att fortsätta med isoleringsåtgärder av allehanda slag  :P

Men om jag skulle vilja uppgradera kapaciteten, kan jag byta ut en komponent i värmepumpen, eller är det helt ny värmepump som gäller? Eller är det nya hål/kollektorslang?
« Senast ändrad: 06 februari 2012, 12:28:52 av Vargklo »

Utloggad Vargklo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT E11
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2012, 21:46:59 »
Nu har jag pillat med köldbärarpumpen. Det finns ett litet vred på pumpen som har tre lägen. Jag antar att det är pumphastigheten. I de två andra lägena som det går att justera till resulterar det hela i att det blir ganska mycket missljud, så jag känner inte att det vore bra att fortsätta pröva.

Sedan har jag via servicemenyn lyckats köra enbart köldbärapumpen och allt annat avstängt. Efter ca 20 min cirkulerande får jag avläsningen GT10=8,7 och GT11=-1,3 , dvs ett delta på 10,0. Innan jag började pilla kunde jag avläsa GT10=7,4 och GT11=-4,3 , dvs ett delta på 12,5.

Hur ska jag tolka detta? Måste man cirkulera köldbärarvätskan väldigt länge för att jämna ut temperaturen, eller kan det vara fel på en givare. Observera att jag inte sedan jag började logga avläsningarna 24 januari (se Excelfil i första inlägget) har mätt upp ett delta som är mindre än 10.

Kan det vara något med att det är frysproblem i, eller i anslutning till, borrhålen? Jag minns att i somras grävde jag upp runt toppen på ett av borrhålen. Ena slangen var då omgiven av en stor iskaka, trots att det var mitt i sommaren.
« Senast ändrad: 06 februari 2012, 21:51:31 av Vargklo »

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Problem med IVT E11
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2012, 21:55:40 »
Bra! Redan efter några minuter borde givarna visa samma eftersom det är samma vatten som går förbi båda givarna. Eftersom KB-ut givaren ändras på ett logiskt sätt när du kör kompessorn, så är det KB-in givaren som är dålig.

Du vet nu att den visar 10 grader fel. Alternativ att den är helt paj och visar olika fel vid olika riktiga temperaturer. Du kan nog se i excel-filen om värdena är rimliga, dvs om KB-in sjunkigt i takt med att hålet belastats mer när det varit kallt länge.

Men eftersom du också vet att KB-ut är -4.3 när kompressorn går och -1.3 när den inte går, så vet du också att ditt riktiga delta är 3.0 vilket är precis lagom och optimalt.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2039
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Problem med IVT E11
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2012, 16:13:13 »
Tyvärr verkar den vara i minsta lagret till ditt hus.
Räkna kvm uppvärmd yta, tex 500kvm
Gånga dessa med 50watt så får du fram värmebehovet för ditt hus den kallaste dagen, tex 500x50=25kw
Värma det med en 11kw värmepump behöver nog 9kw elpatron gå en hel del.
Tror du skulle behöva ha en 17kw för bättre värme och elräkningskomfort
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal