I nyaste VVS-forum (branchtidning) så finns det en artikel om kvalitetsbrister på värmepumpar iom Folksams statistik där det framgår att de senaste tre åren har försäkringsskadorna på värmepumpar ökar oproportionerligt jämfört med tidigare år..
Undrar om det finns anledning att tro att just
själva kännedomen om försäkringarna har gjort att skadorna ökat? Jag menar dels att extraförsäkringen man "får" på köpet med sin värmepump i kombination med hemförsäkringen gör det (skenbart) billigt att utnyttja försäkringen för reparation av en värmepump. Mindre reparationer skulle inte synas annars i statistiken då självrisken skulle göra att kunderna inte utnyttjade försäkringen alls utan självriskreducering från extraförsäkringen från leverantören.
Dessutom har både kund och reparatör inga incitatment att hålla ner kostnader vid problem med värmepumpar eftersom försäkringarna betalar. Kunden betalar självrisk och värdeminskning, medan reparatören tjänar mer pengar på enklare utbyten av stora komponenter än billigare reparationer som kanske kräver mer tid och specialistkompetens.