Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: plötsligt droppade framlednings tempen  (läst 1208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
plötsligt droppade framlednings tempen
« skrivet: 04 februari 2012, 13:23:36 »
Har en knapt ett år gammal 107 med ecoel. Idag upptäckte jag plötsligt att framledningen sjönk. Innan det hade övre panna sjunkit till 45, jag trodde att detta berodde på at jag hade begränsat elpatronen till 3 kw så jag ökade till 9 kw, en stund senare var övr panan uppe på 58 igen. Sedan tog vi en promenad och när vi kom tillbaka en timme senare var framledningen nere på 29 grader skulle vara 44. Alla andra värden såg ok ut. Jag bröt strömmen och vips gick framledningen upp till 44 igen.
Några ideer på vad som kan ha hänt?

Edit: det var 10 minus ute när det hände...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: plötsligt droppade framlednings tempen
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 13:30:59 »
CTC brukar väl ha strömtransformatorer som kopplar ur elpatronen om huvudsäkringarna riskerar gå sönder.
Om sambon laddat diskmaskin, tvättmaskin och torktumlarn innan ni gick ut, vilket inte är så ovanligt på helgerna, så kan det vara det som gjort att det blev kallt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: plötsligt droppade framlednings tempen
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2012, 13:43:10 »
Framledningen går i första hand från nedre delen av tanken, som värms av VP. Övre tanken och dess patron är i första hand avsedd för tappvarmvatten, inte för radiatorerna. Så vad som händer i övre tanken påverkar inte framledningen förrän räkneverket för shuntfördröjning räknat ner till 0. Då börjar radiatorkretsen försörjas även från övre tanken.
I en standardinstallation av EcoEl ingår montering av belastningsvakt i elcentralen. Den sänker effekten på övre patronen om eluttagen i huset blir för högt.
Min gissning är att ditt hus helt enkelt behöver mer värme än vad din EcoAir kan leverera vid -10.

Skriv ner alla värden du hittar under "Aktuell driftinfo" och "Aancerat - Inställningar" och lägg in dom här, så kommer du få tips från folket här på forumet.
 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: plötsligt droppade framlednings tempen
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2012, 14:27:50 »
Tack för snabba svar.
Dock kändes det som om shunten hade hängt sig eller något, vet inte exakt hur det fungerar. Men då nä framledningen bara sjönk och sjönk så var shunten max öppen. Eller kanske var det cirkulations pumpen som hakat upp sig? Eftersom värmen i den nedre delen var strax under 50 som den skulle... Alltså pannan verkade funka men att det inte gick ut till slingorna...
Har nåon varit med om att shunt eller cirkulationspump hakar upp sig och att omstart löser det?

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: plötsligt droppade framlednings tempen
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2012, 14:56:15 »
Framledningstempen dras ner i slutet av en 55-graderskörning om den har tagit lång tid. En feature som CTC la till för 2? år sen.

Kolla om samma sak händer vid nästa 55-gradare.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!