Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Normalt H-värde vid -6  (läst 2978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Synekdoke

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Normalt H-värde vid -6
« skrivet: 25 januari 2012, 23:39:33 »
Har en fråga gällande H-värdet på mitt system, se signatur. Nu när temperaturen droppat ner och ligger kring -5 så har värmen i huset ramlat från cirka 19 (vid 0-5 grader ute) till 16. 19 tycker jag är helt ok men 16 är lite väl kyligt även för mig ... för att inte tala om vad min sambo tycker ;). Hur som helst så har jag gett mig på att börja justera H och V-värden på mitt system, vi har bott i huset ett par månader och innan så var det ett gammalt risigt oljesystem som vi bytte ut direkt så jag har inga erfarenheter kring detta och famlar lite i mörker.

Installatören hade satt V till 21.5 och H till 45. Detta verkar ju ha funkat kring 0-5 grader men nu behövs det lite mer. Har höjt H-värdet till 52 nu och dragit upp en lite bubbla i kurvan kring -5 till 42 grader.

Undrar dock vad ni, som har haft er luft/vattensystem en tid, har för siffror i era kurvor. Har läst en del om de som kört upp H-värdet till 75 och liknande men det måste ju innebära ett elpatronen går in och jobbar upp värmen redan vid ganska låga temperaturer?

Innan jag började fiffla med min kurva så har elen aldrig behövt gå in men så fort jag dragit upp H till 52 så hoppade elpatronen in när varmvattnet behövde värmas upp.

Kan det vara någon annan inställning som gör att jag endast har 16 grader inne eller är jag på rätt spår med att justera H-värdet?
Bosch EHP 10 AW (Luft/Vatten, 10kW) + CC160 (Elpanna, 9kW) värmer upp 255 kvm; 155 kvm boyta pÃ¥ 1.5  plan och 100 kvm källare frÃ¥n 1971. 2-glasfönster, självdrag. Halland.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Normalt H-värde vid -6
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2012, 00:20:33 »
Jag har V-22 och H-46
Och du är rätt ute
är det kallt ute och kallt inne öka H-värdet

Att elpatronen gick in och värmde varmvattnet har inget med kurvan att göra.

EDIT: har för mig att man fick ändra 4°C pÃ¥ kurvan för att fÃ¥ en grad högre i inne temp när man bara  justerar i ena änden.
så om du behöver 3 °C högre inne temp så måste du öka H-värdet 12°C
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 00:25:06 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Normalt H-värde vid -6
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2012, 10:51:52 »
Värdena är ju helt individuella för olika hus och beror framförallt på vad man har för distributionssystem och isolering. Dessutom kan man ju ändra DUT, så på två olika pumpar kan H-värdet avse olika utetemperaturer.

Sen är det en liten svaghet i systemet att 'kurvan' blir helt rak mellan V- och H-värdet. I verkligheten planar framledningsbehovet ut lite när utetempen sjunker, så för att få jämn innetemp så är det nödvändigt att knäcka kurvan så att den är lite högre på mitten.

Med andra ord - Höj H-värdet en del, men höj även värdena strax över och under 0 grader lite extra så skall du se att funkar bättre.

Har du nån aning om vilken framledningstemperatur som behövdes med oljesystemet när det var som kallast ute?

Edit: Har du innegivare så bör du sätta rumspåverkan till 0 under tiden du letar rätt kurva, annars blir det lätt så att du och innegivaren motverkar varandra...
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 10:53:57 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Synekdoke

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Normalt H-värde vid -6
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2012, 00:28:31 »
Idag var det 18 inne, så det rör på sig. Dock har utetempen ökat till -1.0 så systemet har ju inte lika mycket att kämpa mot. Som du säger Purjo så har jag "bumpat" upp kurvan lite kring 0 och -5 (då det är där vi befinner oss i temp nu tänkte jag, tar de andra temperaturerna den dag de kommer). Just nu har jag satt 48 på -5 och har en framledning till elementen på 43 men det verkar inte riktigt räcka till, har fått krav från sambon att det måste vara minst 19-21 inomhus ...

Vad framledning var när det kördes på olja har jag ingen aning om (gammalt dödsbo som i princip gått på sparlåga i 2 år) och någon innegivare finns inte, däremot överväger jag att se över termostaterna på elementen ...

Testar vidare och hoppas på att få till en bra kurva ... det tråkiga är att jag innan detta, då tempen legat kring 0-5 grader ute inte behövt elpatronen alls under januari och nu, sedan igår, har jag gjort av med 60 kwh om det är till väremsystemet eller vattnet framgår inte riktigt och jag vet inte riktigt hur den jobbat där.
« Senast ändrad: 27 januari 2012, 00:39:39 av Synekdoke »
Bosch EHP 10 AW (Luft/Vatten, 10kW) + CC160 (Elpanna, 9kW) värmer upp 255 kvm; 155 kvm boyta pÃ¥ 1.5  plan och 100 kvm källare frÃ¥n 1971. 2-glasfönster, självdrag. Halland.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Normalt H-värde vid -6
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2012, 00:54:30 »
nu tror jag iofs du skrev att 48 grader var vid -5. Men om du exempelvis har en kurva som säger 45 grader vid +-0 ute. och du inte får upp tempen mer än 42, som ett exempel, ja då är ju det gränsen för vad du får ut med mindre än att du spetsar med el. förenklat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Normalt H-värde vid -6
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2012, 02:15:31 »
Idag var det 18 inne, så det rör på sig. Dock har utetempen ökat till -1.0 så systemet har ju inte lika mycket att kämpa mot. Som du säger Purjo så har jag "bumpat" upp kurvan lite kring 0 och -5 (då det är där vi befinner oss i temp nu tänkte jag, tar de andra temperaturerna den dag de kommer). Just nu har jag satt 48 på -5 och har en framledning till elementen på 43 men det verkar inte riktigt räcka till, har fått krav från sambon att det måste vara minst 19-21 inomhus ...

Vad framledning var när det kördes på olja har jag ingen aning om (gammalt dödsbo som i princip gått på sparlåga i 2 år) och någon innegivare finns inte, däremot överväger jag att se över termostaterna på elementen ...

Testar vidare och hoppas på att få till en bra kurva ... det tråkiga är att jag innan detta, då tempen legat kring 0-5 grader ute inte behövt elpatronen alls under januari och nu, sedan igår, har jag gjort av med 60 kwh om det är till väremsystemet eller vattnet framgår inte riktigt och jag vet inte riktigt hur den jobbat där.

Det du behöver se över pÃ¥ termostaterna är att de är öppna pÃ¥ max nu när du har VP och att de dÃ¥ öppnar helt  Thumbsup
Sen när du finjusterat in kurvan tills du blir nöjd sÃ¥ köper du dig en innegivare  Thumbsup
Jag köpte en för runt 200:- och den "tjänade" jag in första mÃ¥naden  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!