Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?  (läst 2839 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« skrivet: 24 januari 2012, 13:09:59 »
Hej på er.

Vaknade idag efter vinterns och detta årets hittils lägsta temperatur (-10) i Skåne.
Gick ner i pannrummet för att kolla värmepumpen då det är första vintern med den i vårt hus. En 107a/ 1550.
Då såg jag att den vill ha ett börvärde på framledningtemp på 50-51 grader men aktuell temp är 42 grader. Alltså ett ganska stort spann att jobba upp :/ Då var temp ute 7-8 minus.
Rumstemp var då 20.2 och börvärde 20.5.
Jag har med hjälp av olika trådar i detta forumet försökt kalibrera värmepumpen/ pannan på bästa sätt.
Elpatron övre är för övrigt begränsad till 1.5 kw. Men patron och pump går konstant nu.
Tycker även att kurva och justering är skitsvårt att ställa in. Just nu 53 kurva/ 0 justering.

Hur är era inställningar och värden nu när kylan kommit? 
CTC Ecoel+ Ecoair 107 V.3
Installerad Juli 2011.
Skåne, utanför Lund.
Hus från 1962, 1 ½ plan med källare, 102+ 60 biyta. 3-glas fönster överallt förutom i källaren.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2012, 13:34:46 »
Kan det inte vara så att hur man uppfattar detta i förhållande till hur en rumsgivare uppfattar detta skiljer sig lite. Och då även utifrån vilket klipp (kw) man har i grejerna i pannrummet.

Jag menar typ så här. Säg att ditt hus vill ha 10kw vid -10c. Din värmepump ger då 7kw och måste därmed spetsas med elpatron (jag menar inte att din pump ger 7kw vid -10, det är bara ett exempel). Om patronen är strax i underkant för att kunna hantera behovet så kommer rumsgivarens logik, eller brist på den samma, eventuellt fortsätta att höja börvärdet då tempen aldrig riktigt når dit som innegivaren vill.

Går man i detta tillfälle och tittar på värmepumpen så lär inte den faktiska framledningen ligga så högt som innegivaren önskar då systemet inte orkar ta sig dit upp, i ovan scenario i alla fall.

Det är inte säkert att det är detta som händer. Det är bara ett exempel på vad som skulle kunna hända i ett fiktivt system.

Och i ditt exempel så antar jag att om temperaturen ute fortsätter att öka så kommer innetempen snart passera börvärdet och givaren kommer då justera ner framledningsbör.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20168
  • Alien snowman.
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2012, 14:48:33 »
Det man ska tänka på i första hand är att hus kan vara rätt värmetröga.
Att innetemp inte sjunkit så mycket ännu beror troligen på att kylan bara varit en kort tid.
Efter ett dygn med -10 ºC ute så kommer det troligen vara kallare inne.
Men troligen behövs mer elpatron än 1,5 kW för att grejerna ska klara -10 ºC ute.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3163
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2012, 16:53:03 »
Det är en aning svårt att säga något, med hjälp av dina knapphändiga uppgifter. Du måste ange samtliga aktuella driftvärden med pumpen i drift.
Samtliga aktuella temperaturer och vad shuntfördröjningen står på.

Det verkar som om pumpen står för värmen men elpatronen orkar inte stötta tillräckligt, eller så har shunten inte gått över till övre pannan.

Om jag kör på 1,5 kW på elpatronen, orkar inte patronen hålla börvärdet vid -10º ute. Jag kör på så snål effekt som möjligt för att hålla ner tempen på radiatorreturen så att inte pumpen stoppas av för hög temp. Vid 6-7 minusgrader behöver jag gå upp till 3 kW för att hålla mig i närheten av börvärdet i övre pannan.

Huskurvan kan väl inte vara något problem att ställa in. Det är bara till att koppla från rumsgivaren och sedan ändra kurvan lite i sänder tills man får önskad rumstemperatur. Man får ha lite tålamod och vänta ett dygn mellan ändringarna, men man har ju redan ett utgångsläge.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Anders82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2012, 17:23:32 »
Jag har tyvärr inte skrivit ner aktuella uppgifter. Nu startade jag dessutom kaminen så nu är det inte lönt att kolla när kaminen snart är varm o go :)
Men shuntfördröjningen har gått till 0 någon gång under natten, från 180. Har du på 240 eller spärrad?
Du har nog rätt i att 1.5 kw är i underkant. Det misstänkte jag med.
Ska göra en ny inställning av huskurvan nu i dagarna.
CTC Ecoel+ Ecoair 107 V.3
Installerad Juli 2011.
Skåne, utanför Lund.
Hus från 1962, 1 ½ plan med källare, 102+ 60 biyta. 3-glas fönster överallt förutom i källaren.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3163
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2012, 17:50:49 »
Jag har fördröjningen på 180.
Har shunten gått över till övre pannan, värmer patronen så gott den kan, sedan hjälper pumpen till med att värma returvattnet som anländer till nedre pannan.
Om inte effekten räcker, dalar temperaturen i övre pannan och framledningen kan inte hållas, och man hamnar i ett läge där alla temperaturer ligger under sina börvärden.
Ökar du effekten tillräckligt på patronen, kommer börvärdena att hållas, möjligen på bekostnad av att pumpen stoppas pga för hög retur.

Jag kör med så låg effekt på elpatronen att den inte orkar hålla börvärdet vid några minusgrader. Anledningen är att jag behöver upp mot 60º på framledningen vid 10-15 grader kallt ute. Genom att anpassa effekten på patronen kan jag få exempelvis 58º ut från övre pannan och med låg hastighet på cirk-pumpen runt 44-45 grader på radiatorreturen och pumpen går i stort sett hela tiden och hjälper till. På det här sättet kan jag hålla pumpen igång en bit under -10º ute, och det brukar normalt vara hela vintern här nere.

Skulle jag köra med full effekt på elpatronen, kör den upp övre pannan till 65º om framledningens börvärde är 58º och returen stoppar pumpen direkt, och sedan startar inte pumpen förrän det blir varmare ute eller om jag släcker ner elpatronen.

erp
« Senast ändrad: 24 januari 2012, 17:53:55 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2067
  • Lär mig vartefter...
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2012, 22:55:48 »
Jag kör med så låg effekt på elpatronen att den inte orkar hålla börvärdet vid några minusgrader. Anledningen är att jag behöver upp mot 60º på framledningen vid 10-15 grader kallt ute. Genom att anpassa effekten på patronen kan jag få exempelvis 58º ut från övre pannan och med låg hastighet på cirk-pumpen runt 44-45 grader på radiatorreturen och pumpen går i stort sett hela tiden och hjälper till.

Jag hänger inte med. Hur får du 58-60 ºC på framledningen när VP bara kan ge max 55 och du sätter ner övre patronen till 1,5 kW? Och med "låg hastighet på cirk-pumpen" menar du CP till radiatorerna?

Jag kör med huskurvan på 48, justering 0, och innetempen satt på 21,5 ºC. Ikväll har vi haft -12 och då lägger sig framledningens börvärde på ca 50-51, vilket räcker för att hålla värmen i huset (utom köket). Men sen har jag valt att ställa in -12 som mintemp på VP för vid den temperaturen stoppar VP på VPin = ca 44 vilket ger VPut ca 48-49. Så redan där behövs lite stöttning från övre patronen (så jag har valt att ha fördröjningen på 120).
Sen har jag ju vedpannan i köket som gör att jag kan stötta EcoEl:en med varmvatten från extratanken istället för med elpatron när det blir riktigt kallt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3163
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2012, 23:30:28 »
Det är elpatronen som håller exempelvis 58º på framledningen Och med lägsta hastighet på cirkpumpen får jag tillbaka vatten på kanske 42-43 grader och då klarar pumpen att gå hela tiden och hjälpa till med att spetsa någon grad. Det gäller bara att se till att elpatronen inte orkar höja för mycket.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2012, 23:39:06 »
smart  Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25542
  • Ägare av forumet
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2012, 07:18:49 »
I lägen som detta brukar jag rekommendera att man istället för att öka eleffekten tittar på om det finns rum, som t.ex. garage, källare, gästrum och förråd där man kan acceptera lite lägre temp de 10-20 dagar/år som det blir så kallt ute att pannan behöver elspets.
Lite beroende på hur man nyttjar ekonomidelen av huset kan det vara ett bra sätt att spara in något hundratal kW eltillskott/år.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3163
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2012, 09:24:35 »
Jo, men 500 kWh för att ha rätt temp inne är ju inget att hänga läpp för.
Med en årsbudget på 150 000 spelar väl knappast 50 kr/mån hit eller dit någon större roll.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2067
  • Lär mig vartefter...
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2012, 10:31:20 »
I lägen som detta brukar jag rekommendera att man istället för att öka eleffekten tittar på om det finns rum, som t.ex. garage, källare, gästrum och förråd där man kan acceptera lite lägre temp de 10-20 dagar/år som det blir så kallt ute att pannan behöver elspets.

Får jag samma effekt om jag stryper radiatorcirkulationen en aning till övervåningen? Efter radiatorpumpen delar sig röret så hälften går uppåt till övervåningen och hälften till nedre planet. På nedre planet är alla termostater vidöppna medan i princip alla radiatorer övre planet har strypning via sina termostater. Annars blir det helt enkelt för varmt där uppe.

Det sitter separata avstängningskranar till på utgående rören till nedre och övre planets radiatorer. Hur tror du att en försiktig stängning av kranen till övre planet (kompenserad med vidöppna termostater) skulle påverka hela systemet?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2012, 10:35:36 »
Jag tycker du ska passa dig för att minska tempen på övervåningen som ett försök att minska värmebehovet. Risken är att du får det kallare på nedre plan och därmed behöver ha en högre kurva för att värma upp huset.

Att sänka i en källare eller ett garage är en annan sak och det är inte lika stort värmeutbyte mellan källare och boytor eller garage och boytor i normalfallet.

Om du drar ner tempen på övre plan kommer dina radiatorer/golvvärme på nedre plan indirekt värma övre plan. Det innebär att du värmer huset med en mindre mängd radiatorer. När du med nedre plan värmer över plan kommer indirekt även övre plan att kyla nedre plan.

Så här gäller det att hitta en bra balans. Och om du ska sänka tempen i ytor som är direkt anslutna till boytor så bör du stänga dörrar etc.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25542
  • Ägare av forumet
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2012, 10:39:33 »
Får jag samma effekt om jag stryper radiatorcirkulationen en aning till övervåningen? Efter radiatorpumpen delar sig röret så hälften går uppåt till övervåningen och hälften till nedre planet. På nedre planet är alla termostater vidöppna medan i princip alla radiatorer övre planet har strypning via sina termostater. Annars blir det helt enkelt för varmt där uppe.

Det sitter separata avstängningskranar till på utgående rören till nedre och övre planets radiatorer. Hur tror du att en försiktig stängning av kranen till övre planet (kompenserad med vidöppna termostater) skulle påverka hela systemet?

Nja, att strypa stammar tror jag inte på, du har ju redan termostater på övervåningen, det blir mycket mer exakt att justera ned dem ett par grader, Rinnans iaktaggelse kan dock vara korrekt, du kan behöva höja kurvan en aning om du sänker temperaturen påtagligt i normalt outnyttjade varmhållna ytor när det är som kallast ute, det ger lite sämre COP, men det kommer trots allt att bli mindre eltillskott än om du brassar på som vanligt med full värme på alla ytor, även de som bara nyttjas sporadiskt.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Rumsgivare inte alls ekonomisk!?
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2012, 14:51:57 »
det är ett intressant ämne. Jag har inte själv uttömt det ännu (i mina egna funderingar och tester).

Men jag upplevde en påtaglig minskning av temperaturen på entreplan när jag hade råkat strypa merparten av övervåningen.

Skulle jag då vilja ha tillbaks min högre, normala, temp på entreplan skulle jag behöva justera upp kurvan på VP.

Men så har vi ju det som rickard nämner att rimligen borde värmepumpen gå mindre och därmed klara sig exempelvis från tillskott i en sittuation där man ligger på gränsen. Men då tror jag ändå att det är bättre att förskjuta kurvan ett snäpp än att laborera med temp uppe och nere - om man alltså inte har några rena biytor man kan sänka/stänga ner.

Men för att summera. Sänker jag mitt garage - som förvisso är vidbyggt men jag inte anser hänga ihop rent klimatmässigt - så märker jag en positiv effekt på innetemp. Sänker jag på övre plan så märker jag en negativ effekt även på entreplan - alltså tvärt om mot vad man skulle kunna förvänta sig :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal