Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Lägre kostnader med högretemperaturer?(konstigt spartips i Nibes manual för 1145  (läst 1815 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag har precis installerat en Nibe 1145 15Kw i det flerfamiljshus jag äger. Tidigare har vi haft olika inställningar på termostatventilerna på de olika våningarna för att få jämn temperatur i huset. På första våningen är termostatventilerna helt öppna, men allt eftersom man går upp i huset är ventilerna strypta så att det blir lika varmt i hela huset. Om termostaten som hyresgästen kan vrida på är helt öppen på alla våningar är alltså elementen på nedersta våningen varmare än dom på översta våningen.

Detta motiveras främst av ekonomi, ju mindre huset värms upp, ju mindre kostar det löd logiken.

I manualen för min nya NIbe 1145 läser jag följande under "spartips" (sid: 22):

Öppna termostatventilerna helt (med undantag av de i rum som av olika
anledningar önskas svalare t.ex. sovrum). Termostaterna bromsar upp
flödet i värmesystemet vilket värmepumpen vill kompensera med ökad
temperatur. Den kommer då att jobba mer och förbrukar därmed också
mer elenergi.


Är det alltså så att jag skulle spara energi geneom att ha alla termostatventiler helt öppna i hela huset? För mig låter det ologiskt, men jag kan inte tolka texten på något annat sätt.

Nedan har jag försökt göra en pedagogisk uppställning för att visa de båda alternativen:

Idag (med strypta termostatventiler)

Vån 1          temp radiatorer: 35C            temp rum: 21C
Vån 2          temp radiatorer: 30C            temp rum: 21C
Vån 3          temp radiatorer: 25C            temp rum: 21C
Vån 4          temp radiatorer: 20C            temp rum: 21C

Enligt rekommendation i manualens spartips:

Vån 1          temp radiatorer: 35C            temp rum: 21C
Vån 2          temp radiatorer: 35C            temp rum: 22C
Vån 3          temp radiatorer: 35C            temp rum: 23C
Vån 4          temp radiatorer: 35C            temp rum: 24C

Ger det nedre alternativet verkligen bättre ekonomi eller utgår Nibe från att alla bor i en enplansvilla?

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11041
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Det du missar i logiken är att radiatorerna skall strypas med den fasta instrypningen så att fullt öppen termostat ger rätt värme i det rummet radiatorn sitter.

Fullt öppen termostat är alltså inte samma sak som fullt flöde i radiatorn.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det kan kanske vara en begreppsförvirring här.

Sedan tidigare har alla i huset (vad jag vet) sina element på fullt ös på sina termostater (dom man själv kan vrida med ett plast reglage)

Radiatorerna på översta våningen är däremot strypta med vad jag gissar är den fasta instrypningen (man plockar av termostaten och och skruvar på en ventil "bakom" den)

Denna fasta instrypning skall alltså inte ändras?

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
Denna fasta instrypning skall alltså inte ändras?
Precis.

Det manualen avser är att värmepumpen inte ska tillverka onödigt varmt vatten som sedan inte gör någon nytta nånstans, utan stryps av termostaterna.

Värmepumpen ska tillverka precis så varmt vatten som behövs. Då är den effektivast och slits inte i onödan av många start/stopp. Termosaterna ska strypa om något rum är varmt av tillfälliga orsaker (som mycket folk, stark sol eller så).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 222
Det optimala torde vara att strypa in alla radiatorer med fasta instrypningen så att det blir lagom varmt i alla rum. Under den justeringsprocessen bör alla termostater stå fullt öppna så de inte stör flödet i systemet.
Har man ett radiatorsystem som är väl balanserat med större/fler radiatorer på bottenvåningen så bör man kunna sikta på att börja med att strypa in radiatorerna så att de får ett delta på cirka 7-8 grader. Efter att systemet gått ett tag märker man vilka våningar/rum som behöver mer /mindre värme då gör man små justeringar. Små därför att när man stryper en radiator lite extra så kommer man få mer flöde i de andra(= mer värme).
Jag har två våningar + ett fristående dubbelgarage och har ett nymoddat hus. Efter att ha lagt 8 grader över alla raddar var det faktiskt lagomt varmt i alla rum. Har i efterhand(nästan ett års drift) monterat dit termostater på några raddar, tex matrummet. Detta enbart för att motverka att det blir för varmt när vi har en massa folk i matrummet. Dessa termostater står inställda cirka ½-1 grad över önskad temp. Balansen och temperaturen i huset sköter sig alltså helt själv, med hjälp av instrypningen och VP:s värmekurva.

Är kanske inte riktigt lika lätt att få till ett fyrvåningshus, men tillvägagångssättet torde vara det samma för att få systemet att gå så billigt som möjligt.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11041
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Denna fasta instrypning skall alltså inte ändras?

Jo. Om det blir alldeles för varmt i rummet med öppen termostat så skall den fasta instrypningen ändras.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Värmepump eller värmepumpar?
TAck föa alla svar.

Jag tolkar det som att mina termostatventiler skall vara helt öppna, men att det fortfarande är ok att strypa flöde via den fasta instrypningen för att få jämna temperatur i hela kåken.

Varför det skulle vara mer skonsamt att strypa flödet via den fasta instrypningen istället för via termostatventieln fattar jag verkigen inte (effektuen borde väl bli densamma?) men det är väl ett av livets mysterier.

Åter igen tack

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5323
  • Jag älskar värme!
Med den fasta instrypningen stryper man bara en del av flödet, medan termostaterna stryper allt eller inget av flödet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11041
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Rent energimässigt i rummet spelar det ingen roll om termostaten eller strypventilen stryper. Problemet med termostaterna är dels att dom kan dölja en dålig injustering så att VP'n tillverkar onödigt varmt vatten med sämre COP och dels att många aktiva termostater gör att flödet varierar hela tiden vilket ger ständigt varierande driftförutsättningar för VP'n.
Har man en flödesseparerande arbetstank så siipper man det senare problemet...
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
Man ska inte låta termostater justera ett vp-system av den anledning purjo_ beskriver, men man kan efter instrypning montera tillbaka de termostater som kan behövas för att förhindra tillfällig övertemp i något rum.(pga sol, mycket folk, matlagning eller likn.) Bättre att termostaten stryper än att fönster öppnas i onödan.
Sen kan man ju vilja fastställa lämpligt maxflöde/temp med fast injustering för att undvika hyresgästfenomenet att ha fönster på glänt året om och radiatorerna glödvarma . Många tycker ju att det ger ett "så trevligt och friskt klimat" knUp
Men det kanske inte är något problem här.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal