Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Ny installation samt konvertering  (läst 8228 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
Ny installation samt konvertering
« skrivet: 11 januari 2012, 16:22:10 »
Hej till all den samlade kompetensen på forumet.

Efter att ha kört luft/luft i strax över fem år (vår sanyo fick läckage efter fem år plus en månad) så har vi bestämt oss för att borra och konvertera till vattenburet.

Vi bor 2 vuxna 4 barn som gillar att duscha och bada i ett sutteränghus utanför Umeå. Boyta 220 och 80 biyta. Huset är byggt 1975.

Har nu fått in första offerten.

Den innefattar 210m borrning.
16 element varav två stycken är konvektor ett till dubbelgaraget och ett till relax bastu under dubbelgaraget.
6m2 golvärme till hallen endast vvs.
Pumpen är en Thermia Duo Opt G2 10
En mbh 300 vattenberedare.

Rördrivning i jord tillkommer 420kr/m

Fastighetens totala energibehov är beräknat till 35000kWh
Energitäckningsgraden ligger på 98%

All denna lyx till ett pris på ca 210tkr.

Tankar runt detta uppskattas mycket!

Behövs mer info från offerten så säg till.


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2012, 16:29:40 »
beräknat tillskott
beräknad temp på inkommande brine vid medeltemp och vid dut
tillskott från  ºC

vilken inomhustemperatur har använts för beräkningen

hur har ni kommit fram till beräknat energibehov givet att ni hade llvp innan.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2012, 18:31:24 »
Pris före eller efter ROT-avdrag?
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2012, 19:30:52 »
Hej!
Mitt hus var det uppskattade energibehovet till 18000 kwh, och med min 6:a så klarar den att hålla gm utan tillsats vid ca: -15 och när hgwn:n är igång klarar den ca: -10 utan gm sjunker. Jag bor i STH (du ser mina uppgifter nedan)så du har kallare vintrar hos dig, så om jag skulle uttala mig som lekman så tror jag på en 12:a för din del, men lyssna på experterna här på forumet och lycka till! ;) Det gjorde jag,och jag ångrar inget. Det var främst Labold som insisterade på att jag skulle ha volym tank och även skaffa ett par större radiatorer.
En fråga var har Labold tagit vägen!
« Senast ändrad: 11 januari 2012, 19:35:34 av Berka1 »
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2012, 19:33:13 »
beräknat tillskott
beräknad temp på inkommande brine vid medeltemp och vid dut
tillskott från  ºC

vilken inomhustemperatur har använts för beräkningen

hur har ni kommit fram till beräknat energibehov givet att ni hade llvp innan.

Beräknat tillskott är det samma som
"Erfoderlig tillsatseffekt" så är det 3,1kW"
eller
"Tillförd energi till värmepump" 10901kWh/år varav cirkpump 1099 kWh/år
eller
"Tillförd energi tillsats el" 523 kWh/år

Tillskott från grader C hittar jag inte i offerten.

Köldbärartemperatur vid årsmedel 1 grader
DUT -3,5 grader

DUT Beräknad till -26
Medeltemp 2,8 grader.

Inomhustemp 22 grader

Vi har bränt 31000 kWh i år trots två luft/luft men har tidigare år legat på runt 25000 kWh ägarna innan låg på runt 30000 kWh men då var det två pensionärer som eldade mycket. Så utan luft/luft skulle vi nog landa på ca 35000 kWh.

Gromit
Pris före eller efter ROT-avdrag?
Priserna är efter rot!
« Senast ändrad: 11 januari 2012, 19:46:37 av wikman74 »

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2012, 19:43:55 »
Hej!
Mitt hus var det uppskattade energibehovet till 18000 kwh, och med min 6:a så klarar den att hålla gm utan tillsats vid ca: -15 och när hgwn:n är igång klarar den ca: -10 utan gm sjunker. Jag bor i STH (du ser mina uppgifter nedan)så du har kallare vintrar hos dig, så om jag skulle uttala mig som lekman så tror jag på en 12:a för din del, men lyssna på experterna här på forumet och lycka till! ;) Det gjorde jag,och jag ångrar inget. Det var främst Labold som insisterade på att jag skulle ha volym tank och även skaffa ett par större radiatorer.
En fråga var har Labold tagit vägen!

Ok Berka1 då kanske en 12:a är att föredra. Har fått prisförslag på både Opt och Opt G2 10 det skiljer 6 papp mellan dessa undrar vad som skiljer till en 12:a både opt och opt g2

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3267
  • Navigare necesse est.. och värmepumpning!
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2012, 20:24:45 »
Hej!
Mitt hus var det uppskattade energibehovet till 18000 kwh, och med min 6:a så klarar den att hålla gm utan tillsats vid ca: -15 och när hgwn:n är igång klarar den ca: -10 utan gm sjunker. Jag bor i STH (du ser mina uppgifter nedan)så du har kallare vintrar hos dig, så om jag skulle uttala mig som lekman så tror jag på en 12:a för din del, men lyssna på experterna här på forumet och lycka till! ;) Det gjorde jag,och jag ångrar inget. Det var främst Labold som insisterade på att jag skulle ha volym tank och även skaffa ett par större radiatorer.
En fråga var har Labold tagit vägen!
Här var han häromdan: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44166.msg428951#msg428951
2 vuxna, bor på västkusten i villa från 1939 på 2vån, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare. BV tillbyggd med 30kvm med krypgrund 2015,.
Bytte från kombipanna CTC till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Isolerade om vind och väggar 2008-2010. Alla fönster kompletterade med energiglas 2012-2013. Golvvärme i 14kvm badrum + 30kvm tillbygge, resten radiatorer.

2008 39,0 MWh   2009 17,7 MWh   2010 19,1 MWh   2011 12,9 MWh   2012 11,1 MWh   2013 10,8 MWh   2014 9,05 MWh   2015 9,15 MWh   2016 prognos 10,5MWh pga tillbyggnaden, prognos nu 9,7kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2012, 21:34:26 »
Beräknat tillskott är det samma som
"Erfoderlig tillsatseffekt" så är det 3,1kW"
eller
"Tillförd energi till värmepump" 10901kWh/år varav cirkpump 1099 kWh/år
eller
"Tillförd energi tillsats el" 523 kWh/år

Tillskott från grader C hittar jag inte i offerten.

Köldbärartemperatur vid årsmedel 1 grader
DUT -3,5 grader

DUT Beräknad till -26
Medeltemp 2,8 grader.

Inomhustemp 22 grader

Vi har bränt 31000 kWh i år trots två luft/luft men har tidigare år legat på runt 25000 kWh ägarna innan låg på runt 30000 kWh men då var det två pensionärer som eldade mycket. Så utan luft/luft skulle vi nog landa på ca 35000 kWh.
Priserna är efter rot!

Jag tycker att borrdjupet är för grunt. Jag tycker inte en dimensionering ska ligga under -2 vid dut. Men det kan man ju leva med. Det finns ibland en gräns för hur djupt man kan borra.

tillsatsen är 523kwh per år enligt beräkningen.
Om radiatorsystemet pallar för en 12a så slipper du troligen detta.
Det blir ju lite av ett nollsummespel. Det handlar om man vill betala dom där 523kwh till elbolaget eller sig själv. En större storlek VP brukar ligga på ca 4000kr.

Så mitt förslag blir:
12kw och optimum i stället för G2 för att spara lite deg. Mins inte hur mycket dock. Eventuellt innebär inte detta någon kostnad. Alltså att en storlek större kostar samma som G2 kostar mer än optimum.
20 meter extra borra = 5000
Volymtank ca 200l med installation. Som inte får gå på mer än 5000kr inkl moms så det blir sista prutet.

Då har du ett lite bättre hål, en lite större VP men utan G2 HGW funktionen. Men i och med att du kör DUO har du ändå det VV du behöver och det är samma snåla cirkulationspumpar i båda maskinerna.
Genom åtgärden bör du spara ca 600kr per år vilket gör att det inom maskinens livslängd inte innebär en extra kostnad men du har fått en bättre anläggning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2012, 23:26:07 »
Jag tycker att borrdjupet är för grunt. Jag tycker inte en dimensionering ska ligga under -2 vid dut. Men det kan man ju leva med. Det finns ibland en gräns för hur djupt man kan borra.

tillsatsen är 523kwh per år enligt beräkningen.
Om radiatorsystemet pallar för en 12a så slipper du troligen detta.
Det blir ju lite av ett nollsummespel. Det handlar om man vill betala dom där 523kwh till elbolaget eller sig själv. En större storlek VP brukar ligga på ca 4000kr.

Så mitt förslag blir:
12kw och optimum i stället för G2 för att spara lite deg. Mins inte hur mycket dock. Eventuellt innebär inte detta någon kostnad. Alltså att en storlek större kostar samma som G2 kostar mer än optimum.
20 meter extra borra = 5000
Volymtank ca 200l med installation. Som inte får gå på mer än 5000kr inkl moms så det blir sista prutet.

Då har du ett lite bättre hål, en lite större VP men utan G2 HGW funktionen. Men i och med att du kör DUO har du ändå det VV du behöver och det är samma snåla cirkulationspumpar i båda maskinerna.
Genom åtgärden bör du spara ca 600kr per år vilket gör att det inom maskinens livslängd inte innebär en extra kostnad men du har fått en bättre anläggning.

Tackar för alla bra svar så snabbt.

Såg nu att jag kollat fel, aktivt borrhålsdjup är på 190m i dimensioneringen men i offerten är det pålagt 20m till 210m sen är all data i beräkningen kalkylerade på 190 borra och Opt 10 inte G2, priset jag skrev var dock med G2. Med G2:an skulle jag dock spara 600 kWh extra per år alltså mer än de 523 kWh i tillsats.

Allstå enligt beräkningen med G2, 210 m borra, och noll i tillsats.

Är 210m för lite eller bör det vara 230?

Är det forfarande rekomenderat att borra 230 köra med Opt 12 samt volymtank?

Det borde innebära att offerten landar på ca 220 tkr och noll i tillsats.
« Senast ändrad: 11 januari 2012, 23:28:19 av wikman74 »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2012, 23:54:22 »
sparar G2 kontra Optimum ca 500kwh per år? Är det på HGW funktionen då för allt annat är ju lika.
Till skillnad från diplomaten som inte har strömsnåla cirkpumpar.

ok dimensioneringen är beräknad på 190m aktivt.
Att du lägger på 20 meter i första läget är ju ofta baserat på det faktum att övre delen av hålet inte är aktiv på grund av vart berget börjar och grundvattennivå etc.

I mitt fall blev det aktivt från 3 meter. Och det är ju kul. Men beroende på hur det ser ut under marken så kan det ju vara längre till berg. Kolla med grannar och borraren/säljaren.

Jag skulle föreslå 210m aktivt. I snitt med normalt underlag landar man då på att borra totalt 220m.

G2 är ju en fin maskin men grejen är den att G2 funktionen kommer mindre till nytta om maskinen är högt dimensionerad. Det är ju bara när den gör värme till huset som den får extra VV.

Så i min värld hade inte G2 funktionen varit livsviktig. Men det är ju alltså så att en storlek större brukar ligga på ca 4000kr om jag mins rätt. Så det är inga stora pengar egentligen.

jag tycker du har fått ett bra pris givet att konverteringen ingår. Så att lägga 10k på anläggningen för att få den perfekt är ju inte helt fel.

Och vill du ha G2 så skulle jag ta 10kw och inte 12.

och så lägger du bara en stöt på din leverantör och säger... ok jag kör om jag får 20 meter borra till. 230m.

Skulle du ha 5-10m till aktivt hål så kommer du få mindre spets än indikerat. För då har du inte 190 aktivt utan kanske 220-225, som exempel. Då går maskinen lite bättre.


Min personliga övertygelse bygger på att ha full effekt och aldrig köpa spets.

Men den delas inte med alla. Och i många fall är det ju jättelite spets det handlar om.

Därför, om du vill ha g2, kör 10 och skit i tank men borra djupare och pruta lite :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad JockeB

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 403
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2012, 08:18:24 »
Thermia är dåliga på att skriva ut skillnaden på de olika modellerna
COP finns bara för Diplomat inte för opt,G2,
mellan opt och G2 står det bara att årscop är 10% bättre  >:D
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2012, 09:54:19 »
Ser i beräkningen att "Fastighetens maximala energibehov är beräknat till 10,9 kW inklusive vv".
Kan detta stämma? Om jag kollar på gamla ritningen med el-element så får och lägger ihop dessa så hamnar jag på 14,6 kW och då har jag inte räknat med garage och relax.

Hade först tänk lägga in golvvärme i hallen men tror inte att jag orkar börja bryta upp golvet. Så det blir nog istället ett element till i hallen och eventuellt ett tredje i vardagsrummet på "under marksidan".

Bifogar ritningar på hur det såg ut när huset byggdes samt hur det ser ut nu med tänkta element.

David G2 är inget måste! Vill gärna ha "most bang for the buck". Så en Opt 12:a samt volymtank och 20 m extra borra är jag inte emot.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2012, 10:21:55 »
diplomat, optimum och g2 är samma maskin kan man säga

optimum har snåla och självjuterande cirkulationspumpar
G2 är som optimum men med hetgasväxling som ger extra VV under värmedrift. Har man en passande dimensionering så kommer alltså en stor del VV göras till värme COP snarare än VV COP som är sämre på grund av högre framledningstemp.

Siktar man på 0 spets så fungerar inte G2 hgw funktionen lika bra. Dvs dimensioneringen är då kanske i högsta laget för att få ut nyttan av hgw funktionen.

Ska man dimensionera lite mer då kan man alltså lika gärna skippa G2 och ta optimum. Om man nu ska hitta ställen att spara in lite investeringskostnad.

ofta om man dimensionerar högt så väljer man en arbetstank i stället för en volymtank och då blir ju även optimumfunktionen mindre relevant.


När jag själv investerade så var det G2 med en enkel installation (standard) alternativt en full / överdimensionerad diplomat med arbetstank.
Prisskillnaden mellan diplomat och G2 är ungefär 10 000. Tank med extern strömsnål CP och lite extra jobb för installatören landar på ca 15 000.

Problemet är att det finns så många olika lösningar och varianter. Därför är det bra om man själv har en ambition och diverse önskemål som kan ligga till grund för beslutet om vilken typ av lösning man väljer.

Typ.. vill man använda termostater. vill man slippa spets. Eller vill man ha massor med varmvatten osv osv

Alla dessa olika alternativ du har tittat på kommer ju oavsett vilket bli en bra affär
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2012, 10:39:58 »
Två inlägg i debatten bara..
Många Thermiainstallatörer jag pratat med, och flera av dem är dokumenterat duktiga, förordar vanliga Diplomaten för att den är så fruktansvärt driftsäker, och dessutom enklare, billigare att reparera den dagen något händer.
Därmed inte sagt att Optimum och G2 är dåliga på något sätt men intrycket är att dom anser att Diplomaten är familjens evighetsmaskin.

Att köpa en G2 för att man behöver mycket varmvatten är helt förkastligt då det bara gäller vinterhalvåret.
Vill man alltid ha tillgång till mycket vatten är det Duo som gäller.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal