Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Två volymtankar?  (läst 734 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad laxen2

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
Två volymtankar?
« skrivet: 09 januari 2012, 11:10:55 »
Hejsan! Jag har en Nibe 1145 och hade tänk köra en UKV100 till den. Nu har jag upptäckt att det blir svårt att få plats med UKV:n. Funkar det att köra två UKV40 efter varandra? Det skulle passa mycket bättre utrymmesmässigt.

Mvh
Laxen

Utloggad David Rinnan

• Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Två volymtankar?
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2012, 11:18:49 »
ja men det borde väl fungera utmärkt. Och inte heller måste dom sitta precis bredvid varandra. I alla fall när min begränsade hjärna jobbar utan kaffe blir det svaret
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 16737
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2012, 17:46:31 »
Du kan sätta en på returen om det skulle hjälpa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 2000

• Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 408
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2012, 17:52:25 »
Det beror ju lite på varför du behöver ukv. Vill du förhindra knäppningar i radiatorer och/eller rör bör den nog sitta på framledningen. För att öka den totala volymen går väl returen lika bra.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 16737
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2012, 20:00:04 »
Ja den ena ukv bör sitta på framledningen men den andra kan sitta på returen om det skulle underlätta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal