Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: tillskott  (läst 3564 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad //GG

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Bromma
  • Antal inlägg: 202
tillskott
« skrivet: 09 januari 2012, 07:41:41 »
Hej

hur ser det ut hos er nu när det börjar bli lite kallare?.

Här hemma i Bromma/Sthlm så har det varit ett par dagar med minus 10 ( iaf på nätterna)  i mitt fall så går pumpen fortfarande på Rum 20 kurva 37 samt bara på kompressor.

Dvs ingen tillskottsel ännu!!.. hoppas att det blir så hela vintern.


Hus i Bromma byggt  1934 total uppvärmd yta ( inkl Källare uppvärmd till ca 21 grader) 150 kvm inne temp 21-23
Nuvarande uppvärmning installerat 30/8-2011: Thermia Atec  9 Total.
Vindkraftsandelar står för el-leveransen ( 20 öre(kwh+ skatter nätavgifter m.m )
feb 2012 nordic-rutan installerad i alla fönster.
2vuxna 2 barn.

Före ATEC                 11/12    12/13   13/14
Aug 2010: 1310 kwh   663       663       743
Sep 2010: 1680 kwh   616       697       713
Okt 2010: 2362 kwh   901       971       996
Nov 2010: 3399 kwh  1033      1167    1211

Dec 2010: 3797 kwh   1379     1617     1463

Jan 2011: 3484 kwh   1815      2163    1853
Feb 2011: 3753 kwh   1881      1457    1356
Mar 2011: 3262 kwh   1140      1789    1391
Apr 2011: 2057 kwh     925      1071    1102
Maj 2011: 1654 kwh     642       640     912
Jun 2011:  837  kwh     637       615     722
Jul 2011:   509 kwh      574       699     596
Tot : 28104 kwh       12 206    13 546 13091

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: tillskott
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2012, 11:25:35 »
det ser fint ut här också
rum 21 och kurva 34
som mest under 9 gångtimmar på ett dygn och som kallast 9-10 minus  men dygnsmedel har nog aldrig gått under -5 tror jag.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 370
SV: tillskott
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2012, 23:45:31 »
Hmm, först nu har det blivit kallt i Skåne. Trots framledning på ca 40 grader verkar jag behöva tillskott redan vid -2 grader. Detta måste utredas. Gasbrist?
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: tillskott
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2012, 23:52:29 »
vilka tempvärden kan du få ut ur maskinen?

hetgas, vätsketemp osv

lista allt under en körning. kanske går det från detta att utläsa hur den mår.

Det där med övre förångarisen. Någon som kommenterat på om det är normalt eller inte?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 370
SV: tillskott
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2012, 00:07:30 »
De svar jag fått från Nibe och en av deras garantireparatörer (som ej varit på plats) är att mindre skllnader i fyllnadsgrad ej går att avgöra utan att tappa ur gasen och väga.
Jag trodde att man utifrån mätvärdena skulle kunna se någon form  av indisier, men har inte fått napp på den teorin.
Inte heller påfrysningen har någon kunnat ge ett tydligt svar på. Någon på Nibe sa att det var helt i sin ordning och någon annan menade att det skulle kunna vara ett tecken på låg gasnivå.

Nåväl dessa värden läste jag just av
Ute 0,6
Förångare -6,9
Suggas 0,1
Vätskeledning 36,1
Hetgas 75,9
Retur 34,1
Diff fram retur 11,3 (drygt 8 enligt Logger 2020, kanske är det värt att öka flödet ett snäpp och se vad som händer)
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: tillskott
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2012, 00:19:01 »
jag kan inte svara på om förångingstemp är normalt att ha på -6,9 när ute-tempen är 0.6+.
För mig hade det vart väl lågt men du har ju luft vatten. Ingen aning.

Vätskeledning och hetgas ser ju ok ut. Vätskeldning ska ligga i linje med VBr plus någon grad men inte mer än 5 om jag mins rätt. Hetgasen ligger kring 30+ på framledningen men sticker gärna i väg lite vid höga kondenseringstemperaturer.

Suggas har jag ännu inte kopplat in i min maskin så jag har inte lärt mig använda detta. Men i kombination med förångningstemperatur borde man kunna lista ut något vettigt från detta.

Har du koll på flödet? hur många liter per sekund. om du har det så kan vi ju ta reda på vilken effekt du genererar och ställa detta i relation till vad huset borde behöva och vad maskinen borde kunna leverera och se om något är skumt den vägen.

När alla rörisar ligger o sover och tillverkarna tycker allt är ok fast det inte är ok får man ta till egna grepp :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: tillskott
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2012, 00:20:36 »
hur pass litar du på logger tempen i förhållande till din VPs tempgivare. Vet du att VP givaren är fel?

och hur har du det med dina värmeavgivande saker där hemma. Har du hyfsade flöden och strypningar där.

Samtidigt borde det ju inte vara något problem där för du ligger ju bara på 40 grader. Spetsen hoppar i. Du fixar inte att komma över. hmm

blir det kallt inne?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 370
SV: tillskott
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2012, 00:34:54 »
Jag önskar verkligen att jag hade koll på flödet, det enda jag vet är att laddpumpen, Wilo Pico 25 1-6 står på 1,2 och drar 9 W. Jag vet också att det finns en kurva för tryckfall i relation till flöde över värmepumpen, men det är en klen tröst.

Utan att ha gjort egna mätningar litar jag mer på Loggertempgivarna, vars presenterade värden jämförts med värmekamera. Vad som händer med vattentemperaturen mellan tekniktanken, i vars anslutning jag mäter och själva värmepumpen är obekant. Sannolikt är framledningstemperaturen mätt inomhus något lägre än nära pumpen och returen något högre, men är det sannolikt att det rör sig  om tillsammans ca 3 grader? Slanglängden utomhus är ca 60cm och slangarna är isolerade.

Radiatorer på ovanvåningen och golvvärmen på markplanet är i princip helt ostrypt. De radiatorer som nyligen ersatts med golvvärmen har dock strypts till blygsamma flöden.

Tilskottselen har inte tillåtits gå in ännu, så temperaturen varierar för tillfället lite med utomhustemperaturen. Huset är dock värmetrögt. Vardagsrummet med golvvärme är behagligt 21,5 emedan det är ca 19 på den dragiga ovanvåningen. Värdena är alltså ok, men det är tydligt att värmepumpen nått sin kapacitetsgräns under rådande omständigheter.
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: tillskott
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2012, 00:38:37 »
Värdena ser ju inte förskräckliga ut, men lite låg evap  och hög ÖH   vet inte vilka värden Nibe vill att du ska ha,  men man kanske kan öppna expvent liiite  och se om evap stiger i takt med att mer köldmedium strömmar in i förångaren.

Klart det går att mäta upp innan du tömmer ut allt  NIBE kan inte ha sagt detta eller?   

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: tillskott
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2012, 00:50:55 »
mm jag tänkte bara så du inte sitter o kör ett onödigt högt delta. Det kanske inte spelar hela världen men kanske inget du vill göra i onödan.

Stämmer dina returtempar överens då? Eller mäter du bara retur från radiatorer och inte retur till VP?

Gör så att kompressorn inte går. Gör så att interna CP och KB CP går. Kolla temperaturen och se om det är en diff. Beroende vart du har din egen returgivare till din logger så bör du kunna göra motsvarande koll där också.

Ett alternativ är att du kortsiktigt kopplar in din logger på riktiga VP framledning innan växlare för VV samt VPns riktiga retur. Kalibrera givarna så att deltat är 0. för ingen effekt är ju på. Kör igång ett elsteg och efter någon minut kollar du deltat med så hög upplösning du kan.

Har du mätning på VP kan du ta reda på exakt vad steget ger för effekt annars får du gå på effektangivelsen enligt spec (typ 3k 6kw osv, vilket steg du nu kör men dra av typ 50-100w för dom brukar ju ge lite mindre än märkeffekten).

Nu när du har deltat vid en känd effekt så vet du flödet hyfsat väl. effekten i kw / deltat / 4.18 = flödet i lps

nästa gång när du kör värmepumpen så räknar du åt andra hållet flödet * deltat * 4.18 så har du avgiven effekt.

Nu vet jag inte om du har någon räknare eller aggregator i din logger. Så du kan räkna hur mycket effekt som avges. Alternativt om pumpen går en hel timma? så kollar du snittdeltat under den perioden osv.

PRoblemet är att jag inte vet hur logger fungerar och vad den ger för möjligheter. Min din förhoppning är ju att du ska kunna se hur mycket effekt maskinen skickar ut över en tidsrymd för att få ett hum om det är rimligt eller inte.

det enda andra enkla experimentet jag kan tänka mig är om du har typ ett 9kw elsteg. Då kan du ju testa o köra det rätt av utan värmepump och se hur högt framledningen går. Kolla då även deltat så får du ju svar på flödefrågan samt kan se procentuellt hur mycket det diffar. Typ har du 2/3 av deltat som 9kw steget har ja då har du väl rimligen typ dryga 6kw i uteffekt från värmepumpen, som ett grovt exempel.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 370
SV: tillskott
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2012, 00:56:01 »
låg evap= låg förångartemperatur?
hög ÖH= hög hetgastemperatur?
Hetgastemperaturen är ej angiven i något dokument jag funnit.
DeltaT över VPn skall enligt manualen vara ca 8,5 vid aktuell utetemp. Jag ligger kanske högt, men som sagt enligt egen tempmätning några meter från pumpen stämmer det bra.

Nibe sa just detta...
Jag tycker att det är lite trist om man skall behöva aktivera försäkringsbolag etc för att ha möjlighet att lista ut om gasmängden är rätt.

Jag får googla lite på det där med expansionsventilen..


Returtempen enligt loggern var drygt 35 grader, så en viss diff är det. Om det beror på mätfel eller temperaturfall är ännu oklart.
« Senast ändrad: 27 januari 2012, 00:59:18 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: tillskott
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2012, 00:57:20 »
ÖH är överhettning  suggasöverhettning

Du har väl R407c i den  men din hetgas är inte så hög

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 370
SV: tillskott
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2012, 01:08:37 »
Problemet med att experimentera med elsteg är att värmepumpen inte har någon elpatron, utan att patronen sitter centralt monterad i tanken.

Tempgivarna till loggern sitter direkt på rören från värmepumpen, dvs strax innan de når tanken, så värdena har goda förutsättningar att vara representativa.

Oraklet, hur ser dina erfarenheter av temperaturfall på fram och retur ut till dylika maskiner med vatten mellan inomhus- och utomhusdel?
Bortsett från Expansionsventilen, är det någon annan check du rekommenderar? Är min oro befogad?
När jag studerar tidigare förbrukningsdata för huset har det dragit ca 5kW vid strax under noll grader, om jag antar att hushållselen stått för ca 18kW/dygn Niben borde kunna spotta ur sig drygt 8 kW enligt Tillverkarens uppgifter.
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: tillskott
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2012, 07:47:28 »
Du har väl överhettning på 7k eller. Låter väl inte konstigt men jag vet inte vad det ska vara på din maskin.

Kring 5kw vid är vad mitt hus behöver kring nollan också. Och mer än så känns det ju som du borde fixa?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: tillskott
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2012, 09:04:20 »
Jag vet inte vilken kompressor du har eller vilka värden Nibe har ställt in, men om vi chansar på en Copeland som ger runt 9,1kw vid 7grader ute samt 35 i VBF   då antar vi att evap hamnar på 0 eftersom du verkar tapp runt 7 grader mot utetemp.  Vid 0 ute så har du tappat 3kw i effekt allt annat lika    kör du ut 5K mer så tappar du typ en halv kw till

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal