Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: IVT greenline 5 larmar lågtryck  (läst 1312 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad darri

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT greenline 5 larmar lågtryck
« skrivet: 01 januari 2012, 19:04:18 »
Hej!
min berg värmepump IVT greenline 5 larmar lågtryck. Jag har försökt lufta ut varmvattenberedare och rensat filtermen det har inte gjort ngt nytta. Vad kan jag göra mer? Vad kan det vara för problemet?

Tackar för alla svar!

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5304
  • Jag älskar värme!
SV: IVT greenline 5 larmar lågtryck
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2012, 19:09:57 »
Larmar den för lågt tryck har du problem på kalla sidan, snurrar cirkpumpen? har du luft eller lite  brine i slingan,
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad darri

• Nybörjare
  • *
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2012, 19:39:04 »
Cirkulationspumpen på varma sidan snurrar men inte på kalla sidan när larmet lyser. Skruven i mitten sitter fast. Kan jag försöka skruva upp den?

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5304
  • Jag älskar värme!
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2012, 20:10:27 »
Om du lossar på centrumskruven kommer du åt motoraxeln, den har ett spår som man kan sätta in en skruvmejsel i och hjälpa den igång. Det kan bli lite blött när du tar bort centrumskruven men det kommer inga stora mängder
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad darri

• Nybörjare
  • *
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2012, 22:24:57 »
Tack ska du ha! Har följt dina råd och än så länge så verkar pumpen ha kommit igång.

Utloggad darri

• Nybörjare
  • *
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2012, 01:55:40 »
KB-pumpen ej startar när kompressor drar i gång. Dock det går att starta KB-pumpen när jag snurrar motoraxelln med en skruvmejsel. Jag är ej säker att den startar men den snurrar. Bara då värmepumpen går och ej larmar lågtryck.
Det går lätt att skruva motoraxelln åt båda håll.
Vad är det för fel på KB-pumpen? Vad kan man göra?
Tackar för alla svar!

Utloggad Remo

• Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2012, 02:55:48 »
Jag kunde inte få min Cp på varma sidan igång med skruvmejsel den kändes lite trög i vissa lägen så jag tog fram en lagom stor bits och satte den i borrmaskin och körde med den 15-20 sekunder sedan dess har den gått över ett år och går än.

Utloggad purjo__

• Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11010
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2012, 06:30:44 »
Eftersom den går lätt att snurra på för hand så är det nog inte fel på själva pumpen. Problemet verkar snarare ligga i styrningen eller reläkortet i VP'n. Kan du testa att köra pumpen manuellt via kontrollpanelen?
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.

Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad robbansson

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 137
  • Allt nytt måste provas!
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2012, 00:24:05 »
kan vara start kondensatorn, om den inte startar själv men går om du snurrar igång den med mejsel, för visst finns det en konding i pumpen?

Utloggad xxargs

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 1123
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2012, 06:04:14 »
om den står still 'när den borde gå' men snurrar igång så fort man hjälper den att snurra igång och i övrigt snurrar hyffsat lätt så är det stor risk/chans att det är motorkondingen som inte fungerar.

i regel inte allt för dyr sak att byta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal