0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Pextillverkarna påstår ju själva att tex ett 22mm pexrör är direkt jämförbart mot ett 22mm kopparrör trots att det blir klenare invändigt pga att det är lägre friktion i och att vattnet därmed går lättare. För enkelhets skull kan vi ju ta ett Uponor 22x3,0 VS ett cu 22x1,0. Pexröret är 16mm inv och curöret 20mm. Det är ju givetvis svårt att det skulle kunna vara samma flöde med så pass mycket mindre area. samtidigt så tror jag inte heller deras påstående är taget rakt ur luften heller?Vad har ni för åsikter i detta? Sorry för trådkap men jag tycker det har med diskussionen att göra.MVHKalle
Jaadu, min åsikt är att pexrörenas hala insida blir med tiden belagt med ett tunt magnetitskikt (Fe3O4, de blir gråa invändigt med tiden) och då har man i princip samma ytskikt invändigt i hela värmesystemet oavsett material. Kanske att den varierar i tjocklek beroende på material? Har för mig att magnetitskiktet är tätt vid 3 tusendels mm om jag minns rätt. Jag har svårt att tro att pextillverkarnas påstående om "hala rör invändigt" håller över tiden, tror att den blir mindre hal med tiden, men jag vet ju som sagt inte. Bara en teori jag alltid haft. Hoppas på svar från någon som verkligen vet.
Pextillverkarna påstår ju själva att tex ett 22mm pexrör är direkt jämförbart mot ett 22mm kopparrör trots att det blir klenare invändigt pga att det är lägre friktion i och att vattnet därmed går lättare. För enkelhets skull kan vi ju ta ett Uponor 22x3,0 VS ett cu 22x1,0. Pexröret är 16mm inv och curöret 20mm. Det är ju givetvis svårt att det skulle kunna vara samma flöde med så pass mycket mindre area. samtidigt så tror jag inte heller deras påstående är taget rakt ur luften heller?Vad har ni för åsikter i detta? En annan lite lurig aspekt är ju att många pumptillverkare bara har 22mm värmebärare på upp till 10kw pumpar (+6-9kw TS) Detta känns i klenaste laget tycker jag personligen...Sorry för trådkap men jag tycker det har med diskussionen att göra.MVHKalle