Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?  (läst 9903 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 222
Hej!

Har en villa från -77 som blev konverterat till vattenburet + bergvärme för precis ett år sen. Har ganska rejält tillgagna radiatorer och systemet verkar fungera riktigt bra.
Efter att ha följt tråden 'hysteres' och dragit lite slutsatser av den så kom jag fram till att jag skulle testa med ökad flöde i radiatorsystemet (hade inget hysteresproblem).
Jag hade redan innan rätt stor tempskillnad i huset mellan 'Rum bör 20' och 'Rum bör 21', men efter att ha ökat flödet(minskat deltat lite) så är det väldigt stor skillnad.
Vi brukar hålla kring 24 grader hemma, men med 'Rum bör 20' valt får vi ungefär 23 (vilket frugan tycker e lite svalt), och med 'Rum bör 21' blir det minst 26 eller nåt, väl varmt.

Mint tanke, är för att inte rubba en massa annat i värmekurvorna( ? ), är att kanske gå in i servicemenyn och ändra/justera på utegivarens värde så att den visar nån grad för kallt , och sen ställa 'Rum bör 20'...?  Låter det som rätt lösning ?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #1 skrivet: 28 december 2011, 23:39:39 »
Jag skulle bytt fru. Satt Rum bör till 18 och tjänat 10.000:-/år.
Men om du inte vill göra det så låter det jättekonstigt. Rum bör paralellförskjuter kurvan någonstans mellan 2-3 grader om jag inte missminner mig. Detta kan omöjligen ge en skillnad på innetemp på 3 grader. För detta skulle behövas ca 8-9 graders högre framledning.
-Kolla kurvan är rätt till att börja med. Kanske har du någon knäck precis vid nu gällande utetemp?
-Kan du inte sätta Rum Bör på 20,5?
-Montera innegivare.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #2 skrivet: 29 december 2011, 13:13:31 »
Jag skulle justerat värmekurva så när jag har rumbör '21' har jag 21 grader i huset.

Notera vad du ändrar så kan du alltid ändra tillbaka.
VP11+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning.

2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2012: 13993 kWh

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 222
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #3 skrivet: 29 december 2011, 14:06:36 »
Vi har vant oss att med att ha varmt, själv skulle jag nog kunnat ha något kallare än frun...

Kurvan är rak och innan uppjusteringen av flöde så låg tempen alltid på 24 ( 24,X med samma mätarare i alla rum i huset). Kurvan har iallafall innan ändringen stämt så att tempen hålls vid både +10, +/-0 och -30.  Känns som att själva grundkurvan är rätt då. Att det står Rum 20 eller 21  när det är blir 24 inne spelar ingen roll för mig. Känns inte som man behöver pilla med det. Problemet är som sagt att det är stor skillnad i innetemp mellan 20 och 21, antar att det har att göra med den stora radiatorytan.
En grad ändring på rum bör verkar ändra framledning(bör) med 3 grader. Tror nog att det far iväg minst 2 grader innetemp, vilket gör att det blir väl varmt inne.

Har Ställt rum bör på 20 och ställt utegivaren på -1 i servicemenyn(då drar VP på det som motsvarar en grad kallare ute). Än så länge verkar det OK, men det tar väl lite tid innan huset svängt in sig.

DKT ---> Tror min VP har tar omkring 7000kwh på ett år, så att dra ner värmen blir ingen stor besparing...det skulle va om man ställer varmvattenstoppet på +18 också  ;)
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2011, 14:21:45 »
Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 222
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #5 skrivet: 29 december 2011, 14:43:17 »
Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.

Kurva 33 ger väl 33 grader vid noll ute, om man har rum bör på 20 ? 
Känns som tempen far iväg betydligt mer än 1-1.5 grader...men det är kanske skitsamma nu, verkar hoppfullt med inställningen jag har nu.

Jo, det är nog ett ganska rejält lågtempsystem. Skulle man välja 20 grader som innetemp skulle det inte behövas många graders framledning vid noll ute...
« Senast ändrad: 29 december 2011, 14:45:20 av AAKEE »
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 877
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #6 skrivet: 29 december 2011, 14:45:20 »
Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.
En grad högre framledning(och retur) kan aldrig ge en grad på rummet, det blir alltid lägre.
Annars så skulle effektbehovet minska ju varmare man har det.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 140kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #7 skrivet: 29 december 2011, 15:19:04 »
Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.
Aldrig. Det behövs minst 2 grader för att höja en. Hur mycket lågtemp man än har.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 222
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #8 skrivet: 29 december 2011, 15:42:47 »
Jag tolkade det som att Mr Henke menade per 'grad rum bör'...

Men det är 'syn' på att det alltid krävs två graders ökning frå framledning för att öka tempen en grad. Ser tydligt att framledningen ökas 3 grader för ett klick uppåt på rum bör, och det blir varmt inne...har inte mätt skillnaden noga men det märks rejält.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Hjopek

  • Jag är nog mest snack-
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #9 skrivet: 29 december 2011, 15:44:24 »
Från Thermia:
"Om man tillfälligt vill höja eller sänka inomhustemperaturen så ändrar man RUM-värdet. Skillnaden mellan att ändra RUM-värdet och KURVA-värdet är att systemets värmekurva inte blir brantare eller flackare om man ändrar RUM-värdet, som kurvan blir om KURVA-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3° för varje grads ändring av RUM-värdet. Varför kurvan förskjuts just 3° är att det krävs cirka 3° högre framledningstemperatur för att höja inomhustemperaturen 1°."
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 40m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11039
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #10 skrivet: 29 december 2011, 16:15:26 »
Amen.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #11 skrivet: 29 december 2011, 16:16:28 »
Från Thermia:
"Om man tillfälligt vill höja eller sänka inomhustemperaturen så ändrar man RUM-värdet. Skillnaden mellan att ändra RUM-värdet och KURVA-värdet är att systemets värmekurva inte blir brantare eller flackare om man ändrar RUM-värdet, som kurvan blir om KURVA-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3° för varje grads ändring av RUM-värdet. Varför kurvan förskjuts just 3° är att det krävs cirka 3° högre framledningstemperatur för att höja inomhustemperaturen 1°."

Om man vill öka rumstemp med 1° behöver man öka framledningen med ~1,5°, beroende på programmerad värmekurva.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 222
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #12 skrivet: 29 december 2011, 17:19:46 »
Thermia är välkommen att komma och trycka på knappen så det står 21 istället för 20, men då får de lov att sitta kvar och svettas också.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #13 skrivet: 29 december 2011, 18:20:05 »
Aldrig. Det behövs minst 2 grader för att höja en. Hur mycket lågtemp man än har.
Shit nu blev jag osäker eftersom du låter så tvärsäker. Jag rörde nog till det. Jag menar att efter var grad kallare det blir ute så ökas framledningen med en grad. Säg att jag har 44 fram vid noll ute. Då har jag 45 fram vid en minus. Och då har jag alltid 23 grader inomhus plus minus en halv grad. Men visst tänker man efter så kan ju inte en grad högre framledning göra en grad varmare i huset. Det är ju skillnad att hålla 25 grader varmt eller 18 grader varmt. Effekten minskar ju från radiatorn ju varmare man har i rummet om man har samma framledning. Korkat att jag inte tänkte på det. Då har jag kanske inte så illa radiatorsystem som jag tycker eftersom här är ganska varmt inne. Hade jag nöjt mig med 20 grader hade det kanske räckt med 38-39 vid noll ute.
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?
« Svar #14 skrivet: 30 december 2011, 01:17:43 »
standard, utan innegivare, är nog att ändring av bör på pumpen justerar 3 grader på framledning över hela kurvan.

En så kallad parallellförskjutning.

Normalt sett brukar detta resultera i ungefär en grad högre inomhustemp. Men det skiljer sig från hus till hus. Ett trick kan vara att justera både rum och kurva. Typ öka ett hack på rum och sänka ett eller två på kurva.

En ändring av kurva/rum i samband med en större förändring av ute-temperaturen i tröga hus kan få oanade konsekvenser.

Det kan också vara så att man genom en ökning av rum och säkning av kurva helt plötsligt blir intvingad i att knäcka kurvan vid -5 0 eller +5 då kurvan inte längre är optimal.

ett tredje alterantiv är att skaffa en inomhusgivare. Med en sådan kan man ställa in hur stor framledningsjustering den får göra. Den kan sänka/höja framledningen med 1 grad om man vill. 

Ju plattare kurva man har desto större är väl sannolikheten att temperaturen inte är bra över olika ute-temp. och i så fall desto större anledning att ha en inomhusgivare.?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal