Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Problem Thermia Diplomat Optimum 8kW med klent ettrörs + grovt tvårörs  (läst 5742 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
Mina föräldrar har precis konverterat från en gammal oljepanna som enbart gått på elpatron (så länge de bott där) till en Diplomat Optimum 8kW. Innan har de haft runt 30 graders framledning vid 0 ute och borde därför få väldigt god driftsekonomi med en bergvärmepump.

Huset är helrenoverat, tilläggsisolerat och tillbyggt, har treglas-fönster överallt och är på runt 180 kvm. Det är stora glaspartier på södersidan både på undervåning och övervåning där det då även är gammalt hederligt grovt tvårörssystem med gamla fina raddar med flänsar. Tillbyggnaden har nya panelraddar och har även en handdukstork. Se skiss.

Som det är nu är det svårt att få tillräcklig värme ut i ettrörssystemet som är ~10mm kopparrör samtidigt som tvårörs måste hållas nere med termostater på ovanvåningen och det element på tvårörs som sitter på undervåning ger för mycket värme. Vid något tillfälle har dock alla termostater på den här slingan varit stängda och då har Thermian utlöst HP-larm och därför måste radden på undervåningen vara helt öppet.

Några raddar saknar totalt strypventiler tyvärr, bland annat nyss nämnda radd på undervåning.

Problem i punktform:
* Helöppna radden på tvårörs på undervåning ger väldigt ojämn värme, när pumpen går blir det knallvarmt och annars fesljummet, ger även något varierande rumstemp. Duktigt med sus från den när pumpen går.
* Allmämt för lite värme ut i ettrörssystemet, handdukstorken sist på slingan är iskall. För dåligt flöde helt enkelt.
* Stort behov av termostater på grund av solinstrålning på tvårörsdelen av huset
* Trots volymtank relativt många start/stopp

Prio i det hela känns som det borde vara att få flöde/värme till rätt ställe.

Pump inställd som följer vilket ger överlevbart liv inomhus:
Värmekurva: 35
Cirkpump min: 6v
Integral: standard, -60

Tips på åtgärder för att få ordning?
VP11+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning.

2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2012: 13993 kWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5415
Köpte du bara en VP eller köpte du en funktion?  Varför har du ett knäppkärl?  Du skulle satsat på en flödesoberoende installation.

Men nu har du detta, gör om knäppkärlet till arbetstank, skaffa en extra CP och justaera in grejerna sedan så kommer det funka.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5415
Du har stoppat in en fulleffekt VP i ett alldeles för klent system. Dimensionerade du detta eller en ÅF?

Hur mkt flöde finns tillgängligt? Tippar på 0,1l/sek  och din vp vill ha runt 0,25l/sek för att må bra( du kan stressa detta lite men inte till 0,1l/sek)

Vad köpte du?  Kanske har din inst ( om det finns en sån) gjort bort sig.

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
Det är mina föräldrars hus, själv kör jag Kina-stylie-pumpar från Sfinx, det har jag ju gjort själv så det funkar PERFEKT! ;)

Menar du att lösningen är att köra Thermians intern cirkpump mot volymtanken enbart och köra de två olika systemen mot de två lediga hålen med egen cirkpump istället?

Kärlet installerades för att få upp volymen som Thermian kunde arbeta mot som jag förstått det för att få längre gångtider.

Vet inte hur mycket flöde som finns tillgängligt men tvårörssystemet är grovt (uppåt 30mm) så där finns det nog flöde att hämta misstänker jag. Tyvärr ska det inte dit så mycket värme vilket då blir ett problem ändå.

Eftersom det är juletider är det lite paus i det hela för det fungerar trots allt, var inte läge att göra större förändringar veckan innan jul när det ska vara folk på besök, installatören är ledig osv osv. Jag vill mest utnyttja kunskapen som jag vet finns här och försöka få fram alla alternativa lösningar.
VP11+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning.

2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2012: 13993 kWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5415
Har aldrig sett thermias "knäppkärl/volymtank" i verkligheten :)  så jag vet inte vad det finns för anslutningar på den. Finns det bara 2?   UKV 4-rörs är det du behöver. 3-500l.  Det som finns nu är inget vidare, du behöver ju ha separata flöden i dina olika klimatsystem samtidigt som VP vill ha ngt helt annat.  Installatören misslyckades här,  klaga så får dem fixa Thumbsup   Kolla om maskinen bryter på hysteres tex.  detta SKA INTE hända.

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
Kärlet har fyra anslutningar varav två används för genomströmning idag som jag förstår.
VP11+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning.

2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2012: 13993 kWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5415
Dåså  det borde funka som arbetstank då.  Lite liten men bättre än inget.  Men först ska du snacka med inst. Han fixade ett defekt system av det hela huvuddunk

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
Installatören ska återkomma efter julledigt, jag ville bara samla ihop alla alternativ den stora värmepumpsforumsexpertisen kunde föreslå och jämföra fördelar/nackdelar med de olika lösningarna.

Så; fler förslag! :)
VP11+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning.

2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2012: 13993 kWh

Utloggad JockeB

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 403
Borde väl gå att strypa ner 2-rörs delen också ?
så man får mera balans mellan kretsarna.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5415
Julledigt?  Han får masa sig ditt om det inte funkar, det gör jag och jag flera som gör det.  Har folk köpt dyra installationer så ska dessa funka. :)

Jag klarade mig i år Thumbsup men min kollega fick åka ut på ett larm igår.  Hehehe   kl 0900 stod han i ett pannrum och svor, han ringde mig för lite råd, men jag hade telefonen på tyst, därav svordomarna *roflmao*
« Senast ändrad: 26 december 2011, 14:59:10 av VP ORAKLET »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3267
  • Navigare necesse est.. och värmepumpning!
Mina föräldrar har precis konverterat från en gammal oljepanna som enbart gått på elpatron (så länge de bott där) till en Diplomat Optimum 8kW. Innan har de haft runt 30 graders framledning vid 0 ute och borde därför få väldigt god driftsekonomi med en bergvärmepump.

Huset är helrenoverat, tilläggsisolerat och tillbyggt, har treglas-fönster överallt och är på runt 180 kvm. Det är stora glaspartier på södersidan både på undervåning och övervåning där det då även är gammalt hederligt grovt tvårörssystem med gamla fina raddar med flänsar. Tillbyggnaden har nya panelraddar och har även en handdukstork. Se skiss.

Som det är nu är det svårt att få tillräcklig värme ut i ettrörssystemet som är ~10mm kopparrör samtidigt som tvårörs måste hållas nere med termostater på ovanvåningen och det element på tvårörs som sitter på undervåning ger för mycket värme. Vid något tillfälle har dock alla termostater på den här slingan varit stängda och då har Thermian utlöst HP-larm och därför måste radden på undervåningen vara helt öppet.

Några raddar saknar totalt strypventiler tyvärr, bland annat nyss nämnda radd på undervåning.

Problem i punktform:
* Helöppna radden på tvårörs på undervåning ger väldigt ojämn värme, när pumpen går blir det knallvarmt och annars fesljummet, ger även något varierande rumstemp. Duktigt med sus från den när pumpen går.
* Allmämt för lite värme ut i ettrörssystemet, handdukstorken sist på slingan är iskall. För dåligt flöde helt enkelt.
* Stort behov av termostater på grund av solinstrålning på tvårörsdelen av huset
* Trots volymtank relativt många start/stopp

Prio i det hela känns som det borde vara att få flöde/värme till rätt ställe.

Pump inställd som följer vilket ger överlevbart liv inomhus:
Värmekurva: 35
Cirkpump min: 6v
Integral: standard, -60

Tips på åtgärder för att få ordning?
Jag skulle försöka strypa tvårörssystemet, om du har reglerventiler  där använd dom istället för  termostaterna, Saknas det reglerventiler på de radiatorerna borde du kunna sätta in en ventil (STAD?) på 2-rörskretsen kretsen. Om VPn inte gillar den åtgärden pga för litet totalflöde så öka farten på CP. Sedan bör du ju om det inte gav tillräcklig värme till sista förbrukaren på enrörskretsen justera enrörssystemet, där har du ju moderna radiatorer med reglermöjlighet.
2 vuxna, bor på västkusten i villa från 1939 på 2vån, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare. BV tillbyggd med 30kvm med krypgrund 2015,.
Bytte från kombipanna CTC till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Isolerade om vind och väggar 2008-2010. Alla fönster kompletterade med energiglas 2012-2013. Golvvärme i 14kvm badrum + 30kvm tillbygge, resten radiatorer.

2008 39,0 MWh   2009 17,7 MWh   2010 19,1 MWh   2011 12,9 MWh   2012 11,1 MWh   2013 10,8 MWh   2014 9,05 MWh   2015 9,15 MWh   2016 prognos 10,5MWh pga tillbyggnaden, prognos nu 9,7kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
Sitter där termostater på 2-rörsystemet?
Kolla om det går att ställa in grundflödet på ventilen under termostaten.
Ett alternativ är också att byta ut termostaterna mot vred.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
Troligtvis har du ett väldigt stort delta över enrörskretsen. Även om du stryper flödet över de andra radiatorerna så kommer det aldrig att bli bra.
Gör som VPO säger, satsa på en 3-500 l arbetstank och externa cp som jobbar emot huset. Är det extremt olika flöde på en- resp. tvårörssystemet kan de behöva separeras också.
Med en 500 l arbetstank märker du förmodligen knappt att vp gör vv eller poolvärme.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
Hmm, förlorar man inte lite poängen med just en Optimum om man kör den mot en tank på det viset? Trodde lite poängen i en Optimum var att köra den så att den som reklambladet säger får jobba optimalt mot rådande förhållanden (framledning/retur?)?

Problemet idag är ju att det är termostater överallt på framförallt tvårörs-sidan för annars blir där knallvarmt. Några av raddarna har jag sett att det verkar sitta strypningar på returerna men andra har faktiskt ingenting.

Jag har själv varit inne på en STAD-ventil på tvårörsslingan för att styra om lite flöde till ettrörs, det är nog nästan så att man kan få högre totalflöde då eftersom en massa termostater inte står stängda på tvårörsslingan.

VPO: det är mina föräldrar som bett om stiltje i förändringar över jul för att leva med det som ger 'okej' värme för stunden. Hellre det än svinkallt helt plötsligt när de har gäster på besök tror jag resonemanget har gått. Dessutom ville de skaffa lite kunskap innan installatören kommer med förslag på åtgärder.
VP11+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning.

2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2012: 13993 kWh

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
Jo. Men det skulle aldrig installerats en optimum då du har 2 olika kretsar med två helt olika behov av flöde. Jag tror enda lösningen för att få det bra är att köra arbetstank med 2 separerade flöden. Då får du dessutom nytta av optimumen igen.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal