Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.  (läst 5972 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefu__

  • Gäst
Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« skrivet: 24 november 2011, 07:42:05 »
Hej,

60-talsradhuset vi flyttade till sommaren 2010 värms av en Thermia Robust som tydligen installerats 2009. Radhuset - eller egentligen radhusen (2 hus som står ända vid ända med 20 m gräsmatta emellan) har en sammanlagd längd på ca 200 m från A-lägenheten till H-lägenheten. Pannrummet finns i mitten (mellan D och E). Radhuset värmdes tidigare med olja och oljebrännaren finns kvar som reservsystem.

Huset är "svårt" så till vida att en del av lägenheterna är helt nyrenoverade och tilläggsisoledare med nya terassdörrar och radiatorer, medan andra är nästan i ursprungsskick från 1966. Huset har stora fönster varav de på norrsidan är original (2-glas), medan de på sydsidan är utbytta till 3-glas-modeller någon gång på 90-talet. Alla lägenheter har även terass/bakdörr och de flesta av dessa är ganska dragiga.

Våran disponent skötte tidigare om pumpen men han blev uppsagd av sin arbetsgivare och kunskapen om systemet försvann med honom.

Förra vintern gav pumpen bra värme, men i höst verkar den ha haft problem och innetemperaturen i lägenheterna har varierat mellan +16 och +21. Jag tejpade fast en elektrisk termometer på ett batteri i A-lägenheten (längst från pannrummet) när det var 0 grader ute och då fluktuerade batteriets yt-temperatur mellan +32 och +37 grader under de två dygn jag följde med. Innetemperaturen var då ca +19 grader.

Jag märkte att integralvärdet under dessa dygn föll ner till -850 där det stannade över två dygn i sträck. Är detta normalt? Överlag verkar integralvärdets medelvärde ligga ganska stabilt på -30 när temperaturen är runt +5 till 0, men genast utetemperaturen sjunker under noll kör integralen i botten.

Temperaturskillnaden mellan vattnet som matas ut i rören och returvattnet varierar mellan 8 och 10 grader.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #1 skrivet: 26 november 2011, 07:27:39 »
Styr Robust oljebrännaren som tillsats eller vad har ni för tillsats?
Om Integralen går i botten så ska nån form av tillsats gå in och hjälpa till.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #2 skrivet: 26 november 2011, 07:37:08 »
Har du ingen kontakt med den förre värmepumsskötaren? Skulle prata med honom lite som vet hur anläggning är byggd och hur den har gått.

Utloggad thekimt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #3 skrivet: 13 december 2011, 10:53:43 »
Om styrsystemet i Robusten har brännaren som tillsatsvärme borde
den starta vid -600 integral och shunta ut fullt vid -700 (standardinställning)
Fungerar brännaren/finns olja i tanken ?
Thermia Robust 26   2*300m sjökollektor
480 kvm hus från ca 1730

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 381
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #4 skrivet: 13 december 2011, 15:56:26 »
Citera
Om styrsystemet i Robusten har brännaren som tillsatsvärme borde
den starta vid -600 integral och shunta ut fullt vid -700 (standardinställning)
-600 efter sista VP-starten. I det här fallet är det bara en VP, då startar TS upp vid -660.
Vattenglaset är halvfullt

Stefu__

  • Gäst
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #5 skrivet: 14 december 2011, 11:00:36 »
Det visade sig att någon stängt av oljebrännaren när värmepumpen servades i somras. Knäppte på den igen och nu startar den vid -660. Som jag tidigare konstaterat här på forumet verkar värmepumpen dock underdimensionerad för integralen sjunker ner till -600 och fluktuerar sedan mellan -670 och -500 när utetemperaturen sjunker under +1. Skulle pumpen vara rättdimensionerad borde den väl orka med ännu till ca -10 eller -15 graders utetemperatur? Pumpen hade "fabrikskurva" i höstas (40 vid 0 grader) men det räckte inte till för att hålla innetemperaturen >= +20 så vi förskjöt kurva 3 grader uppåt, vilket verkar vara ungefär ok.

Pumpen orkar själv göra +40 gradigt vatten men +41 orkar den inte med utan hjälp från oljebrännaren.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #6 skrivet: 14 december 2011, 19:43:19 »
var det du som köpte pumpen?  Vet inte varför men jag har fått för mig att du tagit över en anläggning ???

Pumpen är rätt dimensionerad på så sätt att kunden valde denna lösning :)

Stefu__

  • Gäst
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2012, 07:24:33 »
Jo jag har "tagit över" en anläggning :-) Flyttade in i ett radhus sommaren 2010 och där har det bytts ansvariga för pumpen så ofta att ingen egentligen mera hade koll på den då. Ingen som var med och köpte den bor kvar och bolaget som sålde den visade inget större intresse för att hjälpa till. Någon dokumentation fanns inte.

Fick dock sent om sider information från bolaget som sålde den att pumpen är dimensionerad för att behöva tillskottsvärme vi 0 grader. Huset är dock som sagt gammalt så för att hålla +20 gradig innetemperatur i alla lägenheter behöver den i praktiken tilläggsvärme redan vid ett par plusgrader.

Två värden som det har bollats med nu är start extra heater och full extra heater. Originalvärdena är -600 och -700 om jag inte minns fel. Sedan sattes dom på -400 resp -600 en stund, sedan tillbaka till -600 o -700 och nu på -300 resp -700. Spelar det egentligen någon roll vilka värdena är för start extra heater och full extra heater? När utetemperaturen går under +1 sjunker integralen hursomhaver till start extra heater värdet - oberoenda av om detta är -300 eller -600 och integralen fluktuerar sedan runt detta värde tills utetemperaturen igen går över +1. Är det alltså någon ide att flytta på start extra heater värdet?   

Hur är det med _avståndet_ mellan start extra heater och full extra heater? Just nu är det långt (-300 resp -700) ... vad är skillnaden melan att ha det så och att ha ett litet avstånd (t.ex. -600 resp -700). Det jag närmast funderar på är oljekonsumtionen, måste oljebrännaren gå mera och går den mer optimalt om avståndet är långt eller kort eller har dessa värden alls någon inverkan på oljekonsumptionen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2012, 09:03:55 »
Grejen är att kompessorn ska fortsätta jobba, och det gör den så länge som Integralen inte når upp till 0 eller om returen till VP:n går över 48 ºC.
Så länge som inget av detta händer så blir påverkan av värdena marginell, större minustal gör att det kan bli lite kallare inne, men om ingen klagar så kan du gott ha originalvärdena.
Fast jag skulle testa t ex -600/-900 och se om det funkar utan att det blir kyligt inne vid stark kyla.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Stefu__

  • Gäst
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2012, 11:39:01 »
Hade -600 / - 900 en tid och de fungerade helt bra. När integralen väl ramlat ner till start extra heat så är det väl ingen skillnad om detta värde är -300 eller -600, det är väl under den tiden det tar för integralen att ramla från 0 till "start extra heater" som det eventuellt kan hinna bli kallt inomhus?

Om utetemperaturen fluktuerar mycket mellan +2 och -5 så kan man väl spara olja med att ha ett större värde på start extra heater => integralen hinner inte ner till start extra heater före utetemperaturen igen blivit över +2. Detta innebär förstås att man står ut med att innetemperaturen hinner falla lite mer ibland.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2012, 14:45:15 »
Hade -600 / - 900 en tid och de fungerade helt bra. När integralen väl ramlat ner till start extra heat så är det väl ingen skillnad om detta värde är -300 eller -600, det är väl under den tiden det tar för integralen att ramla från 0 till "start extra heater" som det eventuellt kan hinna bli kallt inomhus?

Om utetemperaturen fluktuerar mycket mellan +2 och -5 så kan man väl spara olja med att ha ett större värde på start extra heater => integralen hinner inte ner till start extra heater före utetemperaturen igen blivit över +2. Detta innebär förstås att man står ut med att innetemperaturen hinner falla lite mer ibland.

Jo det har du rätt i, om integralen ligger och pendlar kring ett visst värde så innebär det att börvärdet är uppnått.
« Senast ändrad: 12 januari 2012, 14:47:26 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Stefu__

  • Gäst
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #11 skrivet: 14 mars 2012, 06:36:31 »
Nu har våran Robust börjat krångla. Tidigare har den larmat om pressostaten och hög returtemperatur ganska ofta, men larmen har bara lagrats i larmloggen och inte förorsakat andra problem. För en vecka sedan lyste ett rött utropstecken på frontpanelen när jag tittade till den och pumpen var tyst (trots att utetemperatur & integral och det faktum att tilläggsvärmen - oljepannan gick tydde på att den borde ha gått). hetgastemperaturen var nere på ca 30 grader och brine in/ut låg på ca +6 i bägge riktningarna trots att normalvärdena är ca +1 och -3. Leverantören rekommenderade omstart vilket vi även gjorde, men situationen förblev densamma (även om den gick normalt ca 1 timme efter omstarten). Reparatören kom och konstaterade att det troligtvis var fel på gasenheten i pumpen och besällde en ny reparatör som var specialiserad på den biten. De var på besök i går, men tydligen var gasenheten ok. I stället kördes pumpen ner och fabriksinställningarna återställdes. I går verkade pumpen gå någotsånär normalt trots att den vid ett par tillfällen när jag tittade till den stod och det röda utropstecknet lyste (samtidigt som oljepannan gick och integralen låg på ca -690).

Idag hade den ett nytt alarm i rutan  "kompressorns ström aktiv"(?), pumpen stod, integralen låg på -700 och oljepannan gick (tilläggsvärmeprocent 40%).

Pumpen verkar alltså vara så pass "på" att den styr värmen, men den producerar inte själv någon värme utan stänger av sig och vägrar starta. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #12 skrivet: 14 mars 2012, 21:32:23 »
Om det inte är fel på kyldelen så är det elektroniken som krånglar, kanske ett nytt styrkort fixar till det?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Stefu_

  • Gäst
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #13 skrivet: 15 mars 2012, 07:54:14 »
Allmännt högtänkande :-)

Efter att ha följt med värmepumpen en vinter så blir det att konstatera att vårt hus läcker värme som ett såll :-) eller :-(    Optimal inställning på värmekurvan verkar vara att det vid -20 grader körs ut mellan +70 och +65 gradigt vatten i radiatorerna (innetemperaturen i de kallaste lägenheterna då ca +19). Vid 0 grader ute är +50 lagom, sedan är det bara att dra ett streck mellan dessa punkter. Vid +10 behövs ännu minst +40 om det är en lång period med just runt +10 grader. Värmepumpen orkar själv bara höja batterivattnets temperatur till ca +40 ibland +45 sedan kopplas oljepannan in. Varmvattnet tappar mycket i temperatur (nästan 10 grader) när det cirkulerar så pumpen hamnar att värma varmvattnet ofta. Det som återstår att optimera är hur den använder oljepannan. Just nu är pumpen tillbaka på fabriksinställningar med start extra värme på -600 och full extravärme på -700. Största delen av vintern var start extravärme satt till -300 och full extravärme -700.  Tanken här var att den skulle använda oljepannan "mjukare" och långsamt gradvis öka och sänka användningen av den (håller den logiken?).  Funderar just nu på om man borde sätta tillbaka start extra värme till -300 eller om man kan låta värdena ligga på 600/700. Integralen stiger aldrig över start extra värme värdet när utetemperaturen är under 0 grader.

Under vinterns kalla period i februari när det kördes ut +60 gradigt vatten brännde vi upp ca 100 liter olja / dygn.

Stefu__

  • Gäst
SV: Thermia Robust i 200 m långt 60-talsradhus.
« Svar #14 skrivet: 05 april 2012, 06:24:22 »
Pumpens fel - tidigare i tråden - visade sig vara att en ventil som styr om pumpen värmer varmvattnet eller radiatorerna fastnat på varmvattenläge och bara värmde varmvattnet. Nu fungerar pumpen igen. Pumpen hämtade således all radiatorvärme från oljepannan under ca två veckors tid medan den själv skötte om att värma varmvattnet.


...som kuriosa kan jag nämna att i ungefär 10 dagars tid efter reparationerna så släpptes stora mängder vatten ut genom ett övertrycksrör(?) bakom värmepumen samtidigt som trycket i radiatorsystemet inte hölls högre än ca 0,2 bar (normala hos oss ca 1,2 bar). Varje gång jag höjde trycket var det tillbaka på 0,2 bar igen efter ca ett dygn samtidigt som golvet var täckt av ½ cm vatten (jo golvbrunn finns men golvet lutar delvis fel väg  :(). Problemet hade dock försvunnit av sig självt när reparatören hann på plats och nu verkar det inte längre komma någon vätska ur röret och trycket hålls uppe igen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal