Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Injusteringsfunderingar 1245-6  (läst 1367 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimbooo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Injusteringsfunderingar 1245-6
« skrivet: 23 oktober 2011, 22:28:40 »
Hej !
Jag har haft min underbara VP (min fru är avis....) sen i början av december förra året och nu har jag lite funderingar kring injustering av denna.

Har en tillbyggd villa på ca 150 m2 (BOA) där knappt hälften är nybyggd del. Vid tillbyggnaden passade jag på att konvertera från direktverkande till bergvärme. Har 6 golvvärme slingor på bottenvåning (uppdelat på två shuntgrupper med egna cirk.pumpar) samt 3 radiatorer på ovanvåning och 2 st på bottenvåning (torpargrund och massivt furugolv här).

Antal starter sen 2010-12-01: 4505 h
Total drifttid: 2827 varav varmvatten 356 h
Tillsats: 221
Delta VB: 7-8 grader
Delta KB: 3 grader
KB pumphastiget: 67%
VB pumphastighet: 50%
GM: -100 kompressor, -300 tillsats
Centralt placerad kakelugn med inbyggd fläkt.
Förra veckan fick jag äntligen ställdonen och rumsgivarna på plats för samtliga 6 slingor.

Så till mina frågor/funderingar:
1. Jag har rumsgivaren till VP:n i samma rum som VP:n (tvättstugan) men jag har inte den aktiverad. Bör jag aktivera den ? Känner bara att det blir ganska varmt där när man kör torktumlaren. Bör jag isåfall flytta givaren ?
2. Vad jag kunnat läsa mig till så räknar VP:n sina GM på diffen mellan bör framledning och faktisk framledning och bör framledning räknas via värmekurvan på utomhustempen. Hur kan jag då spara energi genom att elda i min kakelugn ? Jag trodde ett tag att den räknade på returledningen och på det sättet kunde känna av om man eldade = termostatventiler stängda = högre returledning. Måste jag då ha rumsgivaren till pumpen placerad i närheten av kakelugnen ? Men hur blir det då med övriga rum som är långt ifrån kakelugnen ?
3. Mina värden på framledning och returledning är samma när VP:n inte kör kompressorn, stannar den inbyggda cirk.pumpen när kompressorn inte går ? Då har man ju ingen värmeförsörjning då !?
4. Jag har manuella shuntgrupper (inte Nibes tyvärr) hur ska jag kunna ställa in blandningen rätt ? Vet att jag max bör ha ut 45 grader i slingorna men det är ju när pumpen ger max (55 grader), kan jag tvinga pumpen att trycka ut max för att då kunna schunta ner till 45 grader ?
5. Hur ser mina siffror ut dvs antal starter och drifttid ? Är de för höga ?

Väldigt tacksam för svar på mina funderingar, jag kanske är helt ute och cyklar =)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Injusteringsfunderingar 1245-6
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2011, 23:45:50 »
Om din retur ökar på grund av att det blir varmt så kommer detta resultera i att din framledning lyfts högre. Alltså dessa 7 grader över returen (vb deltat du skrev ner). Då kommer GM räkna långsammare så att säga.

Vad som händer i ditt system när alla termostater stänger för att du tokeldar vet jag inte. Jag har en 300 liters arbetstank så värmepumpen kan gå. Ingen större mängd värme kommer ju gå ut från tanken när termostaterna stryper, så framledningen kommer ju ligga kvar högt väldigt länge.Och därmed motverka fler starter.

Fördelen med en arbetstank framför en inomhusgivare är att inomhusgivaren påverkar hela huset utifrån temperaturen på ett specifikt ställe. Om planlösningen är öppen, värmespridningen god och inomhusgivaren väl placerad så är det ju ok.

Med termostater, i stället, får du fördelen att varje rum sköter sig självt. Blir det varmt i v-rum och kök så termostaterna klipper där så kan fortfarande värme levereras till sovrummet i andra ändan av huset etc etc.

Du kan ju börja med att utvärdera funktionen med dina termostater. En sak i sänder. Kanske fungerar det utmärkt. Kanske uppstår behov av en arbetstank. Eller kanske är det inge bra och du väljer att köra med innegivaren i stället.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Injusteringsfunderingar 1245-6
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2011, 23:50:26 »
Det är inget konstigt att deltat sjunker ner mot 0 när VP inte går.

Om du tänker så här. Du har 20 grader inne och skickar ut 20 grader vatten. Vad har returen för temperatur?

Om det är 10 grader i rummet och du matar på med 50 grader. Vad har returen för temp?

Om det är 23 grader i  rummet och du matar på med 50 grader. Vad har returen för temp?


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Injusteringsfunderingar 1245-6
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2011, 00:40:32 »
Och oavsett om du har beräkning på framledning eller retur så ska det ganska mycket eldande till för att påverka värmepumpen OM du inte har termostater eller rumsgivare.

OM du har termostater, exempelvis, så spelar det ingen roll, utifrån detta hänseende i fall du mäter på retur eller framledning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15252
SV: Injusteringsfunderingar 1245-6
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2011, 19:19:38 »
Jag skulle flytta givaren till en plats där den blir lagomt påverkad av eldningen. Innegivaren kommer endast att sänka framledningen inte stoppa vp helt så rummen du inte eldar i kommer antagligen inte att bli kalla om dom inte ligger väldigt långt bort i en vanlig villa funkar styrning med ute samt innegivare bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jimbooo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injusteringsfunderingar 1245-6
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2011, 21:44:11 »
Tackar för svaren, det klarnade en del och det får blir till att flytta rumsgivaren, bara klura ut ett finurligt sätt att dra kabeln... Imorn kommer mitt lilla usb minne från CDON - då ska det jädraimej loggas, fundera på o köpa logpro oxå.....

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Injusteringsfunderingar 1245-6
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2011, 22:37:38 »
Jag läser att du har ställdon och rumsgivare för alla slingor.

Ska du inte använda och utvärdera dessa först. Innan du börjar aktivera rumsgivaren?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal