Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: T-koppling isf shunt? (Nibe ECS40)  (läst 4190 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
T-koppling isf shunt? (Nibe ECS40)
« skrivet: 11 oktober 2011, 12:43:00 »
Den delen av huset (sovrum och badrum) som har golvvärme fick det tjusiga tillbehöret Nibe ECS-40. Tyvärr fungerar inte skiten, shunten stänger inte tillräckligt.
Idag ser systemet ut som på bilden, hela kalaset är alltså kopplat parallellt med övriga radiatorer och shunten (B) ska då vara motorstyrd via lite snofsig elektronik. Eftersom shunten är totalt värdelös, blev jag tvungen att sätta en kulventil (A), för att slippa ha 30° varmt i sovrummet. Elektroniken brydde jag mig aldrig om att koppla in, eftersom hela poängen med den liksom är borta.

Nu tänkte jag helt sonika montera bort shunten (B) och sätta en vanlig T-koppling där. Sen byta ut kulventilen (A) mot exempelvis en radiatorventil eller nåt annat lättjusterat. Tror ni att det skulle funka? En shunt som alltid står på minimum är ju i princip bara en t-koppling... eller?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: T-koppling isf shunt? (Nibe ECS40)
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2011, 13:17:02 »
Annars kan du ju byta shunten mot en ESBE.

Jag plockade ihop motsvarigheten till ECS-40 genom att köpa en AXC-40, en Wilo Pico snålpump och en ESBE shunt. Jag hade läst här att folk var besvikna på shuntarna i ECS-40, och jag kunde ju själv se att pumpen är en gammal UPS-pump.

Jag har testat shunten och när den är stängd visar min energimätare inget flöde alls.

Annars tycker jag det borde fungera med en T-koppling, så länge pumpen har större flöde än tilloppet, men en vanlig radiatorventil har ju normalt strypmöjlighet så det borde ju gå att få till.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mekaniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: T-koppling isf shunt? (Nibe ECS40)
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2011, 13:47:33 »
Den delen av huset (sovrum och badrum) som har golvvärme fick det tjusiga tillbehöret Nibe ECS-40. Tyvärr fungerar inte skiten, shunten stänger inte tillräckligt.
Idag ser systemet ut som på bilden, hela kalaset är alltså kopplat parallellt med övriga radiatorer och shunten (B) ska då vara motorstyrd via lite snofsig elektronik. Eftersom shunten är totalt värdelös, blev jag tvungen att sätta en kulventil (A), för att slippa ha 30° varmt i sovrummet. Elektroniken brydde jag mig aldrig om att koppla in, eftersom hela poängen med den liksom är borta.

Nu tänkte jag helt sonika montera bort shunten (B) och sätta en vanlig T-koppling där. Sen byta ut kulventilen (A) mot exempelvis en radiatorventil eller nåt annat lättjusterat. Tror ni att det skulle funka? En shunt som alltid står på minimum är ju i princip bara en t-koppling... eller?

Har du kopplat som det bör enligt schema och temperaturen bara stiger är det antagligen shunten som "falskar": enkel att byta, motorn passar direkt för det mesta
Med vissa trevägsschuntar är det svårt att få inställt låga temperaturer vid låg förbrukning för det finns alltid ett litet flöde på grund av inre läckage.
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: T-koppling isf shunt? (Nibe ECS40)
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2011, 17:59:54 »
Annars kan du ju byta shunten mot en ESBE.

Jag plockade ihop motsvarigheten till ECS-40 genom att köpa en AXC-40, en Wilo Pico snålpump och en ESBE shunt. Jag hade läst här att folk var besvikna på shuntarna i ECS-40, och jag kunde ju själv se att pumpen är en gammal UPS-pump.

Jag har testat shunten och när den är stängd visar min energimätare inget flöde alls.

Annars tycker jag det borde fungera med en T-koppling, så länge pumpen har större flöde än tilloppet, men en vanlig radiatorventil har ju normalt strypmöjlighet så det borde ju gå att få till.

I en gammal tråd om ECS-40 diskuteras vilken Esbe-shunt som passar motorn, men man kom nog aldrig fram till nåt vettigt. Jag är inte så sugen på att köpa ännu mer prylar, utan jag skiter nog i både shunt och automatik - bättre att sälja till nån som ska värma ett garage eller nåt sånt. Det har fungerat bra med en fast strypning ett år nu och om ni tror att ett T duger, kör jag på det. Men jag behöver en strypventil med lite bättre precision än min kulventil :)
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: T-koppling isf shunt? (Nibe ECS40)
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2011, 18:49:05 »
Det går inte med bara T-koppling, du måste ha en backventil också så att golvslingans
pump inte kan dra i sig sin egen retur.

Ytterligare ett problem är ju att du inte får någon temperaturbegränsning (-reglering)
med bara strypning. Förutom att golvet kan må dåligt av för höga temperaturer, så blir
värmespridningen över ytan dålig vid lågt flöde. Varmt i början av slingan och kallt i slutet.

En golvslinga skall ha jämnt och ganska högt flöde och så låg temp in som möjligt.
En termostatblandare som kan blanda 20-45 grader som du ställer in manuellt är
ju otroligt mycket bättre än en termostatventil som bara stryper.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: T-koppling isf shunt? (Nibe ECS40)
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2011, 20:50:42 »
Det går inte med bara T-koppling, du måste ha en backventil också så att golvslingans
pump inte kan dra i sig sin egen retur.

Ytterligare ett problem är ju att du inte får någon temperaturbegränsning (-reglering)
med bara strypning. Förutom att golvet kan må dåligt av för höga temperaturer, så blir
värmespridningen över ytan dålig vid lågt flöde. Varmt i början av slingan och kallt i slutet.

En golvslinga skall ha jämnt och ganska högt flöde och så låg temp in som möjligt.
En termostatblandare som kan blanda 20-45 grader som du ställer in manuellt är
ju otroligt mycket bättre än en termostatventil som bara stryper.

Temperaturbegränsningsargumentet faller ju redan nu, Nibes skit gör ju nada för att hålla ner temperaturen  fiR:
En termostatblandare begriper jag inte riktigt hur jag skulle implementera i installationen. Var skulle den sitta isf?  Sc:,h

Med min tanke skulle ju golvslingan alltid ha fullt flöde, oavsett temperatur på vattnet. Pumpen ska mao alltid dra i sig sin egen retur, med lite inblandning från tilloppet naturligtvis. Det sitter ju ytterligare en C-pump i VP, som drar runt vattnet till radiatorerna och därmed även röd/blå pil på ritningen. Hela ritningen ovan är alltså inkopplad i övriga systemet, som vilken radiator som hellst.
Strypningen hade jag tänkt mig en radiatorventil (ej termostat) just för att den i sin förinställning är lite mer fingängad och lättjusterad än en kulventil.

Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: T-koppling isf shunt? (Nibe ECS40)
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2011, 21:31:07 »
Det går inte med bara T-koppling, du måste ha en backventil också så att golvslingans
pump inte kan dra i sig sin egen retur.

Ytterligare ett problem är ju att du inte får någon temperaturbegränsning (-reglering)
med bara strypning. Förutom att golvet kan må dåligt av för höga temperaturer, så blir
värmespridningen över ytan dålig vid lågt flöde. Varmt i början av slingan och kallt i slutet.

En golvslinga skall ha jämnt och ganska högt flöde och så låg temp in som möjligt.
En termostatblandare som kan blanda 20-45 grader som du ställer in manuellt är
ju otroligt mycket bättre än en termostatventil som bara stryper.

Varför skulle det inte funka med en T-koppling?

Vitsen är ju att golvslingan cirkulerar, och man låter den dra i sig sin egen retur. När det behövs mera värme öppnar termostaten och det mixas in varmare vatten, samtidigt som det då strömmar kallt returvatten tillbaka till VP:n. Det blir ju precis som en bypass-koppling ala IVT, fast ute i periferin.

Och eftersom man låter flödet i slingan vara avsevärt högre än mängden varmt vatten som blandas in så blir det ju ingen större risk för övertemp.

Jag tycker idén är utmärkt, och påminner lite om min koppling till garagegolvet, där jag shuntar in svalt returvatten från huset, och lämnar sedan tillbaka det ännu svalare ca en halvmeter nedströms tilloppet. Fast jag har ju en fungerande shunt där.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 1047
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!