0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den delen av huset (sovrum och badrum) som har golvvärme fick det tjusiga tillbehöret Nibe ECS-40. Tyvärr fungerar inte skiten, shunten stänger inte tillräckligt.Idag ser systemet ut som på bilden, hela kalaset är alltså kopplat parallellt med övriga radiatorer och shunten (B) ska då vara motorstyrd via lite snofsig elektronik. Eftersom shunten är totalt värdelös, blev jag tvungen att sätta en kulventil (A), för att slippa ha 30° varmt i sovrummet. Elektroniken brydde jag mig aldrig om att koppla in, eftersom hela poängen med den liksom är borta.Nu tänkte jag helt sonika montera bort shunten (B) och sätta en vanlig T-koppling där. Sen byta ut kulventilen (A) mot exempelvis en radiatorventil eller nåt annat lättjusterat. Tror ni att det skulle funka? En shunt som alltid står på minimum är ju i princip bara en t-koppling... eller?
Annars kan du ju byta shunten mot en ESBE.Jag plockade ihop motsvarigheten till ECS-40 genom att köpa en AXC-40, en Wilo Pico snålpump och en ESBE shunt. Jag hade läst här att folk var besvikna på shuntarna i ECS-40, och jag kunde ju själv se att pumpen är en gammal UPS-pump.Jag har testat shunten och när den är stängd visar min energimätare inget flöde alls.Annars tycker jag det borde fungera med en T-koppling, så länge pumpen har större flöde än tilloppet, men en vanlig radiatorventil har ju normalt strypmöjlighet så det borde ju gå att få till.
Det går inte med bara T-koppling, du måste ha en backventil också så att golvslinganspump inte kan dra i sig sin egen retur.Ytterligare ett problem är ju att du inte får någon temperaturbegränsning (-reglering)med bara strypning. Förutom att golvet kan må dåligt av för höga temperaturer, så blirvärmespridningen över ytan dålig vid lågt flöde. Varmt i början av slingan och kallt i slutet.En golvslinga skall ha jämnt och ganska högt flöde och så låg temp in som möjligt.En termostatblandare som kan blanda 20-45 grader som du ställer in manuellt ärju otroligt mycket bättre än en termostatventil som bara stryper.