Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Kurvdilemma 1230  (läst 2246 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 133
Kurvdilemma 1230
« skrivet: 09 oktober 2011, 21:18:17 »
Installerade min 1230-10 för ca 6 år sedan, och hade då radiatorer på bottenvåning och övervåning, och strax därefter vattenburen golvvärme i källaren med tre kompletterande radiatorer (Varav en rejäl gammal sektionsradiator 120x120 cm) . Ca 75 kvm per plan är ytan. I början av 2010 byttes radiatorsystemet på bottenvåningen ut mot vattenburen golvvärme med separat shuntreglering från Niben. Jag har 100 liter extra i en burk samt i övrigt bra bestyckat med radiatorer på övervåningen, alltså god volym. Pumpen har fungerat fantastiskt bra och idag ligger vi på 15000 kWh totalt, varav jag gissar på 7-8000 kWh för värme och varmvatten. VP-F vid 0 låg tidigare på ca 35 grader.

Förra året bytte jag fönster på bottenvåningen (från 1944-års kopplade till 2 och 3 glas isoler), samt isolerade 50 mm på insidan. Under sommaren har jag bytt fönster även på övervåningen, isolerat 30 mm på fasaden samt isolerat rejält på vinden (50 cm ekofiber). Nu har vi haft de första kalla dagarna och jag får otroligt varmt på övervåningen, trots att en radiator ännu inte är inkopplad (men kör med alla termostater fullt öppna). Jag har trimmat ned kurvan på shuntgrupp 1 (radiatorer) så att den är i princip som bottenvåningens golvvärme, men ändå varmt uppe och kallt på bottenvåningen. Det går ju heller inte att dra ner kurvan på shuntgrupp 1 för långt då det inte kommer ge värme till bottenvåningen. Helt enkelt ger radiatorerna mer effekt än golvvärmen, vilket ger en obalans.

Jag överväger om jag skall strypa på de 4 stamledningarna till övervåningen för att minska flödet. Men jag inser att risken finns att flödet blir för lågt och tempdiffen på VB-F/VB-R blir för stor. Kan en möjlighet vara att sätta in en större tank och sätta in en by-passventil för att hålla flödet uppe? I två av de 4 rummen på övervåningen finns två radiatorer, jag överväger att strypa termostaterna på dem något. Finns andra bra lösningar?

Hälsar Wigert, som varit oflitig på forumet de senaste åren, pumpen funkar ju så bra....
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Kurvdilemma 1230
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2011, 01:22:49 »
hur ser deltat ut på varma sidan. Lite kan du väl alla fall strypa ner? Alternativt att du helt enkelt helt stryper 1 rad i vardera rum med hjälp av termostaten.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
SV: Kurvdilemma 1230
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2011, 17:10:43 »
Har i princip samma problem som du, men utan golvvärmen. Har isolerat huset* efter VP installation och bytt elradiatorer på övervåningen mot vatten d:o. Får alldeles för hög temp på ÖV om jag kör alla raddar mot ett delta på 8 ºC, måste köra BV mot 4-5 ºC och ÖV mot delta 20 ºC för att få rätt delta(8 ºC) över VP. Jag har funderat på att öka värmeavgivningen på BV med fler raddar alternativt lägga in GV på BV och på så sätt kunna sänka framtempen till alla värmeavgivare och få bättre balans BV/ÖV. Det är iofs onödigt och kostar flis och möda, men jag får en lägre driftskostnad i och med lägre framtemp.
*Efter isoleringen kunde jag sänka värmekurva från 9 till 7. Med mera värmeavgivare på BV borde jag konna sänka till 6 eller 5??
Hoppas dessa rader matchar dina funderingar!
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   10 MWh prognos, värmer nu endast bottenvåningen, 120kvm. Bytt Expanderventil efter LPstopp och 1mån elpatrondrift


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 133
SV: Kurvdilemma 1230
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2011, 17:40:21 »
Jag har börjat med att strypa till radiatorerna på övervåningen, och öppnat fullt till golvvärmen i källaren. En ökning av flödet på golvvärmen på bottenvåningen borde ge mer effekt där. Ett sista alternativ är att öka flödet i golvvärmen i källaren.

Tack för idéerna, fortsättning följer.....
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Kurvdilemma 1230
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2011, 21:02:22 »
Du kan ju även returbegränsa radiatorerna. När inte huvudstrypningen på radiatorerna räcker till
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 17131
SV: Kurvdilemma 1230
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2011, 20:10:11 »
Om du monterar handrattar kan du strypa massor eller använd termostaterna  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
SV: Kurvdilemma 1230
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2011, 22:03:20 »
Du kan ju även returbegränsa radiatorerna. När inte huvudstrypningen på radiatorerna räcker till
Jo, så kan man ju hålla på, men det innebär ju också att man minskar den effekt som systemet kan ta emot från VP. Därför tycker jag att det är intressantare att öka på värmeavgivande ytan på bottenvåningen. Mer ju mer isolering du sätter in i huset. Resultatet blir att VP får gå med bättre effektivitet (COP).
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   10 MWh prognos, värmer nu endast bottenvåningen, 120kvm. Bytt Expanderventil efter LPstopp och 1mån elpatrondrift


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Kurvdilemma 1230
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2011, 22:14:18 »
Jo så är det. Bara o börja bygga då!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
SV: Kurvdilemma 1230
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2011, 22:25:38 »
Eller bygga om, dvs flytta ner raddar till BV från ÖV.
Sammantaget, ju mer du isolerar desto mindre värme skall tillföras ÖV.
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   10 MWh prognos, värmer nu endast bottenvåningen, 120kvm. Bytt Expanderventil efter LPstopp och 1mån elpatrondrift


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 133
SV: Kurvdilemma 1230
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2011, 12:10:59 »
En liten statusuppdatering

Jag har trimmat in de 6 golvvärmeslingorna ordentligt (1,5 år med GROV injustering..) så att effekten maximeras på bottenvåningen.

Har ökat maxtemperaturen till källarens golvvärmeslinga (ingen shunt utan bara en temperaturbegränsare) och har öppnat även den stora reservradiatorn i källaren för att få ett högre flöde och effektmottagning i källaren.

Har även strypt något på stamledningarna till radiatorerna på övervåningen.

Summa summarum har det blivit en bättre balans mellan våningarna, och jag ligger på ca 8 grader i diff VB-F mot VB-R.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
SV: Kurvdilemma 1230
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2011, 17:33:35 »
Kanske lite tidigt att fråga, men har du kunnat sänka framledningstemperaturen relativt före balanseringen?
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   10 MWh prognos, värmer nu endast bottenvåningen, 120kvm. Bytt Expanderventil efter LPstopp och 1mån elpatrondrift


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal