Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Tillsats 2 går, legionellakörning?  (läst 1030 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gluecifer

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 89
  • Jag älskar värmepumpar!
Tillsats 2 går, legionellakörning?
« skrivet: 23 september 2011, 23:50:36 »
Såg att elmätaren tokblinkade och kollade på vp.
Den visar en blixt och Tillsats 2, samt en blixt intill symbolen för vvb'n.  Det låter i mina öron som legionellakörning, eller?
Jag har nog inte lyckats sett det innan men är lite fundersam på varför tillsats 2 måste in för det?
Pumpen var helt tyst, ingen kompressorgång men det kändes att det cirkulerade i rören.
Värdena ser just nu ut såhär:

Kurva 40
Min  20
Max 45
Kurva 5       0
Kurva 0       0
Kurva -5      0
Värmestopp 13
Temp ute   6
Rum  21.7          (rumstermostaten är inställd på 19.5 så dom linjerar liksom inte...)
Framledn  62 (65)
Returledn  62 (48)
Varmvatten 61
Integral  -0
Brine ut  12
Brine in 9

Idéer om detta?   PS. Kom på en grej, vi har haft installationen ett par-tre år och jag har helt missat att rensa ev. silar etc, sånt fixar man väl själv lätt?

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 21023
  • Alien snowman.
SV: Tillsats 2 går, legionellakörning?
« Svar #1 skrivet: 24 september 2011, 09:53:04 »
Det ser ut som legionellakörning, den kör med TS2 för att det ska gå snabbt, det kan vara bra om det är mitt i smällkalla vintern och huset behöver värme också.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad gluecifer

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 89
  • Jag älskar värmepumpar!
« Svar #2 skrivet: 24 september 2011, 10:21:12 »
Det ser ut som legionellakörning, den kör med TS2 för att det ska gå snabbt, det kan vara bra om det är mitt i smällkalla vintern och huset behöver värme också.

Ok, så TS2 är helt i sin ordning i detta fall, det var det som var lite konstigt..

Utloggad Tobocop

• HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 519
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
« Svar #3 skrivet: 24 september 2011, 16:09:36 »
Vid legionella öser den på med max vad som är tillåtet, i ditt fall förmodligen två steg. Min får gå med tre, så vid legionella går den all-in med 9 kW.  Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal