Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hur räkna på optimalt börvärde för LVVP med golvvärme + förvämning tappvarmvatte  (läst 2132 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
Som ämnet säger, hur räknar jag på optimalt börvärde för LVVP med golvvärme + förvämning av tappvarmvatten längre fram i vinter?

För golvvärmen kan LVVPn köra börvärde 35 grader utan problem, det räcker säkert för värmen men då blir det väldigt lite förvämning av tappvarmvatten och där mindre optimalt. Vad behöver jag för variabler och hur räknar jag på det för att optimera driften när kung bore kommer med full kraft?
VP11+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning.

2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2012: 13993 kWh

Utloggad maos66

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
Men vad trevligt att någon ställde frågan jag själv tänkte ställa... :)

Är det lönsamt att själv justera värmepumpens börvärde efter utetemperatur/värmekurva och att vid varmare (mindre kall...) väderlek spetsa mer för tappvatten. Eller är det bättre att sätta pumpen på säg 45C och lyfta mindre med ren el...
Finns det några tumregler...?
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* 11 Kw Sfinx "horisontalblåsande"  -
   3-fas luft-vatten mot plattvärmeväxlare
*  9 Kw Relek elpatron (4-steg)
*  Vedpanna

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
Man bör väl optimera för det som förbrukas mest. (värme)

I övrigt är jag en förespråkare vad gäller att över året förändra inställningarna på maskinen för optimal drift.

Ett enkelt exempel är VV. när man värmer huset går ju pumpen ofrånkomligt ett antal gånger per dag. Då är det ju helt ok att ha lite fler VV starter eftersom den hänger på värmekörningen. Alltså inte blir en egen kort körning.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
Jag skulle mest vilja kunna ställa upp en ekvation eller dylikt och lite vetenskapligt räkna på det. Om jag sänker börvärde för LVVP måste jag höja från 50 -> 75 kanske på min VVB (~100L) för att varmvattnet ska räcka till en dusch + bad eller dylikt. duschar t.ex. Som det är nu får jag in 50-gradigt får LVVP -> VVB och därmed behöver jag inte värma på i VVB och har ändå oändligt med varmvatten (typ. :))

Startar är för mig med LVVP mot 500 liter skiktad acktank ett _litet_ problem, jag har en per dag helt enkelt som det är nu med ~12 grader ute.

Det måste finnas En Perfekt Optimering och jag ändrar gärna börvärde efter ute-temp osv osv, varje dag om det är Perfekt<tm>. :D
VP11+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning.

2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2012: 13993 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
Ja visst ändra varje dag om du kan ändra via en dator. Annars lär ju knappen på värmepumpen gå sönder  :'(

Nej men skämt o sido. Jag blir lite bortdribblad av ditt inlägg. Har du en extern VVB? Samt en VVB i din värmepump?

1. Förvärmer du bara? och sen till extern VVB eller
2. förvärmer du - > VPns VVB -> el-vvb?

Om det är alternativ 2 borde du inte tjäna på att öka framledningstempen på värme för att förvärma mer VV.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
Slinga i ack-tanken förvärmer och sen till extern VVB.
VP11+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning.

2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2012: 13993 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
ok mm då är det kanske ett annat svar.

Du shuntar ut till golvvärme från acktanken eller?

Vet inte hur mycket man förlorar på att köra fast kondensering säg 50 grader.
Rimligen har ju din acctank värmeförluster.

Samtidigt kostar det ju att värma VV. 5000kwh i en normalfamilj per år. Om du levererar 30 grader i stället för 50 så borde väl energiförbrukningen alla fall halveras till 2500kwh per år.

Att därifrån då höja ytterligare, för att inte behöva använda extern VVB alls skulle då spara ytterligare ca 1000kwh. Den besparingen, på 1000kwh skall ställas mot merkostnaden av att köra fast kondensering som ligger ca 20 grader över vad du egentligen behöver för din värme i huset.

Jag tror att du inte vinner på att öka tempen i acctanken

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
Nu på hösten med 10 grader i luften är jag hyfsat övertygad om att jag vinner på att köra 50 grader i tanken och förvärma vatten ordentligt. Då har jag bra COP på LVVPn och externa VVBn går maximalt 10 minuter när man gjort av med en massa varmvatten.

Frågan är lite var gränsen går. Jag vill ställa upp skiten i Excel och få svar mer eller mindre. :)

Om jag har lägre i tanken måste jag som sagt höja temp på externa VVBn och den har också förluster. Dessa förluster hamnar tyvärr inte I huset (acktank i tvättstuga) utan under huset där VVBn idag bor.
VP11+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning.

2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2012: 13993 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
Du behöver väl inte ställa upp tempen om du bara förvärmer till 35 grader. Däremot måste ju din el-vvb går längre.

Brytpunkten kommer nog när ditt cop sjunker på grund av ute-temp i kombination att ditt hus värmebehov är avsevärt större än varmvatten.

Problemet som kommer är när du under många timmar per dag måste pressa upp framledningen i 50 grader när det bara är motsvarande en körning per dag som faktiskt behöver 50 grader, varmvattnet.

Om bara någon framledningstemperaturdignitär säger hur många procent sämre effektivitet man får per grad man ökar framledningen så blir det ju "enklare" att räkna på.

Har du separat elmätare på värmepumpen och VVBn?


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad maos66

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
Sfinx-Stig beskriver detta förhållande ganska bra på hemsidan. Bygger väl på COP på pumparna (+3 när det är varmt) och elpatronen (1).

"Vårt (Sfinx) förslag till optimering:
För hushåll och de månader där värmebehovet är i storleksordning mer än 3 gånger så stort som varmvattenbehovet är den optimala besparingen att låta värmepumpen hålla maximala radiator/golvärme framledningstemperatur i ackumulatortanken under värmesäsongen och under övrig tid tappvarmvattenstemperatur. Givetvis under förutsättning att framledningstemperaturen är lägre än tappvarmvattenstemperaturen. Är den inte det rekommenderar vi inte värmepump över huvud taget.

Exempelvis låta värmepumpen arbeta mot +35 under nov till mars och +55 under april till oktober.
Slutvärmningen av varmvatten under vintern från 35 till 55 kan då ske med elpatron eller annat."

Ingen vetenskaplig formel - men vet man familjens vv-förbrukning, husets värmebehov vid olika utetemperaturer och pumpens COP vid dessa temperaturer borde man kunna dra ihop en "bonnekvation"...


* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* 11 Kw Sfinx "horisontalblåsande"  -
   3-fas luft-vatten mot plattvärmeväxlare
*  9 Kw Relek elpatron (4-steg)
*  Vedpanna

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
Du behöver väl inte ställa upp tempen om du bara förvärmer till 35 grader. Däremot måste ju din el-vvb går längre.
<snipp>
Har du separat elmätare på värmepumpen och VVBn?

Min VVB är för liten för att klara ett bad ordentligt helt själv utan svinhög temp i den (100 liter räcker inte långt), därför måste jag höja om den får för kallt vatten in.

Jag har mätning på.. precis allt i mitt liv faktiskt. Klickbart, zoom-bart, val av givar-bart och så. Vackert, fejdande och animerat:
http://sege.nu/skrotnisse/graphs/energy_line_1d.html
http://sege.nu/skrotnisse/graphs/energy_column_1m.html
http://sege.nu/skrotnisse/graphs/temperature_tech_1d.html

Osv.. hrm. VVB har som högst legat på ~300kWh/mån, då har den stått på 75 grader och fått 4-gradigt in ungefär. Husets energi-behov är svårberäknat då vi precis byggt till och innan eldade som små galningar.

Sfinx ord står väl lite som modell men jag vill ha det i siffror! :)
VP11+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning.

2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2012: 13993 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal