Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen  (läst 4760 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« skrivet: 20 september 2011, 18:49:41 »
Hej,

jag har i en tidigare tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41441 diskuterat vvc-dragningen i en kompis BRF där 3 radhus delar på en Thermia Diplomat 16 kW med Optimum-funktion. VVC-n var ju inte direkt någon fantastisk installation vilket gjorde att vp stannade på högtryckslarm mest hela tiden. Det jobbiga är att även vb-kretsen är mindre lyckad, med extremt mycket start/stopp och en del HP-larm och mycket tillskott. På mitt kopplingsschema ser ni hur det ser ut nu. Fram-och returstammarna går i kulvert från boden där vp står till det första husets grovförråd, därifrån vidare till nästa hus i kulvert och så vidare. Avstick i respektive hus går fram till någon slags improviserad shuntgrupp där dock ingen shuntventil finns, allt står helt öppet. Därifrån är det ett klassiskt golvvärmeupplägg med stigare till en fördelargrupp för respektive våning. Alla slingor regleras med aktiva termostater. När jag började säta mig in i anläggningen noterade jag att värmeinställningarna var helt koko - inställd kurva var 45, maxtemperatur var 45, den var dessutom knäckt med en massa plus vid +5, vilket innebar att från +5 utegrader och nedåt så hade den börtemp 45°. Detta har förstås gjort att den ofta försökt göra värme samtidigt som alla temostater i hela huset varit stängda, och med dessa inställningar är det ju inte svårt att förstå att det blivit korta gångtider och HP-larm. Installatörerna försökte lösa flödesproblemen genom att sätta in 2 helöppna bypass-kopplingar (violetta på schemat), en allra längst ut i systemet och en, tro det eller ej, 1 meter från värmepumpen! Det löste inte problemen...

Jaha, lite att fixa med med andra ord. Dags att se framåt, så jag tänkte bolla upp det här och höra vad ni har för tankar om hur det ska åtgärdas för att den stackars Diplomaten ska få leva ett lite drägligare liv framöver och förhoppningsvis inte gå sönder alltför fort. Som det nu är så funkar anläggningen OK då jag sett till att alla termostater är inaktiverade, och ställt in en någorlunda vettig kurva. Det jag tänker ska uppnås nu är dels en större vattenvolym att arbeta med, dels flödes-separation mellan de tre olika husen och värmepumpen. De flesta som har koll på mina åsikter skulle kanske tro att jag skulle förorda fasta instrypningar och ta bort termostaterna, men i detta fall inser jag att det inte kommer funka. Det bor ju tre olika familjer i husen, med olika behov och vanor. Jag har därför utgått ifrån att golvvärmen även i fortsättningen ska styras med termostater, men att en slinga på respektive våning ska vara termostatfri (i badrummen). Givetvis ska bypassen vid värmepumpen stängas/tas bort. Jag har två varianter som jag gärna vill ha synpunkter på som kommer nedan. Jag är tacksam för feedback, diskussion och andra idéer.
« Senast ändrad: 20 september 2011, 18:52:12 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #1 skrivet: 20 september 2011, 18:50:25 »
Variant 1.

Både flödes-separation och volymförstoring nås genom att en 100 liters arbetstank sätts in i respektive grovförråd. Värmepumpens Optimumstyrda cirkpump får då arbeta självständigt mot dessa 3 tankar, och STAD-ventiler på returen från varje tank används för att mäta och justera in så att var och en av de tre tankarna får exakt 1/3 av vp:s totala flöde. Cirkulationen och aktuellt tryckfall (beroende på om några termostater är stängda) i respektive hus kommer alltså inte att påverka värmepumpens flöde. Cirkpumparna ställs in så att flödet i respektive hus sekundärkrets blir större än vp:ns primärkredts flöde in i tanken.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #2 skrivet: 20 september 2011, 18:51:03 »
Variant 2. Volymförstoringen ordnas med en isolerad volymtank om 500 liter som ställs i vp-boden. Flödes-separationen i varje hus löses genom tätt placerade T-kopplingar på en grovt dimensionerad bypass mellan fram och retur. Även här ska flödet till respektive hus balanseras med STAD och flödet i husets krets vara större än det som kommer in i huset från vp:n.
« Senast ändrad: 20 september 2011, 18:53:16 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #3 skrivet: 22 september 2011, 22:26:30 »
Bumpar. Någon måste väl ändå ha synpunkter på mina 2 varianter på lösning?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2787
  • koppar är fint
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #4 skrivet: 23 september 2011, 07:07:51 »
JAG skulle ha satt dit en 500 l tank i värmepumpsboden men kopplat den med separat tryckstyrd pump till sekundärsidan, inga pumpar eller by-passer i varje hus utan låtit den tryckstyrda pumpen konstnthålla flödet på systemet även om golvvärmeventilerna stänger
Återförsäljare: Viessmann, Terrawatt, aquasol, aquaexpert
I mitt hus har jag:
¤ Terrawatt TW4,5, 2X400m ytjordvärme. ¤solfångare Aquasol BIG13. 500L VVB+500L Ack.¤ vattenmantlad kamin ¤ frikyla, funkar förvånansvärt bra med markvärme...
solceller på totalt 10,5kw

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2787
  • koppar är fint
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #5 skrivet: 23 september 2011, 07:17:29 »
....sedan flytta givaren till tanken, koppla om laddpumpen så den bara går vid kompressordrift.
Då har du en anläggning som är helt bombsäker, värmepumpen får alltid sitt flöde via tanken och golvvärmekreretsen får det flöde den behöve vid varje givet driftrall
Återförsäljare: Viessmann, Terrawatt, aquasol, aquaexpert
I mitt hus har jag:
¤ Terrawatt TW4,5, 2X400m ytjordvärme. ¤solfångare Aquasol BIG13. 500L VVB+500L Ack.¤ vattenmantlad kamin ¤ frikyla, funkar förvånansvärt bra med markvärme...
solceller på totalt 10,5kw

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #6 skrivet: 23 september 2011, 14:25:32 »
Jag skulle gjort som Cougar säger.   :)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #7 skrivet: 26 september 2011, 21:59:33 »
Tack Cougar för inputen. Ritade upp det alternativet som Variant 3. Kommentarer på gång.

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #8 skrivet: 27 september 2011, 00:57:22 »
JAG skulle ha satt dit en 500 l tank i värmepumpsboden men kopplat den med separat tryckstyrd pump till sekundärsidan, inga pumpar eller by-passer i varje hus utan låtit den tryckstyrda pumpen konstnthålla flödet på systemet även om golvvärmeventilerna stänger
+1
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad emser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #9 skrivet: 27 september 2011, 19:45:19 »
Halloj,
Detta är husägaren som talar.(skriver)
Ville bara meddela att vi har haft en vvs kille här som mätt sig i stort sätt blodig.
Han sitter nu och räknar och skall komma med en åtgärdslista inom kort.
Jag kommer meddela Labold om vad han kommit fram till.

Rymden är fri!

//emser

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #10 skrivet: 27 september 2011, 21:58:43 »
Okej, kul att det börjar bli lite åsikter här. När jag inledde tråden skrev jag att det var 2 grejer som skulle uppnås.

Grej 1 är ökningen av den tillgängliga vattenvolymen. Där har vi nu alltså tre alternativ:
Variant 1 ger 3x100 liters volymökning.
Variant 2 ger 500 liters volymökning.
Variant 3 ger 500 liters volymökning.
Givetvis är mer volym bättre. Det finns ett par problem med 500-literstank i boden - det första problemet är att få in en så stor tank, jag tror att det ska gå platsmässigt, men det är osäkert om den går in genom dörröppning. Alternativet då blir en 200- eller 300-literstank, och i så fall kan man ur volymsynpunkt lika gärna köra de 3 100-liters-tankarna, dessa kan ju vara vägghängda och behöver därför inte ta så mycket effektiv yta i grovförråden i husen. Det andra problemet med tank i boden är att värmeförlusten från tanken i boden kommer hamna i boden, som inte ingår i husets klimatskal. Är lite osäker på hur mycket emser och hans grannar värmer upp boden om vintern, kanske är inte värmeförlusten bortkastad men det är i alla fall något att fundera över.

Grej 2 är då flödesseparationen. Vi vill ju att värmepumpen ska få jobba med exakt det flöde den vill ha för att må som bäst, medan golvvärmekretsarna få ha det flöde som ger bäst värmekomfort i husen, ett flöde som också kommer variera en del om vi nu låter termostaterna vara aktiva. Vi har nu då 3 olika sätt att uppnå denna flödesseparation.

Variant 1 har 3 arbetstankar som vp jobbar mot. Dessa är instrypta med STAD på returen så att alltid 1/3 av vp-flödet går till respektive tank, oavsett vad som gänder i golvvärmekretsarna.
Variant 2 har 3 specialdetaljer där tätt placerade T-kopplingar på ett grovt rörstycke kommer göra så att vp-flödet och respektive husflöde separeras.
Variant 3 har 1 arbetstank som vp jobbar mot.

Alla 3 lösningarna ger alltså den önskade flödesseparationen. Den första stora knäckfrågan för att välja mellan de 3 blir då att väga installationskostnaderna mot driftskostnaderna. Variant 3 har bara 1 extern cirkpump, vilket kommer minska drivströmskostnaden, medan variant 1 och 2 båda har 3 externa cirkpumpar. Å andra sidan så använder sig variant 1 och 2 av cirkpumpar som redan finns installerade, medan variant 3 kräver inköp av en ny ganska dyr tryckstyrd cirkpump. Vad det gäller själva tanken/arna så verkar det ju logiskt att tänka sig att inkoppling av tre tankar blir dyrare än en, även om själva kostnaden för tankarna inte är så mycket högre.

Den andra stora knäckfrågan blir vilket alternativ som ger bäst driftsförhållanden för värmepumpen. Jag har redan skrivit att volymbiten ju är enkel, större är bättre, samt att alla tre lösningarna innebär flödesseparation mellan vp och golvvärmesystem. Men sen har vi ju blandningen av vatten, dvs vilken lösning ger minst andel av vp uppvärmt vatten tillbaka till vp-ns retur? Här känns det som att variant 3 borde ha en fördel, eftersom den minskar gv-kretsens totalflöde när vissa delar av gv-kretsen inte vill ha värme och därför termostaterna stängs. I variant 1 och 2 kommer de externa cirkpumparna att fortsätta piska på trots stängda termostater, vilket kommer ge ett högre flöde i de slingor som fortfarande står öppna, och därmed kommer även blandningen bli större. Det som Cougar föreslår om att placera ut framledningsgivaren till efter arbetstanken och därmed kunna stänga av flödet över vp-ns krets in i tanken när kompressorn inte går borde ju ytterligare minska blandningen av värmt och "ovärmt" vatten.

Det låter baserat på detta som att variant 3 låter som en bra väg att fortsätta fundera på som förstahandsalternativ. Tack Cougar för det förslaget, även om det känns lite motigt att dumpa 3 fungerande cirkpumpar. Men innan det alternativet får bli förstahandsvariant är det några punkter som måste säkerställas:

1. Får vi in en tillräckligt stor tank i boden? Emser, kan du mäta dörröppningen?
2. Går det att på en Thermia Diplomat placera ut framledningsgivaren? Mig veterligen använder den ju samma givare för värmeproduktion som för vv-produktion? Går det att splitta detta på något sätt? Vad händer med Optimum-funktionen? Och vad händer med vv-styret?
3. Finns det en tryckstyrd cirkpump som klarar det här? Vi snackar 35 meter kulvert, 3 separata stigarledningar, kanske 45 gv-slingor som täcker 600 kvm golvyta totalt. I min kunskapsresa genom värmesystemens förlovade land så är pumpkurvor och tryckstyrning ett av de områden jag inte engagerat mig i ännu så jag vet inte... Finns det en pump som klarar att ge ett sådant drivtryck att hela gv-kretsen får rätt skuts när allt står öppet, men ändå klarar att reglera ner steglöst för alla de olika tryckfallssituationer som kan uppstå i det här systemet?

Tacksam för lite ytterligare synpunkter, ha en bra kväll!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #11 skrivet: 27 september 2011, 22:16:04 »
Tyvärr är svaret att det går men kräver specialkoppling som inte jag har kompetens nog att kunna utföra eller ens förmedla.

VV behöver inte kunskap om korrekt framledningstemperatur men VV innebär en del andra egenheter som måste hanteras mha speciallösningar. 

Har inte funderat på hur optimum påverkas. Dess största vinst är väl energisnåla CP och dessa fungerar ju även om man har fast varvtal. KB pumpens funktion påverkas ju inte alls. Men den ska väl gå 100% hela tiden mer eller mindre.

Du och Emser är självklart välkomna hem till mig på studiebesök så kan jag förklara mer samt kan även förmedla kontakt till en installatör som har koll på detta.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #12 skrivet: 27 september 2011, 23:10:30 »
Tyvärr är svaret att det går men kräver specialkoppling som inte jag har kompetens nog att kunna utföra eller ens förmedla.

VV behöver inte kunskap om korrekt framledningstemperatur men VV innebär en del andra egenheter som måste hanteras mha speciallösningar. 

Har inte funderat på hur optimum påverkas. Dess största vinst är väl energisnåla CP och dessa fungerar ju även om man har fast varvtal. KB pumpens funktion påverkas ju inte alls. Men den ska väl gå 100% hela tiden mer eller mindre.

Du och Emser är självklart välkomna hem till mig på studiebesök så kan jag förklara mer samt kan även förmedla kontakt till en installatör som har koll på detta.

Hej David,

Optimums styr funkar så vid vv att den kör lägsta cirkpumphastighet upp till 50 graders FL-temp, reglerar hastigheten efter inställd önskad diff mellan 50 och 55, för att därefter köra fullt ös på cirkpumpen tills driftpressostaten bryter. Så betydelse har den. Sen vet jag inte hur mycket betydelse det där har för COPen, men någon liten anledning finns det väl till att Thermia fixat det så. Nu har ju emsers vp även "problemet" att den har två seriekopplade beredare med högt tryckfall i TWS-slingorna, och därför verkar behöva lite sprut på cirkpumpen för att det inte ska bli HP-larm. När man sen i framtiden kör flödesseparerat vid värmeprod så kommer ju inte det tryckfall som vp har att jobba mot  i arbetstanken att ändras särskilt mycket, så jag har överlag svårt att se att Optimum ska vara så himla viktig. Synd att det inte som på Nibe1245 går att mjukvarumässigt ställa in en fast cp-hastighet för vv-prod och en hastighet för värmeprod... Antar att det till slut blir så att vi kopplar bort Optimum-funktionen och ställer in ett fast värde för cirkpumpens hastighet för det flöde som behövs vid vv-prod, och sen använder en STAD-ventil på returen mellan arbetstanken och vp för att strypa in flödet till en vettig nivå... känns inte optimalt men jag har svårt att förstå hur vi ska komma runt det hela på annat sätt... Tack för inbjudan!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #13 skrivet: 27 september 2011, 23:20:39 »
Givet att thermia inte har någon egen styrning av extern CP blir nog resultatet som du säger. :/

Jag tror dock att de totala vinsterna med den bättre värmedriften överväger och som sagt de interna lågenergi CPna finns ju kvar och gör även fortsatt sitt effektiva jobb som om dom inte råkar gå sönder i förtid säkerligen tjänar hem den ökade investeringskostnaden för optimum.

Gör ni VV mot mer än den interna VV beredaren på 180 liter så tror jag också att behovet av varvtalsstyrt minskar något. Alltså att det inte ger lika mycket? Äsch.. jag vågar inte stå för detta... Men det är en tanke i alla fall :)

(jag tänkte närmast att varvatalsstyrningen vid VV körning hade att göra med att få till mer varmvatten. Men det kanske är till för att spara drivenergi. och i så fall stämmer inte mitt uttalande. Dock kan man ju, som du själv är inne på, fundera över hur stor den besparingen blir sett till totalen i just detta fallet)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11010
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Thermia Diplomat med problem - del 2: VB-kretsen
« Svar #14 skrivet: 28 september 2011, 08:26:50 »
En 500-liters tank med löstagbar isolering är lättare att klämma in genom smala dörrar...
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal