Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Mellanrum kollektor vid två slingor  (läst 1006 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad designadinblogg

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
Mellanrum kollektor vid två slingor
« skrivet: 31 augusti 2011, 22:11:04 »
Jag ska lägga ner kollektor i sjön i helgen, och har en bit som skall grävas ner innan vattnet tar vid.
Vi har två slingor á 350 meter som skall läggas ut, och min fundering är nu hur man skall gå tillväga med själva grävningen.

Vad jag har hört så skall man ha cirka en meter mellan slangen (ut och retur), men hur gör jag om jag ska ha två slingor?
Måste jag ha en meter mellan alla fyra slangar (två ut och två retur)?
CTC Ecoheat 310 (700 m slang i sjö), fläktkonvektor i garaget, kulvert från garaget till huset på 170 kvm.
Golvvärme i lite mer än hälften av huset, och några äldre radiatorer i övriga rum.

Utloggad Remo

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
SV: Mellanrum kollektor vid två slingor
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2011, 22:58:04 »
Du kan lägga utgående och returer i var sin sida då behöver du inte ha 1meter mellan varje slang. 

Utloggad bopakoster

• Antal inlägg: 3259
  • Navigare necesse est.. och värmepumpning!
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2011, 23:00:15 »
Eftersom det är två parallella slingor som rimligen kommer att ha samma temperaturer så tycker jag att du kan ha en "grav" för in-slangarna och en för ut-slangarna.
2 vuxna, bor på västkusten i villa från 1939 på 2vån, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare. BV tillbyggd med 30kvm med krypgrund 2015,.
Bytte från kombipanna CTC till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Isolerade om vind och väggar 2008-2010. Alla fönster kompletterade med energiglas 2012-2013. Golvvärme i 14kvm badrum + 30kvm tillbygge, resten radiatorer.

2008 39,0 MWh   2009 17,7 MWh    2010 19,1 MWh   2011 12,9 MWh
2012 11,1 MWh   2013 10,8 MWh   2014 9,05 MWh   2015 9,15 MWh
2016 prognos 10,5MWh pga tillbyggnaden

Utloggad karlmb

• Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3242
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
« Svar #3 skrivet: 01 september 2011, 09:52:53 »
Jag ska lägga ner kollektor i sjön i helgen, och har en bit som skall grävas ner innan vattnet tar vid.
Vi har två slingor á 350 meter som skall läggas ut, och min fundering är nu hur man skall gå tillväga med själva grävningen.

Vad jag har hört så skall man ha cirka en meter mellan slangen (ut och retur), men hur gör jag om jag ska ha två slingor?
Måste jag ha en meter mellan alla fyra slangar (två ut och två retur)?

Intressant! Jag har ett liknande projekt på G, hur kom du fram till 2 x 350 m?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad designadinblogg

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
« Svar #4 skrivet: 01 september 2011, 21:30:41 »
Intressant! Jag har ett liknande projekt på G, hur kom du fram till 2 x 350 m?

Just att det blev 2x350 beror på att man inte skall lägga ner 700 meter i en och samma slinga. Rekommenderad maxlängd är väl 400 meter på en slinga.
CTC Ecoheat 310 (700 m slang i sjö), fläktkonvektor i garaget, kulvert från garaget till huset på 170 kvm.
Golvvärme i lite mer än hälften av huset, och några äldre radiatorer i övriga rum.

Utloggad karlmb

• etanol.nu
« Svar #5 skrivet: 01 september 2011, 22:29:35 »
OK, men någon som kan visa hur uppenbart fel det är att koppla endast en slinga?
Visst, jag förstår att tryckfallet ökar till det dubbla, men varför just en gräns vid 400 m?
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ORAKLET

• VVS-Tekniker
  • Antal inlägg: 5413
« Svar #6 skrivet: 01 september 2011, 22:34:35 »
Det beror på vilken cirkpump du har, samt viket flöde du behöver ha.
Du vill inte ha en laminär strömmning så du behöver ett visst flöde för att få en turbulent strömning i din slang.  Har du inte tillräckligt tillgängligt tryckfall så blir det 2 slingor, vilket allt som oftast blir det bästa.
Vilket flöde du behöver beror på vilken köldbärare du använder. *vinkar*

Utloggad karlmb

• etanol.nu
« Svar #7 skrivet: 01 september 2011, 22:40:11 »
OK tack!
Jag återkommer... b00k

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal