Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera elektrisk golvvärme med vattenburen  (läst 2413 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders351

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvitsle, mitt emellan Ã…re och Östersund
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kombinera elektrisk golvvärme med vattenburen
« skrivet: 13 augusti 2011, 21:58:02 »
Funderar på att komplettera med en vattenradiator i badrummet. Grejen är att det redan finns elektrisk golvvärme med en egen termostat där. Jag funderar på vad som händer om man kombinererar dessa två värmekällor? Jag vill gärna, för komfortens skull ha golvet värmt men ekonomiskt sett måste det vara en fördel att låta värmepumpen stå för den huvudsakliga uppvärmningen.
Något särskilt att tänka på? Ska man snika riktigt så kanske man skulle ha timer som slog av golvvärmen under natten?
Hus: Timmerstomme byggår ca 1860, 2 plan 2x80 m2, nya radiatorer hela nedervåningen.
VP: CTC EcoHeat 8,5; Lutning 36, justering +3; markkollektor 2 x 300 m; i drift sedan 18 okt 2010
Uppföljning elförbrukning: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.166683476682797.38102.100000234377862&l=0bbced1daf

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinera elektrisk golvvärme med vattenburen
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2011, 22:46:36 »
Jag har gjort så i sovrummen nere i mitt hus.
Huvudsakliga värmen kommer från vattenburen värme via radiatorer och på golven har jag komfortvärme.
Golvvärmen styrs då av tempgivare i golvet som då håller en konstant temperatur på drygt 20 ºC.
Har du möjlighet att styra din golvvärme på samma sätt är det att föredra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!