Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: inställningar för VV på 16kw diplomat  (läst 16515 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
inställningar för VV på 16kw diplomat
« skrivet: 31 juli 2011, 22:44:22 »
Har nu haft VPn igång sedan fredags eftermiddag, alltså 2 dygn.

Kör så klart bara VV produktion just nu. Brinetempen har inte gått under 8 grader så det är ju troligen ganska rejält med pulver så här på sommaren.....

vv-tanken är på 180 liter om jag mins rätt. Så det är väl ytterst få gånger den kommer köra en normal full VV körning.

Vad kan jag göra för att ge den bästa möjliga förutsättningar?

Jag har satt starttemp till 40 grader. och viktar botten till 45%. Jag har kollat och när det viktade värdet är 40 då är bottengivaren på ungefär 37-38 grader och tippgivaren kring 45.


Senaste körningen skedde samtidigt som sambon duschade. Då körde den 12m 15s innan den slog ifrån på 55g retur. Någon minut efter körningen var toppgivaren på 53 grader och bottengivaren 48 grader.

Jag hade placerat mig i pannrummet då... eftersom jag visste att det snart var dags för VV produktion. Så duschningen startade av händelse gissningsvis bara några minuter eller max en halvtimme innan normal VV produktion skulle ha startat ändå. Sambon upplevde att vattnet var varmt hela tiden. Hade inte duschen gått hade nog gångtiden varit kortare.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2011, 22:49:36 »
Undertiden ni funderar på vad ni ska svara skriver jag en fråga till....

Jag funderar på att köra VVC. Pumpen står ca 8 rörmeter längre bort än tidigare el-vvb. Klart märkbar fördröjning av VV i kranen mot tidigare. Så vitt jag förstår går VVC returen på botten av tanken, där kallvatten normalt sett går in. Hur kommer detta påverka antalet VV starter samt VV gångtid givet att den inbyggda tanken endast är på 180l?

Om man utgår från att jag drar igång VVC skulle det vara bättre då att ansluta tidigare 300l el-VVB eller tvärt om? Här ska man ju komma i håg att jag har ganska många KW så jag antar att jag inte kommer ha problem med att VV och värmeproduktion måste fighta om gångtiden ens när det är kallt.

Till saken hör att vi inte är några direkta storförbrukare av VV. Säg 3 vanliga duschar per dygn eller något i den stilen samt kanske ett normalbadkar var eller varannan vecka.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #2 skrivet: 31 juli 2011, 23:03:27 »
Grattis till igångkörningen! Åk nu till McDonalds och köp 2000 påsar is och lägg ut i kåken så kan du börja testköra värmeproduktionen också!  Thumbsup

Angående vv-produktionen så handlar det väl om vad man menar med förutsättningar. Dvs hur mycket varmvatten vill du kunna hälla upp snabbt vid ett worst-case-scenario, dvs hur mycket 40-gradigt VV vill du kunna tappa upp i ett bad. Har du en medeltemperatur på 50 grader har du mer vatten att tillgå än om du har medeltemperatur på 40 grader. En del kan väl också tycka att 45 graders VV är lite kallt, exempelvis om man ska handdiska en smutsig kastrull eller så. Så det handlar om din upplevda vv-komfort. På andra sidan kontot har du förstås hur ofta den ska köra VV, och där handlar det ju om vad du själv tror angående diskussionsämnet huruvida antal start/stopp påverkar livslängden.

Sen kan jag förstås tänka mig att din feta vp kan producera vv mer eller mindre "on demand" så mängden tillgängligt vv kanske inte blir en issue alls för dig. I alla fall när det gäller att duscha. Jag har en genomströmningsberedare på landstället, den ger 11 kW och klarar att värma det kalla brunnsvattnet kontinuerligt till 40 graders duschtemperatur (frun gillar att nästintill skålla sig när hon duschar...). Då är det förstås ett snålmunstycke på duschen, så vi snackar inte några flödande vattenfall eller så. Men jag har svårt att tro att du kommer få problem med mängden vv med din vp. VV-produktionen är ju prioriterad, så så fort tempen sjunker under din inställda starttemperatur kör den igång vv-produktion.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #3 skrivet: 31 juli 2011, 23:14:48 »
Undertiden ni funderar på vad ni ska svara skriver jag en fråga till....

Jag funderar på att köra VVC. Pumpen står ca 8 rörmeter längre bort än tidigare el-vvb. Klart märkbar fördröjning av VV i kranen mot tidigare. Så vitt jag förstår går VVC returen på botten av tanken, där kallvatten normalt sett går in. Hur kommer detta påverka antalet VV starter samt VV gångtid givet att den inbyggda tanken endast är på 180l?

Om man utgår från att jag drar igång VVC skulle det vara bättre då att ansluta tidigare 300l el-VVB eller tvärt om? Här ska man ju komma i håg att jag har ganska många KW så jag antar att jag inte kommer ha problem med att VV och värmeproduktion måste fighta om gångtiden ens när det är kallt.

Till saken hör att vi inte är några direkta storförbrukare av VV. Säg 3 vanliga duschar per dygn eller något i den stilen samt kanske ett normalbadkar var eller varannan vecka.

VVC ska inte gå till botten av tanken. Då förstör du skiktningen i tanken. Skiktningen är det som gör att TWS-slingan har en bra temperaturgradient mot vvb-vattnet under hela sitt förlopp, utan skiktning kan det alltså bli problem med att inte tillförd värme kan avlämnas pga av att temperaturgradienten i slutet av TWS-slingan är för liten. Det kan ge upphov till snabbt stigande vb-temperaturer och att pressostaten stoppar vp för tidigt.

VVC kan antingen kopplas med ett isticksrör i en T-koppling så att VVC-vattnet kommer tillbaka ca 10 cm från vvb-s topp, eller så kan vvc gå till en trevägs blandningsventil som sitter på vv-ut-röret. Ett tredje alternativ är att vvc bara går igenom en el-vvb som sitter monterad efter vps vvb. På så sätt värmer vp varmvattnet och levererar det vidare till el-vvb, som bara ersätter värmeförlusterna i cirkulationen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #4 skrivet: 31 juli 2011, 23:17:47 »
tackar!

om jag tar hit 2000 påsar is blir det jobbigt av flera anledningar. Främst då det vattenburna värmesystemet inte är taget i drift ännu  :D (ere bara min cheesy emoticon som går i 200 knyck??)

Jag har ändrat mitt loggningsintervall i installationsmenyn så i morgon kväll vet jag hur ofta den går men gissningsvis 2 gånger per dygn.

Precis som du säger går det ju med ca 20kw att duscha i realtid. Den faktiska värmen som går ut i rören (toppen) går ju inte under 45 grader för vid det laget har VV prod startat. Att det då är 38 grader i botten spelar inte så stor roll för det tar ju ett tag att tappa 180 liter vatten så risken att komma få ut vatten som är lägre än 45 grader känns ganska liten.

SÅ till inställningarna.. 45% viktning, start vid 40? Ok? Hur många starter är normalt med 180l tank. Det vill säga.. hur mycket förlorar jag på att min VP dödar på för hög retur och att toppen på beredaren därmed bara hinner bli 53 grader?  
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15208
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2011, 23:22:05 »
Du lär inte bli utan vv med 16kw vp tycker min lila 8kw ger fullt tillräckligt med vv inga problem att duscha efter att nån har badat. Det verkar som beredaren skiktar sig bra när den var nyinstallerad och jag bodde i pannrummet så kunde man se att botten tempen på beredaren var låg fast den övre tempen inte sjunkit nått. Grattulerar till att ha blivit med vp nu vill du väl ha en kall vinter så att alla som tyckte du var tokig och köpte 16 kw vp får köpa dyr spets :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #6 skrivet: 31 juli 2011, 23:23:02 »
Undertiden ni funderar på vad ni ska svara skriver jag en fråga till....

Jag funderar på att köra VVC. Pumpen står ca 8 rörmeter längre bort än tidigare el-vvb. Klart märkbar fördröjning av VV i kranen mot tidigare. Så vitt jag förstår går VVC returen på botten av tanken, där kallvatten normalt sett går in. Hur kommer detta påverka antalet VV starter samt VV gångtid givet att den inbyggda tanken endast är på 180l?

Om man utgår från att jag drar igång VVC skulle det vara bättre då att ansluta tidigare 300l el-VVB eller tvärt om? Här ska man ju komma i håg att jag har ganska många KW så jag antar att jag inte kommer ha problem med att VV och värmeproduktion måste fighta om gångtiden ens när det är kallt.

Till saken hör att vi inte är några direkta storförbrukare av VV. Säg 3 vanliga duschar per dygn eller något i den stilen samt kanske ett normalbadkar var eller varannan vecka.

VVC ska inte gå till botten av tanken. Då förstör du skiktningen i tanken. Skiktningen är det som gör att TWS-slingan har en bra temperaturgradient mot vvb-vattnet under hela sitt förlopp, utan skiktning kan det alltså bli problem med att inte tillförd värme kan avlämnas pga av att temperaturgradienten i slutet av TWS-slingan är för liten. Det kan ge upphov till snabbt stigande vb-temperaturer och att pressostaten stoppar vp för tidigt.

VVC kan antingen kopplas med ett isticksrör i en T-koppling så att VVC-vattnet kommer tillbaka ca 10 cm från vvb-s topp, eller så kan vvc gå till en trevägs blandningsventil som sitter på vv-ut-röret. Ett tredje alternativ är att vvc bara går igenom en el-vvb som sitter monterad efter vps vvb. På så sätt värmer vp varmvattnet och levererar det vidare till el-vvb, som bara ersätter värmeförlusterna i cirkulationen.

Ok. Jag såg någon skiss här på forumet och då var det inritat som en trevägs där returen kom in på inkommande kallvatten, alltså botten av VVB. Kändes lite knäppt tyckte jag också men jag antog då att det på thermia alltså inte finns något tillopp för VVC.
Att sätta returen med trevägs på utgående blir väl fel? Då snurrar man bara runt utan att gå genom en beredare med sakta sjunkande temp som resultat?

Skulle kunna använda min el VVB men är lite emot detta då det tar massor av onödig plats och vi förbrukar inte så mycket VV (tror jag).

Hur många grader kan man antaga att man tappar på totalt 16 meter VV rör (fram och retur inkluderat).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #7 skrivet: 31 juli 2011, 23:28:56 »
Att sätta returen med trevägs på utgående blir väl fel? Då snurrar man bara runt utan att gå genom en beredare med sakta sjunkande temp som resultat?


Nej det ska funka. Kolla bifogad dump från ESBEs brsoschyr. Tanken är att blandningsventilen bara blandar in vatten från vvb-s topp i vvc-slingan när temperaturen sjunkit till ett visst värde.

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #8 skrivet: 31 juli 2011, 23:31:17 »
Du lär inte bli utan vv med 16kw vp tycker min lila 8kw ger fullt tillräckligt med vv inga problem att duscha efter att nån har badat. Det verkar som beredaren skiktar sig bra när den var nyinstallerad och jag bodde i pannrummet så kunde man se att botten tempen på beredaren var låg fast den övre tempen inte sjunkit nått. Grattulerar till att ha blivit med vp nu vill du väl ha en kall vinter så att alla som tyckte du var tokig och köpte 16 kw vp får köpa dyr spets :)

Tackar!

Jag vill alltid ha en kall vinter för då ligger snön kvar vilket jag gillar. :)

Jag är egentligen inte orolig för att bli utan VV. Gissningsvis är mitt "problem" bara ett problem under sommaren genom att brinetempen är högre då. Min tanke är mest hur jag ska ge pumpen så goda förutsättningar som möjligt att jobba med VV prod under sommaren. Är det exemepelvis normalt att bara komma upp i 53 grader i toppen och 48 grader i botten.

Är det ok att vara nere på 46 i toppen när nästa produktion drar igång.

Mitt mål är så få starter som möjligt och så korta gångtider som möjligt.... Maskinen slits ju när den går och varje gång den går i gång. Därtill drar jag ju ca 6kw så här års så egentligen vill jag ju inte köra mer än typ 20 minuter per dag. Helst bara en gång men som det är nu troligen 2 x 10 minuter.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #9 skrivet: 31 juli 2011, 23:38:01 »
Att sätta returen med trevägs på utgående blir väl fel? Då snurrar man bara runt utan att gå genom en beredare med sakta sjunkande temp som resultat?


Nej det ska funka. Kolla bifogad dump från ESBEs brsoschyr. Tanken är att blandningsventilen bara blandar in vatten från vvb-s topp i vvc-slingan när temperaturen sjunkit till ett visst värde.



Så som du beskriver: Vad händer när blandningsventilen blandar in VV topp vatten i slingan? Vart tar returvattnet som redan finns där vägen? Är det egentligen en koppling till och att returen då går in i botten på VVB?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #10 skrivet: 31 juli 2011, 23:43:07 »

Så som du beskriver: Vad händer när blandningsventilen blandar in VV topp vatten i slingan? Vart tar returvattnet som redan finns där vägen? Är det egentligen en koppling till och att returen då går in i botten på VVB?


Det är precis vad som händer, fast det är genom de kopplingar som finns på skissen. Så länge blandningsventilen står stängd mot vvbns topp så går vvcretur-vattnet igenom T-kopplingen i mitten, uppåt och runt i slingan. När ventilen öppnar lite grann mot vvb-topp så går en del av returvattnet istället nedåt i t-kopplingen och "sugs" in i vvb-botten.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #11 skrivet: 31 juli 2011, 23:46:39 »
Fint, så ska jag ha då Labold :)

När jag tittar på bilden blev det hela lite klarare!

Lär bli till att isolera VVC slingan ganska väl. Givet att min topp ligger på 53 grader direkt efter körning och VVC returen måste hålla 50...

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15208
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #12 skrivet: 31 juli 2011, 23:58:08 »
Du lär inte bli utan vv med 16kw vp tycker min lila 8kw ger fullt tillräckligt med vv inga problem att duscha efter att nån har badat. Det verkar som beredaren skiktar sig bra när den var nyinstallerad och jag bodde i pannrummet så kunde man se att botten tempen på beredaren var låg fast den övre tempen inte sjunkit nått. Grattulerar till att ha blivit med vp nu vill du väl ha en kall vinter så att alla som tyckte du var tokig och köpte 16 kw vp får köpa dyr spets :)

Tackar!

Jag vill alltid ha en kall vinter för då ligger snön kvar vilket jag gillar. :)

Jag är egentligen inte orolig för att bli utan VV. Gissningsvis är mitt "problem" bara ett problem under sommaren genom att brinetempen är högre då. Min tanke är mest hur jag ska ge pumpen så goda förutsättningar som möjligt att jobba med VV prod under sommaren. Är det exemepelvis normalt att bara komma upp i 53 grader i toppen och 48 grader i botten.

Är det ok att vara nere på 46 i toppen när nästa produktion drar igång.

Mitt mål är så få starter som möjligt och så korta gångtider som möjligt.... Maskinen slits ju när den går och varje gång den går i gång. Därtill drar jag ju ca 6kw så här års så egentligen vill jag ju inte köra mer än typ 20 minuter per dag. Helst bara en gång men som det är nu troligen 2 x 10 minuter.

Min vp har jag för mej klarar att få upp tempen till 54 grader när jag kör legionella bränning nu är ju din större och värmen kanske inte hinner sprida sig så jag gissar att 53 grader är normalt beror ju naturligtvis på hur lång slingan i beredaren är också. När min vp gjort vv brukar topptempen ligga på ca 51 grader nu på sommaren, blir lite lägre på vintern för jag kör med mindre diff då. Kollade hur ofta den startade när jag var själv hemma och inget vv förbrukades då startade den efter ca 28 tim blir betydligt oftare när alla är hemma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #13 skrivet: 01 augusti 2011, 00:01:25 »
Smurf. Vad startar du på för värde? Samt avser det värdet topp eller botten eller någon blandning?

Jag gissar att jag kommer upp lite till i gångtid och topp temp när effekten går ner i vinter. Gissningsvis är slingan anpassad för 16kw och just nu avger nog maskinen lite för mycket.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #14 skrivet: 01 augusti 2011, 00:01:55 »
Fint, så ska jag ha då Labold :)

När jag tittar på bilden blev det hela lite klarare!

Lär bli till att isolera VVC slingan ganska väl. Givet att min topp ligger på 53 grader direkt efter körning och VVC returen måste hålla 50...



Isolering är viktig! Och se till att dra vvc-ledningarna i innerväggar så att värmeförlusten kommer huset tillgodo. Och se till att du får rätt blandningsventil, en gjord för VVC (läs ESBE-broschyren exvis) som har snabb reaktion bla bla.

Angående temperaturerna så är ju det ytterligare en fråga som du själv måste svara på vad du tycker om det där med legionella. En mycket erfaren röris (han utbildar för Thermia bl a) jag pratade med angående VVC bekräftade de tre metoder för VVC jag nämnde tidigare. Han rekommenderade elberedarmetoden pga legionella, för att man då kan använda el-vvb-n för att toppa upp temperaturen i vvc-slingan till "säkra" nivåer. Du kan ju för typ 3 tusenlappar köpa en ny 30-liters vvb. Men som sagt, det är väl upp till var och en att bestämma hur säker man vill vara och vad man tror om detta i en villa.

Klart är väl i alla fall att om du kör vvc utan elberedare så kommer det nog kräva lite mer starter från din vp för att hålla toppen av vvb på vettig temp. Hur stora värmeförlusterna blir är beroende av isloeringen förstås. Cirkpumpen till vvc bör vara termostatstyrd, eller så kan du ha en injusteringsventil på vvc-kretsen, så du har så litet snurrande flöde som möjligt i vvc-kretsen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal