Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Frågor från okunnig  (läst 26390 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KalleFrist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
Frågor från okunnig
« skrivet: 19 juli 2011, 14:26:34 »
Hej allesammans!

Jag håller på med mitt examensarbete och där ingår det bland annat att modellera /simulera olika typer av värmesystem, framförallt med berg-/markvärmepumpar som värmekälla.

Tyvärr överskrider mina matematiska/fysikaliska kunskaper vida mina kunskaper om praktiska aspekter av värmepumpar och radiatorsystem, så jag har en massa frågor och funderingar och tänkte att detta forum var ett bra ställe att ställa några av dem.

Jag börjar med styrning av pumparna:
Om man bortser från system med innegivare så finns det, så vitt jag förstått, två huvudprinciper av styrning. Den ena att man styr på framledningen och reglerar mha ex.vis gradminuter som verkar vara Nibes taktik på såväl gamla som nyare modeller. Den andra att man styr på returledningen, som ex.vis IVTs äldre modeller.

Har jag missat något väsentligt här? Eller har jag kanske helt fel? Finns det några för-/nackdelar med att styra på fram- resp. returledningen?


Sen lite om radiatorsystemet:
I ett tvårörssystem, flödar då allt vatten genom radiatorerna, dvs. är det vid sista radiatorn ett stopp så att inget vatten går förbi denna och leds direkt tillbaka utan att ha passerat ett element?

Om det är så, då undrar jag vad det får för konsekvenser i pumpen för ett system som styr på returledningen om flödet i systemet stryps kraftigt, ex.vis. genom termostater eller manuell ändring av ventilläge. Om flödet stryps så blir ju avkylningen över radiatorn större och då blir returvattnet kallare. Då tolkas (väl?) detta av värmepumpen som att den måste köra för att åstadkomma en ökning av returledningen. Om dock flödet stryps kraftigt kan det ju krävas väldigt höga framledningstemperaturer för att åstdakomma denna höjning av returledningen. Klarar pumpen ens av sådana stora deltaT på värmebäraren och är det till och med så att tillskottet kan gå in som ett resultat av ovanstående? Och vid lågt flöde samt hög deltaT på VB, hur påverkas COP jämfört med riktvärde på deltaT på VB.

Jag inser i skrivande stund att liknande problem, om jag tolkat det rätt, ju infinner sig även om man styr på framledningen.

Ett annat problem med att strypa kraftigt över radiatorventilen är ju att det kan uppstå stora differenstryck över ventilen med problem som följd. Vad är storleksordningen på differenstryck över radiatorventilen i en vanlig villa? Vid vilka diff.tryck börjar det uppstå ljudproblem?

Det var allt för nu, jag kanske kommer på fler frågor och fortsätter isåfall att skriva här.

Tills vidare är jag mycket tacksam för alla svar och kommentarer!

Mvh
K

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 908
  • Blivande drifttekniker
    • Driftteknikern.org
SV: Frågor från okunnig
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2011, 18:26:44 »
Jag måste bara fråga lite undrande, utan att själv ha gått nån utbildning där man gör ett examensarbete: Gör man inte arbetet sist under utbildningen, och bör således ha skaffat sig kunskaperna du frågar efter tidigare under utbildningens gång? Fast jag kanske är helt fel på det. Du talar ju iofs heller inte om vad det är för utbildning du går, det kan ju vara relevant.

Jag har rent allmänt inget emot att vi hjälper dig, det är värre när folk reggar sig och postar ett inlägg med typ "Värmepumpens högtryckspressostat löser ut, nämn tre troliga orsaker?" och inget mer, men jag vill ändå liksom veta att vi inte hjälper dig "för mycket", om du förstår hur jag menar.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne". Just nu dock boende i 20 m2 lägenhet i Karlstad värmd med fjärrvärme.

Utloggad KalleFrist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
SV: Frågor från okunnig
« Svar #2 skrivet: 19 juli 2011, 19:14:30 »
För all del :)

Jag går civilingenjörsutbildning i teknisk fysik. Där ingår mycket, men inte VVS-/värmepumpsteknik, dock ingår i mitt examensarbete att jag ska modellera/simulera värmedynamiken i byggnader. Eftersom värmedynamiken till stor del hänger på vilken typ av värmesystem som används så måste jag lära mig hur värmesystemen är uppbyggda och fungerar, så att jag kan sammanfoga det med resten av modellen.

Med andra ord, jag förväntas inte kunna detta redan men jag förväntas kunna lära mig det. Så, då tänkte jag att detta var ett bra ställe att ställa frågor på eftersom många här verkar ha stor erfarenhet av de områden där jag saknar kunskap.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: Frågor från okunnig
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2011, 19:45:04 »
Oj, jag kan försöka reda ut lite av dina frågor.

Styrning av värmepumpar är i princip rätt.

Tvårörsystem innebär att alla radiatorer är parallellkopplade, stängs en radiator så passerar vattnet genom övriga radiatorer.
Enrörsystem innebär att radiatorerna är seriekopplade med bypass för varje radiator, där vattnet går vidare till nästa om en stänger.

Sen är det som sagt viktigt att rätt flöde upprätthålls över värmepumpen, man bör därför undvika att strypa flödet på det sätt som du beskriver. Antingen så undviker man termostater helt eller i stort, eller så har man dubbla system (som är sammankopplade) med 2 cirkpumpar där flödet över VP:n alltid upprätthålls oberoende av flödet över radiatorerna.
« Senast ändrad: 19 juli 2011, 19:47:13 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25555
  • Ägare av forumet
SV: Frågor från okunnig
« Svar #4 skrivet: 19 juli 2011, 20:09:07 »
Du berör ett ämne här som inte många förstår sig på, och du är inne på helt rätt spår.  :) Tack.

Rent generellt skall man ha så få termostater som möjligt som stör flödet i ett värmepumpsvärmt system, just av de orsaker du nämner.
Däremot är det inte riktigt så enkelt som du vill framställa det hela.
Om vi tar t.ex. en IVT som reglerar på returtemp, vad tror du händer i ett enrörssystem där vissa termostater stänger?

Enrörssystem bygger i princip på att man vid varje radiator har en strypskiva som ger ett visst tryckfall över varje radiator, med fullt öppen termostat ger det en viss tempdiff över radiatorn, låt oss säga 5°C.
Om termostaten stänger till hälften blir tempdiffen 10 grader, men flödet ökar samtidigt över resten av systemet.
Om den radiator som termostaten stryper på tar 20% av flödet normalt, så kanske 50% strypning av flödet istället för en 10% ökning av deltaT ger 5% ökning av deltaT.
Värt att tänka på är också att enrörs-system inte är enrörs på riktigt, utan innehåller som regel 3-5 parallellkopplade enrörsslingor...
Det man kan vara helt säker på är dock att deltaT ökar, men inte så mycket som man kan luras tro - bara för att en termostat stryper bort flöde.
Att sätta termostater på alla radiatorer, och justera in reglerdatorn så att man med hjälp av termostaterna både kan öka och minska rumstempen innebär dock i praktiken att alla termostater kan stänga mer eller mindre vid t.ex. solinstrålning, och regleringen kommer då att påverkas negativt.
DeltaT ökar, COP minskar, antalet start/stopp ökar (ger dålig COP + minskad livslängd).

Nu är ju enrörs-system mer eller mindre ute, så låt oss istället tala om tvårörs-system.
I ett tvårörs-system sitter alla radiatorer parallellkopplade, och om en radiator stryper så ökar flödet över övriga, vilket i princip innebär samma sak som i enrörsalternativet, en strypt radiator ger högre flöde på alla andra radiatorer, att ha en eller ett fåtal tarmostater som stryper bort flöde är alltså ingen större fara, men om man vill ha möjlighet att båfa öka och minska rumstempen med termostater så måste man ha en "onödigt hög kurva" inställd i reglerdatorn, och resultatet av detta blir att man försämrar COp på anläggningen, varje grad varmare vatten man kör ut till radiatorerna ger ca 3% lägre COP...

Nackdelen med styrning på returtemp märks främst i stora system där omsättningstiderna ofta är så långa att värmepumparnas default värden är helt tokiga, och eltillskottet hinner hoppa in långt innan värmen hunnit omsättas i systemet, det är t.o.m så att i tillräckligt stora system hjälper det inte ens att sätta tidsfördröjningarna för tillskott på maxvärden, de hoppar in ändå - även om kompressorn egentligen på egen hand skulle klara av att värma fastigheten om man bara gav den tid nog att arbeta.

Detta problem blir mindre/obefintligt om man styr på framledningstemp.

Nackdelen med styrning på framledningen är i princip bara en...
Låt oss säga att det är 15 grader varmt ute, man har ett liiitet värmebehov, men eftersom deltaT över kompressorn/varma värmeväxlaren är 8°C så måste reglerdatorn ha ett börvärde som = rumstemp + 6°C = 26°C (för att gradminutregulatorn skall räkna upp).
Detta innebär att under vår/sommar/höst, när solinstrålningen gör att man som regel har FÖR varmt i huset även nattetid, kompressorn kan starta om det blir kallt ute på natten.

En centralt placerad rumsgivare är alltså av största vikt om man reglerar på framledningstemp, rumsgivaren gör så att börvärdet i reglerdatorn justeras ned om den faktiska rumstempen är högre än den önskade, och man kan undvika onödiga kompressorstarter nattetid under den varma perioden av året.

I ett system som styrs på returtemp har man inte dessa problem, utan regleradatorns börvärde vid låga energibehov är i princip = den önskade rumstempen, om rumstempen är högre än önskat så blir returetmpen aldrig så låg att kompressorn startar...

För att undvika problem med strypande termostater/deltaT sätter vissa installatörer in en arbetstank, och värmepumpen har en superintern cirkulation mot denna tank med ett flöde som ger önskat deltaT.
Från arbetstanken tar man via en extern krets och en extern cirkpump ut ett flöde till radiatorerna, man kan nu tillåta termostaterna att strypa utan att nämnvärt påverka deltaT över värmepumpen, det som primärt påverkas om många termostater stryper är drifttiderna.
Att kompressorn går mindre är naturligvis bra, det går mindre energi, och huset blir inte onödigt varmt.
Problemet är bara att det kostar en hel del att sätta in schyssta termostater, arbetstank, och extra cirkpump för att få en någorlunda bra drift för värmepumpen.

Min slutsats efter moget övervägande är att ett optimalt system är uppbyggt med fast intrypta radiatorer, centralt monterad rumsgivare, och väl injusterat efter olika årstider och väderförhållanden.

Min erfarenhet är att man i ett sådant system når precis lika bra inomhuskomfort, billigare installation, effektivare drift, och har mindre hårdvara som kan krångla.
Livslängden på värmepumpen bör även bli längre då den får arbeta mot optimala förutsättningar under större delen av året = långa gångtider och optimal deltaT.

Jag har säkert förklarat otillräckligt, så fråga gärna mer, jag förklarar väldigt gärna vidare om det finns luckor eller felaktigheter i mitt resonemang.
« Senast ändrad: 19 juli 2011, 20:50:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Många blir det
SV: Frågor från okunnig
« Svar #5 skrivet: 19 juli 2011, 20:58:20 »
rickard: Hur mycket stryper du flödet med en vanlig termostat (gas,vätska,vax) när den kan påverka.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25555
  • Ägare av forumet
SV: Frågor från okunnig
« Svar #6 skrivet: 19 juli 2011, 21:01:27 »
rickard: Hur mycket stryper du flödet med en vanlig termostat (gas,vätska,vax) när den kan påverka.

Förstår inte riktigt frågan, den kan väl strypa allt från fullt öppen till fullt stängd.
Hur mycket flöde som stryps bort beror på difftrycket i systemet.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5415
SV: Frågor från okunnig
« Svar #7 skrivet: 19 juli 2011, 21:38:44 »
Rickard  du som är bra på procent och sånt  Om jag har cop 3,85  hur många procent sämre är 3,76? Inte 3 va?
 Snarare typ 2   Hur som helst så är skillnaden i drivström 3,35 kw för för 45 grader och 3,40 kw för 46 grader fram  med samma kompressor och cykel,  knappast en katastrof. Skillnaden i upphämtad kyleffekt är 0,06kw

Dessutom så måste man inte ha en högre framledning som du insinuerar ;)

Termostaten tar ÖVERTEMP  inget annat *vinkar*


Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Många blir det
SV: Frågor från okunnig
« Svar #8 skrivet: 19 juli 2011, 22:08:00 »
Nej det är helt fel.En vanlig termostat är bara on/off och när den kan påverka så har den en x-rörelse på 0.5mm när den kan påverka mao så kan den inte strypa flödet helt eftersom käglan i ventilen har ett rörelseområde på 4mm.exempel om du kör med
värmeauktoritet <1 och du har valt att både reglera och påverka din temperatur (7-28g) och har ställt på läge 5 så kan du inte tro
att din termostat ska kunna påverka din temperatur så den blir 20grader.Varför inte köra med ett konstant flöde i stället och köra
med värmeauktoritet >1 så din termostat bara kan påverka och inte reglera värmen,Exempel om du trimmar in ditt system och bestämmer dig för att du vill ha 20grader och när du nu sätter tillbaka termostaten så ställer du termostaten på läge 3 (20grader)
och låser den där viktigt är nu att du inte sätter känselkroppen för långt in på piggen eller för långt ifrån så att den kan påverka på rätt sätt,Om jag nu skulle vilja öka värmen i rummet på termostaten genom att vrida till läge 5 så går det inte för piggen står ju redan så långt ut den kan enda sättet jag kan reglera värmen i rummet är att sänka värmen.Om du nu väljer att säga "det går inte"
så kommer jag bara att kasta tillbaka frågan "hur vet du det har du provat" om du nu väljer att ha huvudet under marken och vrålar
"det går inte" för fulla muggar så finns det nog inte så mycket att säga.Både vi och kompisen (annan firma) kör på det sättet och vi tycker det funkar bra brukar hamna på ca 1 diff per dygn,Tycker det är helt ok och kunderna är i alla fall nöjda och dom säger att dom har fått jämnare temperatur.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5415
SV: Frågor från okunnig
« Svar #9 skrivet: 19 juli 2011, 22:40:32 »
Men vad säger du Måle ???  Funkar termostater :o :o

 *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15242
SV: Frågor från okunnig
« Svar #10 skrivet: 19 juli 2011, 22:49:40 »
Nej det är helt fel.En vanlig termostat är bara on/off och när den kan påverka så har den en x-rörelse på 0.5mm när den kan påverka mao så kan den inte strypa flödet helt eftersom käglan i ventilen har ett rörelseområde på 4mm.exempel om du kör med
värmeauktoritet <1 och du har valt att både reglera och påverka din temperatur (7-28g) och har ställt på läge 5 så kan du inte tro
att din termostat ska kunna påverka din temperatur så den blir 20grader.Varför inte köra med ett konstant flöde i stället och köra
med värmeauktoritet >1 så din termostat bara kan påverka och inte reglera värmen,Exempel om du trimmar in ditt system och bestämmer dig för att du vill ha 20grader och när du nu sätter tillbaka termostaten så ställer du termostaten på läge 3 (20grader)
och låser den där viktigt är nu att du inte sätter känselkroppen för långt in på piggen eller för långt ifrån så att den kan påverka på rätt sätt,Om jag nu skulle vilja öka värmen i rummet på termostaten genom att vrida till läge 5 så går det inte för piggen står ju redan så långt ut den kan enda sättet jag kan reglera värmen i rummet är att sänka värmen.Om du nu väljer att säga "det går inte"
så kommer jag bara att kasta tillbaka frågan "hur vet du det har du provat" om du nu väljer att ha huvudet under marken och vrålar
"det går inte" för fulla muggar så finns det nog inte så mycket att säga.Både vi och kompisen (annan firma) kör på det sättet och vi tycker det funkar bra brukar hamna på ca 1 diff per dygn,Tycker det är helt ok och kunderna är i alla fall nöjda och dom säger att dom har fått jämnare temperatur.

1 grads diff ska väl inte vara något problem att fixa utan termostater om man fuskar med en innegivare ;) det är väl ingen som påstår att det inte funkar med termostater men dom tillför inget i ett litet villa system i alla fall inte hos mig och jag har provat både med och utan när jag eldade och endast utan med vp *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25555
  • Ägare av forumet
SV: Frågor från okunnig
« Svar #11 skrivet: 19 juli 2011, 22:50:57 »
Det går försvara allting med olika påhitt och teoretiska modeller, jag hoppas att KalleFrist som är påläst förstår något av det jag försöker förklara, och ställer följdfrågor om det finns bitar som inte är helt klara.

Till Oraklet vill jag säga, vissa (du) säger 2%, andra (Roland) säger 4%, jag har sett tabeller från tillverkare som pekar på 4%, men håller mig ändå till 3% för att inte vara extrem på något sätt.
Har jag fel så ber jag naturligvis om ursäkt.
Men jag skulle uppskatta en förklaring på hur du räknar så annorlunda än Roland, som jag har det största förtroende för.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25555
  • Ägare av forumet
SV: Frågor från okunnig
« Svar #12 skrivet: 19 juli 2011, 22:54:24 »
Nej det är helt fel.En vanlig termostat är bara on/off och när den kan påverka så har den en x-rörelse på 0.5mm när den kan påverka mao så kan den inte strypa flödet helt eftersom käglan i ventilen har ett rörelseområde på 4mm.exempel om du kör med
värmeauktoritet <1 och du har valt att både reglera och påverka din temperatur (7-28g) och har ställt på läge 5 så kan du inte tro
att din termostat ska kunna påverka din temperatur så den blir 20grader.Varför inte köra med ett konstant flöde i stället och köra
med värmeauktoritet >1 så din termostat bara kan påverka och inte reglera värmen,Exempel om du trimmar in ditt system och bestämmer dig för att du vill ha 20grader och när du nu sätter tillbaka termostaten så ställer du termostaten på läge 3 (20grader)
och låser den där viktigt är nu att du inte sätter känselkroppen för långt in på piggen eller för långt ifrån så att den kan påverka på rätt sätt,Om jag nu skulle vilja öka värmen i rummet på termostaten genom att vrida till läge 5 så går det inte för piggen står ju redan så långt ut den kan enda sättet jag kan reglera värmen i rummet är att sänka värmen.Om du nu väljer att säga "det går inte"
så kommer jag bara att kasta tillbaka frågan "hur vet du det har du provat" om du nu väljer att ha huvudet under marken och vrålar
"det går inte" för fulla muggar så finns det nog inte så mycket att säga.Både vi och kompisen (annan firma) kör på det sättet och vi tycker det funkar bra brukar hamna på ca 1 diff per dygn,Tycker det är helt ok och kunderna är i alla fall nöjda och dom säger att dom har fått jämnare temperatur.

1 grads diff ska väl inte vara något problem att fixa utan termostater om man fuskar med en innegivare ;) det är väl ingen som påstår att det inte funkar med termostater men dom tillför inget i ett litet villa system i alla fall inte hos mig och jag har provat både med och utan när jag eldade och endast utan med vp *vinkar*.

Håller helt med dig Smurfen.
Och troligen beror Oraklets oresonliga argumentation på att han har liten erfarenhet av villor.
I större fastigheter skall man naturligvis ha system som fungerar oberoende av vad anläggningsägaren hittar på, kosta vad det kosta vill, allt annat är dumt.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad COCACOLA

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3110
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frågor från okunnig
« Svar #13 skrivet: 19 juli 2011, 23:05:43 »
rätt beräknat kvs värde i förhållande till tillgängligt tryckfall över ventilen och beräknad effekt på rad i deltat ...  ;)
cocacola *vinkar*

@smurfen . har du ett plan i din kåk? har du något/några utrymmen där du vill ha en varierande temp. gäst rum vindsdel (polarns vind som är gästrum är på 100m2där gör  termostaterna sitt jobb och besparing), garage . källare ..  har man ett hus med flera olika zoner och vissa utrymmen är mättade medans vissa vill ha energi så är jag av den åsikten att vi ska inte tvinga ut energi till yter i ett termiskt skal som är mättat.det är att slösa och vi ska väll spara energi :)

Vi gör advekata beräkningar i borrhåls dimensionering effekt beräkning av v-p för att få till energibesparingen varför inte ta dom sista stegen till  Thumbsup systemet ..
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Många blir det
SV: Frågor från okunnig
« Svar #14 skrivet: 19 juli 2011, 23:09:46 »
rickard:Hur kollar du om en termostat är hel eller trasig ??? ???
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal