Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenberedare som volymtank  (läst 13058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
Varmvattenberedare som volymtank
« skrivet: 04 juli 2011, 10:34:08 »
Hej

Jag ska konvertera till vattenburet med en Atria 8kw.
Har läst att man ska försöka ha runt 20L/kw i värmesystemet för att värmepumpen ska gå bäst med få start/stop-cykler mm.
Jag har gjort en preliminär beräkning av vattenvolymen i mitt tänkta värmesystem och jag kommer inte ens i närheten av 20L/kw så min fundering är om jag kan använda vår gamla varmvattenberedare som volymtank?
Varmvattenberedaren är en CTC 17 MK från -83.

//snuppesno

Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2011, 15:07:44 »
vad är det för värmesystem du har? Alla tankar och svar nedan är ju bara spekulation utan djupare insikt.

Hur många liter kommer du upp i?

Jag har fått för mig att många VVB är slitna med massa beläggning och skit. Om så inte är fallet och isoleringen är god och erforderliga kopplingar finns så ska det väl inte vara något problem.

Om du ändå pular själv kan det ju vara en ide att testa utan tank först.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2011, 15:15:18 »
Själv har jag en VVB i serie med mina element för att få upp volymen till ca 30 l/kWh. Det fungerar utmärkt,har du redan en VVB kostar det ju nästan inget att prova. Skulle den inte fungera har du i alla fall avsättningarna klara och kan lätt sätta dit en annan "volymtank.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #3 skrivet: 04 juli 2011, 15:59:46 »
vad är det för värmesystem du har? Alla tankar och svar nedan är ju bara spekulation utan djupare insikt.

Hur många liter kommer du upp i?

Jag har fått för mig att många VVB är slitna med massa beläggning och skit. Om så inte är fallet och isoleringen är god och erforderliga kopplingar finns så ska det väl inte vara något problem.

Om du ändå pular själv kan det ju vara en ide att testa utan tank först.



Jag har LLVP, direktel och täljstenskamin idag så det blir helt nytt system.
Har tänkt mig 6 vanliga raddar på ca 600w DT30, ett konvektorelement (kanske hoppar konvektor elementet, isf 6 raddar på 600w och 3 på 1000w) och två handukstorkar. Jag kollade på Lenhovda Radiatorfabriks hemsida för ett tag sedan, kommer inte ihåg precis vilken volym jag hamnade på i elementen men det var lång ifrån 160 liter iaf. Jag har en acktank på 500liter ståendes också men det känns lite som overkill och vvb står ju redan där jag tänkte ha Atrian så om det kan funka måste det vara bättre än att köpa en svindyr volymtank? Går ju spola ur vvb före inkoppling i värmesystemet för säkerhets skull. Men som du skrev kan jag ju alltid prova utan först och låta vvb stå där den står tillsvidare.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2011, 16:15:04 »
600w element är ju inga bjässar absolut men totalt 11 element mot 8kw VP lÃ¥ter ju inte som en omöjlighet. 

Det viktigaste är ju egentligen inte volymen utan att VP kan bli av med värmen. I valet mellan fler eller större element och en volymtank är ju volymtanken det sämre alternativet. Eller hur? Om jag hade problem med en för stor pump hade jag nog snarare sneglat Ã¥t acc/arbetstank. Men är du säker pÃ¥ att din VP är för stor dÃ¥? 

Om du ändå köper element så se till att köpa så det räcker. Ju mer effekt du har kapacitet för i elementen vid DT30 desto lägre temp behöver din VP värma och det är en "stor" vinst i den totala processen.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #5 skrivet: 04 juli 2011, 17:10:22 »
600w element är ju inga bjässar absolut men totalt 11 element mot 8kw VP lÃ¥ter ju inte som en omöjlighet. 

Det viktigaste är ju egentligen inte volymen utan att VP kan bli av med värmen. I valet mellan fler eller större element och en volymtank är ju volymtanken det sämre alternativet. Eller hur? Om jag hade problem med en för stor pump hade jag nog snarare sneglat Ã¥t acc/arbetstank. Men är du säker pÃ¥ att din VP är för stor dÃ¥? 

Om du ändå köper element så se till att köpa så det räcker. Ju mer effekt du har kapacitet för i elementen vid DT30 desto lägre temp behöver din VP värma och det är en "stor" vinst i den totala processen.



Nej jag tror inte att värmepumpen är för stor igentligen, i synnerhet inte vid -15 ºC ute, dålämnar den nog inte några 8 kw på långa vägar. Men kanske vid +5 till -5 kanske det kan va en idé att ha VVB som volymtank för att pumpen ska få lite färre start/stopp, VVB står ju ändå där den står så att säga. Och lite kul är det ju att mecka lite också ^-^

Jaja, får se hur jag gör. Jag provar nog utan volymtank till att börja med som du sa, är ju nog meck till att börja med iaf.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2011, 17:16:38 »
Eftersom du ska ha en LVVP  sÃ¥ borde du ha en tank.  Den typen maskin ger MKT mer effekt vid varmare väder vilket gör att du fÃ¥r mkt start/stopp. *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #7 skrivet: 04 juli 2011, 17:18:15 »
Mecka är ju skitkul. Vet inte om just rör tillhör mitt favoritmeck dock :P

Om du har för många start stop har du ett problem att jobba med. Men egentligen är det positivt. Och det finns många olika vägar kring detta, inte bara tank.

Värre är om du redan vid +-0 går dygnet runt :) då kan inga tankar i världen rädda upp det hela

Och precis som du säger är ju alla onoff värmepumpar för stora så fort effektbehovet understiger den avgivna effekten.

Grannens lvvp gick igÃ¥ng lite snabbt häromdagen. Kunde tävla med fantomens skugga typ.  
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #8 skrivet: 05 juli 2011, 23:11:23 »
Eftersom du ska ha en LVVP  sÃ¥ borde du ha en tank.  Den typen maskin ger MKT mer effekt vid varmare väder vilket gör att du fÃ¥r mkt start/stopp. *vinkar*

Ja då blir det till att koppla in den gamla vvb då, vill få så få start/stopp som möjligt. Får sätta mig ner och planera lite rördragning nu innan pumpen kommer, det är en duo så det blir en hel del rördragning i våran tvättstuga. Undrar om tjejen går med på att flytta ut en garderob från tvättstugan till garaget... ::)

//snuppesno

Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #9 skrivet: 25 juli 2011, 21:26:42 »
Nu står Atrian i garaget och väntar på att jag ska bli klar med målningen i tvättstugan så den får komma in ;D
Nu har jag lite bekymmer, en kompis var hemma nyss och vi pratade lite om min Atriainstallation och han undrar hur det ska gå med luften i varmvattenberedaren eftersom anslutningarna är i botten på beredaren.
Tror ni att det kan bli problem med luften.
Det sitter väl ett rör i vvb som går upp i toppen på den anslutning som används för vv. Om man kopplar in vb in där kallvattnet normalt ansluts och röret till radiator ansluts där man normalt kopplar in vv-ledning borde väl luften bli med ut till radiatorerna?
Alla funderingar och tips uppskattas.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #10 skrivet: 26 juli 2011, 08:16:31 »
Har du kollat att det inte sitter en luftningsnippel nånstans på toppen av beredaren?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #11 skrivet: 26 juli 2011, 09:03:42 »
Har du kollat att det inte sitter en luftningsnippel nånstans på toppen av beredaren?
Ja, verkar inte finnas nÃ¥gon. Jag vet inte hur varmvattenberedare är konstruerade men borde det inte sitta ett rör som mynnar nära toppen av vvb pÃ¥ varmvattenanslutningen? Om sÃ¥ är fallet borde väl luften evakueras genom det röret? MÃ¥nga frÃ¥gor blir det  :)

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #12 skrivet: 26 juli 2011, 09:45:48 »
Jo, så brukar dom vara konstruerade. När jag tänker efter så sitter det ingen nippel på min VVB som jag har som volymtank heller...
Det borde inte vara nåt problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #13 skrivet: 26 juli 2011, 09:57:10 »
Har du avstängare före beredaren (på båda ledningarna) stänger du den som sitter på den sida där du har haft varmvatten och lossar på kopplingen lite och släpper ut luften den vägen, då slipper du få all luft ut i ditt system.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenberedare som volymtank
« Svar #14 skrivet: 26 juli 2011, 09:59:35 »
Jo, så brukar dom vara konstruerade. När jag tänker efter så sitter det ingen nippel på min VVB som jag har som volymtank heller...
Det borde inte vara nåt problem.
Hur har du kopplat, VBF på anslutning av kallvatten på VVB? Spontant känns det som man ska koppla så men det kanske inte spelar någon roll, är väl såpass högt flöde på vb så det blir väl knappast någon skiktning att prata om ändå.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!