Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: IVT HE C9 med Poolstyrning (shuntmodul 1000). Är jag ensam i Sverige?  (läst 7171 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
Har haft en del strul med min installation och får ingen bra hjälp av IVT.
Någon annan som kör liknande uppsättning med pool som ska värmas?

/AGW

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
Jag har en HE C9 med 3 shungrupper (2 för värmesystem och 1 för poolen). Det fungerar utmärkt för mig. Det enda jag är lite besviken på är poolvärmeväxlarens effekt vid VP-temperaturer. När poolvattnet är 25 grader ligger framledning på ca 44 och retur på ca 36 och det tycker jag är lite högt. Växlaren är en 75 KW från Pahlén.

Under installationen hade jag två shuntmotorer som var dåliga, men min installatör bytte dem med ett leende :)

Dessutom hittade jag en bugg i VPns programvara som jag postat i en tidigare tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41266.0, men enligt IVT kommer en fix i nästa version av programvaran.

Vad har du för strul?


Utloggad Karate

  • Partisk
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
Som sepahewe skrev, vad har du för problem?
Det kan vara lite problematiskt att få igång en poolstyrning til Rego 1000 om det är första gången man gör det.

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
Har haft pannan i ett år nu och ett av problemen har varit att det bara går att köra poolvärme i kombination med sommartid. Om pannan kör vinterläge och poolen har behov shuntar pannan in all poolvärme i värmesystemet och till slut blir det så varmt i framledningen att pannan slår av. Har levt med det under sommar höst och själv ställt pannan i "vinterläge av" så funkar det.

Hade installatör hemma förra vecka och då "uppgraderade" han pannan till 1.12.1 genom att byta kort i den. Efter det fungerar faktiskt shuntstyrningen och jag kör nu i vinterläge med pool aktiv.

Problemet efter den uppgraderingen/fixen är att shunten mellan värme och pool nu shuntar så långsamt att framledningen blir för hög när poolen behöver värme efter att huset fått sitt. Shunten har en gångtid på 171s men det verkar som om pannan tycker att det ska ta över 5 minuter att shunta från värme till pool med flera pauser på vägen.

IVTsupport har inte mycket att tillföra och de menar bara att jag måste få hjälp från installatörer och servicekillar, tyvärr är det ofta jag som kan systemet bättre än de så jag känner mig lite ensam.

Någon som har koll på hur jag kan tvinga shunten att göra varvet på 171s utan pauser? Är det bättre med en växelventil kanske? Någon som känner igen sig?

/AGW

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
Jag har haft liknande problem men de försvann när installatören bytte shuntmotor för ca 2 månader sedan, men å andra sidan sammanföll ju det rätt bra med att pannan kör mest i sommarläge så jag kanske också lider av buggen.... Om jag får tid i helgen ska jag simulera lite vinter :)

IVT service måste jag tyvärr hålla med om, så fort man har en fråga som är svårare än "Hur ökar jag varmvattentemperaturen" så hänvisar de till den lokale installatören.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11036
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Prova Bosch support istället. Jag har fått svar via mail på ganska avancerade frågor (Dom vill dock inte lämna ut nån info om CAN-bus'en).
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
Bosch kan vara en framkomlig väg.

sepahewe
Håller med dig om IVT, tyvärr känns det som att även installatörer är dåligt pålästa på de nya systemen.

/AGW

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 908
  • Blivande drifttekniker
    • Driftteknikern.org
En IVT-installatör förklarade för min syster en gång att IVT var det enda företaget som var godkänt av SVEP eftersom det var den enda värmepumpen som inte gick att installera själv.
En helt annan IVT-installatör förklarade för oss att det var helt omöjligt att docka en LVVP mot en befintlig tank, utan man var tvungen att köpa deras kompletta system som skulle kosta minst 150000:-.

Ingen har efter dessa två händelser lyckats ändra min uppfattning om IVT: Om möjligt, UNDVIK!

Men, andra kan förstås ha andra erfarenheter, så man ska kanske inte förkasta dom, jag vet inte.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne". Just nu dock boende i 20 m2 lägenhet i Karlstad värmd med fjärrvärme.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
Inte för att göra tråden alldeles för OT, men då får jag slå ett slag för min installatör som är både kunnig och serviceinriktad. En av de få installatörerna jag varit kontakt med i mitt närområde som är öppen för diskussioner och speciallösningar. Jag rekommenderar dem gärna till andra, så vi ska vara försiktiga med generaliseringar. IVT själva däremot.....

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15230
Prova Bosch support istället. Jag har fått svar via mail på ganska avancerade frågor (Dom vill dock inte lämna ut nån info om CAN-bus'en).


När jag funderade på att köpa Bosch fick jag mejla flera gånger för att överhuvud taget få ett svar av dom men jag kanske hade otur att alla på supporten hade semester.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11036
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
En IVT-installatör förklarade för min syster en gång att IVT var det enda företaget som var godkänt av SVEP eftersom det var den enda värmepumpen som inte gick att installera själv.
En helt annan IVT-installatör förklarade för oss att det var helt omöjligt att docka en LVVP mot en befintlig tank, utan man var tvungen att köpa deras kompletta system som skulle kosta minst 150000:-.

Ingen har efter dessa två händelser lyckats ändra min uppfattning om IVT: Om möjligt, UNDVIK!

Men, andra kan förstås ha andra erfarenheter, så man ska kanske inte förkasta dom, jag vet inte.

Det låter som att dom IVT-representanterna inte är tekniker, utan säljare som har gått IVT's säljutbildning.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
Tillbaka till kärnfrågan, hur styrs shuntmotorn när pannan växlar mellan värme och pool? Jag har PIDinställningar som jag kan mickla med men ser inte hur jag ska få till rätt beteende.
Värmesystemet ligger ofta flera grader över börvärdet på framledningen men ändå envisas pannan med att styra om långsamt mellan värme och pool så att värmen sticker över maxvärdet (45)

/AGW

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
Som jag förstår det så kan inte HEn shunta överskottsenergin till poolen (som X-modellerna kan) utan den använder bara shunten som en växelventil, och eftersom de använder samma kort för en undershunt som för poolen antar jag att de bara sätter ett fiktivt och högt börvärde för poolkretsen vilket får PID-styrningen att "snabbt" öppna upp fullt mot poolen. Kollar man på shuntmotorn medans den ställer över ser man att den justerar lite först, sedan lite mer, ännu mer och först därefter verkar den ge fullt utslag. Jag gissar på att fördröjningen i omställningen beror på fördröjningar i PID-regleringen vilket normalt behövs för att få en stabilare reglering av en undershunt.

Det hade ju varit smartare om de hade bara gett fullt utslag direkt men då måste de koppla sig förbi PID-regleringen. Kanske kan man få den att slå över fortare om man maxar PI-parametrarna, men förmodligen så gör det inte så stor skillnad. En snabbare shuntmotor hade ju också minskat problemet..... Man borde också kunna finta PID-relgeringen genom att ange en väldigt lång omställningstid för motorn vilket skulle göra att varje steg i förändringen skulle bli mycket längre, men det innebär ju också att regleringen kommer att försöka öppna shuntmotorn under mycket längre tid och jag vet inte om motorn kan ta skada av det (det vill säga om den inte har ändlägesbrytare).

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
Har provat att jacka upp gångtiden till 600s men det gjorde marginell skillnad. Att öka P värdet blev epic fail då shunten blev väldigt nervös och gick lite fram och tillbaka.

/AGW

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
Om shuntmotorn blir nervös av ett högt P-värde innebär i så fall att deras fiktiva börvärde för poolkretsen ligger lite för nära det verkliga framledningsvärdet.

Antar att de enda lösningarna i så fall är:
1) Skaffa en snabbare motor
2) Sätt ett tidsrelä mellan shuntkortet och shuntmotorn så att motorn dras till ändläge så fort shuntkortet vill öppna lite, eller stänga lite
3) Få IVT att förbättra programvaran
4) Leva med det :)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal