Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Rördragning för kyla på utsidan av huset  (läst 7137 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
Rördragning för kyla på utsidan av huset
« skrivet: 11 juni 2011, 20:04:11 »
Hej, ska ta in offert på passiv kyla till kåken. Har tre sovrum på övervåningen som blir tokvarma, sammanlagt 50 kvadrat golvyta med snedtak (förhöjt väggliv). Har tänkt köra utan värmeväxlare, dvs avstick på KB-in med en cirkpump och en liten fläktkonvektor i varja sovrum. Nu till min fråga:

Eftersom konvektorerna ska sitta vid ytterväggarna är det absolut lättaste för mig att dra rören för kylan på utsidan av huset. Inte Englands-stil, men huset är rejält tilläggsisolerat utvändigt, och det skulle vara lätt gjort att ta bort ett par stående panelbrädor, borra hål in i källaren och hål in i övervåningen, och sen dra rören igenom tilläggsisoleringen. Då skulle jag också kunna dra ett spillrör för kondensvattnet som får droppa ner i gräset intill husgrunden. Vad tror ni, kan detta funka?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2011, 20:33:45 »
Jag tycker det låter klockrent så länge det finns utrymme nog.
Smart lösning.

Jag tror oxå det är rätt att köra med flera små konvektorer som går att reglera individuellt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 908
  • Blivande drifttekniker
    • Driftteknikern.org
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2011, 20:42:46 »
Det är väl ingen dum idé, men tänk på att köldbärarrören med isolering tar ganska mycket plats.  Thumbsup
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne". Just nu dock boende i 20 m2 lägenhet i Karlstad värmd med fjärrvärme.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2011, 21:57:57 »
Det är väl ingen dum idé, men tänk på att köldbärarrören med isolering tar ganska mycket plats.  Thumbsup

22 mm PlusPrisol rör borde väl räcka? De är 50 mm i diameter. Den nya ytterpanelen sitter 175 mm utanför den gamla så det borde funka fint att få in dem. Kondensröret får vara 10 mm Prisol som ligger klämt mellan de 2 fetare rören.

Någon som har rekommendation på snygga fläktkonvektorer? De ska vara enbart för kylan.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 118
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2011, 23:55:24 »
Varför köper du inte AC, är inte det enklare och driftkostnaden/år kan inte bli många kr?
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:24gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 60gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2011, 00:00:58 »
AC vafals!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 118
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2011, 00:04:46 »
AC vafals!
Har du aldrig provat? En glimrande uppfinning! :)
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:24gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 60gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2011, 00:09:57 »
jo jag har provat :)

men den drar ju en massa el.

tanken är att om man har BV så utnyttjar man den till att även generera kyla.


det handlar inte nödvändigtvis om vad som har bäst kyleffekt eller TCO

hur många grader har kommunalt vatten? vaddå borra?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 118
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2011, 00:13:39 »
jo jag har provat :)

men den drar ju en massa el.

tanken är att om man har BV så utnyttjar man den till att även generera kyla.


det handlar inte nödvändigtvis om vad som har bäst kyleffekt eller TCO

hur många grader har kommunalt vatten? vaddå borra?
Jaja, man kan ju diskutera detta länge om man vill. Men inte tror jag att det kostar "en massa el" för oss i Norden. Enkelt och driftsäkert är det i alla fall. ^-^
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:24gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 60gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #9 skrivet: 12 juni 2011, 00:20:48 »
detta handlar om ideologi

vetskapen om att 5-6kw kyla kostar som 1-2 glödlampor av äldre snitt. ok lite CP på det osv och kapitalkostnad etc etc men det hör inte till saken.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 118
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #10 skrivet: 12 juni 2011, 00:34:44 »
detta handlar om ideologi

vetskapen om att 5-6kw kyla kostar som 1-2 glödlampor av äldre snitt. ok lite CP på det osv och kapitalkostnad etc etc men det hör inte till saken.
Japp, jag anade att det hade med ideologi att göra, men varför krångla till det? :) Men visst är det bra med utvecklingsarbeten det är ju det som driver oss framåt mot nya mål. ^-^. Vad jag kan skönja i detta är en massa onödiga problem, kostnader och arbeten bara. *roflmao*
Idag väljer jag i alla fall AC! Det kostar inte många hundralappar/år i driftkostnad. Men jag hoppas investeringen och arbetsinsatsen är ett lyckat projekt så man får tänka om. :)
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:24gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 60gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3456
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2011, 08:01:44 »
Hej, ska ta in offert på passiv kyla till kåken. Har tre sovrum på övervåningen som blir tokvarma, sammanlagt 50 kvadrat golvyta med snedtak (förhöjt väggliv). Har tänkt köra utan värmeväxlare, dvs avstick på KB-in med en cirkpump och en liten fläktkonvektor i varja sovrum. Nu till min fråga:

Eftersom konvektorerna ska sitta vid ytterväggarna är det absolut lättaste för mig att dra rören för kylan på utsidan av huset. Inte Englands-stil, men huset är rejält tilläggsisolerat utvändigt, och det skulle vara lätt gjort att ta bort ett par stående panelbrädor, borra hål in i källaren och hål in i övervåningen, och sen dra rören igenom tilläggsisoleringen. Då skulle jag också kunna dra ett spillrör för kondensvattnet som får droppa ner i gräset intill husgrunden. Vad tror ni, kan detta funka?

Jag har gjort så, funkar kanon!
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 908
  • Blivande drifttekniker
    • Driftteknikern.org
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #12 skrivet: 12 juni 2011, 11:52:37 »
Är verkligen plusprisol diffusionstäta?
« Senast ändrad: 12 juni 2011, 16:53:28 av cheetah1 »
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne". Just nu dock boende i 20 m2 lägenhet i Karlstad värmd med fjärrvärme.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15230
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #13 skrivet: 12 juni 2011, 13:26:10 »
Det är väl ingen dum idé, men tänk på att köldbärarrören med isolering tar ganska mycket plats.  Thumbsup

22 mm PlusPrisol rör borde väl räcka? De är 50 mm i diameter. Den nya ytterpanelen sitter 175 mm utanför den gamla så det borde funka fint att få in dem. Kondensröret får vara 10 mm Prisol som ligger klämt mellan de 2 fetare rören.

Någon som har rekommendation på snygga fläktkonvektorer? De ska vara enbart för kylan.

Prisolrör är inte diffusions täta jag skulle kört med vanliga prisolrör och trätt på en hel korv med kondensisoering http://www.bynor.se/product.php?id_product=3137finns delad också men den hela sitter bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
    • Min hemsida
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #14 skrivet: 12 juni 2011, 19:23:58 »
Fläktkonvektorer har för kyla en märkeffekt som anges vid 7/12/27. Det betyder att inkommande media måste ha en temperatur på 7 ºC. Utgående skall hålla 12 ºC. Rumstemperaturen skall vara 27 ºC.
Jag har efter ca 2 veckors konstant kyldrift ca 8,5 ºC i borrhålet när kompressorn står still. Brukar (enligt mina givare) ha ca 6,5-7 ºC i borrhålet sommartid när kompressorn står still.
Den effekt man får ut via en fläktkonvektor är inte alls lika hög som via en AC. Eller så kan man säga som så att fläktkonvektorn måste överdimensioneras rejält.
En centralt placerad konvektor kastar inte den kalla luften speciellt långt. Har man den placerad i t.ex. en hall på övervåningen skall man inte förvänta sej att den klarar av att kyla även intilliggande rum. Möjligen fungerar det bättre med en rejäl fläktkonvektor monterad i taket.
I mitt fall försöker jag kyla en hall på drygt 30m2 med en konvektor som ger 2,7 kW kyla och det räcker absolut inte till.
Vet inte om det beror på att den verkliga kyleffekten sjunker pga ökande temperatur till konvektorn pga varmare borrhål eller om en kyleffekt på ca 85W/m2 är för lite.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal