Ja får vi såna här somrar*) oftare så kommer jag att kolla frikylemöjligheter..
...nej varför inte nu direkt med en fråga rakt ut, jag lånar din tråd lite cougar: Vad behöver jag för att få frikyla på över och undervåning? 
Jag har som ni ser i signaturen Nibe 1225-8 bergvärme 160m borra, typ 155m aktivt, radiatorer på båda våningarna
och GV i badrum
*) som alla andra 30 °C ute veckovis nu är det drygt 25 °C i havet så det fick bli ett långt men inte särskilt svalkande bad 
Det beror lite på hur du vill göra.
Det billigaste är att dra upp Brinet direkt i huset, då behöver du en backventil i KB ledningen och en pump till frikylestammen.
Systemet måste trycksättas också, om du har ett öppet expansionskärl så byter du till ett slutet.
Nackdelen är att du måste dra alla rör i prisol eftersom etanolen är brandfarlig.
Jag brukar montera mellanväxlare mellan frikylestammen och KB stammen, då kan man behålla KB systemet trycklöst, dra stammarna med pex, och även koppla ihop sig med värmekretsen så du får värme i konvektorerna på vintern (då kan du demontera radden i det rummet och montera konvektorn istället) nackdelen är att det går åt en pump till och en värmeväxlare.
Har precis avslutat ett sådant jobb nu (med en konvektor) och det slutade på strax över 20k efter rot, där använde jag Rhoss idrowall konvektor men det finns billigare om man kollar runt lite på nätet.