Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: slavtank  (läst 2652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad happy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
slavtank
« skrivet: 23 maj 2011, 21:55:27 »
Hej!
Jag har en Ecoel tillsammans med Ecoair 115, eftersom jag tycker att värmepumpen startar för många gånger per dygn, vill jag installera en slavtank på 500 liter. -Nu till min fråga, vilket är det bästa inkopplingsalternativet samt behös det en extra cirk.pump?
Tacksam för svar.








Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: slavtank
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2011, 22:47:40 »
Varför så stor tank?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: slavtank
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2011, 10:25:39 »
Det var en häftigt stor tank....

funderar själv på en på 100-200l. Om du har många starter på sommaren skulle jag sätta den på returen till LV. Den ger nog en liten buffert för varmvattnet oxå. Har du många starter vintertid skulle jag sätta den i radiatorkretsen.

Väldigt många starter kan nog sätta ner livslängden på LV, men man skall nog inte överdriva betydelsen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: slavtank
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2011, 15:14:42 »
Hej

Hur ofta startar pumpen?
Är det året runt, eller bara under vissa tider som du tycker att den startar för ofta.

Ett sätt är ju att ändra "diff start/stopp" i fabriksinställningarna. Ändrar du där från 5 till 8, så går ju pumpen längre varje gång och startar inte lika ofta längre.
Normalt värmer pumpen 8 grader över startvärdet i så fall, och vid sommardrift kommer den att starta 8 grader under stoppvärdet om du ändrar så.

Koden för att komma åt att ändra är 372.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad happy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: slavtank
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2011, 19:40:13 »
Hej erp och alla andra!

Jag har redan ställt om diffen till 10 grader. Idag hade pumpen startat ca 20 gånger, men då det är mellan 5 till 8 grader varmt - startar den ca 40 gånger per dygn. Huset har 250 m2 boyta + ca 100 m2 i källare som jag inte värmer upp till fullo. Anledningen till att tanken blev på 500 liter var att jag kom över den billigt. Ctc säger att man kan koppla slavtanken på eco-elns framsida där det finns två röranslutningar.-Är detta att rekommendera eller? Bör man koppla in en extra cirkp. och i så fall hur?
Tilläggas bör att då det är mellan -5 till -7 grader startar vp ca 2 till 5 gånger per dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!