Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh  (läst 35697 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sad_ant

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« skrivet: 22 maj 2011, 21:59:45 »
Hej
Vi är på gång att köpa bergvärme till våran villa på 100+100kvm sutteräng från 1950 och funderar lite på dimensionering och borrdjup.
Huset är 6 mil söder om Stockholm och vi förbrukar ungefär 27 000kwh/år inklusive vv, framledningstemp max ca 55*C.
Vi har fått en offert på nibe, det var ursprungligen 8kw och 140m borr.
Senaste offert är på 160m borr och nibe 1245 8kw för strax under 150 000 innan ROT-avdrag.

Är det värt att öka till 10kw pump för 2 700kr?
Borde jag isåfall (eller kanske ändå?) förlänga hålet med 20m till 180m för 5 000kr? eller ännu mer? (250kr/m)
Att uppdatera till 10kw kan också innebära att vi måste installera volymtank, men det borde klara sig..
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2011, 00:22:14 »
180 o 10
Bli ca 5-6000 efter rot

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2011, 08:05:34 »
"Det borde klara sig" låter vagt. Ju mer effekt du vill stoppa in, desto större anledning har du att se över ditt radiatorsystem innan du dimensionerar. Du kan behöva komplettera med såväl vattenvolym som med värmeavgivningskapacitet, och då börjar kronorna plocka till. Gå in på Lenhovda Radiatorfabriks tekniska tabeller och leta rätt på raddar som är lika dina, sen räknar du ut vattenvolym i systemet och effekt vid DT30.

Andra frågor att tänka på:
Är 27 000 inklusive hushållsel?
Är det elpanna idag?
Finns det barn som kommer bli storduschande tonåringar?
Finns det planer på utbyggnad eller andra förändringar på huset?
Finns det ventiler för fast instrypning på samtliga raddar? (förinställbara radventiler eller strypventiler på returen)

Att borra en extra snutt är vettigt vad ni än väljer.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11043
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2011, 08:30:15 »
Om man kan och vill så är det aldrig fel med storleken större VP, några tiotal meter djupare hål och en extra volymtank.
Visst kostar det lite mer initialt, men just nu finns det ROT och om några år är elen ännu dyrare och man kanske till och med har infört effekttaxa. Då ångrar man sig inte...
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5415
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2011, 08:33:43 »
Men då köper ni ju "extra allt2  det kan inte vara bra har jag fått höra ???

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11043
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2011, 08:35:21 »
Nej, "extra allt2" är med radiatortermostater.  :,v(
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5415
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2011, 08:37:07 »
Nej Labold vill bara "jacka på" en maskin.  Annars blir det extra allt.  2:an skulle inte vara där.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2011, 09:28:44 »
Nej Labold vill bara "jacka på" en maskin.  Annars blir det extra allt.  2:an skulle inte vara där.

Vill minnas att det inte var riktigt så jag uttryckte mig (se mitt svar nedan i en annan tråd som Oraklet hänvisar till)...

Låt behovet styra vad som installeras, keep it simple!!!



Ja, under förutsättning att värmeavgivningssystemet är balanserat och rätt dimensionerat för kåkens behov. Då är det bara att ställa dit vp-n, justera hastighet på cirkpumparna och justera in värmekurvan.

Jag fattar också att det inte är så det är i verkligheten, jag hårddrar lite nu. Men jag försöker bara få fram att det i villor med ett ofta ensiffrigt antal raddar fakiskt inte är raketforskning att installera vp.

Labolds recept för en god vp-installation:

1. Se till att ha en bra historisk förbrukningssiffra att dimensionera vp utifrån.
2. Se till att veta vilken framledningstemperatur som krävs vid DUT, så att dimensioneringen görs med korrekt vp-effekt.
3. Dimensionera vp med 80-90% effekttäckning.
4. Beräkna värmeavgivningskapaciteten för raddarna vid deltaT som är aktuellt för huset enligt punkt 2. Om inte kapaciteten överstiger vp-ns effekt, komplettera med mer metall.
5. Beräkna total systemvattenvolym. Om under 20 liter per kW vp-effekt, komplettera med 2-rörs volymtank.
6. Säkerställ att alla raddar har fungerande ventil för fast instrypning.
7. Installera vp-n med separat elmätare, och kör igång.
8. Justera hastighet på kb-cp till diff 3 grader.
9. Balansera flödena i radiatorsystemet så samtliga raddar har samma diff. Minst en radiator ska vara helt ostrypt.
10. Justera hastighet på vb-cp till diff 7-8 grader.
11. Ställ in värmekurvan med öppna dörrar i huset.
12. Aktivera innegivaren.
13. Justera flödena på raddarna med stängda dörrar i huset, så önskad temp nås i alla utrymmen.
14. Handrattar på raddarna. Sätt termostater på raddar i rum som utsätts mest för "extern" värmetillförsel. Ställ termostaten på 1 grad över önskad rumstemperatur.
15. Kontrollera elmätaren efter första vintern.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5415
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2011, 09:31:25 »
Dina recept är lika bra som Ernst Kirschsteigers.  Inget vidare.  Men vi lämnar det, bygg så du  så bygger jag som jag gör *vinkar*

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 594
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2011, 09:37:16 »
Personliga vendettor kan ni väl åtminstone hålla i en tråd och inte spilla ut över hela forumet?
VP11+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning.

2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2012: 13993 kWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5415
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2011, 09:51:27 »
SEGE    Du tycker det är bättre att rena falsarier står över allt då så folk blir ledda i fel riktning.  Då ber jag om ursäkt för detta *vinkar*

Utloggad sad_ant

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2011, 10:13:18 »
"Det borde klara sig" låter vagt. Ju mer effekt du vill stoppa in, desto större anledning har du att se över ditt radiatorsystem innan du dimensionerar. Du kan behöva komplettera med såväl vattenvolym som med värmeavgivningskapacitet, och då börjar kronorna plocka till. Gå in på Lenhovda Radiatorfabriks tekniska tabeller och leta rätt på raddar som är lika dina, sen räknar du ut vattenvolym i systemet och effekt vid DT30.

Andra frågor att tänka på:
Är 27 000 inklusive hushållsel?
Är det elpanna idag?
Finns det barn som kommer bli storduschande tonåringar?
Finns det planer på utbyggnad eller andra förändringar på huset?
Finns det ventiler för fast instrypning på samtliga raddar? (förinställbara radventiler eller strypventiler på returen)

Att borra en extra snutt är vettigt vad ni än väljer.

27 000kwh är vårat beräknade värmebehov alltså utan hushållsel.
Vi använder pelletspanna idag, med lite kompletterande elvärme när pannan stannat, eller pelletsen tagit slut osv. samt för sommar-varmvatten. Vi har FTX ventilation på båda våningarna.
Vattenvolymen i radiatorerna är ca 94 liter på övervåningen + rör. På sutteräng/källarvåningen är det idag bara tre mindre element + golvväme på 5kvm badrum. Här behöver vi köpa in fler element, mest kostnadseffektivt skulle det nog vara med några vanliga element vid fönstren samt fläktkonvektorelement men det ökar kanske inte volymen tillräckligt?
i övrigt inga planerade utökningar vad gäller värmebehovet
Ventiler för fast instrypning vet jag inte, hur ser man det?

Om vi måste investera i en tank för att öka volymen så känns 10kw ganska tveksamt, då ökar ju prislappen med en 10 000 förmodligen...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11043
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2011, 10:16:21 »
För att få ett bra system så bör du ha ca 20-25 liter vatten per kW, så redan med en 8kW pump så har du behov av en extra volymtank. Om man nu ändå lägger ner 150 000:- på ett nytt värmesystem så är det väl lika bra att göra rätt från början...
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #13 skrivet: 23 maj 2011, 10:21:45 »
Dina recept är lika bra som Ernst Kirschsteigers.  Inget vidare.  Men vi lämnar det, bygg så du  så bygger jag som jag gör *vinkar*

Ja jag har aldrig haft som mål att ändra på ditt sätt att bygga. Eftersom du använder den här tråden för att raljera över de inlägg jag gjort i en annan tråd vill jag gärna bemöta det, sorry SEGE!

Jag tycker själv att mitt "recept" är en kortfattad sammanfattning över saker och ting att tänka på inför och under ett VP-köp till en villa med befintligt vattenburet värmesystem. Det är inget facit, det är min åsikt. TS får (precis som på andra diskussionsforum) ta in olika medlemmars åsikter och sen bilda sig sin egen uppfattning och köra på den. Istället för att raljera över mitt försök att hjälpa TS kan du väl försöka hjälpa honom genom att föreslå ett alternativt tillvägagångssätt?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5415
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #14 skrivet: 23 maj 2011, 10:26:40 »
Vem gjorde beräkningen 27000 kw?  Är det faktiska siffror eller en uppskattning?  Jag hamnar inte på 27000 om jag räknar på det.


Raljera?   Du har ägt en VP i 6 månader och rackar ner på en hel yrkeskår genom att säga att det är bara att hänga på den och fram med IR termometern och svart eltejp :o  Nja inte riktigt. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal