Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Bergvärme med 500 liters Knäpptank  (läst 1224 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars52

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« skrivet: 16 maj 2011, 21:14:57 »
[img]Hej

Vore verkligen tacksam för synpunkter på min planerade installation av en bergvärme pump och att jag behåller en 500 liters acctank som buffert och förvärme av varmvatten. Jag är orolig att varmvattnet inte skall räcka till med tonåringar i huset och tror att med acctanken kommer jag dels buffra värme för radiator systemet som är något underdimensionerat och dels kunna förvärma varmvattnet framförallt på vintern då jag inte vill att pumpen skall switcha över till vattenvärme och då få kalla radiatorer eller kalla golv.
Tycker detta borde funka. Lite osäker dock på hur jag ska ställa in radiator shunten för nu får jag 2 i serie, en i värmepumpen och en befintlig, räknar dock med att ställa pumpen något "högre" och därigenom få det hela att funka.

Som sagt kommentarer och erfarenheter skulle vara av stor hjälp.

Lars
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 15238
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2011, 21:29:48 »
Shunten mot rad borde kunna stå fullt öppen hela tiden sen ställer du kurvan för lagom temp i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars52

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2011, 19:09:34 »
Såhär tänker jag, med något högre ställd VP kommer den att "ladda" tanken (när radiatorerna inte behöver mer eller när golvvärmen stryper) vilket ger en buffert vid kallt väder (även här finns en reglering på radiatorer och golvvärme) och varmare dagar en bättre förvärmning av varmvattnet.
Jag räknar alltså med färre starter både vid kallt väderlek och vid varm väderlek. OK att om tanken står, så finns det förluster men på sommaren små eftersom temepen är låg och på vintern värmer det endå biutrymmet därVP är placerad.

Har jag missat något?
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad bananen

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2011, 19:18:34 »
har solfångartanken på inkommande vv så nu får solf.bekänna färg
för här kan tonåringar o fru duscha varmt

Utloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 15238
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2011, 20:22:00 »
Såhär tänker jag, med något högre ställd VP kommer den att "ladda" tanken (när radiatorerna inte behöver mer eller när golvvärmen stryper) vilket ger en buffert vid kallt väder (även här finns en reglering på radiatorer och golvvärme) och varmare dagar en bättre förvärmning av varmvattnet.
Jag räknar alltså med färre starter både vid kallt väderlek och vid varm väderlek. OK att om tanken står, så finns det förluster men på sommaren små eftersom temepen är låg och på vintern värmer det endå biutrymmet därVP är placerad.

Har jag missat något?

Tror det är dålig ide att ladda för sämre väder vp ger sämre cop vid högre framledning och bufferten blir så liten så den tar slut i ett nafs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal