Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Bergvärme frÃ¥n CTC!  (läst 341444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #510 skrivet: 27 januari 2012, 11:40:26 »
Precis, nån med en CTC 30X kan väl kika i COP-tråden hur man mäter upp sin uteffekt mha deltaT x flöde x 4,18 ? Då får vi snabbt ett hum om de teoretiska COP från logg-filerna i denna tråd stämmer
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #511 skrivet: 27 januari 2012, 12:08:12 »
Håller helt med föregående inlägg

men varför har man gjort systemet så nervöst? Är det för att man själva är så rädda för att varmvattnet annars inte räcker trots förändringarna man gjort?

-Att den laddar för varmvatten mer eller mindre regelmässigt och så ofta.
Och inte bara då värme tas från överdelen av tanken.

-Att den stryper shuntventilen vid varmvattenladdnig.

-Att den har väldigt många start och stopp trots tanken.


Finns mer att fundera över.

-Kan man ändra hysteresen för varmvattenvärmningen?

-Kan man ställa tiden mellan körningarna eller hysteresen på värme start och stopp?

-mm

Minns att i någon tråd så diskuterades nyttan av att stänga av sin elvarmvattenberedare med timer vissa tider på dygnet och det visade sig att man kunde sänka elförbrukningen om timern programmerades smart.
Men här värmer man vattnet hela tiden för att temperaturen har sjunkit ett par tre grader och känns inte som den bästa lösningen ur energi eller hållbarhetsaspekten och i detta fall pratar jag inte COP.
Det är mest det som det har fokuserat om i tråden hittills.

Är det inre läckaget så stort mellan övre och nedre tanken att givarna triggar till varmvattenvärmning trots att det inte borde behövas?
Eller beror det på att det på att det vid laddningen av nedre tanken blir så mycket rörelse på vattnet att det rörs om trots att man har en skiktplåt?
En skillnad mot EcoZenith som förutom att man har två växelventiler mot en på EcoHeat är att skiktplåten saknar stratifieringsrör för flödet mellan övre och nedre tank, i alla fall vad jag kunnat se på bilden i manualen.

För min del så är val av värmepump en öppen fråga. Men än så länge har inte det jag sett av praktiskt drift via loggarna övertygat mig att EcoHeat 300 är det bästa. Men jag är villig att övertygas, om det går.
Det skulle vara intressant att få reda på filosofin bakom styrstrategin för att få ett svar på gåtan.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Risvall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308 & Vaillant flexoCOMPACT
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #512 skrivet: 27 januari 2012, 18:36:58 »
Hej, jag är inte alls kunnig inom värmepumpar men har nu haft min CTC 308 installerad i ca 1,5 månad, har läst här på forumet en del och det som beskrivs om pumpen att den värmer tankarna över bör värdet har jag bara sett några gånger på min pump!
Pratade med CTC tidigare i veckan och dom kommer att släppa en ny programvara troligen om 1-2 veckor, så dom är säkert medveten om att det finns problem i mjukvaran. Och som jag förstod dom så har det varit lite turer om vad man som privatperson ska kunna ändra och inte sammt hur internet uppkopplingen ska vara utformad. Därför har det tagit tid, så sa dom till mig iallafall.
CTC EcoHeat 308, Borrdjup 178 meter, Installerad Dec.2011(Bostad i Örnsköldsvik) & Vaillant flexoCOMPACT, Borrdjup 201 meter, Installerad Dec.2017 (Hus i fjälls, Västerbotten)

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #513 skrivet: 30 januari 2012, 23:10:25 »
Efter av intresse följt denna tråd och nu närmast är utmattad efter 500 inlägg känns det som en liten konstruktionsmiss av CTC och en hel del försämringar mot gamla CTC bara för lite extra varmvatten som ändå är begränsad av tankens storlek och isolering. Jag gillar iden om varmvattenladdning jämfört med gamla som bygger på att värme stiger i tanken. Men för att optimera deras ide borde skiktplåten bytas mot en tät variant och en returledning. Då kan övre och nedre tank hålla helt olika temperaturer och därmed bättre COP. Dessutom borde inte shunten stänga vid varmvattenladdning. Styren borde också ses över så det går att ställa om VP skall prioritera värme eller varmvatten. Då kan det till slut bli en bra produkt. Än så länge kommer jag ha flera år kvar på min Ecoheat 5 v3
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #514 skrivet: 31 januari 2012, 20:44:56 »
och så de två sista filerna

Jag tog en liten titt på dina filer och det är väl ungefär samma som alla andra. Du har 36-38 graders framledning till radiatorn i snitt. Kondensor ut ligger i snitt på 54-56 när kompressorn går (beroende på vilken fil man tittar i).

Precis som i andra loggar så ser man här hur övre delen av tanken skjuts ner vid laddning av varmvatten i toppen.

Om detta är bra eller dåligt får ni dömma själva. Ingen kompressordrift i min smak. Men smaken är som baken - delad.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #515 skrivet: 31 januari 2012, 20:57:23 »
Ja, jag tycker också att det är kul att CTC testar nya lösningar istället för att bara förfina de gamla hederliga koncepten. Och precis som du säger så skulle nån behöva göra en riktig kontrollerad mätning av COP under realistiska förhållanden så att vi kan sluta spekulera mer...

Annorlunda lösning jämfört med ivt,nibe och thermia skulle jag vilja kalla det. CTCs lösning är ju mer eller mindre en oljepanna utan brännkammaren. Man laddar mot en pannvolym till övertempar för att sedan shunta ut på värmesystemet.

Och som vi har sagt tidigare i denna tråd så har det både sina för och nackdelar. Främst är det väl möjligheten att koppla på andra värmekällor som är ett plus. På minuskontot blir väl att COP får lida en hel del.

Dock så kan man ju förövrigt undra, att koppla på en vedpanna. Borde inte det vara ungefär lika enkelt på vilket annat system som helst. Jag tänker mest på att där är ju bara ca 200 liter i tanken. Man åker ju på att sätta in akumulatortankar osv oavsett som man sätter en CTC eller något annat. Man brukar ju vilja ha en kubik eller så för att det ska vara lönt att tända en brasa.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #516 skrivet: 31 januari 2012, 21:13:07 »
Lång tråd :)

Är det någon som mätt upp faktisk COP+
och inte bara gjort teoretiska beräkningar?

CTC-principen - bra idé som har distinkta fördelar
faller på otillräcklig skiktning och för liten volym
men med bättre hård- och mjukvara kanske man kan komma långt?
Tillverka värme och vv i samma tank funkar bra om man har hög framledning,
har man t ex golvvärme blir det komplicerat. Rekommenderar då separat vvb.

"COP 5" i reklamen körde redan Nibe för runt fem år sen, tydligen funkar det för försäljningen går bra...ingen villaägare har COP5 annat än momentant.
Hur många har över 4?

Har haft ett antal öppna diskussioner med CTC genom åren, aldrig några problem. Ringer det någon som inte äger en CTC och vill skriva på något forum förstår jag att de ligger lite lågt. Kanske vore det en bra idé om de själva var aktiva på forumet, men jag tror ändå inte det. Anonyma webforum är inte rätt plats för ett företag. De enda som försökt var väl Thermia för några år sen, och det gick riktigt bra tyckte jag - men även de tvangs lägga ner.

SÃ¥ vill jag lovorda CTC som gÃ¥r sina egna vägar. Hoppas & tror att de kommer att fortsätta med det.  Thumbsup

Angående COP och att som du säger nibe körde med cop 5 redan för några år sedan. Du får nog ut COP 5 med en nibe som jobbar vid 0/35. Skillnaden här är att niben ligger och jobbar direkt mot kondensorn hela tiden, utan några direkt övertemperaturer. Med ett bra system som kanske kräver 40 grader kallaste dagen så ligger du nog på ganska fina COPer. Då är det i alla fall teoretiskt möjligt att ligga på COP 5 även över hela året.

CTC ligger hela tiden med en väldigt mycket för hög temperatur, speciellt i senaste modellen som ju ligger och jobbar kanske 15 grader för högt hela tiden. Det hela med övertemperaturer blir dessutom ännu värre ju lägre framledning som krävs vid kallaste dagen. Det är alltså inte ens teoretiskt möjligt att komma upp i mer än 3 skulle jag vilja säga. Oavsett om du har världens finaste golvvärmesystem.

Såg en användare på forumet idag som startade en tråd där han var nöjd med sin thermia. Den drar 4000 kwh per år. Den anläggningen har säkert ett väldigt högt cop eftersom hans hus från 86 på 160 kvadrat nog säkert drar 15-20000kwh.

Utloggad JulMust

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #517 skrivet: 31 januari 2012, 21:42:48 »
Ny här pÃ¥ forumet men tittat in titt som tätt och läst i trÃ¥den. Köpte en 308 med 175m borrhÃ¥l i november. Rörisen installerade en flödesmätare pÃ¥ utgÃ¥ende rör till elementen. Jag har pysslat en del med avläsningen pÃ¥ helger och kväll...... Nu registrerar jag flödet och temperaturer....och det verkar funka automatiskt  Thumbsup. Jag har ocksÃ¥ en separat elmätare som jag läser av pulser pÃ¥. Det har funkat sedan i helgen och om ni vill sÃ¥ kan jag ladda upp mina filer för er som är intresserade...... Man kan sparra data pÃ¥ usb minne i värmepumpen. Jag har testat att koppla in en sladd till datorn men det funkar inte  :'( nÃ¥gon som har gjort detta och lyckats?

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #518 skrivet: 31 januari 2012, 21:53:37 »
Jag tog en liten titt på dina filer och det är väl ungefär samma som alla andra. Du har 36-38 graders framledning till radiatorn i snitt. Kondensor ut ligger i snitt på 54-56 när kompressorn går (beroende på vilken fil man tittar i).

Precis som i andra loggar så ser man här hur övre delen av tanken skjuts ner vid laddning av varmvatten i toppen.

Om detta är bra eller dåligt får ni dömma själva. Ingen kompressordrift i min smak. Men smaken är som baken - delad.

Tittar man man i Mrks fil är det endast 1 ºC diff på start-stop för vv laddning (mitten tanken). Startar vid 57 ºC och stannar vid 58 ºC, leder till väldigt många vv körningar......
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #519 skrivet: 31 januari 2012, 22:09:52 »
Vidare är det även så i Mrks fil ser man att:

Har VP startat en laddning av nedre tank, och sedan växlar till att ladda övre tank (prioritet varmvatten) leder det till att när den återgår till att ladda återstoden i nedre tanken så höjs denna med ytterligare 5 ºC oavsett om det som återstår för att nå börvärdet för nedre tank var mindre än 5 ºC (Samma fenomen som jag skrev om tidigare)

Detta är enl. mig en bugg, då det leder till att nedre tank laddas till för hög temp i onödan.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #520 skrivet: 31 januari 2012, 22:14:14 »
Vidare är det även så i Mrks fil ser man att:

Har VP startat en laddning av nedre tank, och sedan växlar till att ladda övre tank (prioritet varmvatten) leder det till att när den återgår till att ladda återstoden i nedre tanken så höjs denna med ytterligare 5 ºC oavsett om det som återstår för att nå börvärdet för nedre tank var mindre än 5 ºC (Samma fenomen som jag skrev om tidigare)

Detta är enl. mig en bugg, då det leder till att nedre tank laddas till för hög temp i onödan.

Jo det kan nog vara en bugg.

Men det kan även vara en feature. Det kan ex. vara ett villkor som gör att man vill minska antalet kompressorstarter och få upp drifttiden på kompressorn. Beteendet gör även att man får mer varmvatten. Dock är det som du säger, man ligger på för hög temp helt i onödan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #521 skrivet: 31 januari 2012, 22:51:26 »
Ny här pÃ¥ forumet men tittat in titt som tätt och läst i trÃ¥den. Köpte en 308 med 175m borrhÃ¥l i november. Rörisen installerade en flödesmätare pÃ¥ utgÃ¥ende rör till elementen. Jag har pysslat en del med avläsningen pÃ¥ helger och kväll...... Nu registrerar jag flödet och temperaturer....och det verkar funka automatiskt  Thumbsup. Jag har ocksÃ¥ en separat elmätare som jag läser av pulser pÃ¥. Det har funkat sedan i helgen och om ni vill sÃ¥ kan jag ladda upp mina filer för er som är intresserade...... Man kan sparra data pÃ¥ usb minne i värmepumpen. Jag har testat att koppla in en sladd till datorn men det funkar inte  :'( nÃ¥gon som har gjort detta och lyckats?

Med andra ord vet du både förbrukad och avgiven effekt. Vad får du för COP??
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Sir Duke

  • Gäst
Sir Duke
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #522 skrivet: 02 februari 2012, 00:20:23 »
Hmm svår fråga det här... Ska installera bergvärme och bjöd hem 5 firmor. Bara 1 av dessa rekommenderar CTC (resten rekomenderar Nibe). Men de som kör CTC verkar otroligt seriösa och omsorgsfulla och de verkar lyriska över nya 300-serien (de har jobbat sen 80-talet). Oavsett märke på pump så är det den firman som inger mest förtroende.
Man tilltalas ju av att ha ordentlig varmvattenkapacitet och att klara sig med bara en pjäs i stället för både VP + separat VV-tank. Att displayen och gränssnittet verkar bra samt kompressorn sitter i modul är väl också tilltalande även om jag inte kommer "tokpilla" på grejerna, och serva ska ju någon annan göra. Man det man läser om här, att den verkar ligga och värma in absurdum, känns inte som nån bra ekonomi.
Hur ska man göra. Jag vill ha varmt i huset och kapa elräkningarna. Sen om det är 3,8 eller 4,2 i COP känns inte som hela världen. CTC känns annorlunda pÃ¥ ett positivt sätt - men levererar den verkligen? "Tro inte allt du läser i forum" säger firman - men vad ska man gÃ¥ pÃ¥ dÃ¥? Företagen pratar ju inte ihjäl sig, det räcker med att slänga reklambroschyrer omkring sig. SÃ¥ jag tycker det är guld värt att avancerade användare delar med er av sina erfarenheter pÃ¥ forum!  *vinkar*
Man undrar ju om det är bug eller feature, alltså om 300 är så pass ny och behöver slipas till på styrningssidan och att CTC jobbar på detta, eller om den är som den är och CTC ger f-n i kunderna och det bara är att leva med den...
Vad tror ni, är den en oslipad diamant eller ett skämt?  ???

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #523 skrivet: 02 februari 2012, 06:35:42 »
Man skulle kunna tycka att CTC borde kunna ha det svaret redo för sina kunder.
Nu har ju CTC ett bra nätverk av säljare och skulle förstÃ¥s sälja pumpar även om det rörde sig om dÃ¥liga sÃ¥dana. Jag säger inte att deras nya pump är dÃ¥lig utan orerar bara över hur marknaden, försäljning, marknadsföring och prissättningsstrategier  fungerar.

Men om jag sålde pumpar skulle jag ha koll på en sådan här tråd och jag skulle säkerställa att relevant information fans tillgänglig. Hur många gånger har den visats?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #524 skrivet: 02 februari 2012, 10:36:08 »
Ny mjukvara är ju på gång så vi får väl se efter att den kommer. Annars så tycker jag att det är lätt att få tag på support folket och prata med dom. Min 308 rullar på och den enda jag har ringt om är att om den kört länge på varmvatten laddning så höjer den shuntad temp ut ett tag med ca 5grader och den funktionen tittar inte på max fram temp som jag har satt till 45grader utan höjer 5 grader till 50. Inte hela värden men borde hålla sig under max temp som man kan sätta.
Sen är det med stängning av shunten vid varmvatten laddning, jag förstår varför man gör det och har man ett trögt värmesystem så är det inget problem men jag som kör fläktkonvekotor i vardagsrummet känner av att man stänger shunten. Nya mjukvaran borde stänga bara om värme uttaget är riktigt stort eller vid stort uttag av varmvatten tex vid dusch för där ser jag det som en fördel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!